Rollercoaster Tycoon 3 - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Rollercoaster Tycoon 3 - recenze

Datum vydání:
4. listopadu 2004
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

4. 11. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Už potřetí se můžete stát ředitelem zábavního parku, avšak tentokrát poprvé v pěkně sednoucím 3D kabátku. Jestli ale slouží k prospěchu hratelnosti a zdali poskytuje větší zábavu na horské dráze, zjistíte pouze u nás...

Autor: Bergy
Publikováno: 4.listopadu 2004
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 5 dnů


Obrázek zdroj: Archiv Už více než 5 let uplynulo od vydání komečně úspěšné hry Rollercoaster Tycoon z dílny fenomenálního Chrise Sawyera. V roce 2002 pak následoval druhý díl, který ale kvůli malému množství změn a skoro stejné grafice nezaznamenal zas až takový ohlas mezi hráči, i když se prodával stejně dobře. Logicky vzato měla nastalá situace dvě možná řešení. Buď se mohla dát celá série RCT k ledu nebo udělat třetí pokračování, které by ale přineslo markantnější změny než posledně. Jelikož čtete tyto řádky, je vám asi jasné, že zvítězila druhá možnost. Nutno ovšem dodat, že Rollercoaster Tycoon 3 (dále už jen RCT3) tentokrát vyrobila firma Frontier Developments známá díky Elite. Tvůrce předchozích dílů Chris Sawyer s nynějšími autory však úzce spolupracoval, resp. dohlížel na ně a poskytoval konzultace.

 Kariéra ředitele zábavního parku
A co vám tedy inovovaný RCT3 vlastně přináší? Předně je to zachovalý herní systém, jenž se v zásadě nijak nezměnil. Stále jste totiž stavěni do role ředitele zábavního parku, který zajišťuje jeho rozvoj a údržbu. Je třeba budovat a vynalézat nové atrakce, starat se o pohodlí a zábavu návštěvníků či dirigovat své zaměstnance. Vaše snažení většinou komplikuje omezený finanční rozpočet a svou roli sehrávají i různé faktory, které jsou předmětem jednotlivých scénářů.

Nejatraktivnější herní volbou RCT3 je zcela jistě mód kariéry, kde na vás čeká 18 samostatných scénářů. Jako obvykle je část misí přístupná hned od začátku a další se odemknou dohráním těch předchozích. Docela zajímavě je řešena volba obtížnosti. Scénáře totiž nejsou členěné na lehké nebo těžké a to z toho důvodu, že každý z nich se dá dohrát hned třemi různými způsoby.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V případě, že například splníte minimální požadavky scénáře, máte možnost scénář vítězně ukončit. Když se na to ale cítíte, můžete v rozehrané misi pokračovat a pokusit se splnit následující požadavky odpovídající střední nebo obtížné úrovni. Vtip je tedy v tom, že ve stejném scénáři si na své přijdou jak začátečníci, tak ostřílení hráči. Každý z nich si splní to, na co má a dle svého uvážení poté přikročí k pokročilejším misím.

 Různorodé scénáře
Zvětšit zdroj: Archiv Ačkoli se na první pohled může zdát, že v každém scénáři děláte neustále jedno a to samé, úkoly a prostředí misí se různí. To posléze vede hráče k neustálým změnám v herním stylu, takže s RCT3 se člověk opravdu nenudí. Během hry se tak setkáte s různými variantami zadání jednotlivých úkolů. Jedná se například o dosažení určitého počtu hostů ve vašem parku, délky horské tratě, měsíčních příjmů z atrakcí nebo obchodů, hodnoty parku, stupně vzrušení či uspokojení speciálních VIP hostů. Každá obtížnostní úroveň jedné mise obvykle obsahuje 2 – 3 podobné úkoly.

V některých misích začínáte prakticky od nuly a jinde zase máte postavený už jakýsi základ s atrakcemi, na který navazujete. Během hraní ale narazíte i na takové scénáře, kde je vaším úkolem převzít zbídačený park, který musíte dát nejprve do pucu a teprve pak splnit primární cíle. Pro lepší představu vám zkusím jeden takový zanedbaný park blíže popsat. Představte si místo kdesi v poušti, kde je nablito na každém rohu, odpadků nepočítaně a zdejší atrakce, pokud nejsou z půlky rozkradené, tak jsou alespoň rozbité. To je pěkná vyhlídka, co říkáte? :) Na druhou stranu jsou tyto scénáře příjemnou změnou od těch ostatních, kde udržení alespoň minimální čistoty a nespočet servisních zásahů na atrakcích není takovou prioritou.

Dalším zpestřením jsou například již zmínění VIP hosté, kteří v určitých misích čas od času navštíví váš park. Na jejich subjektivním dojmu posléze záleží, jestli úspěšně dokončíte daný scénář či ne. Pokud se jim u vás z nějakého důvodu nelíbí, musíte se snažit vylepšovat co se dá, aby už příště zářili nadšením. VIP postavy zde jinak pod pseudonymy představují známé osobnosti skutečného světa. Hned v úvodních částech se tak třeba setkáte s postavou jménem Clint Bushton (obrázek), což není nikdo jiný než bývalý americký prezident Bill Clinton.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Sandbox mód neboli editor všeho možného
Když už budete mít všech možných úkolů plné zuby, stačí si pustit mód nazvaný Sandbox. V něm si dle libosti můžete budovat svůj vlastní park snů a to bez ohledu na jakékoli finance. Peněz zde totiž máte neomezené množství. Poslední možností je pak hraní vlastních scénářů. Tato volba je ale po instalaci hry úplně prázdná, což znamená, že samostatné mise si buď musíte stáhnout z internetu nebo si je vlastnoručně vytvořit.

K tvorbě scénářů slouží příslušný editor, který naleznete v sekci nazvané Tools. V editoru lze upravit například terén krajiny a nasázet na mapu rozličné vybavení. Pochopitelně se dají zadat i úkoly, které bude později nutné splnit. Dokončený scénář si ještě uložíte a můžete se pustit do jeho hraní, případně ho poslat svým známým e-mailem.

MASAKR V ZÁBAVNÍM PARKU
Napadlo vás někdy při stavbě atrakcí v RCT, co by se stalo, kdybyste postavili horskou dráhu, jejíž vyústění by směřovalo do míst, kde se pohybují nic netušící návštěvníci? Jestli ano, tak vás možná potěší skutečnost, že v RCT3 nemusí zůstat jen u vašich představ. Pokud necháte šikovně vykolejit soupravu horské dráhy do davu lidí, zažijete něco, co se jen tak někde nevidí - viz toto video. Lidé jsou buď drceni pod rozjetými vagónky nebo jsou silným nárazem odhozeni a prožívají několikavteřinový let krajinou. Někteří nešťastníci jsou soupravou hrnuti stále vpřed a to až do chvíle, dokud se vagónky vlivem setrvačnosti nezastaví. Následně dojde k poněkud nesmyslné explozi, což mimojiné odhodí opodál další přihlížející čumily, nicméně aspoň se tím zlikvidují trosky a nemusí se nic uklízet :)

Obrázek zdroj: Archiv

A co se stane se všemi těmi postiženými lidičkami? Nebojte, RCT3 není žádný krvák, takže se za chvíli všichni vzpamatují, prohodí nějakou tu hlášku o tom, že nemají příliš dobrý den a vrátí se zpátky na cestičku. A vy pro změnu můžete vypustit novou neřízenou horskou dráhu a sledovat následky další neodvratné havárie :)

Z dalších editačních nástrojů mohu ještě zmínit třeba Peep Designer, ve kterém si vyrábíte vlastní návštěvníky zábavního parku. Není problém udělat jak jednotlivce, tak celé rodiny s dětmi. Stačí vybrat postavy, obličeje, zvolit oděv a máte hotovo. Za vyzkoušení ale jistě stojí i Coaster Designer a Building Designer. S pomocí těchto editorů si vytvoříte vlastní koncepty budov a horských drah, které si opět uložíte a použijete později ve hře jako již hotové objekty.

Zapomenuto nebylo ani na úplné nováčky, které třeba z nějakého důvodu celá série RCT minula. Pro ně je připraven obsáhlý tutoriál, kde naleznou vše potřebné od práce s kamerou, přes úpravy terénu, až po výrobu a umísťování různých atrakcí. Kapitolu věnující se tvorbě ohňostrojům bych však doporučil jen protřelým hráčům, protože řízení zábavné pyrotechniky je v RCT3 novým prvkem a jeho používání není zrovna primitivní.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Vylepšené uživatelské rozhraní
Asi nejmarkantnější změnou již zažitého uživatelské rozhraní je proměna vodorovné horní tlačítkové lišty do svislé řady tlačítek umístěných v levé části obrazovky. Tam se nyní nalézají všechny podstatné volby, které nezbytně potřebujete ke své činnosti. Řada dalších tlačítek se však schovává v různých podmenu, což mnohdy nejen komplikuje přehlednost, ale také notně zdržuje.

Naštěstí autoři vymysleli vcelku efektivní způsob jak si vytáhnout ty nejdůležitější a nejpoužívanější volby pěkně stranou. Ať už si totiž otevřete sebevíce zanořené nabídky, vždy si k nim můžete jedním klikem myši vytvořit shortcuty nebo-li zástupce. Ty se automaticky umísťují do druhé svislé řady tlačítek, tentokrát v pravé části vaší obrazovky. Jednoduše řečeno levá strana obrazovky zobrazuje fixní volby a pravá zase vaše vlastní tlačítka, jejichž složení si určíte podle svého.

 Budování horských drah
Co ale musím rozhodně vytknout, je velmi nepraktický přehled již vytvořených modelů horských drah. Každý typ této atrakce má složku, kde jsou uloženy již hotové konkrétní modely. V případě, že jste nenašli, co jste potřebovali, nelze se vrátit do základní nabídky a poohlédnout se po jiném typu. Jde jen ukončit celý přehled a znova ho vyvolat. Přitom by stačilo jednoduché tlačítko, které by vás posunulo zpátky o jednu výběrovou úroveň výše.
Zvětšit zdroj: Archiv
Stavební systém komplikovanějších atrakcí (horské dráhy, lanovky, vláčky apod.) zůstává při starém, tzn. po jednotlivých dílcích pokládaných na plochu přes speciální menu. Někdy ale stačí navrhnout pouze základní design tratě a zbytek nechat na automatickém dokončení, které zajistí počítač. Nečekejte však žádné zázraky. Cesty pro chodce lze oproti tomu stavět i klikáním přímo na povrch mapy, ale jde to použít jen v tom případě, že stavíte cestu na rovince. Jakmile potřebujete udělat komunikaci na členitějším povrchu, musíte se vrátit zpátky k systému jednotlivých dílků.

Výběr atrakcí, které se dají v parcích stavět, je opět solidní. Kromě dobře známých a osvědčených typů zde nechybí ani zbrusu nové designy. Některé z nich přímo zapadají do koncepce různých scenérií, takže třeba kolotoč ve tvaru dynamitu se určitě nebude moc vyjímat v lokalitě středověkého hradu apod. Na druhou stranu výběr atrakcí je na vás a je otázkou osobního vkusu. Abyste však byly zábavní parky co možná nejrozmanitější, nesmí se zapomínat řádně investovat do vývoje nových atrakcí. Jedině tak se totiž dopracujete k co možná nejširší nabídce.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

(Ne)dostatek potřebných peněz se ale může občas jevit jako solidní problém. Zvláště, když je třeba najmout hodně početný personál (nezbytné třeba u scénářů, které začínají znečištěnými a rozmlácenými parky), zjistíte, že se nedostává potřebných financí k dalšímu rozvoji. Tato situace může posléze přerůst ve stagnaci. K úspěšnému hraní je tedy třeba mít alespoň minimální manažerské vlohy, které uplatníte při určování cen jednotlivých atrakcí, objednávání reklamních kampaní atd.

 Všechno ve 3D
V této chvíli se dostáváme k nejzásadnější inovaci celého RCT3. Mám tím na mysli kompletně novou trojrozměrnou grafiku, která mění vizuální podobu předchozích dílů prakticky k nepoznání. I když vím, že existují zastánci staré dobré 2D grafiky, směr kterým se vývojáři RCT3 vydali, je podle mého pochopitelný a naprosto logický. Jestliže druhý díl přinesl málo změn a nikdo nechtěl zasahovat do osvědčeného herního konceptu, nic jiného vlastně ani nezbývalo.

Zvětšit zdroj: Archiv Třetí rozměr vnáší do hry úplně nový nádech a to jak v tom dobrém, tak ve špatném slova smyslu. K nesporným kladům rozhodně patří plastičnost celé mapy a samozřejmě všech atrakcí. Hlavně z velkého nadhledu jsou členité parky napěchované různými kolotoči a horskými dráhami velmi působivé. Svá zábavní centra tak stavíte i pro potěchu oka, a proto se určitě mnohdy neubráníte touze pozorovat své výtvory ze všech možných i nemožných pohledů.

 Jakou kameru zvolit?
Aby vám práce s kamerou sedla co možná nejlépe, máte na výběr hned ze čtyř různých režimů. Asi nejkompaktnější je „Normal“ kamera, která umožňuje volnou rotaci kolem osy a zoomování. Úhel pohledu je standardně fixní, ale dá se pomocí stisknutého kolečka myši měnit. V momentě, kdy kolečko uvolníte, úhel se zase automaticky vrátí do své výchozí pozice.

Pro zaryté nepřátele 3D kamery je přichystána „isometric“ kamera. Ta ve své podstatě napodobuje pohled, který znáte z 2D strategií. Úhel pohledu je tomu tedy přizpůsoben a nedá se vůbec měnit. Otáčení pohledu je možné jen po 90° stupních, přičemž volně se dá s kamerou jen zoomovat. Úplným opakem je „Freelook“ kamera, jenž nemá prakticky žádné omezení. Skrze kolečko myšky zoomujete a přes pravé tlačítko zase rotujete kolem dokola či libovolně měníte úhel pohledu. Poslední možností je „Advanced“ kamera, jenž je vylepšenou variantou „Normal“ kamery. Rozdíl spočívá v tom, že úhel pohledu se automaticky mění s tím, jak v mapě zoomujete.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Zbrusu novou možností, kterou vám umožňuje právě 3D engine, je i zkoušení vašich atrakcí, zejména horských drah, z pohledu první nebo třetí osoby. Díky této volbě si plně vychutnáte jízdu na vašich tratích přesně tak, jak ji zažívají návštěvníci parku (obrázek). Nejvíce efektní je asi posadit se na místo cestujícího a sledovat to samé, co ostatní. Nebo si pohled oddálit a pozorovat, jak lidé zděšeně ječí při průjezdu zvláště vypečenými úseky vámi vymyšlenéí horské dráhy. Je ale nutné dodat, že tato 3D kamera není ničím převratným, neboť ji obsahoval už Theme Park World z roku 1999.

 Nepřehlédnutelné nedostatky
Jak jsem již naznačil, 3D grafika RCT3 má kromě přínosů také své stinné stránky. Zatímco z dálky působí třírozměrné objekty a postavičky lidí velmi pěkně, při pořádném přiblížení vyniknou veškeré nedostatky. Atrakce nejsou zas až tak detailní a postavičky návštěvníků se skládají jen z naprosto nejnutnějšího počtu polygonů. Pokud tedy překousnete skutečnost, že jsou všichni návštěvníci parku v podstatě hranatí, je to v pořádku. Zvětšit zdroj: Archiv V opačném případě je to docela problém.

Střídání dne a noci je určitě chvályhodná záležitost, zvláště když bylo pamatováno na postupné přibývání a ubývání světla mezi dnem a nocí. Díky tomu jsou ve hře přítomny pohyblivé stíny všech objektů, které mění svojí polohu v závislosti na denní době. To znamená, že v ranních hodinách jsou stíny dlouhé a natočené směrem k západu, kolem poledne se zkracují a k večeru se zase prodlužují k východu. Všechno by bylo fajn, jen kdyby jeden den netrval tak krátkou dobu.

Na mně tedy neustále se měnící stíny působily velmi rušivě. A ještě jsem se nezmínil o tom, že zvláště ty ranní a večerní jsou až odporně kostrbaté i na nejvyšší stupeň vyhlazování. Nastavení grafiky sice umožňuje stíny úplně vypnout, jenže pak celkové vzezření ztrácí na atraktivnosti a není to zkrátka ono. Možná by to vyřešila volba, která by umožňovala zapnutí jen jednoduchých nepohyblivých stínů, ale nic takového tu bohužel nenajdete.

Dalším problém vidím v občasném vzájemném prolínání. K tomuto jevu dochází hlavně mezi návštěvníky parku a různými objekty. Není tedy problém spatřit, jak například VIP host suše projde skrz na skrz 10-ti lavičkami, kterými si zkrátí cestu k atrakcím (právě dnes vyšel první patch, který podle readme řadu vlastností hry vylepšuje - pozn.ed.).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
Zvětšit zdroj: Archiv 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Pochválit ale musím grafickou rozmanitost herních scénářů hlavní kampaně. Opravdu se dá říci, že co mise, to úplně jiná krajina. Vyskytuje se zde několik tématických oblastí od zelených ploch, přes poušť, hory, sci-fi krajinu až po opuštěné ostrovy zasazené doprostřed oceánu. Stále je tedy co pozorovat a obdivovat, což je jenom dobře.

 Postačí průměrná sestava?
Hardwarové nároky se nezdají být nijak krvavé, protože rozběhnout RCT3 lze i na 4 roky staré sestavě. Ovšem spustit hru je jedna věc a pohodlně jí hrát zase druhá. Já jsem RCT3 hrál na počítači Athlon 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 s nastavením vyšších detailů v 1024x768 celkem obstojně, ale drobným problémkům, jsem se nevyhnul ani já. Nevím, jestli to bylo způsobeno nedokonalým enginem nebo byl problém pouze v mém počítači, ale hra se mi neustále jednou až dvakrát do minuty jemně kousala. I když jsem stáhl detaily a rozlišení na úplné minimum, jev se vyskytoval i nadále. Možná to ale bylo způsobeno tím, že můj počítač je vybaven kartou NVIDIA a jelikož úvodní logo marketingové hlásá, že RCT3 je designován primárně pro karty značky ATI, kdo ví, co v tom vězí ;) Za zmínku ještě stojí, že hru lze hrát kromě celoobrazovkového režimu také v okně, což potěší hlavně ty, kteří potřebují mít současně spuštěno více aplikací najednou.

 Závěr
Zvětšit zdroj: Archiv Jelikož jsem od třetího pokračování Rollercoaster Tycoonu neočekával žádné zázraky a spíše se obával nejhoršího, nemohu říci, že bych byl zklamán. Navíc jsem toho názoru, že přechod do trojrozměrné grafiky byla nutnost, jak udržet tuto sérii při životě. I když má vizuální zpracování jisté mouchy, ostudu myslím neudělalo. Jinak se jedná o stále zábavnou záležitost, která je nyní okořeněna o nové možnosti spojené hlavně s využíváním 3D kamery. Originalita prvního dílu je však už nenávratně ta tam.

Máte ještě ohledně RCT3 nějaké nezodpovězené otázky? Jestliže ano, pak se určitě podívejte na oficiální FAQ na adrese http://www.frontier.co.uk/games/rct3/faq.html

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Patch, Cheaty...

Související články: Preview, Novinky, Vše o předchozích dílech Rollercoaster Tycoonu

Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy

Verdikt:

Co do hratelnosti zůstává prakticky vše při starém. Revolučních změn však doznalo grafické zpracování, které využívá různých vymožeností třetího rozměru, jako například speciální kamery, s níž lze vyzkoušet libovolné atrakce očima návštěvníků. I když zde naleznete zábavnou kampaň s atraktivními scénáři v rozmanitém prostředí včetně editoru, ve výsledném hodnocení se odráží několik nedostatků a neoriginalita.

Nejnovější články