Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide - recenze
8/10

4. 7. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pokud vás loni učarovalo fantasy RPG Neverwinter Nights založené na pravidlech Dungeons & Dragons, pak asi přivítáte příchod prvního datadisku, který obohatí hru o mnoho novinek zmíněných v recenzi.

Autor: ABE
Publikováno: 4.července 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud pravidelně čtete novinky na Tiscali Games, určitě víte, že v těchto dnech vychází první oficiální datadisk k úspěšnému RPG Neverwinter Nights z loňského léta. Shadows of Undrentide, jak se přídavek od BioWare jmenuje, přináší samozřejmě zbrusu nový příběh, nové questy, předměty, nestvůry a hlavně hodiny kvalitní zábavy. Tedy přináší všechno, co by každý správný datadisk měl. Pojďme se na jeho obsah podívat blíže v této recenzi.

Nový příběh
Své dobrodružství začínáte jako student u trpaslíka jménem Drogan v městečku Hilltop. Když si před svým pokojem povídáte s ostatními studenty, zaslechnete najednou zvuky boje. Znenadání napadne dům tlupa Koboldů a Drogan se je snaží zastavit. Bohužel, ještě než mu stihnete přiběhnout na pomoc, je zákeřně otráven. S pomocí ostatních studentů útočníky nakonec zaženete, ale s Droganem to nevypadá dobře. Z nenadání se však objeví tajemná elfka Ayala a pokusí se Drogana vyléčit, což se jí bohužel úplně nepovede, ale Drogan je alespoň schopen vám říci, co se vlastně stalo.

Tajemní útočníci totiž ukradli čtyři vzácné artefakty, které chce Drogan samozřejmě zpět. A proto vybere vás, jako nejstaršího studenta, abyste artefakty našel a donesl zpět. Splnění tohoto úkolu vám zabere zhruba 1/3 hry a postupně se z mrazivého zasněženého městečka Hilltop dostanete přes pouště na jihu až do plovoucích měst mágů do Netherilu. Celkově bych herní dobu odhadoval na několik dní pohodového několikahodinového hraní.

Tvorba postavy
Základem každého RPG je tvorba postavy. V každé hře se můžete setkat s rozdílným přístupem k tvorbě svého virtuálního já. V některých se musíte spokojit jen s výběrem jména, v jiných si lze nastavit každou drobnost. Oproti původním NWN se toho v datadisku moc nezměnilo - použít můžete postavu předvytvořenou, můžete si importovat svého nabušeného hrdinu z předcházejících dobrodružství nebo si udělat postavičku úplně novou. Krajním řešením je také možnost "vylepšení" si postavy pomocí přiloženého editoru Aurora, kterým lze upravovat v podstatě cokoliv.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jednou z novinek je pět nových specializací, které si můžete zvolit po dosažení příslušných dovedností (skills). Arcane Archer je bojovník, který je schopen využívat magii. Assassin je rychlý vrah využívající temné umění, zatímco Blackguard je bojovník mocný stejně jako paladin, ale narozdíl od něj využívá sílu temnoty. Harper Scout je členem tajemného spolku, který se snaží zadržovat zlo a Shadowdancer je člověk, kterého lze nejlépe charakterizovat jako podvodníka.

Jednou z vlastností přiloženého Aurora editoru, která určitě potěší všechny hráče, je zdvihnutí zkušenostního stropu až na 60. level, i když to už nespadá pod pravidla AD&D (v původní hře i datadisku je stále maximem 20. level - thx to Dreb za upřesnění). Štěstím je také to, že hra umožňuje nastavit 4 různé druhy obtížnosti, ale i tak se může stát, že pokud začnete hrát s postavou, kterou máte vycvičenou z dřívějších dobrodružství (a hlavně s postavou, která má pořádné zbraně a vybavení), bude pro vás začátek hry vcelku jednoduchý. Protože když zabijete nepřátelskou potvoru jednou ranou, ztrácí hra trochu své kouzlo. Proto autoři doporučují hrát hru s novou postavičkou od prvního levelu.

Zajímavé questy
Kromě hlavního questu, který se točí okolo ukradených artefaktů, můžete plnit ještě mnoho vedlejších úkolů. Například vrátit ukradený magický předmět do elfské krypty. Zachránit dítě, které bylo uneseno bandou Koboldů nebo přesvědčit obyvatele oázy, aby vám umožnili načerpat si vodu. Některé tyto úkoly jsou nepovinné, ale jiné jsou spjaty s dalším postupem ve hře. Díky přehlednému deníku se můžete ihned podívat, které questy jste už splnili a které vás ještě čekají.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Trochu mě však zklamala jednoduchost většiny úkolů. Většinou stačí někam dojít, pozabíjet tam všechny nepřátele a sebrat nějaký předmět nebo zachránit zajatce. Ani mapy jednotlivých oblastí nebo jeskyní nejsou nijak rozlehlé ani složité, ale to je možná jenom můj subjektivní pocit. Faktem však zůstává, že pokud jdete do nějaké jeskyně, tak hledaný cíl najdete vždy až na jejím nejhlubším konci, což je asi to, co od hry každý čeká, ale možná by občas neškodila nějaká změna. Tím však rozhodně nechci říct, že hraní upadá do stereotypu, to určitě ně.

Další novinky
Co by to bylo za pořádný datadisk, kdyby nepřinesl také nové předměty, kouzla, schopnosti a nestvůry? Nejprve se podívejme, jaké nové dovednosti se váš hrdina může naučit. Zdokonalit se může v obchodování (usmlouvání lepší ceny), používat lze také nové a fikanější pasti nebo svoji pohyblivost v boji, která se hodí hlavně při ústupu. K dalším novinkám patří množství nových dovedností (celkem 31), takže jen namátkově zmíním například kruhový kop nebo rychlonabíjení kuše. Kromě nových schopností, jsme se dočkali i zhruba 50 nových kouzel pro barda, klerika, druida, paladina, rangera a samozřejmě pro mágy a kouzelníky.

Velkou novinkou jsou také nové zbraně, kterých je celkem 7 a které patří do skupiny házecích předmětů. Využívat tak můžete výbušnou flašku, flaštičku se svěcenou vodou nebo pytlík s pepřem a dalšími bylinkami. Poslední novinou jsou noví nepřátelé, kteří jsou spjati hlavně s novou pouštní krajinou. Do této skupiny, která čítá 16 nových monster, paří všelijací wyrmové, baziliškové, noví draci a nebo moji oblíbení škorpióni s lidským tělem.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Jinak vše při starém
Ještě jsem se vůbec nezmínil o designu hry a grafice, tak to teď napravím. Vzhledově vypadá hra úplně stejně jako původní NWN, což mě mrzí zvláště při pohledu na meziúrovňové "kopce" na venkovních mapách. Nechápu, proč je autoři nepředělali do trochu líbivější podoby, protože pokud je porovnáte s ostatní krajinou, je to hrůza, na kterou se skoro nedá ani podívat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jinak se herní systém v podstatě nijak nezměnil od původní hry, takže nemá smysl tu znovu rozebírat systém soubojů nebo integrovaný DM klient pro podporu multiplayeru. Pokud vás tyto vlastnosti hry přesto zajímají, najdete je v rok staré recenzi Neverwinter Nights od Mirka Zemana. Za upozornění také stojí, že ke spuštění datadisku samozřejmě potřebujete původní verzi hry.

Stáhněte si k původní hře: Patch, Čeština a další downloady

Související články: Neverwinter Nights recenze (7/2002), Návod, Novinky

ABE