Railroad Tycoon 3 - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Railroad Tycoon 3 - recenze

Datum vydání:
30. října 2003
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

18. 11. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Railroad Tycoon je pojem, který rozhodně má svou váhu. Po pětileté pauze jsme se dočkali nového dílu, který je opět budovatelsko-ekonomickou strategií s vláčky, ale jde s dobou a přešel do třetího rozměru.

Autor: Bergy
Publikováno: 18.listopadu 2003
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1,5 týdne


Obrázek zdroj: Archiv Railroad Tycoon je pojem, který rozhodně má svou váhu. Věhlas tohoto názvu by se dal přirovnat například k příbuznému titulu Transport Tycoon od Chrise Sawyera, který se rovněž počítá mezi naprostou klasiku ve svém žánru. Škoda jen, že zatímco na druhý díl Transport Tycoona čekají jeho fandové stále marně, příznivci Railroad Tycoona se mohou po pětileté pauze radovat z již třetího pokračování. To ani tak nepřináší změnu již beztak skoro dokonalého herního systému, ale hlavně kompletně přepracované vizuální zpracování, které jde zkrátka s dobou. Ano, řeč je o přechodu do třetího rozměru, z něhož měla řada lidí možná i oprávněné obavy.

Na rozbor vizuální stránky si ale ještě chvilku počkáte, protože bychom si měli nejdříve probrat alespoň základní principy této hry. Nejedná se totiž o zrovna triviální strategii a někteří mladší čtenáři také ani nemusejí tušit, co všechno se pod titulem Railroad Tycoon 3 vlastně skrývá.

 Stavba železnice
Základem je vytvoření společnosti, se kterou budujete železniční spojení mezi městy a snažíte se vydělávat peníze za přepravu nákladů či osob. Nejprve si tedy rozvrhnete, kolik peněz vložíte do základního kapitálu z vlastní kapsy a kolik vám přispějí další společníci. S tímto jměním se posléze můžete pustit do stavby své první železniční trasy a nákupu prvního vlaku.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Na každé mapě se rovněž nachází i průmysl roztroušený jak v blízkosti měst, tak kdekoli v krajině. Pokud nechcete vozit jen osoby, je pro vás průmysl velice důležitý. Důvodem je fakt, že každá továrna potřebuje materiál k vlastní výrobě a produkované zboží se zase dá rozvézt tam, kde je o něj zájem. Výsledkem je pak dopravní koloběh, na kterém se dá slušně vydělat.

Zvětšit zdroj: Archiv Továrny a další struktury ovšem netvoří pouhý doplněk. Vedle budování železnice můžete postavit síť hotelů, restaurací či pošt. Pochopitelně čím blíže vašim zastávkám, tím lépe. Je to vlastně i logické, cestující vám zaplatí za jízdné vlakem a když je v cílové nebo přestupní stanici vyklopíte, pustíte žilou jejich peněženkám ještě v hotelu nebo restauraci :)

Až se z vás stane větší společnost s dobře zabezpečeným bankovním kontem, je možné investovat i do budování továren (případně koupit už existující a zavedené). Tím se z vás stanou nejen dopravní magnáti, ale i páni průmyslníci. Ideální model tedy vypadá asi tak, že vozíte zboží vlastním vlakem do vaší továrny a hotové výrobky dále pomocí železnice distribuujete na místa s poptávkou.

 Peníze až na prvním místě
Jak jsem už zmínil, svoji společnost jste nerozjížděli bez cizí pomoci, takže kromě vás jsou zde i další vlastníci, kteří disponují větším či menším balíkem akcií. Když tedy firma vydělává, je to sice hezké, ale je také potřeba rozdělovat zisk v podobě dividend jak vaší soukromé peněžence, tak i jednotlivým společníkům. V tomto bodě je důležité rozlišit zisky společnosti jako právnické osoby a vaše vlastní, jako fyzické osoby.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Na tuto skutečnost je myšleno i v zadáních jednotlivých scénářů, které se dají chápat i tak, že namastit kapsu by si měla nejen firma, ale také její ředitel :) Právě díky vyplácení dividend se zvyšuje vaše vlastní hotovost a vy tím pádem můžete investovat do dalších akcií, které vám později mohou vynést ještě větší jmění. Nejde přitom jen o větší podíl ze zisku, ale i o možnost (pokud cena vašich akcií roste) podíly výhodně prodat za mnohem vyšší cenu než za tu, kterou jste je nakoupili.

 Do hloubky ekonomiky
Zvětšit zdroj: Archiv V Railroad Tycoonu 3 se tedy najde místo i pro spekulanty, protože je zde přítomna burza cenných papírů. V případě, že hrajete scénář, ve kterém hájí své zájmy i několik konkurenčních společností, nic vám nebrání v nákupu a pozdějším prodeji akcií vašich soupeřů. To samé ale platí i obráceně, takže se moc nedivte, až protivníci začnou skupovat vaše volně obchodovatelné podíly na trhu. V případě, že to uznáte za vhodné, můžete sáhnout i po kroku, kdy začnete skupovat akcie vaší společnosti jako právnická osoba. Díky tomu neplatíte za podíly z vlastního konta, ale z účtu společnosti a docílíte tím toho, že v oběhu bude co možná nejméně akcií.

Pravděpodobnost, že vám vydrží úvodní kapitál složený z vámi vložené částky a peněz vašich společníků nějak dlouho, je ovšem velice malá. Většinou to dopadá tak, že penízky se záhy rozplynou a jejich nedostatek bude výrazně brzdit váš možný rozvoj. I taková situace má dvě řešení, můžete si vzít například půjčku (musíte ale disponovat určitým stupněm hodnocení, nikdo přece nezaloží babraly), ale ta se musí splácet a to včetně úroků.

Druhou možností je vydání balíku akcií (množství peněz, které dostanete závisí na aktuální ceně za jednu akcii na burze) s tím, že peníze nikomu vracet nemusíte, ale zase pak vyplácíte dividendy a zpětný odkup akcií (v případě, že mezitím vaše cena na trhu stoupne) se může stát i dost nevýhodný.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Úplatky a vydírání
Mapy, na kterých se odehrává většina herních scénářů, mají reálné půdorysy (výjimku tvoří futuristické kampaně a mapy z přiloženého editoru) známých zemí. Své budovatelské schopnosti si tak můžete vyzkoušet například ve Velké Británii, Německu, Francii, USA apod. V rámci jednoho scénáře můžete expandovat (někdy je to i nutností) za hranice domácího státu a dovést své tratě až do sousedících zemí. Má to ovšem malý háček v podobě platby příslušných částek za povolení stavět železnici na území cizího státu. Tyto poplatky se přitom mohou pohybovat v řádech statisíců i miliónů dolarů.

Zvětšit zdroj: Archiv V méně civilizovaných zemích se pak ještě můžete setkat i s nátlakovými akcemi domorodých kmenů, které se dají v podstatě označit za regulérní vydírání. Když jsem například postavil trať napříč jednou africkou zemí, byl jsem kontaktován náčelníkem Masajů. Má trať prý vedla skrz jejich území a tím pádem ať koukám něco vysolit (třeba 5O tis. dolarů ve zlatě). Jako hráč sice máte právo poslat celý domorodý kmen do háje, ale nesmíte se pak divit, když vám rozzuření divoši vyhlásí válku a svým nájezdem na majetek společnosti udělají škodu i za několik stovek tisíc dolarů :)

 Scénáře a kampaně
Kromě samostatných scénářů, ve kterých si můžete volit obtížnost, počet konkurentů a letopočet, kdy začnete hrát, je hlavním lákadlem singleplayerové části soubor šestnácti kampaní. Ty jsou tématicky rozděleny do 4 skupin (Amerika, Evropa, svět a futurismus). Na rozdíl od jednotlivých scénářů, které vám v podstatě nic nepřikazují (cílem je hlavně zbudovat dopravní impérium a dobře vydělávat), jsou kampaně více nápadité a úkoly mají mnohdy i skutečnou historickou předlohu.

Jedná se například o vytvoření proslulé tratě Orient Express. V této kampani máte k dispozici mapu zobrazující danou oblast a úkol propojit startovní a cílové město. Na vás je v časovém limitu postavit dopravní spojení skrze několik dalších měst a států. Vtip je v tom, že dostanete jen omezený finanční rozpočet a na dokončení tratě si zkrátka musíte vydělat svépomocí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Podobných úkolů, kdy máte propojit dvě místa na mapě, je sice většina, ale také se dostanete i k méně tradičním posláním. Jedním z nich je například svoz surovin a zbraní do přístavů USA (kampaň z roku 1941). V této kampani nic nebudujete, vše je již postaveno a vaším úkolem je za pomoci několika vlaků naplánovat trasy a synchronizovat transport vybraných věcí do cílových přístavů. Podobnou náplň má i jedna z futuristických kampaní, kde máte za úkol speciálním vlakem hnojit okolí již postavených tratí. Opět je již vše zbudováno a na vás zůstává spíše logické myšlení, jak to vše v neúprosném časovém limitu zvládnout.

 Skvělá trojrozměrná grafika
Zvětšit zdroj: Archiv Nyní se konečně dostáváme ke grafickému zpracování, které jak jsem už v úvodu prozradil doznalo razantních změn. Starý 2D izometrický pohled byl nahrazen 3D kamerou včetně plastického terénu, trojrozměrných modelů vláčků a všech budov. Volby kamery jsou vyloženě přívětivé, protože umožňují nastavení od ničím neomezeného pohybu až po automatickou korekci úhlu pohledu při zoomování.

Nejvíce úchvatné jsou ale samozřejmě samotné modely vláčků, na které je prostě radost pohledět. Tohle je přesně ten moment, kdy pochopíte, že trojrozměrná grafika opravdu něco do sebe má a mělo by to přesvědčit i většinu konzervativních hráčů, kteří nedají dopustit na klasické 2D zobrazení.

Hraní scénáře nebo kampaně je doprovázeno střídáním dne s nocí a ke slovu mnohdy přichází i proměnlivé počasí. Celkově je tedy grafika na dobré úrovni a ani hardwarové nároky nejsou nijak přehnané. Railroad Tycoon 3 jsem testoval na svém počítači AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR a GF Ti4400 a myslím, že při použití rozlišení 1024x768 se jednalo o rozumné optimum.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Pár drobných nesrovnalostí
Jediné, co mě trochu zarazilo byl, kontrast mezi hlavním menu hry, které je opravdu dost odfláklé a výběrovým menu kampaní, jenž je pravým opakem obrazovky základního výběru. Rozdíl je tak markantní, že se člověku nechce ani věřit, že obě menu pocházejí z jedné a té samé hry. I hudební doprovod je v mém případě dost diskutabilní, protože není moc variabilní. Jedná se především o country žánr, který hraje třeba na oficiálních stránkách a který mi osobně moc nesedl. Uvítal bych tedy například u scénářů odehrávající se jinde než v Americe odlišný styl hudby.

Hratelnost Railroad Tycoonu 3 je jinak pochopitelně vynikající a mnou zmiňované nedostatky jsou spíš jen malými pihami na kráse, které nemohou pokazit vynikající dojem ze hry. Samozřejmě nesmím zapomenout zdůraznit, že tato hra je určena spíše pro užší skupinu hráčů, kterým nedělá problém orientovat se v ekonomických pojmech. Pokud ale zrovna patříte mezi příznivce budovatelských strategií a železnice vám není cizí, měli byste být s Railroad Tycoonem 3 více než spokojeni.

 Dárek na závěr
Zvětšit zdroj: Archiv Jako bonbónek nakonec jsem si pro vás ještě nechal informaci, že současně s pořízením této hry získáváte na CD2 i plnou verzi dva roky staré logické hry s názvem Loco Commotion, jejíž recenzi naleznete zde. Nejedná se sice o nic, z čeho byste měli jít do kolen, ale jak se říká, darovanému koni na zuby nekoukejte. Mimochodem, společnost Cenega začátkem října oficiální tiskovou zprávou oznámila lokalizovanou verzi hry, která se měla na domácím trhu objevit 15. listopadu, ale nakonec se termín nestihl a ani počeštění bohužel nebude...

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery, Cheaty...

Související články: Novinky

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy

Verdikt:

Výborné třetí pokračování slavného Railroad Tycoona, tentokrát ovšem v trojrozměrném zpracování, které ostudu rozhodně neudělalo.

Nejnovější články