zavřít

rFactor - recenze české verze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: rFactor je potřeba posuzovat ze dvou stran. Jakožto holá a skromná hra bez licencí není tolik atraktivní, i když dobrý pocit z jízdy a závodění dělají hlavně skvělí počítačoví soupeři a dokonalá možnost přizpůsobení každého detailu. Pokud bych nepostahoval další módy a tratě, víc než 7/10 bych čistému rFactoru asi nedal, protože ani na internetu si moc nezajezdíte. Mnohem lepší zážitek pak dodají přídavné modifikace s novými vozy, sériemi a okruhy, kdy si můžete zajet skoro každý známější šampionát z dob současných i minulých, nadto na skutečných tratích, z nich některé v reálu již ani neexistují. Díky tolika modům nebudete vědět, co a kde dřív jezdit, navíc vám drobné prográmky dovolí např. vytvoření vlastního šampionátu, nebo dodají chybějící telemetrii. Tím pádem se rFactor stane naprosto bezkonkurenční a špičkovou závodní hrou - můžete ji hrát celý život a stále neprojedete vše, co nabízí. * Velká škoda, že u nové krabicové edice není přiloženo nějaké DVD s výběrem nejlepších modifikací, protože by to všem ušetřilo spoustu času a pak by to byla jasná devítka. Tu za současné situace udělit nelze, neboť u všech her z principu udělujeme známku za samotný obsah prodávané verze (a nikoli za přínos neoficiálních přídavků po třech letech od vydání).

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Splácíme dluh a hodnotíme jednu z nejlepších her v žánru. Dokáže totiž nahradit prakticky jakékoli jiné PC závody, od F1 přes cestovní vozy až po kamiony. Nenápadná hra skrývá doslova nekonečné možnosti.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 22.července 2008
První recenze české verzeVerze: PC/česká/prodávaná
Doba recenzování: pár týdnů


Moc se o něm nemluví, málokdo ho recenzoval a o nějakou větší propagaci ani nezavadíte. Jenže ho stejně všichni znají, přestože závodní simulátor rFactor si své jméno vytvořil jen svojí kvalitou a možnostmi, které s vydatnou podporou komunity fandů hladce překonají i mnohem slavnější hry. rFactor ale není žádná novinka. Původní verze hry vyšla již v roce 2005, přičemž od té doby prodělala jistou modernizační kůru, takže současná aktuální varianta 1.255 je již veskrze vyladěným produktem vývojářů z Image Space Incorporated (ISI), kteří mají se závodními hrami bohaté zkušenosti. Vzhledem k tomu, že produkci i distribuci si společnost ISI zajišťuje sama, donedávna platilo, že jediný prodejní model zajišťoval nákup a stažení hry z internetu.

 Na disku a v češtině
Nyní se ale rFactor distribuuje nově i v krabicové podobě, přičemž u nás se dovozu zhostila edice Hypermax, která rFactor nabízí na DVD s českým manuálem a českými titulky za doporučenou cenu 799,-. U hry je přibalen pouze zmíněný hubený návod v češtině, plný je ke stažení na webu Hypermaxu, přímo na DVD je pak pouze anglický. Texty ve hře jsou sice také počeštěné, ale jen některé, přičemž často není nouze o přesahování přeloženého textu do dalších popisků, takže jsem raději zůstal u původní angličtiny. Podle upozornění Hypermaxu nemá distributor s touto neúplnou češtinou nic společného, ta je již standardní součástí hry, zajištěná přímo vývojáři. Pokud si ale kompletní český návod stáhnete, neměly by anglické popisky ve hře nijak vadit ani méně jazykově zdatným hráčům.

 100% simulátor?
Je tak prezentován, ale není to tak docela pravda. Hra po instalaci nabízí celkem 12 závodních sérií, potažmo různých modelů aut, jenže až na jedinou výjimku jsou to všechno jen smyšlené vozy, byť navržené podle reálných předobrazů. Navíc jízdní vlastnosti vycházejí z určitého konsensu, kdy si tvůrci stanovili pravidla, podle kterých pak vytvářeli jízdní a fyzický model, jenž je tak sice postavený na reálných základech, nicméně přesně neodpovídá žádnému skutečnému vozidlu...



Je to dáno absencí silného finančního partnera, takže si tvůrci nemohli dovolit náročné testování na okruzích, zkoušky na motorové brzdě, nebo zakoupení licencí včetně telemetrických dat od světových automobilek, jako tomu bylo např. u poslední Forzy. Výjimkou je ovšem skutečný monopost BMW Sauber z minulé sezóny F1, jenž je tak díky sponzoringu Intelu jediným reálným vozidlem v celé hře. Díky široké podpoře továrny BMW je tak monopost alespoň jediným autem, jehož řízení si zaslouží přídomek 100% simulace.

O něco lepší situace panuje v nabídce závodních okruhů, kterých je sice jen 14, ale ke smyšleným tratím tvůrci přihodili i ty skutečné. Tudíž si zajezdíte v Barceloně, Montrealu, Nürburgringu, Silverstone a Šanghaji, zbytek jsou pak opět vymyšlené tratě. Kvůli chybějícím licencím mají názvy skutečných okruhů zčásti pozměněná jména. Obecně mě nikdy smyšlené tratě nebavilo jezdit, ovšem rFactor je naštěstí jiný, protože právě díky fantazii tvůrců je každý takový okruh zcela jiného rázu, což dělá hru dostatečně variabilní. Nechybí technické a členité tratě, ani rychlé okruhy. Zajezdíte si ve městě, na klopeném oválu, i na předměstí.

Přestože grafika rFactoru nepatří do současné první ligy a s posledními tituly ze stejného žánru se nemůže vůbec měřit, je i tak dostatečně solidní, okruhy jsou vesměs slušně detailní a dostatečně atraktivní. Např. právě technický a hodně zatáčkovitý Toban Raceway Park jsem si hodně oblíbil.



 Přizpůsobit lze skoro vše
I přes smyšlené vozy a okruhy ale není rFactor žádná hloupá arkáda ve stylu Gridu, ale velmi precizní a komplexní automobilová hra, snažící se co nejvíce přiblížit reálné závodění na obrazovky počítačů, a to včetně všech zákonitostí a pravidel. Začíná to tím, že míra přizpůsobení celé hry i ovládání zaslouží absolutorium, i když je díky tomu interface krapet nepřehledný a překombinovaný. Všechna auta si lze pěkně prohlédnout za všech stran, což stále nebývá pravidlem a široké možnosti volby obtížnosti zase zaručí, že si rFactor bez potíží užije prakticky každý, včetně svátečních řidičů.

Při aktivaci všech pomocníků a berliček rFactor vede vůz skoro sám, naopak pokud zakážete pomocné systémy, je řízení každého auta malou výzvou. rFactor se nechá hrát jak na klávesnici, tak i na vhodnějším analogovém joypadu, ale tato hra je prostě určená jen a pouze pro volant, protože jen s ním je zážitek ze závodů tolik intenzivní. Už jsem to chválil u Race 07 a i zde musím znovu vyzdvihnout velmi podrobné krokové nastavení výkonnosti a agresivity počítačových soupeřů, takže si každý může nastavit kvalitu zbytku startovního pole.


 Peloton jako živý
Umělá inteligence jezdců v rFactoru strčí do kapsy skoro všechny své konkurenty z PC i z konzol, v tomto by se mohlo takové Gran Turismo 5 učit od píky! Celé startovní pole může mít mnoho desítek jezdců, přičemž počet startujících si můžete libovolně měnit. Pokud ale okruh nemá tolik startovních míst, auta pak kolidují s okolím, jak ukazuje jeden z obrázků v galerii. Po startu někteří piloti vyjedou skvěle, jiní zase méně a v prvních zatáčkách nastává bitva o nejlepší stopu. Po zklidnění pelotonu se všichni seřadí do vláčku ideální stopy, jak tomu má být, ovšem často také jezdci vybočí a pokoušejí se předjíždět, co to dá. V uvěřitelném množství piloti kupí i chyby; přeženou zatáčku, dostanou hodiny, nebo jen neudrží své vozidlo všemi koly na pevné trati.


Při jízdě tak peloton opravdu silně evokuje skutečné závodění, což neuvěřitelně zahušťuje atmosféru a dodává prvek napětí. Pokud se necouráte, nemůže se prakticky stát, že vás soupeř lehce předjede vnějškem z dlouhé stopy. Jedinou výtku bych měl k agresivitě, protože i na nižší nastavení se počítačoví soupeři často nedokážou vůbec vyhnout kolizi přímo před jejich vozy a zbytečně bourají. Když pak po závodě zaparkujete v boxové uličce, tak vás někdy zbytečně zboří a postrčí soupeři mající svoje boxy za vámi. Podobně vás hra nijak citelně nepenalizuje, když v závodu zbouráte, co vám přijde před kapotu, ovšem takto si zničíte kola, nebo jiné části vozu, což se projeví na jízdních vlastnostech. Destrukční model je ale spíše jen kosmetický.

Osvědčilo se mi tak snížení agresivity a naopak zvýšení výkonnosti AI pilotů. Pak už jezdili takřka jako ve skutečnosti. Když si pak sečtete volitelnou agresivitu a výkonnost soupeřů, možnost volby počtu vozů na trati a znamenité chování protivníků (až na ty pozdní reakce) ve výsledku z toho vychází jeden z nejlepších řidičských zážitků, jaký vám počítačová hra vůbec může dát. Ani k tomu nepotřebuje vytříbenou grafiku, nebo pokročilé online služby. Tvůrci a s nimi i velmi početná komunita fandů se jednoduše zaměřili na vlastní zážitek z jízdy, který je opravdu znamenitý.

 Fantastická komunita
rFactor dokonale těží z fantastické podpory amatérské komunity, která se kolem této hry vytvořila záhy po vydání. Po pravdě holá vlastní hra se střídmým počtem aut i okruhů, nota bene veskrze smyšlených, by v dnešních poměrech neměla šanci uspět. Jenže rFactor již několik let stále vylepšuje velmi schopná hráčská komunita, bez níž by hra nebyla vůbec tolik oblíbená. Nutno ale přiznat, že rFactor je opravdu skvěle rozšiřitelný, takže si z něj můžete jednoduše vytvořit simulátor prakticky jakékoliv závodní série, která se jezdí, nebo dříve jezdila.



Obrazně se dá říci, že rFactor dokáže nahradit prakticky jakoukoli jinou automobilovou hru, která kdy na počítače vyšla. Jakmile se objeví nový závodní titul, hned se najdou kutilové, kteří okamžitě zkoumají, kterak dostat nová vozítka i cestičky také do rFactoru. Současný výběr závodních sérií a vozidel je tudíž nesmírný, čítá kolem dvou set nových aut a podniků! Cestovní vozy, formule 1 současné i minulé, monoposty F3, GP2, Champ Car, Nascar, závody tahačů, historické vozy, značkové poháry, rallye i rallycross, motokáry a dokonce i RC modely a k nim i speciální tratě. To všechno a mnohem víc si můžete v rFactoru zařídit.

A v drtivé většině se jedná o co nejvíce akurátní simulace skutečných šampionátů, jako jsou zmíněné F1, F3, GP2, nebo další formule BMW a třeba Lupo/Clio/Megane/Porsche Cup. Můžete se posadit do strojů F1 od roku 1955 až po současnost, stát se účastníkem DTM, WTCC, FIA GT, Le Mans Series, Nascar a mnohých dalších. Našince pak jistě potěší znamenité šampionáty od českých autorů, jako BMW 1 Challenge, Škoda Octavia Cup a připravuje se dokonce Evropský šampionát cestovních vozů 1980, mimo jiné s kultovními „kupátky“ Škoda 130RS!

 Krásné přídavné tratě
Podobné to je i u stovek tratí všech dekád, které si do rFactoru můžete doplnit: Sosnová, Most, Brno, starý Österreichring, Nürburgring včetně Nordschleife, Le Mans v mnoha historických layoutech, původní Avus, zkrátka je jen málo známých okruhů minulosti i současnosti, které v rFactoru chybí. A dělají se stále další a další. Pamětníci se v okamžiku mohou posadit do kokpitu Porsche 917 a zajet si Le Mans 1970 s kompletním roštem téhož ročníku. Hned poté přesednout do McLarenu MP-4 Alaina Prosta a prolétnout ještě funkčním klopeným oválem v Monze, aby nakonec nasedli do BMW M1 a v kůži Nelsona Piqueta vyzkoušeli dlouhý Hockenheim v poháru M1 ProCar!


Pokud disponujete slušným internetovým připojením, možnosti rFactoru jsou skutečně jedinečné, byť míra věrnosti předloze a jízdní vlastnosti závisí na umu a schopnostech amatérských modelářů. Často se na přípravě podílejí i skuteční jezdci a využívá se telemetrických dat od týmů, které je poskytnou, ale vše je nutno brát trošku s nadhledem. Např. v Porsche Super Cup chování vozů skoro nerozpoznáte od skutečného poháru, zatímco takové VW Lupo, údajně navržené s pomocí pilotů téhož vozu, jsem na rovné trávě vedle vozovky dokonce hodil na střechu přes přední masku, což ale také mohla být ojedinělá chybka. Nicméně chování vozů lze ovlivnit vhodnými setupy, které si sami vytvoříte z desítek voleb, nebo stáhnete z internetu.

 Jezdí celý svět
Díky široké komunitě rFactor žije i na poli multiplayeru, protože jeho síťový kód není stejně jako celá hra vůbec náročný na rychlou linku, potažmo výkon počítače. Prakticky každou chvíli se jedou desítky závodů, ale problémem je vůbec najít vhodný podnik, protože v drtivé většině si musíte nejdříve postahovat herní mód a k němu ještě nové okruhy. S vozy a tratěmi samotného rFactoru se jezdí již jen velice sporadicky. První dny jsem tak jen stahoval potřebné mody a tratě, až pak jsem konečně mohl jezdit. Nutno říci, že jsem potkal jen minimum „kazičů“, ostatní se vesměs snažili vždy jezdit čistě. Naopak zpočátku jsem dostával „kartáč“ hlavně já, proto je dobré se nejdříve vyjezdit offline, abyste to druhým tolik nekazili.

Pokud to pak myslíte vážně, stačí si na internetu najít nějaký komunitní server, nebo tým sdružující virtuální závodníky, ale to vyžaduje více času na pravidelné seance a také pilné cvičení, protože takto sdružení hráči jsou již hodně dobří. Výhodou je ale pak plné fair play závodění bez naschválů a notorických bouračů.


další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii


NÁZOR ZKUŠENÉHO ONLINE JEZDCE, VIKTORA "CABADAJE" RŮŽIČKY
Pro mě je rFactor v současné době nejlepším závodním simulátorem. Virtuálním závoděním se zabývám již několik let a rFactor hraji již téměř dva roky. Největší přednosti tohoto simulátoru vidím v jeho nadstavbě. Tedy možnosti přidávání do hry dalších modů a tratí, které pro tuto hru vytváří velice početná komunita fanoušků. Dá se v podstatě závodit na všem co má čtyři kola. Několikrát do týdne jsou vydávány nové tratě a mody, které si fanoušci této hry mohou zdarma stáhnout na stránkách rfactorcentral.com nebo případně na ligových serverech. Autoři však nezahálejí a již vydané mody pravidelně vylepšují a vydávají novější verze, tak aby co nejvíce odpovídaly skutečnosti. Největší přednost dávám online závodění, kde je možné změřit síly jak se sobě rovnými protivníky, tak i s největší špičkou. Abyste se však mohli srovnávat s těmi nejlepšími, musíte velkou část věnovat tréninku.

Ti nejlepší dokážou pro každý závod najezdit i více jak 300 kol a zároveň si tak připraví optimální nastavení pro svůj vůz. Pokud jim chcete konkurovat, nezbývá vám, než se na každý závod pečlivě připravit. Pokud si třeba nevíte rady s nastavením vozu, tak nezoufejte. Ti nejlepší Vám na diskusních fórech rádi pomohou nebo vám nastavení vozu pošlou. Zde však platí, že samotné nastavení vozu z vás šampiona určitě neudělá.

Pokud berete virtuální závodění opravdu vážně, tak doporučuji určitě registraci na ligových stránkách jako je například sdružení SimRacing.cz, které představuje největší seskupení virtuálních pilotů a hráčů v České republice a také ve světě. Takže se zde setkáte s tou největší špičkou virtuálních pilotů. Abyste zde však mohli závodit a účastnit se některých šampionátů, je nutné zaplatit roční členský příspěvek ve výši 400 Kč, který slouží pravě pro provoz ligových serverů. Mezi mé nejoblíbenější mody patří Škoda Octavia Cup a V8 Supercars. Za zmínku určitě stojí i ostatní mody, jako je F1 1967, F1 1979, F1 2007, WTCC, GP2, nebo Endurance. Takže hurá na trať a těším se na vás při virtuálním závodění.

Stáhněte si: Starší dema či patche pro ang.verzi

Související články: Novinka

Připravujeme: speciální článek o nejlepších modifikacích ke stažení

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.