Rune: Hals of Valhalla - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Rune: Hals of Valhalla - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

11. 6. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ryze multiplayerová mutace vikingské hry Rune nese název Halls of Valhalla a orientuje se především na souboje na blízko.


Rune: Halls of Valhalla - recenze

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 11.června 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Human Head Studios vyrukovali před nedávnem na herní trh s nadstavbou již dříve vydané hry Rune, která nese přídomek Halls of Valhalla. Jedná se o ryze multiplayerovou mutaci hry postavené na zdokonaleném enginu Unreal Tournamentu a zasazené do středověkého světa barbarských bojovníků (a podobné havěti). Ještě než se o hře trochu rozepíšu podotknu, že tato hra funguje zcela samostatně a není k jejímu provozování třeba vlastnit původní Rune.

 Tři druhy kontaktních zbraní
Základní ideou hry je boj na blízku, tedy kontaktními zbraněmi. Najdete zde k tomuto účelu celkem na patnáct jedno a obouručních zbraní, které jsou rovnoměrně rozděleny do tří skupin - meče, sekyry a kladiva. Každá ze skupin pak nabízí zbraně rozličného kalibru od lehkých jednoručních dráždidel až po opravdu monstrózní kousky, které budí respekt už na dálku. Aby to nebylo tak jednoznačné, mívají lehčí zbraně i nějakou tu schopnost navíc a kromě toho je možné spolu s jednoruční zbraní používat některý ze štítů, kterými se dá bránit a blokovat soupeřovy rány.

Všechny zbraně mají tedy v boji jeden způsob použití plus v případě, že nesete štít se jím můžete krýt. Každá zbraň se dá navíc po soupeři hodit a dráha jejího letu je úměrná její hmotnosti, takže obřím kladivem nehodíte zdaleka tak daleko jako malou sekyrkou. Ke zbraním ještě malý dodatek - můžete jich nést libovolné množství a předvolenými klávesami cyklujete mezi zbraněmi daného typu. Pokud nesete štít a seberete obouruční zbraň, automaticky štít odhodíte a dále bojujete bez něj. Pokud zbraň hodíte po soupeři, je třeba si na jinou ručně přepnout, jinak zůstanete s holýma rukama.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Souboje na tělo
V poplatnosti názvu hry se v mapách vyskytují i runy, které můžete sbírat a upravovat si tak své schopnosti, zdraví apod. A toť v zásadě vše, s čím ve hře přijdete do styku, nyní už stačí pouze vstřebat ovládání a můžete se jít mlátit hlava nehlava. Ovládání každému 3D ostřílenému hráči padne ihned do ruky, neboť se skládá klasicky z pohybů dopředu, dozadu a do stran, skákání a skrčení plus myší zaměřujete a používáte její tlačítka k výpadům či k obraně štítem. Je to tedy velice jednoduché a hrát budete schopni prakticky okamžitě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavní rozdíl, který poznáte je ve vedení boje, neboť i když je možné po sobě zbraněmi házet, brzy zjistíte, že to není až tak výhodné a mnohem lepší je soupeře pořádně plácnout. Boje tedy probíhají stylem tělo na tělo a uplatní se zde hlavně koordinace a schopnost uskakovat a šikovně a rychle útočit. Souboje pak připomínají gladiátorské zápasy, dílem i proto, že řada postav ve hře gladiátorská lamželeza připomíná a rovněž mapy, ve kterých bojujete jsou svojí architekturou často podobné arénám v Colosseu.

 Nové módy Head Ball a Arena
Když už jsme u map, řekneme si, že jich hra přináší celkem 44 a jsou rozdělené podle jednotlivých herních módů, které s sebou hra nese. Plných sedmadvacet map je pro módy Rune Match a Team Game, což jsou v podstatě upravené obdoby klasických deathmatchových bitek. Podle autorů „nové“ módy jsou Head Ball a Arena.

Head Ball je založen na tom, že skórování provádíte vhozením zbytků těla soupeře (lebka, kosti, končetiny) speciálními „brankami“. Podle toho, čím a jak soupeře skolíte z něj zbyde jiný typ mrtvoly - někdy mu useknete hlavu, kladivem z běj naděláte hromadu kostí, jindy mu odpreparujete končetinu apod. Některé zbytky soupeře máte možnost potom sebrat a vytvořit si z nich „trofej“, což se objeví následně i v hodnocení, v Head Ballu je navíc musíte hodit do branky (speciální místo na mapě), abyste získali body. Mno, budiž. Map pro Head Ball je celkem osm.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Daleko zábavnější mně osobně přijde mód zvaný Arena, což je obdoba notoricky známé Rocket Areny z Quaka či Unreal Tournamentu. Zde se hraje na předem stanovený počet kol v arénách, kde proti sobě nastupují jednotlici či menší týmy. Každý hráč má v kole život, o který když přijde je vyřazen a čeká mimo arénu na další kolo. Bod získává tým, kterému zbydou na konci kola nějací bojovníci a začíná kolo další, kde každý je opět zcela zdráv a jede se nanovo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Arény jsou dost dobře zpracované (hra jich nabízí devět) a hlavně pro menší počet hráčů je tento herní mód jako dělaný, neboť na mapách třeba pro Rune Match se v málo lidech těžko a zbytečně dlouho hledáte. Napsal jsem „lidech“, čímž chci naznačit, že jedině živí hráči jsou to, co můžete potkat - žádní boti pro hru neexistují, což je asi docela škoda. Každé kolo v Areně začíná tím, že vběhnete do místností, kde jsou naskládány všechny zbraně a štíty, odtud si naberete co potřebujete a pak se všichni sejdete před vstupem do arény, načež začne krátké odpočítávání a kolo začíná. Vypadá to sice docela hezky a zajímavě, po delším hraní vám ale může připadat úvodní sbírání zbraní zbytečnou ztrátou času a napadne vás, že mohli hráči nastupovat rovnou s veškerou výzbrojí (stejně si ji mohou kompletně nasbírat) a ušetřil by se čas před každým kolem.

 Překvapivě dobrá hratelnost
Graficky je hra vcelku povedená, modely hráčů nijak neoslní, ale ani neurazí, mapy jsou na tom poměrně lépe a jak co do grafického ztvárnění, tak i do architektury a nápaditosi představují příjemné překvapení. Trochu odfláknutě na mě působily týmové modifikace skinů hráčů, které vypadají tak, jakoby byl základní skin celý jednoduše barevně posunut do barvy týmu (červená, modrá, zelená či zlatá) - což ve skutečnosti i je - a vypadá to dost amatérsky. I když autoři ve svých vábničkách zdůrazňují, že byla specielně pro hru vyvinuta její vlastní hudba, nedočkal jsem se ničeho, z čeho bych padnul na zadek. Spíše naopak mi těch pár taktů nepřišlo nijak extra nápaditých a výrazných, abych si jich vůbec nějak extra všiml. Ale tohle může být individuální a třeba vám se při nich rozproudí v žilách ta správná bojovná krev.

Nakonec si povězme o hratelnosti, která mě naopak překvapila mile. Zprvu jsem si myslel, že takové pobíhání s klackem nebude skoro o ničem a zprvu mi to tak trochu i ve větších mapách připadlo, jakmile jsem ale skočil do arén, bylo to úplně o něčem jiném a hra se mi dostala pod kůži. Pokud máte soupeře, který to trochu už umí, jsou souboje docela zajímavé a zábavné. Nic, bez čeho bych se v hráčském životě neobešel, ale na druhou stranu nic zcela bezduchého a laciného. Pokud vás omrzelo střílení, může být Rune zajímavým zpestřením.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Absence botů zamrzí
Kombinace map a herních módů, které jsou ve hře zastoupeny přináší dobrou zábavu jak dvěma hráčům, tak i větší tlupě barbarů. Je škoda, že ve hře chybí počítačoví protivníci - boti, takže když je člověk u hry sám, nemá cenu ji ani spouštět, ale na druhou stranu od toho je tu Internet, abyste si našli vhodný server a vyřádili se kdekoli ve světě. Sám nevím, co bych hře vytknul, protože přináší vše tak, jak by asi u takové mlátičky mělo být. Každá zbraň má sice jediný způsob použití, což by bylo možné obohatit, na druhou stranu je tu otázka, jak bychom ji potom ovládali na obyčejné dvoutlačítkové myši.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra mě celkem příjemně překvapila i svojí hratelností, která byla lepší než jsem původně myslel. I tak mi ale připadá klasické střílení na dálku lepší, protože dovoluje mnohem více variant boje a taktiky a zvláště v rozsáhlejších a členitých mapách můžete využívat lépe jejich architektury, kdežto zde se musíte chtě nechtě nejprve někde srazit. Možná by nebylo od věci přidat nějaký ten luk či samostříl, protože přeci jen aspoň nějaký ten boj na dálku dodá hře to správné bojové koření.


P.S. Nakonec uveďme, že domovská stránka hry je na www.runegame.com, odkud je možné si stáhnout již vydaný patch na dnes aktuální verzi 1.07, navíc se tam můžete o hře dozvědět více. Za zhlédnutí stojí i skvělé logo tvůrců hry - Human Head, které tam taky určitě hned najdete.

Mickey Mouse
připravil: jd







M_M
Smarty.cz

Verdikt:

Rune: Halls of Valhalla je vcelku povedeným projektem, který vybočuje z klasické řady akčních stříleček svým osobitým pojetím soubojů na tělo.

Nejnovější články