8/10

13. 10. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Až na počtvrté dokázali proti Holmesovi postavit kalibr, z nějž vstávají vlasy hrůzou. Sériový vrah prostitutky uškrtil, zohavil a posléze jim odejmul tělní orgány.

Autor: Lichtenberg
Publikováno: 13.října 2009
Verze hry: review/česká/PC

Ukrajinští Frogwares jsou v přeneseném slova smyslu sirem Arthurem Conanem Doylem nového tisíciletí. Jejich první detektivní příběh se slavným detektivem Sherlockem Holmesem v hlavní roli se objevil už v roce 2004 (Stříbrná Náušnice – 78%) a posléze se k němu přidalo i pokračování Procitnutí (7/10) a Arséne Lupin (6-/10). Teprve až nyní však dokázali proti Holmesovi a jeho věrném příteli Watsonovi postavit takový kalibr, ze kterého až vstávají vlasy hrůzou.

Kdo je Jack?
Jack Rozparovač (nebo originálně Jack the Ripper) byl londýnský sériový vrah řádící na konci devatenáctého století převážně v chudinské londýnské čtvrti Whitechapel. Na svědomí měl smrt několika pouličních prostitutek, které nejprve uškrtil, zohavil a posléze jim odejmul některé tělní orgány. Londýnské policii se vraha nikdy nepodařilo dopadnout a dodnes vyvíjejí historikové nejrůznější domněnky svalující vinu na tehdejší podezřelé osoby. Odhalit neznámého maniaka jste ostatně mohli třeba již před pěti lety ve stejnojmenné adventuře.

Palec nahoru si Frogwares zaslouží za skutečně věrný scénář jejich nejnovějšího kousku. To zní možná trochu hloupě, když v reálu Sherlock Holmes po vraždách Jacka Rozparovače pochopitelně pátrat nemohl, avšak vše okolo je děsivým skutečnostem naprosto věrné. Jména mrtvých žen, místa činu, způsoby zabití, podivné nesrovnalosti u vraždy Elizabeth Strideové a pravá je i postava policejního inspektora Federicka Abberlinea. Tvůrcům se zkrátka podařilo perfektně si vyhrát s detaily a celý příběh tedy má i docela velkou historickou váhu.

Samotná postava Holmese je do děje zakomponována decentně. Detektiv neodpovídá policii a jen se se svým parťákem Watsonem ochomýtá po místech činu a prozkoumává stopy, které se mu podařilo najít. Nejvíce času tak strávíte pendlováním mezi domovem v Baker Street a chmurným Whitechapelem, ze kterého páchne špína i přes obrazovku monitoru.

Zabiják z pekla
Důležitým faktem jest, že atmosféra v tomto čtvrtém pokračování „ukrajinských“ Holmesů funguje opravdu náramně a v tomto ohledu je tísnivost příběhu vyhrocena takřka až k závrati. Přeci jen Jack Rozparovač s morbidními choutky je poněkud větší výzva než pátrání po vychytralém zloději anebo pobíhání okolo srandovního okultismu. Tento díl má skutečně ze všech ostatních nejblíže k hororově detektivním povídkám A.C. Doyla.

Autoři vystavěli čtvrť Whitechapel skutečně tak churavě, že z ní (v nočních podmínkách zvláště) běhá mráz po zádech. Lidé jsou tam ošklivější, prostitutky mají na obličejích ošklivý exém, opilci spí přikrytí novinami a nemocným žebrákům abyste se raději vyhnuli pořádnou oklikou. Frogwares rozhodně nevytvořili žádnou „light verzi“ slavného případu a do všeho toho temna zařadili i dosti závažný antisemitismus, jeden z podezřelých je skrytý homosexuál a stěžovat si nemusíte ani nedostatek krvavých scén. Není tedy divu, že po přístupných předchozích dílech (Arsene Lupin se prodával dokonce tříletým dětem) je věková hranice posunuta až na šestnáct let.

Jak jsem již pověděl před chvilkou, příběh je založen na co nejvěrnějších historických faktech a vrah je zde skutečně tak tajemný, jako byl i ve skutečnosti. Narozdíl od Arsena Lupina z předchozího dílu s vámi nekomunikuje a slavný dopis do novin, ve kterém se vrah poprvé a naposledy představí jako Jack Rozparovač, je ve hře dokonce zpochybněn a připsán na vrub přiopilému lovci senzací. Toto vrahovo ignorování publicity má lví podíl na přitažlivosti příběhu, který mě poprvé za sérii Holmesů dokázal hlouběji vtáhnout do svého nitra.

Logikou k úspěchu
Sherlock Holmes versus Jack Rozparovač je však i přes poctivě vyvedené reálie stále logickou adventurou, v níž si postup dál musíte složitě vydobývat postranními úkoly. A tak aby některý ze svědků něco prozradil, musíte pro něj udělat malou laskavost, ze které se vyvine další podobná laskavost a najednou sháníte doktorovi z Whitechapelu kvalitní materiál na protézy. Tyto malé questy, nezbytné pro pokračování v příběhu, občas zavánějí umělým natahováním hrací doby a občas se tedy stane, že se od příběhu natolik vzdálíte, až skoro nemáte ponětí, nač a pro koho jste tyhle drobné prácičky původně dělali.

Pro tyto případy a vůbec pro veškeré zapomnětlivce je však k dispozici skutečně bohatý inventář, který zapisuje jakékoliv dialogy ve hře, poskytuje náhledy na všechny možné sesbírané dokumenty, spravuje Holmesovy poznámky k vraždám, předkládá podrobnou mapu Londýna a hlavně nastiňuje vyvozené závěry, které pak musíte správně sestavit na takzvané dedukční tabuli.

Dedukční tabule je zajímavý prvek seskupující všechny možné poznatky k vraždám, zjišťené buďto ze stop na místě činu nebo z různých dokumentů a výpovědí. Na vás pak zůstává složit nejrůznější trhaná fakta na tabuli a zvolit správnou ze tří vydedukovaných možností. To je většinou nicotný problém, jelikož se vám pole se správnou odpovědí vždy vybarví zeleně a tak metodou pokusu a omylu dovede dedukční tabuli do správného stavu takřka každý. Včetně několika Holmesových otázek na Watsona a sestavování časové osy se však jedná o milé přiblížení geniálního myšlení slavného detektiva.

Ranec hádanek
Holmes byl ale zatím pokaždé především velmi obtížnou bitvou s hádankami a nejinak je tomu i v tomto dílu. Je docela jedno, zda vám tvůrci svěří Watsona nebo samotného slavného detektiva, potenciálními zákysy je hra napěchovaná vrchovatě a záleží jen na vašich zkušenostech s žánrem, zda si se zdejšími výzvami poradíte. Frogwares totiž stále vytvářejí hádanky striktně logické a mnohdy se pohnete z místa, teprve když vychytáte drobné nuance z posledních rozhovorů a pečlivě popřemýšlíte, co je vlastně vaším současným cílem.

Pomocí pro tápající jedince budiž funkce, jenž vám ukáže veškeré akční předměty v lokaci a dokonce vám je i rozdělí na ty, které se dají sebrat (ikona ruky) a ke kterým má hlavní hrdina jen nějaký zajímavý komentář. Díky tomuto vděčnému vylepšení, které bourá vysoké pixelhuntingové zdi, se hráč nemusí každou chvilku dívat kamsi do návodu a tempo hry se tedy udržuje (na adventuru) v relativně vysokých otáčkách.

Co však potrápí všechny bez rozdílu, jsou takzvané sejfové hádanky, čímž mám na mysli klasické rébusy s vlastní obrazovkou, po jejichž splnění se vám buďto otevře nějaký trezor či budete odměněni něčím podobně lákavým. V tomto ohledu kypí tvůrci stále velkou invencí a například sekání noži do usekaných prasečích hlav bude slabší jedince dlouho strašit ve snech. Na druhou stranu zámek, který se otevře jen při správném navolení bitev z americké občanské války, je pro průměrného Čecha takřka nesplnitelný a vypomoci jsem si při něm musel radou moudré učebnice dějepisu.

Dvě perspektivy
Teprve v tomto dílu jsem si doopravdy navyknul na zvláštně vyvedenou hratelnost hry, která se v pohledu z vlastních očí ovládá takřka jako střílečka beze zbraní. Pro remcaly, kterým přeci jen k point&click adventuře lépe sedí klasický pohled shora a kompletní ovládání myší (jaké bylo právě třeba ve Stříbrné náušnici) nabízí tentokrát Frogwares možnost si vybrat, ba přímo přepínat mezi oběma perspektivami. Já osobně jsem si vybral onu netradiční kameru, protože pohybování se s klávesnicí po rozlehlé londýnské čtvrti je v tomto případě přeci jen pohodlnější, než neustále zaměstnávat unavenou myš.

Je taktéž pozoruhodné, kterak se autorům podařilo během jednoho roku rapidně vylepšit grafickou stránku, přitom fungující na tomtéž enginu. Pomohlo jim jistě i zařazení příběhu do velmi tmavého Whitechapelu, ale pokrok, kterým se ukrajinským grafikům podařilo vytvořit v obličejích a vůbec na celých vedlejších postavách je obdivuhodný. Tvůrci rovněž ustálili konečnou podobu obou hrdinů, čímž mám na mysli především doktora Watsona, který od prvního dílu postupně stárnul až do současné podoby.
V edici Hypermax nedávno vyšla česky otitulkovaná verze (699 Kč), za kterou si tvůrci zasluhují pochvalu. I kvůli opravdu velkému množství textů a dokonale přeloženým rozsáhlým dokumentům či dlouhým novinovým ústřižkům. Lahodou pro uši je pak perfektně obsazený anglický dabing, který výborně vystihuje holmesovskou atmosféru devatenáctého století.

Stáhněte si: České demo nebo anglické demo

Související články: Novinky, Recenze SH Arsene Lupin, SH Awakened, SH Případ stříbrné náušnice

Lichtenberg