Autor: ABE Publikováno: 27.února 2003 |
![]() ![]() ![]() Sporná umělá inteligence Co se však podle mě nepodařilo vylepšit, je umělá inteligence vašich nepřátel a s tím spojené chyby v enginu. Protivníci sice už nestojí jako tupci v prvním dílu a pokud zabijete někoho poblíž nich, vydají se zjistit, co se stalo. Neplatí to sice vždy na 100%, ale i tak je to jistě obrovský krok směrem kupředu. Bohužel se mi zdá, že to autoři s "vylepšením" nepřátel trochu přehnali. Dokud není spuštěn poplach, je vše víceméně v pořádku. Ale ve chvíli, kdy poplach spuštěn je, mají nepřátelé až neskutečnou přesnost střelby. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby na vás nestříleli z AK-47 skoro se 100% přesností i na vzdálenost, kdy vy máte potíže sestřelit je sniperkou. Nebo kdyby nestříleli skrz dveře a jiné pevné překážky. Často jsem měl také problém vůbec lokalizovat, odkud na mě kdo střílí, protože když si nějaký zapomenutý nepřítel lehne na druhé straně letiště a začne do vás šít jednu kulku za druhou, není moc velká šance ho včas zneškodnit. ![]() Se střelbou souvisí ještě jeden problém. Když vás nepřátelé zasáhnou, odhodí vás o kousek dozadu a čím delší nebo intenzivnější střelba to je, tím více vás jakoby odtlačují. Nevím, nakolik je to reálné (bohudík na mně ještě nikdo ze samopalu nestřílel), ale hře to vysloveně škodí. Při situaci, kdy na mě střílelo několik nepřítel najednou, jsem se nemohl skoro ani pohnout a v podstatě jsem jen čekal na to, až mě konečně zabijí. Multiplayer K dalším slibům autorů patřilo přidání multiplayeru. To se nakonec po několika betatestech podařilo a dokonce v poměrně zajímavé formě. Pokud čekáte, že k dispozici je jen deathmatch, velice se mýlíte. Autoři IGI 2 se rozhodli jít trochu jinou cestou, konkrétně okopírovali úspěšný koncept Counter-Striku a umístili ho do pěti rozlehlých map. V nich se hráči rozdělí do dvou skupin a plní různé předem dané úkoly. Pokud se sejde dostatečně velká parta sehraných hráčů, nemuselo by to být špatné. Více informací o testování multiplayeru si můžete přečíst v podrobném článku od Mickey Mouse. ![]() ![]() ![]() Krádež nano-technologie Dosti ale bylo povídání o tom, co se jak povedlo vylepšit oproti jedničce, pojďme se podívat, co nového přináší druhý díl. Tak předně je to nový příběh. Opět hrajete za Davida Jonese, který je členem super tajné organizace IGI. Tato organice se zabývá bojem proti všemožným kriminálním organizacím, které nějak narušují klid a mír ve světě. Ačkoliv se hra tváří hrozně moderně a podle příběhu Jones vyšetřuje krádež jisté nano-technologie, kterou ukradl mafiánský syndikát, vypadá výsledek jako americký akční film ze studené války - dobří jsou ti, co bydlí na Západě a zlí jsou ti z Východu. Nejprve bojujete proti rusky mluvícím vojákům na Ukrajině, poté proti jejich kolegům z Afriky a svoje putování zakončíte kde jinde než v komunistické Číně. ![]() Ale zpět k příběhu. Z počátku je jediná stará známá postava z prvního IGI právě David Jones. Ten pracuje pro již zmíněnou organizaci IGI, má svého šéfa (který na mě působí jako zkorumpovaný agent CIA :) a svoje úkoly. Přibližně po jedné třetině hry (celkem má hra 19 misí) však dojde k dost zásadním událostem a na scénu se vracejí staří známí - vaše pomocnice Anya a překupník Jack Priboi (pletu se, nebo je v jedničce jmenoval Josef?). Je škoda, že hra je až moc lineární. Kromě již zmíněného překvapení v první třetině je všechno lehce předvídatelné a v podstatě je jasné, jak vaše putování skončí. Variabilní mise ![]() V jiné misi máte za úkol zneškodnit protiletadlovou ochranu. Do vybavení dostanete laserový zaměřovač, kterým jednoduše označíte požadované místo a rychle utečete, protože v zápětí na něj dopadne letecký nálet. Celou tuto misi musíte navíc provést docela rychle, protože pokud vám sestřelí letadlo, které bombardování provádí, je konec a můžete začít novu. V všech plnění úkolů dobře pomáhá mapa, kde jsou přehledně vyznačeny místa, kde se daná činnost má provést. ![]() ![]() ![]() ![]() Poslední věcí, kterou Jones umí, je možnost plížit se nebo se pohybovat v podřepu, namísto klasického běhu nebo chůze. To se hodí ve chvílích, kdy se musíte v co největší tichosti přiblížit k nepříteli a zlikvidovat ho. To, jak jste potichu, zobrazuje malý ukazatel, který je umístěn vlevo dole na obrazovce. Trochu mě však mrzí, že třeba střelba ze sniperky není přesnější v leže než ve stoje. Určitě by nebylo těžké to udělat. Mnoho nelogičností K drobnostem, které hraní přímo nevadí, ale narušují atmosféru, patří několik nelogičností. Předně jsou to anglické nápisy na Ukrajině ve vojenské základně. Další drobností jsou okna a všeobecně skleněné předměty. Je sice pěkné, že při střelbě do nich se ozývá typický zvuk skla, ale například rozstřelit žárovku se vám nepodaří. Okna jsou na to trochu lépe, protože některé rozstřelit jdou a některé ne. Perlou je také to, že při přestupu do další mise se vám automaticky obnoví vaše životy. A to i v případě, že na sebe dvě mise plynule navazují a je jasné, že se Jones neměl kde vyléčit. Paradoxní je, že v takových případech se obnoví jen životy, ale zbraně a náboje zůstanou. K dalším podivnostem patří například to, že Anya vždy přesně ví, kde se co nachází. Překvapilo mě to hlavně na konci hry v sídle čínského generála, kdy přesně věděla, kde co najdete. To, že Jones komunikuje s centrálou IGI pomocí satelitu i z uzavřeného hlubokého a vybetonovaného tunelu nebo že mu jako zajatci nechají nůž, mě už ani nepřekvapilo. Arzenál a vybavení ![]() Zajímavé je také Jonesovo vybavení. Již jsem zmínil počítač, s jehož pomocí lze hru ukládat. K dalším jeho funkcím patří seznam úkolů, které v misi musíte splnit, a samozřejmě satelitní mapa. Ta funguje jako v prvním díle - lze na ní zoomovat, zobrazuje dokonce i jednotlivé postavy nebo pohybující se vozidla, díky čemuž se dá snadno plánovat váš postup. K dalšímu vybavení patří dalekohled a termo vidění. To je v poslední době ve hrách velmi oblíbené, zde však narazíte na podstatný problém. Když požíváte termovizi, NEMŮŽETE střílet, čímž se tato hračka stává skoro nepoužitelnou. K ostatnímu vybavení patří ještě laserový zaměřovač pro bombardování a léčivé sérum. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Pěkné exteriéry, chudé interiéry Zatím to vypadá, že IGI 2 má snad jen samé špatné vlastnosti. Naštěstí tomu tak není. Autorům se povedlo pěkně vylepšit engine a ačkoliv rozhodně nedosahuje kvalit Unrealu, osobně se mi líbil. Moc hezky v něm vypadá déšť nebo padající sníh. Je trochu škoda, že ve sněhu nenecháváte stopy, podle kterých by vás nepřátelé mohli sledovat, ale i tak vypadají zasněžené hory nádherně. Jedním z kladů enginu je totiž možnost zobrazovat obrovské venkovní lokace, čehož si do sytosti užijete hlavně v horách. Pohled na daleká údolí a jezera opravdu stojí za to. Co však engine získává při zobrazování krajiny, to ztrácí v interiérech. Mnoho budov (hlavně vojenské kasárna) se opakuje a to doslova, včetně rozložení postelí a skříní. Hodně místností je také velmi chudých, často jsem narazil jen na pokoj, který se skládal z otvoru pro dveře a holých stěn. Tyto případy naštěstí nejsou pravidlem, dost interiérů je zařízených pěkně, zvláště ke konci hry. Závěr ![]() Stáhněte si: Singleplayer demo, Multiplayer demo, E3 trailer, Stealth video, Scope a Strike videa, Cheaty, Dedikovaný server Související články: První dojmy ze singleplayeru, První dojmy z multiplayeru, Novinky, Preview, Project IGI recenze (12/2000) |
ABE připravil: jd |