Planet of the Apes - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Planet of the Apes - recenze

12. 10. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ještě před příchodem Planety Opic do kin tu je stejnojmenná tombraiderovka, která vychází z klasické novely od Pierra Boulle.


Planet of the Apes - recenze

Autor: Dreb
Publikováno: 12.října 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Začátkem září jste si mohli na stránkách firmy UbiSoft přečíst oficiální oznámení, ve kterém se pravilo, že firmy Fox Interactive a Visiware vypustí do obchodů po celém světě počítačovou hru, vycházející z dnes již klasické novely Planet of the Apes, od Pierra Boulle. V tom samém prohlášení se ještě pravilo, že hra vyjde nejprve na PC a během prosince roku 2001 se objeví i na kapesní konzole GAME BOY Advance a GAME BOY Color.

V době vydání tohoto oznámení jsem se ještě na Planet of the Apes těšil, protože jak novela, tak i filmové zpracování z roku 1960 patří mezi špičky svého oboru. Remake Planety Opic, který přichází do kin v těchto dnech, jsem ještě neměl možnost shlédnout, ale jestli bude stejně přitroublá, jako Planet of the Apes na PC, tak nevím...

 Nouzové přistání na neznámé planetě
Hra začíná průměrně zpracovaným intrem (proti filmečkům od firem Blizard a Square Soft vypadají všechny ostatní jako chudí příbuzní). Průzkumná vesmírná loď Cassiopeia, která byla roku 2125 vyslána ze Země, aby pátrala po dalších planetách vhodných k osídlení, je nucena kvůli závadě nouzově přistát na nejbližší vhodné planetě. Na tom by nebylo až zase tolik divného, kdyby palubní hodiny neukazovaly rok 3889. Tři členové posádky, kteří se jediní probudí z hibernace, ale nemají moc času nad tím přemýšlet a jsou rádi, že přežijí poměrně drsné přistání.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po prvotním otřesu z nenadálé situace se vydávají na průzkum nejbližšího okolí a narážejí na první známky možné civilizace - kůže jakýchsi tvorů, vydělané a vypnuté do tvaru X. Po jejich prozkoumání se vydávají dál a ke svému překvapení nalézají plantáž, na které pracují lidé, odění do kůží, připomínající svým vzhledem členy nějakého primitivní kmenu, stejného jakých se na Zemi koncem dvacátého století vyskytovalo několik. Na pokus o navázání komunikace ale nezbývá čas, protože jakmile je lidé spatří, dají na zběsilý úprk. Jak se ale za chvíli ukáže, není to kvůli nim, ale kvůli gorilám na koních, které je loví jako divokou zvěř. Dva členové, přeživší katastrofu Cassiopei jsou zabiti, třetí chycen. Tím třetím jste vy. Možná by ale bylo lepší, kdybyste byli tím prvním nebo druhým. Ušetřili byste si zbytečné trápení s touhle hrou :-)

 Ovládání jen na klávesnici
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Planet of the Apes je již na první pohled klasický Tomb Raider klon. Na pohled druhý, třetí a všechny další se jen utvrdíte v tom, že se jedná o klon velmi nepodařený. Postavičku přeživšího astronauta ovládáte z pohledu kamery zavěšené těsně nad rameny vašeho hrdiny a pro lepší orientaci si můžete občas přehodit na pohled z první osoby. Lépe tak najdete některé cesty, které by vám jinak zůstaly skryty.

Po skončení úvodního intra se proberete v jakémsi podivném vězení, oblečeni jen do bederní roušky. První, co asi bude, že sáhnete po myši a pokusíte se rozhlédnout. Ale co to? Myš nereaguje! Sakra, už je to stará šunka, ale myslel jsem, že mi ještě chvíli vydrží. Nic takového přátelé. Vaše myš je s největší pravděpodobností zcela v pořádku, jen autoři nepochopitelně její využití opominuli a ovládání zcela nesmyslně nadefinovali pouze na klávesnici. A to ještě úplně příšerně. Nechápu proč například jedno tlačítko slouží jak pro přepnutí do bojového režimu, tak pro rozhlížení se z vlastního pohledu. Bez nadsázky bych ovládání označil za jedno z nejhorších, jaké jsem kdy viděl, pominu-li konverze typu Final Fantasy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Možná to podle obrázků vypadá, že alespoň grafika je dobrá, ale zdání klame. Jak hlavní postavička, tak i všechny opice jsou sice pěkné, ale s rozpohybováním je to již horší. Hlavní hrdina se ještě pohybuje v mezích normálu a má zpracovanou hezkou řádku pohybů včetně plížení se či nošení těžkých předmětů, ale u opic je to již horší. Sice již na dálku poznáte, zda-li před vámi stojí gorila, šimpanz nebo přerostlý makak, ale s ladností jejich pohybů to nemá nic společného. Šimpanzi se pohybují hopkavými přiskoky, gorily se podivně šourají a přerostlí makové chodí a běhají jako lehce přihřátí kadeřníci. Prostě hrůza. Sice se autoři pravděpodobně snažili rozpohybovat všechny opice podle filmu (a v určitých momentech hry se jim to dokonce podařilo), ale celkově neobstáli.

 Není cesty zpět
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Design jednotlivých úrovní je jedním slovem chudý. Být po mém, designéři Planet of the Apes by již žádnou další hru po nedávném Arabian Nights nedesignovali. Strohé, jednoduché levely s minimem dekorativních předmětů a velmi jednoduchou architekturou pravděpodobně nikoho do kolen nepošlou. Navíc hra neumožňuje ukládat pozice, kdy se vám zlíbí, ale jen a pouze po dokončení levelu, což v závislosti na tom, že moc života nemáte, činí z hraní některých úrovní čirý masochistický zážitek. Není totiž nic otravnějšího než procházet po osmé dlouhý nudný level s úkoly typu "je třeba najít něco, co bych mohl použít místo ulomené páky - a hele ve vedlejší kobce leží dlouhá kost" atd. jen kvůli tomu, že vás na konci zabije nějaká dementní gorila.

A ještě k úkolům. Naprosto nesmyslné je, že když nějakou důležitou věc přejdete, můžete rovnou začít hrát daný level od znova. Cesty zpět již totiž není. Ne tedy vždy, ale stává se to. Například jsem měl v jedné místnosti sebrat kartu, dostat se do další a tam ji vložit do příslušného slotu. Onu místnost s kartou jsem ale přešel a dostal se do místnosti se slotem pro její vložení. Když mě napadlo, že jsem asi někde něco zapomněl a pokusil jsem se vrátit, dveře o dvě místnosti zpět byli již nenávratně zavřené. Tak s tímhle jděte do háje! A to jsem se ještě nedostal k útrapám boje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Neuvěřitelné možnosti pohybu a boje
Když narazíte na nějakou nepřátelskou opici, nemáte moc na výběr a musíte se s ní utkat. Ve hře je sice jakýs takýs identifikátor hluku, podle kterého byste se asi měli moci nepřátelům vyhnout, ale tento přístroj nepochopitelně funguje jen v kleku, takže ho moc nevyužijete. Pár prvních bojů skončí nejspíše vaší porážkou, protože úskalí ovládání jsou opravdu strašlivá. Po čase si ale zvyknete a začnete nepřátelé porážet. Ale jak!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva K dispozici jsou neuvěřitelné tři pohyby a jedno bojové tlačítko. Ono kouzelné tlačítko stačí zběsile mačkat a váš hrdinný astronaut bude řezat chudáky opice hlava nehlava. A je jedno, jakou máte zbraň. Zleva, zprava, ze spodu a tak pořád dokola, dokud se opici nepodlomí nohy a vy ji nemůžete finálním úderem poslat do horoucích pekel. Nebyl jsem takový masochista a nedostal jsem se tak daleko, abych narazil na nějaké jiné zbraně, než na zbraně učené pro boj tváří v tvář. Je ale možné a podle úvodního intra i pravděpodobné, že v pokročilejších fázích hry narazíte i na zbraně střelné, které se budou pravděpodobně ovládat trochu jinak. I když s jedním bojovým tlačítkem??? Nevím, nevím.

Dreb
připravil: jd




Smarty.cz

Verdikt:

Co víc bych vám měl ještě říkat? Že zvuky jsou příšerné a že bez toho, že byste slyšeli hudební doprovod, se klidně obejdete? Planet of the Apes je pro mě prostě jedním z největších zklamání tohoto roku. Další slova jsou zde zbytečná.

Nejnovější články