Autor: Nukem Publikováno: 15.června 2005 | Verze hry: prodávaná/česká Doba recenzování: 3 dny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Spasitelem lidstva Příběh hry není žádným originálním počinem. Naopak jde o více než klasické téma záchrany světa před mocichtivým jedincem, který hodlá ve svůj prospěch využít technologie mimozemské civilizace, kterážto není k nalezení nikde jinde než ve starobilých chrámech tajemných Mayů. Stroj, který umí uzdravovat a prodlužovat život, byl po tisících letech objeven nacisty kdesi v Mexiku. Na jeho znovuoživení pracoval dlouhá léta skromný tým německých vědců v jednom podzemním komplexu v západních Čechách. Konec války však ukončil i téměř hotový výzkum a tajemné zařízení bylo z Čech odvezeno a zapomenuto. Svého vzkříšení se dočkalo až na začátku nového tisíciletí, kdy byl podzemní komplex objeven při pracích na dálničním obchvatu hlavního města piva ;-) Je čas, aby Martin Holan ukázal, co všechno se během studií archeologie a lingvistiky ve Francii o Maých naučil. Obtížnost Nibiru není nijak zvlášť vysoká a to především díky logickým hádankám a intuitivním postupům. Díky tomu má hra celkově rychlý spád. I když najdou se chvíle, kdy v nějakém místě takříkajíc zakysnete. Důvod je většinou v přehlédnutí nějakého malého či tmavého aktivního místa, takže občasnému pixelhuntingu se ani zde nevyhnete. Některá místa se objevují třeba až po vykonání určité akce, ale v těchto případech je nové aktivní místo obvykle tušitelné. Jak podle not Co ve hře trochu vadí je až chronická lineárnost v řešení většiny hádanek. Například v táboře vidíte růst houby a je vám už dopředu jasné, že je budete potřebovat. Přesto je není možné sesbírat, dokud nezjistíte, kdo má v táboře největší hlad. Jindy je zase nutné opustit lokaci a zase se do ní vrátit, aby se "odblokovala" další část dialogu. Situací, kdy správně tušíte, co budete muset udělat, ale nemůžete si něco předpřipravit, sebrat apod., je ve hře nemálo, naštěstí ale nikoli většina. Až překvapivě málo je tu různých logických puzzlů, které jsou povětšinou velmi jednoduché. Skládání obrazce z kousků či posouvání kuliček v mechanickém zámku. Vrcholem je asi práce s Mayskou dvacítkovou číselnou soustavou. Suma sumárum, díky přívětivé obtížnosti hry se k jejímu konci můžete dopracovat již za nějakých 10 hodin. A to si hrdina dává celkem načas než přejde z jednoho místa na druhé. Jde mu sice o život, ale běhat prostě nehodlá. Alespoň že tu je rychlý přechod mezi lokacemi pomocí dvojkliku. Stačí nadprůměrný počítač U přívětivosti hry zůstaneme ještě chvilku, neboť nebude od věci zmínit potřebný hardware. Doporučenou, nikoliv minimální konfigurací je počítač s výkonem ekvivalentním sestavě s procesorem P3 1,3 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafickou kartou a 2,5 GB místa na disku. Co se týče problematického chodu hry Posel smrti na novějších grafických kartách řady 6000 od Nvidie (viz info v tabulce), neměl jsem u Nibiru s čipem 6800GT a ForceWare 66.93 žádný problém, s výjimkou jednoho jediného pádu. Avšak mám informaci o grafických chybách na čipu 6600GT s posledními WHQL ovladači. Zdá se tedy, že půjde spíše o konkrétní případy konfigurací. U Posla smrti byla příčinou některých problémů ochrana StarForce, což si vynutilo vydání patche, který tehdy ochranu de facto vyřadil. Ta v Nibiru údajně neměla být použita, avšak zdá se, že zde nakonec je, i když se už asi nechová jako zařízení s vlastními ovladači. Máte-li s hrou problémy, svěřte se s nimi v našem fóru. Poněkud mrtvé lokace O vylepšené grafice jsem se již zmiňoval. Vyšší rozlišení o proti Poslu smrti, vyhlazování hran či hardwarové stíny bezesporu přispívají k dobrému zážitku ze hry. Díky precizně vymodelovaným pozadím vypadají všechny, především externí, scény velmi uvěřitelně a ať už jde o matičku Prahu nebo Mayské chrámy, je vždy nač se koukat. Dobrý dojem z grafiky kazí poněkud mrtvé lokace, kde se na pozadí pohybuje jen minimální množství postav. Obvykle to jsou osoby, se kterými máte o čem mluvit a sem tam uvidíte lelkovat či procházet se i jiné, neinteraktivní postavy. Většinu scén poznáte jak za denního světla, tak i pod pláštěm deštivé noci. Hudební doprovod je proveden ve standardní kvalitě, takže žádné monumentální a nezapomenutelné skladby nečekejte. Zkrátka příjemná hudba podbarvující každou scénu odpovídajícím motivem, většinou klidná, ve vyhrocených situacích zase trochu akčnější. Pochopitelně nechybí bohatá množina ruchů okolí, ať už je to hustý déšť, praskání hořících polen v kamnech, hukot strojů nebo ruch džungle. Zvučná jména dabérů Samostatnou kapitolu pak tvoří dabing, kde v českém znění účinkují: Jan Šťastný coby hlavní postava Martin Holan (z dabingu je mu svěřován např. Antonio Banderas), Vladimír Brabec jako Holanův strýc prof. Wilde (netřeba představovat, ale přesto... velmi často dabuje Seana Conneryho), Dalimil Klapka jako německý vědec Raumhart (nezapomenutelný děda Simpsnon ;-), Pavel Rímský jako Raumhartův syn (např. Sylvester Stallone), Pavel Soukup jako francouzský detektiv (často jako Arnold Schwarzenegger) a další více i méně známí umělci. Výkon Jana Šťastného je skvělý, pochvalu zaslouží i ostatní jmenovaní, méně přesvědčivě už zněly některé okrajové postavy. Celkově ale jde o dobře odvedenou práci a to i uvážím-li, že všechny dialogy jsou až zbytečně stručné a přísně věcné, bez nějaké té zajímavé omáčky kolem. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Bonusový obsah Pakliže se rozhodnete hru koupit prostřednictvím internetového obchodu Tiscali GameShop, čekejte, že za své peníze dostanete speciální edici hry na DVD nosiči, kde kromě hry najdete i spoustu artworků, plakátů a wallpaperů ve vysokém rozlišení, na nichž např. máte možnost vidět detaily mnoha postav, které při hraní nejsou, díky jejich velikosti, vůbec patrné. Dále tu jsou k dispozici WAV soubory hudebního doprovodu či videointerview s tvůrci. Neobvyklým dodatkem je pak kompletní návod na hru v PDF formátu. Konec dobrý... Mám-li shrnout výše uvedené poznatky ze hry do několika vět, vyjádřil bych to takto. Nibiru je graficky i zvukově dobře zpracovanou hrou, jejíž příběh není sice v ničem originální (velmi se podobá např. sérii Broken Sword), přesto po dohrání ve vás může zanechat dobrý pocit, byť možná budete trochu rozpačití ohledně závěru. Děj má rychlý spád, především díky logickým hádankám, klasickému způsobu ovládání (narozdíl od Broken Sword 3) a strohým dialogům. V podstatě ji nemohu vytknout nic závažného, ale na druhou stranu není tu žádný prvek, který by ze hry udělal něco výjimečného. Stáhněte si: Demo, Trailer, Videa, Ukázky speciální edice... Související články: Dojmy z dema, Rozhovor, Novinky, Vše o hře Posel Smrti |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) |