Piráti z Karibiku: Legenda J.Sparrowa rec.
4/10

3. 8. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nešikovný a neustále opilý pirát, jehož při životě drží jen neuvěřitelná dávka štěstí, dostává druhou šanci odkrýt roušku tajemství halící jeho dobrodružství v Karibiku. Jak ve filmu, který má premiéru v kinech, tak v herní rubačce.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 3.srpna 2006
Verze hry: prodávaná/anglická

Velký filmový hit letošního léta se dostal k počítačovým hráčům a dnes i k divákům do českých kin. Jaké je ale překvapení, když zjistíte, že jeho předlohou je první díl, nikoliv ten aktuální.
Jack Sparrow, neohrabaný, nešikovný a neustále opilý pirát, jehož při životě drží jen neuvěřitelná dávka štěstí, dostává druhou šanci odkrýt roušku tajemství halící jeho dobrodružství. Opravdu vydrancoval přístav Nassau bez jediného výstřelu? A jak se ve skutečnosti dostal z opuštěného ostrova? Na spoustu otázek, které zůstaly v první filmové inkarnaci bez odpovědi, jich alespoň pár, díky nové akční hře s opravdu dlouhým názvem, dostanete. I když s patřičným nadhledem, protože jde o vzpomínky Jacka Sparrowa. A jak víme, ten má fantazii bujnou.

Opáčko
Celý herní příběh je Jackovým vyprávěním. I když sleduje původní filmovou linii, ta je doplněna o mnoho událostí, které ve filmu vůbec nebyly nebo se o nich jen někdo mezi řečí zmínil. Je to v podstatě stejné jako se všemi hrami, které mají svou podobu vytyčenou filmem. Z dvouhodinového děje je potřeba délku roztáhnout na alespoň čtyřnásobek a zároveň toho z filmové nálady zachovat co nejvíce. Postupně prožijete útok na sídlo Elizabeth, krádež Interceptoru, souboj s lodí Black Pearl nebo průnik na ostrov pirátů.

Z těch neznámých míst se podíváte na zmíněné rabování Port Nassau, malá odbočka vás zavede až za polární kruh nebo do Asie. Herní momenty se v rychlém sledu střídají s filmovými sekvencemi v enginu hry a také s renderovanými filmečky. V neinteraktivních částech se autoři snažili o vtipné hlášky a humorné situace. Ze začátku se jim to daří, ale postupem času jsou dialogy plytké jako převařená kaše a vtipné jako povolební tiskovky.

Fantastická trojka
Herní náplň se dá krátce popsat jako hack and slash, aneb klasická rubačka. S podobnými hrami jsme měli tu čest už nesčetněkrát – stačí vzpomenout na Chronicles of Narnia nebo Fantastic Four. Právě s oběma uvedenými mohu srovnávat, protože jsem je recenzoval a musím říci, že co se rozmanitosti týče, jsou na tom Piráti z Karibiku podstatně hůře. Ovládáte vždy dva z trojice Jack Sparrow, Will Turner nebo Elizabeth Swann. Ti se liší jen vizáží. Mečem se všichni ohání úplně stejně a jediným rozdílem je fatální kombo, které je u Willa a Elizabeth navíc totožné. Škoda, v Narnii byly všechny postavy naprosto unikátní, každá se hodila pro jinou činnost a zaháněly stereotyp všemi společnými silami.

A zmíněné speciální vlastnosti? Jack jako kovaný pirát má při sobě neustále láhve s rumem, které obratně zapaluje a hází po nepřátelích. Při ultimátním kombu, kdy naráz spotřebuje všech deset lahviček, si zapálí meč. S ním nepřátele podpaluje nebo zabodne meč do země a vyvolá obrovskou explozi. To Elizabeth a Will mají u sebe nože/ryby, které umí házet. Nic nápaditějšího nečekejte. Při speciálním útoku vyhodí opět všech deset nožů a tím vyřídí větší počet dotírajících. Zásoby nožů nebo rumu si doplňujete v sudech, které se nachází náhodně po úrovních.

Neohrožení
Kromě toho můžete ještě zvedat a házet krabice, barely nebo sudy s výbušninami. V levelech se dají najít i bedny s poklady a z nepřátel vypadávají podle jejich obtížnosti různé mince. Za penízky si zvyšujete účinnost svých útoků a kombo úderů, které vyvoláte mačkáním kláves ve správném pořadí. Nicméně jsem nejčastěji používal jeden silný švih mečem a v případě potřeby, házel nože. Můžete samozřejmě blokovat, vyskakovat nebo jen tak ostřím šmrdlat protivníky, ale co se výsledku týče, nemá to pražádný smysl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv je film postaven na spolupráci naprosto odlišných charakterů, zde vám k ní autoři nedají žádnou šanci. Ve zmíněné Narnii jste byli často nuceni použít při řešení jednoduchých logických úkolů všechny svoje postavy, zde nikoliv. Když potřebujete otevřít vrata, tak je jedno, jestli to udělá Jack nebo Will. Ten, kterého zrovna neovládáte, jen běhá kolem a zlehka předstírá souboje. Ve skutečnosti způsobuje tak malé zranění, že všechny piráty, zombie nebo vojáky stejně raději zmydlíte sami.

Logické blamáže
Občas k postupu ve hře potřebujete nejen sval, ale i mozek. Tedy ono to tak vlastně není, protože kdykoliv byste měli na něco přijít, tak vám to hra sama ukáže symbolem rotující lebky. Například v Nassau potřebuje pro uvolnění cesty uhasit hořící trosky. Nejdříve musíte ochránit hrstku vesničanů, což činíte zabitím dotírajících pirátů. Zachránivší si pak stoupnou ke studni a z té jim pomocí mačkání na monitoru se objevující série kláves naberete vodu. Tu si celý řetěz předá a hurá - cesta je volná. Jindy k postupu vpřed vyhodíte do vzduchu dveře nebo nožem odříznete klády, jenž vytvoří improvizovaný most.

V devadesáti procentech se ale jen prosekáváte haldou nepřátel. Ke zbytku se kromě logických vsuvek řadí ještě odstřelování člunů, které útočí na vaši loď, či ničení kanónů potápějící vaší bárku. Obé se provádí podobně jako v sérii Worms, s tím rozdílem, že místo síly zadáváte jen směr a úhel, pod kterým děla střílí. Sečteno podtrženo, Piráty máte dokončené za cirka osm hodin čistého času. Pravda, můžete se snažit najít všechny části tajné mapy, kdy v každé úrovni se nachází jedna, ale proč? Je to zábava?

Zpracování
Grafika je klasická "playstationovská". Prostředí je sice docela různorodé - od měst, lodí, ostrovů, vězení až po arktické pláně nebo doly. Přesto je na rozdíl třeba od Narnie mnohem jednodušší, dalo by se říci hnusnější. Ani postavy nejsou zrovna úžasné a to jak ty hlavní, tak ty do počtu.

Na druhou stranu, díky tomu je hra dost svižná i na podprůměrných mašinách. S tou průměrnou si v klidu nastavíte vyhlazování i filtrování a na výkonu se to až tak neprojeví. I když na grafice také ne. Hru jsem zkoušel i na notebooku s Radeonem 9600 a běžela naprosto v pohodě. Ostatně minimální nároky hovoří jasně - 800 Mhz procesor a 32 MB grafická karta.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

K povinné výbavě by měl patřit gamepad nebo joystick. Jednak pro možnost hrát ve dvou na jednom stroji, což zábavnost zvedne, a za druhé klávesnice není moc příjemná. Stejně jako ve Fantastic Four je třeba tří rukou, abyste ze hry měli dobrý pocit. Jedna pro volbu směru, druhá na útoky a třetí pro ovládání kamery. Ta je opět strašná, ale bez jejího ovládání se dá přežít, i když musíte občas překousnout, že nevíte, kam střílíte dělem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Herní Piráti z Karibiku nepřekvapili, spíše naopak. Atmosféru filmu sice jakž takž zachytili, povedlo se to hlavně díky dabingu od Johnnyho Deppa. Přesto hra není ani z poloviny tak zábavná jako film, vtípky jsou jen variací těch původních. Skoro bych hádal, že nic nového ani Johnny nemusel říkat, že už jsem to jednou slyšel. Nicméně ve dvou to švanda asi bude a filmoví nadšenci si možná přijdou na své.

Stáhněte si: Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Recenze filmu na TISCALI, Pirates of the Caribbean recenze (2003)

Pavel Oreški