Autor: Warlock Publikováno: 26.září 2006 |
![]() Obliba Settlerů je natolik veliká, že se tvůrci rozhodli vzdát hold nejlepšímu dílu série. Jeho sláva ani po deseti letech neztratila nic ze svého lesku a může za to především jedinečný ekonomický model, který obsahoval jednatřicet druhů budov a surovin, s nimiž pracovalo přes pětadvacet různých povolání. Tento koncept se v dalších pokračováních pomalu vytrácel a celá hra se blížila klasickým RTS. Ačkoli měl vývojářský tým Funatics doplněný o několik lidí z Bluebyte (tvůrci původního titulu z roku 1996) dostatek nápadů, jak vylepšit celý systém, zavázali se, že se nic nezmění. Remake druhého dílu je tudíž tak trochu více než pouhou předělávkou staré hratelnosti do špičkové grafiky. Je to splnění jednoho velkého snu pro všechny fanoušky a zároveň skvělý začátek budovatelské kariéry pro ty, kteří nikdy neměli s baculatými osadníky žádné dočinění. Chcete vědět proč? Čtěte o vzkříšení legendy v první české recenzi doplněné o in-game video. Nepřímé ovládání osadníků Pokud je v dnešních strategiích trendem zjednodušit starost o základnu na tu nejmenší možnou míru s důrazem hlavně na boj, Settleři jdou na věc přesně opačně. Budov máte k dispozici dvakrát více než obvykle a než se z natěženého kusu železa stane meč, projde spoustou šikovných ručiček osadníků. I tak se jedná o jednu z posledních fází výroby a lepší je začít pěkně od píky. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Důležitost těchto slov si uvědomíte teprve tehdy, když se vaše sklizeň obilí z farem neprojde včas mlýnem a pekárnou až do dolů, kde horníci za dodaný chléb vytěží třeba uhlí, které je nutné pro provoz kovárny nebo mincovny. Pokud se vám zdá tento způsob získávání surovin příliš složitý, můžu vás ubezpečit, že vám všechno přejde rychle do krve a častokrát se přistihněte při sledování toho, jak se celý koloběh perfektně funguje. Pro ty ostatní je samozřejmě připraven velmi povedený tutoriál. Rozšiřování území Celá ekonomická stránka je ještě o něco složitější a podle všemožných grafů můžete nastavovat různé priority při transportu zboží nebo podle nich upravovat výrobu. Další budovy slouží povětšinou jako jiná varianta k získávání určité suroviny a jak už to tak bývá, vše nakonec skončí u zbrojení a stavění kasáren, které rozšiřují hranice vaše království. ![]() ![]() ![]() Teprve poté, co vašeho osadníka vybavíte mečem, štítem a do ruky mi vrazíte půllitr piva na přilepšenou, stane se z něj obyčejný vojín. Zlaťáky z mincovny využijete na jeho trénování a postupem času máte ze zelenáče generála v nablýskané zbroji. Opět platí, že vojáky přímo neovládáte, ale pouze určujete, na jakou nepřátelskou kasárnu v nejbližším okolí zaútočí a v případě úspěchu ji zaberou. Oproti druhému dílu souboje trochu ztratily na roztomilosti a padání přilbice do čela či nadskakování nad mečem se už nedočkáte. Jistých změn doznal i samotný systém získávání území. Pro skalní fandy, kterým právě stojí vlasy hrůzou, se hodí dodat, že rozhodně k lepšímu. Kasárny lze podle potřeby vylepšovat, čímž odpadá zdlouhavé váhání, jestli se vyplatí postavit mohutnou pevnost, když nepřítel ještě ani nezačal shánět stavební povolení na svoji strážní věž. Dále můžete vybrané vojenské budovy evakuovat a veškerou sílu směřovat do ohroženějších částí království. ![]() ![]() ![]() Dalo by se říci, že teprve souboje jsou tím pravým kořením Settlerů a dokáží odvést vaši pozornost od stavění a v pravý čas předejít stereotypu. Zažijete si ale i nějaké to napětí, když budete sledovat minutové hašteření dvou generálů, kdy případný neúspěch může znamenat ztrátu půlky území spolu se všemi budovami, které se na něm nacházejí. Ztraceni v neznámu V původním duchu druhého dílu se nese i příběhová část a v deseti misích kampaně se odehrává smutný osud výpravy Římanů, ze které se po mohutné bouři stali trosečníci v zemi plné záhad. Náplň každé mise je na první pohled velmi prostá. Vybudovat schopnou ekonomiku a postupně se propracovávat přes nepřátelské území až k portálu, jenž vede na další ostrov, kde se tento scénář opakuje. Zdání někdy klame a jednoduchost zadání ještě neznamená lehkou cestu k úspěchu. Teprve rozmanitost terénu, různé přírodní zdroje a ošemetné postavení nepřítele dokáže udělat z každého ostrovu unikátní záležitost. Jednou máte na krku nedostatek životně důležitého zlata nebo se nacházíte v sevření dvou nubijských kmenů a expanze za pomoci lodě na menší ostrov se stává nutností. Nejlepší na tom je, že předem nikdy nevíte, co vás čeká a přesto si musíte vybudovat určitý dlouhodobý plán, neboť osadníci přijímají jakoukoli změnu velmi pomalu. Navíc umělá inteligence má v sobě zabudovaný Napoleonův komplex rozpínavosti a lehké to s ní člověk rozhodně nemá. Krásná podívaná V dnešní době snad už povinný přechod do 3D grafiky naštěstí nepoznamenal přehlednost Settlerů. Autoři dokonce z nostalgie ponechali ve hře ten samý kurzor a některé stavové ikony. Zpracování sice ztratilo trochu na své dětské naivitě, stále však hraje všemi barvami a osadníci, kteří nemají zrovinka co na práci, se staví z nudy na hlavu nebo mávají ručičkami a vznášejí se těsně nad zemí. Celkově působí grafická stránka oddychově a z prosluněného ostrova se odchází jen těžce. Stejně vás unese okouzlující hudba a svojí kvalitou se mohou pyšnit i zvuky, které se ozývají z každého kouta vašeho království. ![]() ![]() ![]() Co nesu jen velmi obtížně přes srdce, je vyškrtnutí Vikingů z nynější trojice národů - tvořené Římany, Nubijci a Číňany. Jedná se však o ztrátu pouze relativní, protože jednotlivé národy se od sebe odlišují pouze jiným grafickým schématem. Naopak potěší změna denní doby a kupa moderních efektů, které příliš nezatěžují počítač a na sestavě Sempron 2600+, 1 GB RAM, Radeon 9800 jsem si po dlouhé době mohl dovolit zapnout všechny detaily téměř na maximum.
Multiplayer a další vychytávky Už jenom vzpomínám na jedinečný hotseat mód původních Settlerů, kdy se k jednomu PC připojily dvě myšky a obrazovka se elegantně rozdělila napůl. Tento režim byste nyní hledali jenom marně a nahradila ho klasická sestava hraní přes Internet, LAN a Direct IP. Až šest hráčů může bojovat na tropických ostrovech, v zasněžené krajině nebo v lávovém pohoří. To vše se třemi různými podmínkami pro vítězství – klasický deathmatch, dobít 3/4 území či vyrobit 100 mincí. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Přítomen je i kdysi velmi oblíbený editor map s možností exportovat vaše starší kousky do nového enginu. Autoři zapracovali i na spoustě drobných vylepšení interfacu, kterých si samozřejmě všimnou pouze hráči druhého dílu. Za všechny zmíním vylepšenou poštovní schránku a s tím související zobrazování zpráv v levém horním rohu. Veni, Vidi, Vici Hodnotit předělávku legendárních Settlerů je hodně obtížné. Jako nejjednodušší východisko se nabízí konstatování, že se jedná stále o to samé jako před deseti lety pouze předělané do moderního kabátku. Pravda to sice je, ale bylo by to možná trochu nefér. Existují totiž dvě alternativy toho, co za svojí pětistovku dostanete. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky, Recenze předešlých dílů Settlers |
Warlock | |
autorovi je 20 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |