Logická hříčka od českých tvůrců, která existuje i na iPhone, pro nějž je do konce prázdnin na iTunes zdarma. Od Tetrisu a podobných se liší tím, že je na tahy.
Autor: mindwarp.cz Publikováno: 27.srpna 2009
Verze hry: review/PC/anglická Doba recenzování: 1 týden
zdroj:
tisková zpráva
Dnes vám představíme tahovou logickou hříčku od českých tvůrců, která je dostupná jak pro PC, tak pro stále populárnější iPhone. My jsme se podívali na zoubek verzi pro osobní počítače. Princip je poměrně jednoduchý a za chvíli ho i bez nápovědy, kterou hra obsahuje, pochopíte sami. Dostanete malou hrací plochu, kde máte nahoře zásobník s tvary, jako je hvězda, měsíc, čtverec, trojúhelník a tak dále. Tvary mají navíc rozličné barvy. Správně tušíte, že vaším úkolem bude dostat tvar do formy stejné barvy a tvaru.
Padající hvězda Nicméně zde je oproti jiným hrám rozdíl právě v tom, že se vše odehrává na tahy a tak se nemusíte ničím stresovat. U zásobníku nahoře vidíte počet tahů, za který ten který tvar začne padat dolů. Pokud ho chcete shodit dřív, než vám hra indikuje, jednoduše na něj klepnete. Pod samotným zásobníkem, který představuje jeden řádek o čtyřech polích, máte ještě jeden řádek, který je prázdný. Je to takový poslední řádek, kde máte možnost se rozmyslet, respektive udělat poslední tah. Ale i pokud tvar spadne do jiné formy a barvy, než by měl, nic se neděje. Jedině, až se dostane úplně dolů, nastává problém, protože se tam zasekne a až na něj spadne další tvar, odečtou se vám body.
Pokud měřák bodů spadne na nulu, prohráli jste. Než se ovšem tvar dostane až dolů, je dost příležitostí ho zachytit v matrici, která má 4x4 políčka. Se čtyřmi řádky je možné posouvat vždy o jedno políčko doleva nebo doprava. Libovolně posouvat řádkem lze ale jen v případě, že na jednom či druhém kraji není zachycen nějaký tvar, který putuje směrem dolů. Posouvání řádků je klíčové a jde o hlavní logickou část hry. Možná to z popisu zní složitě a přiznám se, že z vestavěného návodu jsem to vůbec nechápal. Jakmile ale zkusíte chvíli hrát, bude vám vše jasné. Pro lepší představu ale stejně doporučuji shlédnout video z hraní výše.
Tah sem, tah tam Hra je rozdělena na levely a klasicky se po dokončení jednoho levelu dostáváte do dalšího, těžšího. Obtížnost spočívá hlavně v případech, kdy máte hodně stejných tvarů, ale v celé matrici třeba jen dvě formy, do které mají zapadnout. Kupříkladu vám padají samé červené hvězdičky, ale v matrici převládají šedivé měsíčky. Vy musíte velmi pečlivě dopředu vážit tahy, kam že a kdy tu hvězdičku umístit. Právě v tom tkví hlavní kouzlo hry a zároveň největší svízel. Sice vás nic díky tahovému konceptu nenutí myslet rychle, ale zato jste nuceni myslet dopředu, promýšlet tahy čím dál více předem, jako třeba ve hře v šachy. Základní hrací pole se tedy nemění, princip je stále stejný, mění se ovšem počet tvarů, jejich barev a tak dále.
Jak jsem již zmínil, progresi v hraní značí měřák v horní části obrazovky a vaše počínání je bodováno. Body se sčítají a až jich máte dost, kolo končí a postupujete do dalšího, těžšího. Počítají se také komba, to znamená zda jste a kolikrát sebrali více tvarů naráz. Počítá se také počet tahů, můžete tak třeba soupeřit s přáteli, kdo dosáhne lepšího výsledku a sjede level na co nejméně tahů. Pro úplnost ještě dodám, že levelů je 27 a obtížnost přiměřeně stoupá. Nicméně i pokud se vám dole tvar zasekne, hra vám v nějakém z příštích tahů dovolí tento tvar vyzvednout a vrátit zpátky do zásobníku nahoře, bez penalizace. Naráz ale můžete vyzvednout pouze jeden tvar. Je dobré na tuhle možnost nezapomínat, protože dost pomáhá a navíc vás nestojí ani jeden tah.
Časem během hraní přijde pár nových principů. Tak třeba máte v matrici několik formiček měsíčku, ale mají různé barvy, šedou a červenou. Červený měsíček může do šedivé formy zapadnout, ale nepropadne, na pár tahů se zkrátka zasekne a formu obsadí. Obtížnost spočívá právě v tom odečítání z měřáku. Ze začátku nebudete mít problém dokončit level, ale s postupem času to bude stále těžší a vy budete muset svoje tahy promýšlet víc a víc dopředu. Nejednou tak asi budete koukat na nápis „You lost“...
Audiovizuálno Nikdo asi od oddechové hříčky, jakou Puzzle Rocks bezesporu je, nečeká kdovíjak úchvatnou grafiku a ani se jí nedočká. Hra je vytvořena pomocí programu Torque Game Builder, ale to je vedlejší. Grafika je, jak vidíte na okolních obrázcích, pouze 2D, nicméně dle mého názoru je vkusná a hlavně plní svůj účel. Nejspíš bylo vše podřízeno maximální přehlednosti a také dobré ovladatelnosti pomocí dotykového displeje iPhonu. Na iPhonu prstem taháte jednotlivé řádky a klikáním spouštíte jednotlivé tvary. Ve verzi pro PC tohle provádíte pochopitelně myší.
Ovšem ne každému asi bude grafika vyhovovat. Přeci jen, levely jsou všechny vizuálně stejné, matrice také a tím pádem i okolní screenshoty vypadají skoro jako jeden. Jistá dávka rozmanitosti by neuškodila. Co se týče efektů, musíte se spokojit s pulzováním barev, světelnými efekty a s jakýmsi ohňostrojem, jenž se spustí po dokončení levelu. Nic dalšího se nekoná. Jestli je to větší či menší nedostatek, musí posoudit každý sám.
Zvuků je co do počtu tak akorát. Jde hlavně o různé ruchy a údery potvrzující správné, či špatné zapadnutí symbolu, vítězství a tak dále. Hudba se omezila i v PC verzi bohužel jen na jednu skladbu, která je ovšem dle mého názoru velmi pěkná a ke hře se hodí. Je to taková relaxační věc, velmi melodická a přítomná melodie je příjemná a návyková. Stejně jako do pár jiných her od Cinemaxu se o zvukovou i hudební stránku postaral jeden můj známý (Amorph) a myslím, že co se kvality týče odvedl opět dobrou práci.
Nicméně, přítomnost pouze jedné skladby u tak zdlouhavé hry vytknout musím. Přeci jen, i kdyby byla hudba sebelepší, tak poslouchat to samé stále dokola po pár hodinách omrzí každého a já prostě hudbu nakonec raději vypnul. To bohužel nelze učinit přímo při hraní, jedině v herním menu po spuštění hry. Do toho se ale dostanete pouze vypnutím a zapnutím hry, nějaké in-game menu by nezaškodilo a jestli tam je, tak nevím, jak ho vyvolat. ESC nebo klávesy jako F1 nebo F10 nereagují...
Ještě je dobré poznamenat, že hra se spouští v okně, které má zakázánu volbu maximalizace. Pokoušel jsem se hru přepnout do full-screenu přes ALT+Enter, ale vždy to spadlo. Asi je stejně hloupost hrát něco takového na celé obrazovce, tahle hra je dělaná spíš tak, že bude někde pořád otevřená vedle ICQ. Při tom pádu aplikace jsem si ale paradoxně všimnul jedné pěkné věci. A sice, že si hra pamatuje vše, co jste předtím udělali, prostě se sama zapauzuje a vy se pak ocitnete přesně tam, kde jste jí opustili.
Dojmy z hraní Abych pravdu řekl, moc na puzzle hry nejsem, ale tahle mě docela chytla svým tahovým pojetím, protože tahové hry mám velmi rád. Je to přeci jen takové víc pohodové, než mačkat zuřivě tlačítka na čas, jako ve valné většině her. Nicméně právě tohle pojetí ve spojení se stereotypním prostředím a hudbou může u mnohých vyvolat nudu a popravdě, mě to také časem už nebavilo. Těžko říct proč, možná proto, že to je na koukání opravdu nezáživné. Vím, tady to není o grafice, přesto jsem rád, když je titul jak zábavný, tak když je na co koukat. Hra samotná ale funguje jak má a dokáže solidně potrápit vaše mozkové závity.
Anti-talent na těžší logické hry, jako jsem já, měl tak už někde v pátém kole problém. Až přibližně do tohoto kola jsem si promýšlením tahů moc hlavu nelámal a prostě tam tvary sázel, jak to šlo. Pak jsem ale poprvé prohrál a uvědomil si, že takhle asi ne. Navíc tam přibylo jiné rozložení tvarů a barev a jak se objevily dvě stejné formy, jen každá s jinou barvu, dalo mi to celkem zabrat.
Rozhodně jsem Puzzle Rocks nehrál kontinuálně, ale jen občas to pustil. Nemyslím si, že by šlo o věc, která se dá hrát třeba celé odpoledne, na to jsem neměl moc náladu. Ale na druhou stranu je ten princip velmi dobře vybroušený a perfektně fungující. A je to návykové, není problém se u toho na pár hodin zcela zaseknout a ztratit pojem o čase. Nakonec musím dát za pravdu reklamnímu tvrzení Cinemaxu, že Puzzle Rocks je hra, která udrží vaše mozkové závity přes letní prázdniny v dobré kondici. Větší ambice si beztak asi ani neklade.
Na druhou stranu nejde o hru, na kterou bych ještě za několik let nostalgicky vzpomínal. V mých očích jde o průměrnější logickou hříčku, která dokáže zabavit a zároveň vás i potrápit, není to rozhodně hloupá hra. Takových je ale víc a některé jsou i freeware. Z průměru hru lehce vytahuje hlavně tahové pojetí, což je prostě dobrý nápad, navíc naprosto přirozeně zakomponovaný a dobře promyšlený.
Cenově nejatraktivnější je verze Puzzle Rocks pro iPhone, kterou až do konce prázdnin nabízí v akci na iTunes zcela zdarma (jinak stojí 1 dolar). Verze pro PC už potom stojí 5 USD, což také není moc.
mindwarp.cz
autorovi je 24 let, studuje uměleckou školu se zaměřením na multimédia a mezi jeho hlavní zájmy patří tvorba hudby, kterou prezentuje na svých stránkách, kde jste vždy vítáni
Povětšinou statická 2D grafika na počítači moc nezaujme, ale hra samotná funguje, jak má. Jde prostě o nenáročnou puzzle hříčku, která toho sice moc nenabídne, ale na občasné zahrání stačí. Hraje se velmi dobře a kdo má rád puzzle hry a zároveň hry tahové, může být tahle kombinace právě pro něj.