zavřít

NIBIRU CZ - recenze

Vychází na platformách: Windows

Verdikt: Předělávka starého Posla bohů do enginu Posla smrti s novými postavami, lokacemi a hádankami i drobnými nešvary. Graficky i hratelnostně slušně zpracovaná adventura vhodná pro celou rodinu.

Hodnocení redakce 8/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Při výstavbě dálničního obchvatu je dělníky objeven vstup do staré štoly, která zavede studenta archeologie při pátrání po mimozemské civilizaci až do mayských pyramid. Užijete si více než v Poslu Smrti a Poslu Bohů?

Autor: Nukem
Publikováno: 15.června 2005
Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 3 dny


Když jsem před pár měsícemi psal dojmy z německého dema Nibiru, snažil jsem se vystihnout pouze několik stěžejních bodů, aby budoucí recenze přinesla více nových poznatků než jen rekapitulaci již zveřejněného. Nyní je mi ale jasné, že většinu kvalit i poklesků plné hry ukázalo už samotné demo, takže žádná převratná odhalení ani vylepšení na poslední chvíli se nekonají.

 Pouhá předělávka namísto nové hry?
mnoha článků, které jsme vám během vývoje hry přinášeli, jakož i z rozhovoru s tvůrci hry jistě víte, že Nibiru není tak úplně novou hrou, neboť vychází z herní prvotiny týmu Unknown Identity nazvané Posel bohů. To ostatně dokládá kompletní název – Nibiru: The Messenger of the Gods (tedy překvapivě Posel bohů). Dle slov tvůrců spojuje obě hry pouze jádro příběhu, za to rozdílů má být naprostá většina. Už na první pohled to je samozřejmě grafika, na první poslech ozvučení a na první odzkoušení ovládání. V těch dalších pohledech pak jiné postavy, postupy či hádanky.

Protože původní Posel bohů vyšel před sedmi lety, spíše než s touto hrou bude Nibiru srovnáváno s „pouze" dva roky starým Poslem Smrti – hororovou adventurou, na jejímž lehce inovovaném engine (AGDS) běží i Nibiru. Po vizuální stránce je zde patrný skok v rozlišení grafiky o jeden stupeň výše, tedy 1024×768, plně polygonové postavy a stejně precizní a do úctyhodných detailů vyrenderované 2D pozadí.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Totožný je výhradně myšoidní styl ovládání hry (snad až na dvě místa). Zůstalo také nestandardně využité pravé tlačítko myši pro alternativní práci s aktivními objekty, na jehož důležitou úlohu mnoho hráčů občas zapomíná a nechtěně si tak vyrábí nepěkné zákysy. To, co vidět není, ale pro herní pohodu je stejně důležité, jsou opravy známých chyb, zvýšená stabilita hry oproti Poslovi Smrti a kompatibilita s novějšími grafickými kartami.

 Spasitelem lidstva
Příběh hry není žádným originálním počinem. Naopak jde o více než klasické téma záchrany světa před mocichtivým jedincem, který hodlá ve svůj prospěch využít technologie mimozemské civilizace, kterážto není k nalezení nikde jinde než ve starobilých chrámech tajemných Mayů. Stroj, který umí uzdravovat a prodlužovat život, byl po tisících letech objeven nacisty kdesi v Mexiku. Na jeho znovuoživení pracoval dlouhá léta skromný tým německých vědců v jednom podzemním komplexu v západních Čechách.

Konec války však ukončil i téměř hotový výzkum a tajemné zařízení bylo z Čech odvezeno a zapomenuto. Svého vzkříšení se dočkalo až na začátku nového tisíciletí, kdy byl podzemní komplex objeven při pracích na dálničním obchvatu hlavního města piva ;-) Je čas, aby Martin Holan ukázal, co všechno se během studií archeologie a lingvistiky ve Francii o Maých naučil.

Obtížnost Nibiru není nijak zvlášť vysoká a to především díky logickým hádankám a intuitivním postupům. Díky tomu má hra celkově rychlý spád. I když najdou se chvíle, kdy v nějakém místě takříkajíc zakysnete. Důvod je většinou v přehlédnutí nějakého malého či tmavého aktivního místa, takže občasnému pixelhuntingu se ani zde nevyhnete. Některá místa se objevují třeba až po vykonání určité akce, ale v těchto případech je nové aktivní místo obvykle tušitelné.


 Jak podle not
Co ve hře trochu vadí je až chronická lineárnost v řešení většiny hádanek. Například v táboře vidíte růst houby a je vám už dopředu jasné, že je budete potřebovat. Přesto je není možné sesbírat, dokud nezjistíte, kdo má v táboře největší hlad. Jindy je zase nutné opustit lokaci a zase se do ní vrátit, aby se "odblokovala" další část dialogu. Situací, kdy správně tušíte, co budete muset udělat, ale nemůžete si něco předpřipravit, sebrat apod., je ve hře nemálo, naštěstí ale nikoli většina.

Až překvapivě málo je tu různých logických puzzlů, které jsou povětšinou velmi jednoduché. Skládání obrazce z kousků či posouvání kuliček v mechanickém zámku. Vrcholem je asi práce s Mayskou dvacítkovou číselnou soustavou.


Suma sumárum, díky přívětivé obtížnosti hry se k jejímu konci můžete dopracovat již za nějakých 10 hodin. A to si hrdina dává celkem načas než přejde z jednoho místa na druhé. Jde mu sice o život, ale běhat prostě nehodlá. Alespoň že tu je rychlý přechod mezi lokacemi pomocí dvojkliku.

 Stačí nadprůměrný počítač
U přívětivosti hry zůstaneme ještě chvilku, neboť nebude od věci zmínit potřebný hardware. Doporučenou, nikoliv minimální konfigurací je počítač s výkonem ekvivalentním sestavě s procesorem P3 1,3 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafickou kartou a 2,5 GB místa na disku.

Co se týče problematického chodu hry Posel smrti na novějších grafických kartách řady 6000 od Nvidie (viz info v tabulce), neměl jsem u Nibiru s čipem 6800GT a ForceWare 66.93 žádný problém, s výjimkou jednoho jediného pádu. Avšak mám informaci o grafických chybách na čipu 6600GT s posledními WHQL ovladači. Zdá se tedy, že půjde spíše o konkrétní případy konfigurací. U Posla smrti byla příčinou některých problémů ochrana StarForce, což si vynutilo vydání patche, který tehdy ochranu de facto vyřadil. Ta v Nibiru údajně neměla být použita, avšak zdá se, že zde nakonec je, i když se už asi nechová jako zařízení s vlastními ovladači. Máte-li s hrou problémy, svěřte se s nimi v našem fóru.


 Poněkud mrtvé lokace
O vylepšené grafice jsem se již zmiňoval. Vyšší rozlišení o proti Poslu smrti, vyhlazování hran či hardwarové stíny bezesporu přispívají k dobrému zážitku ze hry. Díky precizně vymodelovaným pozadím vypadají všechny, především externí, scény velmi uvěřitelně a ať už jde o matičku Prahu nebo Mayské chrámy, je vždy nač se koukat. Dobrý dojem z grafiky kazí poněkud mrtvé lokace, kde se na pozadí pohybuje jen minimální množství postav. Obvykle to jsou osoby, se kterými máte o čem mluvit a sem tam uvidíte lelkovat či procházet se i jiné, neinteraktivní postavy. Většinu scén poznáte jak za denního světla, tak i pod pláštěm deštivé noci.

Hudební doprovod je proveden ve standardní kvalitě, takže žádné monumentální a nezapomenutelné skladby nečekejte. Zkrátka příjemná hudba podbarvující každou scénu odpovídajícím motivem, většinou klidná, ve vyhrocených situacích zase trochu akčnější. Pochopitelně nechybí bohatá množina ruchů okolí, ať už je to hustý déšť, praskání hořících polen v kamnech, hukot strojů nebo ruch džungle.

 Zvučná jména dabérů
Samostatnou kapitolu pak tvoří dabing, kde v českém znění účinkují: Jan Šťastný coby hlavní postava Martin Holan (z dabingu je mu svěřován např. Antonio Banderas), Vladimír Brabec jako Holanův strýc prof. Wilde (netřeba představovat, ale přesto... velmi často dabuje Seana Conneryho), Dalimil Klapka jako německý vědec Raumhart (nezapomenutelný děda Simpsnon ;-), Pavel Rímský jako Raumhartův syn (např. Sylvester Stallone), Pavel Soukup jako francouzský detektiv (často jako Arnold Schwarzenegger) a další více i méně známí umělci.

Výkon Jana Šťastného je skvělý, pochvalu zaslouží i ostatní jmenovaní, méně přesvědčivě už zněly některé okrajové postavy. Celkově ale jde o dobře odvedenou práci a to i uvážím-li, že všechny dialogy jsou až zbytečně stručné a přísně věcné, bez nějaké té zajímavé omáčky kolem.


další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Bonusový obsah
Pakliže se rozhodnete hru koupit prostřednictvím internetového obchodu Tiscali GameShop, čekejte, že za své peníze dostanete speciální edici hry na DVD nosiči, kde kromě hry najdete i spoustu artworků, plakátů a wallpaperů ve vysokém rozlišení, na nichž např. máte možnost vidět detaily mnoha postav, které při hraní nejsou, díky jejich velikosti, vůbec patrné. Dále tu jsou k dispozici WAV soubory hudebního doprovodu či videointerview s tvůrci. Neobvyklým dodatkem je pak kompletní návod na hru v PDF formátu.

 Konec dobrý...
Mám-li shrnout výše uvedené poznatky ze hry do několika vět, vyjádřil bych to takto. Nibiru je graficky i zvukově dobře zpracovanou hrou, jejíž příběh není sice v ničem originální (velmi se podobá např. sérii Broken Sword), přesto po dohrání ve vás může zanechat dobrý pocit, byť možná budete trochu rozpačití ohledně závěru. Děj má rychlý spád, především díky logickým hádankám, klasickému způsobu ovládání (narozdíl od Broken Sword 3) a strohým dialogům. V podstatě ji nemohu vytknout nic závažného, ale na druhou stranu není tu žádný prvek, který by ze hry udělal něco výjimečného.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Videa, Ukázky speciální edice...

Související články: Dojmy z dema, Rozhovor, Novinky, Vše o hře Posel Smrti

 
Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-)






 
 
Nukem

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PS4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Wii, 3DS, DS, PS Vita, iPhone a iPad. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Call of Duty, World of Warcraft, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield nebo FIFA.