Autor: Michigan Publikováno: 15.září 2007 | Verze: finální/anglická/PC Doba recenzování: pár dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Krysy na každém kroku Ratatouille je podivný název a protože vás tohle slovo bude provázet od začátku do konce, budete určitě chtít vědět, co znamená. Vězte tedy, že se vyslovuje Ra-ta-tu-í a jedná se o jedno znamenité francouzské jídlo. Ano, náš příběh se odehrává ve Francii, konkrétně v Paříži a především pod ní, ve stokách. Ale nepředbíhejme. Hlavním hrdinou je neobyčejně čistotná myš s vytříbeným čichem a zálibou v kuchařství. Od ostatních krys ho odlišuje hlavně jeho povaha - chodí nezvykle po dvou, aby si neušpinil pracky. Pomáhat mu bude nejen jeho pomalejší bratr Emile, ale i celá krysí banda. Poté, co absolvujete obsáhlý úvodní tutoriál odehrávající se na venkově, se po řece přesunete do již zmíněných pařížských stok. Tam se vám zjeví duch šéfkuchaře nejvyhlášenější restaurace ve městě a požádá vás, zdali byste mu nepomohli navrátit tamní kuchyni její zašlou slávu. Kvůli jeho smrti a jedné zdrcující kritice totiž zmíněné bistro nedávno přišlo o svých pět hvězdiček. A takový úkol přece nemůžete odmítnout. Více se z příběhu bohužel moc nedozvíte - hra se spíš snaží film doplňovat, než aby kráčela v jeho šlépějích, ale očividně se jí to moc nedaří, a tak po většinu času možná budete vědět, co udělat, ale už ne proč. Velká sýrová arkáda Ratatouille je, stejně jako nedávný Shrek 3, čistokrevná arkáda. Jednoduše procházíte úrovněmi, běháte z místa na místo, vyhýbáte se pastem a plníte nejrůznější úkoly. A v tom je asi ten největší rozdíl oproti konkurenci, kde máte v dané misi úkol většinou jen jediný – porazit co nejvíce nepřátel. Ty tady ani zabíjet nebudete a co víc, maximálně se jim budete snažit vyhnout. V každé oblasti budete mít cílů hned několik, ale stejně jako v podobných hrách jsou striktně lineární a je nutné je plnit postupně. ![]() ![]() ![]() Během svého putování sbíráte hvězdičky, jež lze pak zužitkovat v Gusteauově obchodě a nakoupit si za ně nové obrázky, tajemství a hlavně minihry, co se vám pak zpřístupní v menu. Bohužel se, až na čtyři multiplayerová klání, jedná pouze o hříčky, které jste již předtím v příběhové části překonali. A ani ta hra více hráčů neudrží vaší pozornost příliš dlouho, neboť všechny vzájemné „souboje“ jsou svým obsahem velmi prosté a jednoduché. Svět z jiné perspektivy Lokací, které postupně navštívíte, není na první pohled mnoho - pouze pět - což jistě mnohým přijde málo. Je pravda, že v tomhle ohledu hra mohla být o něco rozsáhlejší. Ale misí, které jsou mezi ně rovnoměrně rozložené, je celkem dost a čeká jich na vás celých 27 (plus 10 bonusových, o nichž se ještě zmíním). Některé zaberou pouhých pár minut, zatímco s jinými se budete pachtit o hodně déle. Zavítáte na venkov a poté se přesunete do pařížských stok, kde si spolu s ostatními krysami vybudujete novou základnu. ![]() ![]() ![]() Zvláštní bonusovým typem nepovinných úrovní je tzv. Svět snů (Dreamworld). V něm absolvujete výlety do Remyho fantazie, která se před vámi rozprostře poté, co hlavní hrdina na určitých místech usne. Připravte se na spoustu točících se dortů, pomerančů, sýrů, klobás a dalšího jídla. Anebo na špinavé nádobí, pokud náhodou narazíte na nějakou noční můru. Přeskákat na konec těchto levelů ale rozhodně není jen tak. Složité je zde především to, že se vše odehrává nebezpečně vysoko ve vzduchu a nic vám neusnadní ani fakt, že se po ztrátě všech životů vrátíte zpátky na začátek. Hry ve hře Minihry odedávna představovaly způsob, jak vše ozvláštnit a zpestřit a to si bezesporu uvědomili i vývojáři, když Ratatouille vymýšleli. Tvoří totiž odhadem dobrou polovinu hry a převažují mezi nimi hlavně čtyři typy, které se mění podle prostředí. Dojde na sjíždění potrubní roury, připravování jídla, pádlování v rozbouřené řece a i na honičky s kuchaři. Narazíte ještě na pár dalších, ale ty už vyplývají z konkrétní situace (zkratování elektriky, ovládání posuvného pásu atd.). Všem těmto vložkám se na jednu stranu sice daří bořit monotónnost, která by jinak po chvíli nastala, ale na stranu druhou se už ke konci dost opakují, že začnou nudit. Ono se ani není co divit, protože stejný problém má i hra samotná, která je v druhé polovině, co se týče úkolů, již značně repetetivní. ![]() ![]() ![]() Ovládání je u arkády věc velmi důležitá a na jeho provedení nemalou měrou závisí i výsledná hratelnost hry. V tomhle případě se ale ne vše povedlo tak, jak mělo a nejvíce odporu klade hlavně kamera. Klávesnicí je téměř neovladatelná a ani její natáčení pomocí myši není to pravé ořechové. Dost často se zasekává a když už se hýbe, tak opravdu velmi podivně: buď jde nastavit, že se při pohybu doleva pohne doprava (a naopak) anebo, že se při pohybu dolů pohne nahoru. Z těchto možností mi logicky nesedlo ani jedno a i s gamepadem to nebylo kdovíjaké. Sice jsem si na toto specifikum po delší době zvyknul, ale to hlavně proto, že jsem musel – dokážu si představit mnoho potencionálních hráčů, pro které bude tato „maličkost“ nepřekonatelnou překážkou. Některým to ale třeba sedne. Téměř všechny filmové předělávky mají nevábnou grafiku prostředí. Zřejmě to způsobuje relativně krátký vývoj na několik platforem najednou, těžko říct. Tady je to samozřejmě nejinak. Patrné jsou zejména neostré, málo detailní a skoro až rozplizlé textury, které sice mohou vypadat pěkně na PS2, ale PC je už, řekněme si to na rovinu, ve své hardwarové výbavě o notný kus dál. Přidanou hodnotou tak zůstávají pouze nepatrné odlesky, kterých si ale nikdo nevšimne. Postavy jsou naproti tomu zobrazeny do posledních detailů a každý je hned ve vteřině pozná. V tomto případě bych dokonce řekl, že autoři museli pracovat s původními modely od Pixaru. Stačí mrknout na okolní obrázky a hned víte, na čem jste. Hardwarové nároky jsou velmi nízké, s klidem postačí Intel Pentium III, 256 MB RAM a GeForce 3 nebo ATI 7500 s alespoň 64MB paměti. Mně samotnému se hra hýbala velmi plynule na maximální detaily v rozlišení 1280x1024 s 4xAA a 16xAF. Samotný vzhled sice, jak už jsem psal, nebyl nejlepší, ale design a fungování levelů to naštěstí mnohdy vyvažovaly. Zvláště pak v Dreamworldu se autoři ve svých 3D programech doslova vyřádili. Výsledný dojem ale dost kazily neostrá in-game videa v malém rozlišení. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Hernímu ozvučení nemám téměř co vytknout. V menu po celou dobu vašim uším lahodí příjemná a pěkná hudba a ani při procházení úrovní tomu není jinak. Je koneckonců filmová, jak už bývá u těchto konverzí zvykem. Orchestrální tóny doplňují dění na obrazovce velmi zdařile. Dabing v anglické verzi obstarali převážně původní herci, takže za namluvení se Ratatouille také stydět nemusí. Nejznámější osobnosti z filmu (Iana Holma a Petera O’Toola) sice neuslyšíte, ale zbylí, přestože to nejsou kdovíjak protřelé hvězdy showbyznysu, svoji práci i tak odvedli dobře. Alespoň v tom málu dialogů, co uslyšíte. Skoro ničím nepřekvapí ![]() stažitelná verze promo videa (11 MB) Stáhněte si: Demo Související články: Novinky, Vše o filmu na Tiscali |
Michigan | |
autorovi je 26 let, věnuje se překládání a hry hraje už více jak 12 let; žádný žánr mu není cizí, ale nejraději má ty s dobrým příběhem či pohlcující atmosférou; ve volném čase s oblibou sáhne po fantasy knížce či zajímavém filmu |