Autor: Michal Jonáš Publikováno: 22.července 2008 |
Nyní se ale rFactor distribuuje nově i v krabicové podobě, přičemž u nás se dovozu zhostila edice Hypermax, která rFactor nabízí na DVD s českým manuálem a českými titulky za doporučenou cenu 799,-. U hry je přibalen pouze zmíněný hubený návod v češtině, plný je ke stažení na webu Hypermaxu, přímo na DVD je pak pouze anglický. Texty ve hře jsou sice také počeštěné, ale jen některé, přičemž často není nouze o přesahování přeloženého textu do dalších popisků, takže jsem raději zůstal u původní angličtiny. Podle upozornění Hypermaxu nemá distributor s touto neúplnou češtinou nic společného, ta je již standardní součástí hry, zajištěná přímo vývojáři. Pokud si ale kompletní český návod stáhnete, neměly by anglické popisky ve hře nijak vadit ani méně jazykově zdatným hráčům. Je tak prezentován, ale není to tak docela pravda. Hra po instalaci nabízí celkem 12 závodních sérií, potažmo různých modelů aut, jenže až na jedinou výjimku jsou to všechno jen smyšlené vozy, byť navržené podle reálných předobrazů. Navíc jízdní vlastnosti vycházejí z určitého konsensu, kdy si tvůrci stanovili pravidla, podle kterých pak vytvářeli jízdní a fyzický model, jenž je tak sice postavený na reálných základech, nicméně přesně neodpovídá žádnému skutečnému vozidlu... ![]() ![]() ![]() O něco lepší situace panuje v nabídce závodních okruhů, kterých je sice jen 14, ale ke smyšleným tratím tvůrci přihodili i ty skutečné. Tudíž si zajezdíte v Barceloně, Montrealu, Nürburgringu, Silverstone a Šanghaji, zbytek jsou pak opět vymyšlené tratě. Kvůli chybějícím licencím mají názvy skutečných okruhů zčásti pozměněná jména. Obecně mě nikdy smyšlené tratě nebavilo jezdit, ovšem rFactor je naštěstí jiný, protože právě díky fantazii tvůrců je každý takový okruh zcela jiného rázu, což dělá hru dostatečně variabilní. Nechybí technické a členité tratě, ani rychlé okruhy. Zajezdíte si ve městě, na klopeném oválu, i na předměstí. Přestože grafika rFactoru nepatří do současné první ligy a s posledními tituly ze stejného žánru se nemůže vůbec měřit, je i tak dostatečně solidní, okruhy jsou vesměs slušně detailní a dostatečně atraktivní. Např. právě technický a hodně zatáčkovitý Toban Raceway Park jsem si hodně oblíbil. ![]() ![]() ![]() Přizpůsobit lze skoro vše Peloton jako živý ![]() ![]() ![]() Při jízdě tak peloton opravdu silně evokuje skutečné závodění, což neuvěřitelně zahušťuje atmosféru a dodává prvek napětí. Pokud se necouráte, nemůže se prakticky stát, že vás soupeř lehce předjede vnějškem z dlouhé stopy. Jedinou výtku bych měl k agresivitě, protože i na nižší nastavení se počítačoví soupeři často nedokážou vůbec vyhnout kolizi přímo před jejich vozy a zbytečně bourají. Když pak po závodě zaparkujete v boxové uličce, tak vás někdy zbytečně zboří a postrčí soupeři mající svoje boxy za vámi. Podobně vás hra nijak citelně nepenalizuje, když v závodu zbouráte, co vám přijde před kapotu, ovšem takto si zničíte kola, nebo jiné části vozu, což se projeví na jízdních vlastnostech. Destrukční model je ale spíše jen kosmetický. Osvědčilo se mi tak snížení agresivity a naopak zvýšení výkonnosti AI pilotů. Pak už jezdili takřka jako ve skutečnosti. Když si pak sečtete volitelnou agresivitu a výkonnost soupeřů, možnost volby počtu vozů na trati a znamenité chování protivníků (až na ty pozdní reakce) ve výsledku z toho vychází jeden z nejlepších řidičských zážitků, jaký vám počítačová hra vůbec může dát. Ani k tomu nepotřebuje vytříbenou grafiku, nebo pokročilé online služby. Tvůrci a s nimi i velmi početná komunita fandů se jednoduše zaměřili na vlastní zážitek z jízdy, který je opravdu znamenitý. Fantastická komunita rFactor dokonale těží z fantastické podpory amatérské komunity, která se kolem této hry vytvořila záhy po vydání. Po pravdě holá vlastní hra se střídmým počtem aut i okruhů, nota bene veskrze smyšlených, by v dnešních poměrech neměla šanci uspět. Jenže rFactor již několik let stále vylepšuje velmi schopná hráčská komunita, bez níž by hra nebyla vůbec tolik oblíbená. Nutno ale přiznat, že rFactor je opravdu skvěle rozšiřitelný, takže si z něj můžete jednoduše vytvořit simulátor prakticky jakékoliv závodní série, která se jezdí, nebo dříve jezdila. ![]() ![]() ![]() Obrazně se dá říci, že rFactor dokáže nahradit prakticky jakoukoli jinou automobilovou hru, která kdy na počítače vyšla. Jakmile se objeví nový závodní titul, hned se najdou kutilové, kteří okamžitě zkoumají, kterak dostat nová vozítka i cestičky také do rFactoru. Současný výběr závodních sérií a vozidel je tudíž nesmírný, čítá kolem dvou set nových aut a podniků! Cestovní vozy, formule 1 současné i minulé, monoposty F3, GP2, Champ Car, Nascar, závody tahačů, historické vozy, značkové poháry, rallye i rallycross, motokáry a dokonce i RC modely a k nim i speciální tratě. To všechno a mnohem víc si můžete v rFactoru zařídit. A v drtivé většině se jedná o co nejvíce akurátní simulace skutečných šampionátů, jako jsou zmíněné F1, F3, GP2, nebo další formule BMW a třeba Lupo/Clio/Megane/Porsche Cup. Můžete se posadit do strojů F1 od roku 1955 až po současnost, stát se účastníkem DTM, WTCC, FIA GT, Le Mans Series, Nascar a mnohých dalších. Našince pak jistě potěší znamenité šampionáty od českých autorů, jako BMW 1 Challenge, Škoda Octavia Cup a připravuje se dokonce Evropský šampionát cestovních vozů 1980, mimo jiné s kultovními „kupátky“ Škoda 130RS! Krásné přídavné tratě Podobné to je i u stovek tratí všech dekád, které si do rFactoru můžete doplnit: Sosnová, Most, Brno, starý Österreichring, Nürburgring včetně Nordschleife, Le Mans v mnoha historických layoutech, původní Avus, zkrátka je jen málo známých okruhů minulosti i současnosti, které v rFactoru chybí. A dělají se stále další a další. Pamětníci se v okamžiku mohou posadit do kokpitu Porsche 917 a zajet si Le Mans 1970 s kompletním roštem téhož ročníku. Hned poté přesednout do McLarenu MP-4 Alaina Prosta a prolétnout ještě funkčním klopeným oválem v Monze, aby nakonec nasedli do BMW M1 a v kůži Nelsona Piqueta vyzkoušeli dlouhý Hockenheim v poháru M1 ProCar! ![]() ![]() ![]() Pokud disponujete slušným internetovým připojením, možnosti rFactoru jsou skutečně jedinečné, byť míra věrnosti předloze a jízdní vlastnosti závisí na umu a schopnostech amatérských modelářů. Často se na přípravě podílejí i skuteční jezdci a využívá se telemetrických dat od týmů, které je poskytnou, ale vše je nutno brát trošku s nadhledem. Např. v Porsche Super Cup chování vozů skoro nerozpoznáte od skutečného poháru, zatímco takové VW Lupo, údajně navržené s pomocí pilotů téhož vozu, jsem na rovné trávě vedle vozovky dokonce hodil na střechu přes přední masku, což ale také mohla být ojedinělá chybka. Nicméně chování vozů lze ovlivnit vhodnými setupy, které si sami vytvoříte z desítek voleb, nebo stáhnete z internetu. Jezdí celý svět Díky široké komunitě rFactor žije i na poli multiplayeru, protože jeho síťový kód není stejně jako celá hra vůbec náročný na rychlou linku, potažmo výkon počítače. Prakticky každou chvíli se jedou desítky závodů, ale problémem je vůbec najít vhodný podnik, protože v drtivé většině si musíte nejdříve postahovat herní mód a k němu ještě nové okruhy. S vozy a tratěmi samotného rFactoru se jezdí již jen velice sporadicky. První dny jsem tak jen stahoval potřebné mody a tratě, až pak jsem konečně mohl jezdit. Nutno říci, že jsem potkal jen minimum „kazičů“, ostatní se vesměs snažili vždy jezdit čistě. Naopak zpočátku jsem dostával „kartáč“ hlavně já, proto je dobré se nejdříve vyjezdit offline, abyste to druhým tolik nekazili. Pokud to pak myslíte vážně, stačí si na internetu najít nějaký komunitní server, nebo tým sdružující virtuální závodníky, ale to vyžaduje více času na pravidelné seance a také pilné cvičení, protože takto sdružení hráči jsou již hodně dobří. Výhodou je ale pak plné fair play závodění bez naschválů a notorických bouračů. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Stáhněte si: Starší dema či patche pro ang.verzi Související články: Novinka Připravujeme: speciální článek o nejlepších modifikacích ke stažení |
Michal Jonáš | |
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |