Red Orchestra: Ostfront 41-45 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Red Orchestra: Ostfront 41-45 - recenze

21. 7. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Po vzoru Day of Defeat se původně UT mod přeměnil v samostatnou multiplayerovou hru, která se odehrává na Východní frontě a svým důrazem na realistické válčení uspokojí zejména ty, kterým Battlefield připadá arkádový

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 21.července 2006
Verze hry: krabicová/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Unreal Tournament je jednou z her, která krom nabitého herního obsahu nabídla i pokročilé editační nástroje, pomocí nichž lze vytvářet nejen vlastní mapy, ale když si troufnete, dá se zvládnout i celý vlastní herní mod, klidně i zcela odlišný od toho, který původní hra nabízí. Důkazem, že to opravdu jde, je Red Orchestra, hra zasazená na Východní frontu během druhé světové války, tedy do let 1941 – 1945, kterou právě na zmíněném enginu vytvořila skupina nadšenců sdružených pod hlavičkou Tripwire. Kdo se trochu v historii herních modů na Unreal enginu vyzná, jistě mu tento počin neušel, protože už před drahnou dobou vyšel jako zdarma šířená modifikace pro již zmíněný Unreal Tournament. Vzhledem k jeho kvalitám jej nakonec potkal podobný osud jako Counter-Strike nebo Day of Defeat, tedy samostatné vydání jako komerční titul.

Red Orchestra se tedy stejně jako obě uvedené hry prodává jak přes internet, tak v krabicové verzi, která se od té pár let staré, volně šířené, liší v řadě aspektů. Předně nemusíte vlastnit Unreal Tournament, navíc je obsah podstatně vyšperkován včetně nových map. Red Orchestra funguje přes Steam (vytvoření tamního účtu je nezbytné pro zahájení hraní), což je softwarový distribuční systém firmy Valve, který krom prodeje a downloadu zajišťuje i protipirátskou ochranu.

 Důraz na realističnost
Red Orchestra (dále už jen RO) je koncepčně podobná třebas sérii Battlefield, kde spolu bojují dva týmy, snažící se splnit úkoly dané mapou. Hráči si volí povolání, s nímž do hry vstoupí a od toho se odvíjejí jejich schopnosti i výbava, se kterou bojují. Základním rysem, na nějž RO klade velký důraz, je snaha o maximální přiblížení realitě. Narazíte na to úplně všude, od chování zbraní a jejich účinnost, balistiku, absenci zaměřovacího kříže nutící k používání mířidel, přes strohou mapku bojiště, vliv staminy, absenci lékárniček a tak dále a tak podobně. RO se tak podstatně liší od ostatních her tohoto žánru a buduje si vlastní komunitu, která se právě v tomto pojetí hry vyžívá a dokáže je ocenit. Na druhou stranu, než se naučíte RO hrát, trvá to podstatně déle než u arkádověji laděných stříleček.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nedílnou součástí krabicové verze hry je podrobný, skoro stostránkový manuál, kde najdete spoustu užitečných věcí od historického pozadí každé ze třinácti nabízených bitev (rozuměj map), až po detailní popisy všech zbraní a bojové techniky, s nimiž se ve hře setkáte. Vyzdvihnu třeba mířidla zbraní, které, jak už jsem nadhodil dříve, mají v sobě zakomponovánu balistiku. Z toho důvodu je třeba brát do úvahy vzdálenost od cíle na který míříte, a to nejen při střelbě z tanku, ale i z obyčejné pušky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zároveň se počítá i čas, který uplyne mezi výstřelem a zásahem. Jedná se sice většinou o kratičký okamžik, nicméně se díky tomu klidně stane, že se dva hráči střelí navzájem, což nebývá u podobných her obvyklé. Mířidla na HUDu obsahují spoustu pomocných značek a stupnic, jejichž popis najdete právě v onom manuálu a tyto znalosti vám podstatně pomohou se naučit se zbraní správně zacházet.

Specifiký prvek hraje troli třeba i při výběru povolání. Ne každý je totiž schopen řídit tank a tudíž nemáte se svou profesí naprostou volnost v tom, co v boji můžete provádět. Mapu od mapy se liší i nabídka povolání, která jsou jedné i druhé straně k dispozici. Zde se snad sluší dodat, že krom výbavy s níž dané povolání do hry vstupuje, lze sbírat i výbavu po padlých.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Týmová koordinace
S důrazem na realističnost souvisí i snaha o spolupráci členů týmu. K tomu je nezbytná hlasová komunikace, abyste si byli schopni navzájem hlásit své pozice a koordinovat nejen společný postup, ale i takové situace jako ovládání vozidel, kterých je tu celkem 14, včetně pohledu z jejich interiéru. Vezměme si třeba řízení tanku, které automaticky nedovoluje řidiči i střílet. K tomu je zapotřebí druhý hráč, případně ještě třetí, který má na starosti kulomet. Samozřejmě se lze mezi posty v tanku přepínat a tak teoreticky zvládnete vše i zcela sami, ale nebude to samozřejmě úplně to pravé.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Domluva je nutná i ohledně rozmístění týmu po mapě. Náhled mapky totiž vůbec neukazuje polohu spoluhráčů a slouží jen k zobrazení vaší aktuální pozice plus polohu stěžejních stanovišť, žádné hráče krom sebe na ní nenajdete. K orientaci pak slouží jen kompas, o rozmístění jednotek už musíte komunikovat s ostatními. Dalším prvkem podporujícím realitu je absence lékárniček, případně možností opravovat poničenou bojovou techniku. Na tohle se tu nehraje a vzhledem k tomu, že i přes existenci zásahových zón znamená zásah většinou okamžitou smrt, je potřeba se mít na pozoru a neběhat jako Rambo.

Na druhou stranu, střelba a vůbec práce se zbraněmi není úplně jednoduchá a je potřeba střílet s rozmyslem, už kvůli nečekaně silnému nadskakování hlavně a potřebě používat mířidla, jelikož střelbou od pasu těžko něco trefíte. Vliv na míření pak má jak vaše únava, tak poloha, kdy vleže to jde samozřejmě zdaleka nejlépe.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zbraně
Zbrojní arzenál obsahuje vše od pistolí, poloautomatů, pušek či sniperek, těžké kulomety a samozřejmě i granáty a výbušniny. V některých mapách, které jsou dobře navržené, nechybějí ani minová pole, jinde zase může velitel pomocí dalekohledu vytyčit cíl pro vzdušný pumový útok, který ale musí být ještě dodatečně přivolán vysílačkou.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K tomu samozřejmě připočtěte mobilní techniku od obrněných transportérů až po tanky, které ale nejsou zdaleka v každé mapě. Ty jsou koncipovány s ohledem na skutečné dění v bitvách a rozdělit jdou na celkem tři typy – bojiště jen pro pěšáky, potom naopak taková, kde je využití těžké techniky nezbytné a konečně i mapy kombinované. K obsluze mobilní techniky je vhodné doplnit, že většinou existuje možnost měnit výhled z vozidla - buď koukáním skrz úzký průzor v pancíři, anebo se lze i vyklonit a mít otevřenější výhled za cenu snazší zranitelnosti.

V Red Orchestra nenajdete žádné pomůcky pro rozeznání nepřítele od vlastních, a tak velice snadno můžete začít pálit po vlastních. Hra nezobrazuje ani informace o tom, kolik nábojů máte v zásobníku, pouze vám při jeho výměně oznámí, jak je asi těžký. Výměna nábojů v komoře je zcela manuální a tak třeba po výstřelu ze sniperky musíte pokaždé ještě ručně přebít. Všechny ruční zbraně používají coby sekundární způsob útoku praštění pažbou, což je takové malé zoufalství, když dojde munice.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Herní možnosti
Každá mapa v RO nabízí vlastně jediný způsob, jak ji hrát. Jsou předem nastaveny úkoly, které každý tým má za úkol splnit a pokud se mu to povede, stává se vítězem kola. Krom hry online nebo přes LAN tu existuje i možnost potrénovat s počítačovými boty, ale tato varianta je díky jejich nepříliš vyladěné AI brána spíš jako seznámení se s mapou a bojovými prostředky, což ale asi nepřekvapí a je to u těchto her běžné. Mapy jsou vesměs větší velikosti a jde hrát až ve 32 lidech.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra se těší celkem vysoké popularitě a nebude problém v kteroukoli dobu najít dostatek zalidněných serverů. Snaha o realistické podání v podstatě všeho, co ve hře najdete, automaticky vybírá ty, kteří hru moc vážně neberou a tudíž je komunita vcelku vyzrálá a mnohem méně zde narazíte na hlupáky, kteří hru záměrně kazí.

Stáhněte si: Trailer

Související články: Novinky

 
Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru






 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Snahou o co nejrealističtější zpracování války se Red Orchestra vymyká ostatním titulům podobného zaměření. Asi nejvíce blízko má k populárnímu Day of Defeat, který vznikl stejným způsobem jako RO, pouze na enginu Half-Life. Zde použitý Unreal engine 2.5 už nepatří k nejmodernějším, přesto je hra celkově zpracována dobře a až na místy nepříliš vydařené animace není hře co vytknout. Má atmosféru, má svůj půvab, je propracovaná a má tedy silný potenciál zaujmout. Pokud se vám líbí série Battlefield, ale je na váš vkus příliš arkádová, může být pro vás RO tím pravým ořechovým.

Nejnovější články