Rebels: Prison Escape - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Rebels: Prison Escape - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 9. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Toto léto se s počítačovými hrami na téma útěků z nejrůznějších věznic roztrhl pytel a po The Great Escape tu máme real-time strategii, která rozvíjí původní koncept Commandos o další herní prvky.

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 17.září 2003
Verze hry: finální/prodávaná
Doba recenzování: 1,5 týdne


Obrázek zdroj: tisková zpráva Toto léto se s počítačovými hrami na téma útěků z nejrůznějších věznic roztrhl pytel. V první řadě je zde dlouho očekávané přepracování filmového superhitu z roku 1963 The Great Escape (Velký útěk) se Stevem McQueenem v hlavní roli, jehož part si ve hře máte možnost zahrát. Poněkud stranou tohoto hype vyšla rovněž Rebels: Prison Escape (dříve Escape from Alcatraz) od neznámého týmu Philos Laboratories. Ovšem vzhledem k tomu, že The Great Escape mi kdosi vyfouknul, rozhodl jsem se realizovat se prostřednictvím Rebels: Prison Escape. A světe div se, není to vůbec špatná hra. I když obrázky vypadají trochu legračně, příběh působí mírně naivně. Jedná se o real-timovou strategii vycházející z Commandos a přestože jejích kvalit nedosahuje, zajímavým způsobem rozvíjí původní myšlenku o nové prvky.

 Korupce a podvody v hlavní roli
Příběh hry se odehrává v politicky nestabilním světě, kde hlavní roli hrají korupce a podvody - takže si našinec mnohdy bude připadat jako doma… Proti této skutečnosti probíhají takřka permanentně nějaké rebelie, ovšem situace využije megalomanský diktátor Friedrich a chopí se moci. V nové éře přestanou existovat občanská práva a osobní svobody, všechno ovládá tajná policie. Jeho vědci navíc dokončují mocnou neurologickou zbraň (sérum H), která si dokáže navždy podmanit lidskou mysl.

Bojem proti Friedrichovi za zabývá ARM (Alliance of the Rebels Movements), jejímž cílem je diktátora svrhnout. Než tak ovšem stačí učinit, Friedrich její členy pochytá a pozavírá. Uznejte, že až dosud vše vypadá jako scénář Čtyřlístku, ovšem kdo četl komiks Saigon Tribut v časopise Živel 23, musí připustit, že i Čtyřlístek občas dokáže překvapit (viz obrázek).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Každý umí něco...
Friedrichovým zásahem se priority členů ARM rázem změní - na první místo se předsune potřeba zachránit si kůži a uniknout z vězení. Rebels: Prison Escape je, jak již bylo předesláno, real-timová strategie typu Commandos. V průběhu každé mise ovládáte jeden až několik charakterů, kteří musí splnit vytyčený úkol a poté se evakuovat pryč. V tom jim samozřejmě brání četní nepřátelé. Každá z pěti postav má jedinečné schopnosti, takže s některými problémy si může poradit právě jen ona a ostatní charaktery to nedokážou - hraje se ve stylu „musíme si pomáhat“, jejich vlastnosti se vzájemně doplňují. Hraní za každou postavu vyžaduje odlišný přístup. Například technik nemůže zabíjet nepřátele přímo, ale musí jim stražit pasti. Jiné charaktery nemohou nepřátele zabíjet vůbec a musí se jim obezřetně vyhýbat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Postav je v Rebels: Prison Escape celkem pět, ale většinu misí absolvujete s jedním dvěma charaktery. Začínáte s Blakem a další čtyři spolukonspirátory musíte v průběhu hry osvobodit (vlastně se jedná o náplň každé z misí). Styl hraní je třeba neustále korigovat podle toho, koho právě máte v týmu a přizpůsobovat tomu řešení jednotlivých zádrhelů. Blake je válečný veterán, který je zběhlý v boji muže proti muži, dokáže předstírat mrtvého a střílet z pušky, má-li ji k dispozici. Pušku umí ovládat i technik Jeffrey, jehož hlavní doménou je jinak otevírání zámků a stražení pastí. Alexandro je iluzionista, jenž dokáže imitovat zvuky, oslepovat nepřátele a používat převleky. Šaman Jonah zase nepřátele raději hypnotizuje, zabíjí otrávenými šipkami a užívá voodoo. Alicia se umí plížit stíny a ovládá boj ženy proti muži.

 Náplň misí a adventurní prvky
Mise jsou vytvořeny skutečně zdařile. Odehrávají se v množství nádherných prostředí - vězeňský tábor, ledové jeskyně, pouštní důl či tropická bažina, ta je obzvláště povedená. Oproti Commandos (neustálému srovnávání se patrně nevyhnu) přidává Rebels: Prison Escape do konstrukce misí jako celku ještě adventurní prvky. Je třeba mluvit s neherními charaktery a plnit drobné prosby a úkoly, které vám uloží, abyste se posunuli dál. Tu někomu musíte přinést jídlo, abyste dostali klíč od ředitelova apartmá, onde se zase vetřete do superstřežené věznice pod záminkou, že jdete opravit ředitelově manželce hrací skříňku. Neustále máte po ruce automaticky se aktualizující mapu a úkolník, takže si až na drobné zmatky nemůžete stěžovat, že byste nevěděli, kam jít. Problém většinou je, jak se tam dostat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Velkou slabinou hry je její malá délka. Jde v podstatě pouze o šest misí. Když jsem to viděl, domníval jsem se, že se bude jednat o kdovíjak komplikované labyrinty plné hádanek, ovšem opak je pravdou. Každou z nich dohrajete za méně než dvě hodiny (!), což znamená, že vám Rebels: Prison Escape vydrží nějakých deset 12 hodin, což je opravdu málo. Mise navíc nejsou nikterak obtížné a rozhodně nezabíhají do takových „extrémů“, jako Commandos v pozdějších fázích (od takové 12 mise), kdy jste často frustrací a zoufalstvím mlátili hlavou do klávesnice, protože vám nic jiného nezbývalo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud se vám zde nějaká mise obtížná zdá, je to tím, že něco děláte špatně. Já jsem například čtvrtou misi prošel jen s jedním charakterem (protože druhou postavu, ukrytou ve druhém patře domněle jednopatrové budovy, jsem nemohl najít) a přišla mi obtížná až až :-) Problémem v původní verzi hry bylo padání při nahrávání druhého levelu, ale to už nyní řeší níže zmíněný patch.

 Dvojí způsob likvidace nepřátel
V dosažení kýženého cíle vám brání řada nepřátel. Ti zde hrají poněkud odlišnou roli, než jaká jim byla přisouzena v Commandos. V nich jste se poměrně často mohli rozhodnout dokončit misi tím způsobem, že jste vyhladili její osazenstvo. Rebels: Prison Escape vám to neumožní ani v jednom případě. Nepřátelé v misi se dělí na dvě základní skupiny: hlídky a stráže. Hlídka chodí po vytyčené trase a snadno se jí zbavíte například tím, že jí nastražíte past. Strážní libovolný pokus o léčku (návnadu, past, předstírání smrti…) rozpoznají a ihned spustí poplach, načež přiběhne komando a DŮSLEDNĚ pročeše celé okolí. Strážného můžete jen zastřelit, jenže pokud už vám autoři dají pušku, máte v ní zase jen tři náboje, takže je musíte neustále hypnotizovat či omračovat, což ovšem působí pouze několik vteřin. Ze hry se tak stává zajímavé logické puzzle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Zpracování
Ovládání Rebels: Prison Escape je poměrně zdařilé, vše obstarají ikony na pravé straně obrazovky, které případně můžete nahradit funkčními klávesami. Prostřednictvím mezerníků lze děj libovolně zastavovat, abyste si rozmysleli, co podniknete dál (často záleží na každé vteřině). Osobně mi do značné míry vadilo, že pokud zastavíte děj, nemůžete nadefinovat další akci.

Po grafické stránce je Rebels: Prison Escape vynikající hrou. Vše je vyvedeno v plně trojrozměrném prostředí, přičemž kamerou můžete dle vlastního přání rotovat či se přibližovat. Zajímavostí je, že její pohyb není nikterak omezen, takže s ní kdykoli lze prohlížet celou mapu bez nutnosti, aby některý z vašich charakterů na daném místě vůbec byl. To umožňuje snazší plánování strategie a taktiky.

 Podtrženo, sečteno
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Rebels: Prison Escape je dobrou hrou, která do osvědčeného konceptu Commandos vnáší některé nové, zajímavé prvky. Mám tím na mysli především prvky adventurní, jako je komunikace s neherními charaktery či plnění nejrůznějších drobných úkolů v rámci mapy. Hra však má bohužel pouze šest jednoduchých misí, což je opravdu, opravdu málo.

Stáhněte si: Video, Patch, Cheaty

Související články: Novinky, První dojmy z Commandos 3

Mirek Zeman
autor dělí svůj čas mezi psaní, studium a tisíc a jednu další věc, o hrách psal v minulosti hlavně pro časopisy Score a Level, nejraději má adventury a RPG, nepohrdne ani dobrou akcí, za nejdůležitější část počítačové hry považuje příběh, protože pro kvalitní příběhy má obzvláštní slabost (všechny články autora)



 
 
Mirek Zeman

Verdikt:

Osvědčený koncept Commandos s novými prvky, který je bohužel velmi krátký.

Nejnovější články