Neverwinter 2: Mask of Betrayer recenze
8/10

Neverwinter 2: Mask of Betrayer recenze

27. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zamotaný příběh, noví hrdinové i nepřátelé, epická kouzla a schopnosti, mocné artefakty. To vše na vás čeká v datadisku. Tentokráte v říši Rashemen, Stínovém světě, Astrálním plánu a jiných exotických místech.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 27.října 2007
Verze hry: finální/PC/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zamotaný příběh, noví hrdinové i nepřátelé, epická kouzla a schopnosti, mocné artefakty. To vše a mnohem víc na vás čeká v pokračování fantasy RPG Neverwinter Nights 2. Tentokráte v říši Rashemen, Stínovém světě, Astrálním plánu a mnoha jiných exotických místech.

Dalo se čekat, že stejně jako první díl Neverwinter Nights, i ten druhý se dočká nějakého toho přídavku. Stalo se tak právě teď a titul Mask of the Betrayer čeká na vaše chtivé ruce. Jedná se o klasický datadisk, k jehož spuštění je nutno mít nainstalovanou i původní hru (recenze), a opět přináší několik desítek poctivé fantasy zábavy.

Novinky při tvorbě postavy
Po startu si můžete vybrat, zda hru rozjedete s vymazleným charakterem z původní kampaně, nebo zda zvolíte hrdinu nového. V takovém případě si buď můžete vybrat z několika předpřipravených postav, nebo klasicky ve stylu Dungeons and Dragons 3,5 vytvořit svého avatara k obrazu svému. Kromě volby vzhledu vás čeká samozřejmě výběr rasy – a hned tady narazíte na pár novot. Tím je Genasi, elementální subrasa třídy Planetouched, half-drow a divoký elf.

Novinky nalezneme i mezi základními profesemi; přibyl Spirit Shaman a Favoured Soul, přičemž v obou případech jde o postavy používající divine magii. Objevilo se i pět nových prestižních povolání, jako třeba Red Wizard nebo Invisible Blade, ale ty samozřejmě nemůžete zvolit hned na začátku, ale až po splnění určitých požadavků. Jelikož děj navazuje na události předchozí hry, musíte si před rozjetím příběhu nově vytvořeného hrdinu vylevelovat na 18. úroveň; samozřejmě lze použít automatickou volbu, ale všichni hračičkové si jistě rádi všechny skilly, kouzla a featy vyberou sami.

Nemilý začátek
Úvodní probuzení v podzemní svatyni není nijak veselé. Oslabeni po vytažení magického úlomku z vašeho těla a s podivným pocitem „hladu“ (čímž fakt nemáme na mysli chuť na pizzu, ale spíše mnohem zabijáčtější instinkty) byste se nejspíš z ponurého místa sami nevymotali, ale naštěstí je vám ku pomoci příslušnice cechu Rudých kouzelníků z Thay, kterou za vámi poslala její matka. Jak se později ukáže, zajímá se o vás samozřejmě více osob, ale takový už je úděl mocného hrdiny.

Banda kámošů
Kromě kouzelnice a jejího „familiara“, mazlíčka, kterým je imp ovládající krom jiného i některé zlodějské dovednosti, se k vám do party časem přidají i další postavy. A s tím, jak se příběh zprvu obyčejného člověka (elfa, trpaslíka, gnóma… doplňte si sami podle libosti) změnil v superhrdinské dobrodružství, přicházejí samozřejmě i hodně nezvyklé postavy. Vaše řady tak rozšíří třeba half-hag (tady bacha: Hag je v doslovném překladu babizna a ve volném překladu čarodějnice jak vystřižená z pohádky o Jeníčkovi a Mařence – v DnD je to ovšem konkrétní monstrum, které právě čarodějnici připomíná, ale je opravdu mocné a nebezpečné… a také docela zlé), duch medvědího boha nebo hrdinka s krví nebeských bytostí, half-celestial. Společníků je více, nežli můžete mít naráz v partě, což ale není problém – momentálně nevyužití rekové na vás prostě počkají na základně.

Mají vás rádi?
Opět zde funguje systém vlivu na společníky, který získáváte nebo ztrácíte vesměs při dialozích. Narozdíl od původní hry zde některé postavy mohou zcela vaši družinu opustit, musíte tedy volit slova opravdu dobře. Na druhou stranu to naštěstí není moc obtížné – tedy pokud čtete pozorně rozhovory a zamyslíte se nad tím, jaké má ta která postava hodnoty. V této souvislosti je ovšem potřeba říci, že v prvním díle byly podobné hovory zajímavější, jelikož se dost často jednalo o hádky mezi více postavami; zde se vesměs baví jen hlavní hrdina s jedním společníkem, což je vzhledem k rozmanitosti party a ujetosti jednotlivých charakterů dost škoda.

trailer

Stínový svět a další originální prvky
Hodně zamotaný a propracovaný příběh má epický charakter, rozhodně nepůjde o klišé ve stylu honu na jednoho zlého pána, který chce ovládnout nějaké provinční království. Svoji pouť začnete v říši Rashemen tisíce mil vzdálené od profláklého Mečového pobřeží, na kterém se mimochodem neodehrával jen děj Naverwinter Nights 2, ale také třeba série Baldur´s Gate.

Zavítáte ale také například do Astrální roviny nebo Stínového plánu (Shadow Plane). Ten je jakýmsi odrazem skutečného světa (Prime Plane), ve kterém je ovšem vše temné a vesměs i nepřátelské. Místa jsou to rozhodně originální, samozřejmě zahrnují civilizovaná místa, exteriéry i interiéry, a je jasné, že v nich budete plnit nejen hlavní příběhové questy, ale i různé nepovinné úkoly.

Poměrně revolučním prvkem hry je již v úvodu zmíněný „hlad“. Jde vlastně o jakousi kletbu, která z vás činí požírače duší, oslabuje vás a nutí s hladem bojovat. Musíte si pomocí vysávání duší i jinými způsoby doplňovat spirituální energii, jinak můžete dokonce i zemřít. To přidává hře na zajímavosti a naléhavosti najít lék, na druhou stranu může až obtěžovat.

Kouzla, artefakty, schopnosti
Snad každý datadisk k RPG přináší kromě originálního příběhu i nové předměty, kouzla, schopnosti… Mask of the Betrayer samozřejmě není výjimkou. Několik desítek featů (speciálních schopností), ještě o něco větší počet kouzel a také šest nových kněžských domén musí potěšit každého milovníka čísel a statistik. A nejen jeho.

Samozřejmostí jsou i tuny nových předmětů. Jelikož jde o opravdu high-levelové dobrodružství, je jasné, že sekeru +2 už rovnou vyhodíte, a půjde hlavně po různých unikátních artefaktech. I těch je tu požehnaně, ale nemohu si pomoci, neměl jsem z jejich nalezení už prostě takovou radost, jelikož postavy jsou poměrně brzy ověšeny špičkovým vybavením a většinu kouzelných předmětů, které najdete (teď si tak uvědomuji, že jsem v celé hře nenarazil snad ani na jednu obyčejnou neočarovanou zbraň či brnění), prostě maximálně nacpete do magického pytle a prodáte obchodníkovi… Samozřejmostí jsou také nové možnosti výroby předmětů z rozmanitých ingrediencí.

Drsní nepřátelé
Samozřejmě narazíte na spoustu nepřátel, ovšem jelikož už ovládáte superhrdiny, zapomeňte na klasické krysy, vlky, orky a gobliny. Půjdou po vás našlápnuté postavy (v případě humanoidů) nebo děsuplná monstra. Dost často se přitom jedná o vylepšené verze slabších potvor – takže třeba v dungeonu nenarazíte na běžné Stíny (Shadow), ale rovnou na jejich drsnější varianty (Greater Shadow) – leckdy ještě upravené oproti klasickému Monstrous Manualu, tedy příručce s příšerami všeho druhu určené pro hráče stolního DnD.

Nepřátelé jsou vesměs vyzbrojeni magickými zbraněmi (v případě monster pak jsou jejich útoky ekvivalentem a jsou tak schopni zasáhnout i běžnými zbraněmi nezranitelné cíle), a mnoho z nich je zároveň imunních proti různým druhům útoků. Také se nedivte, že nejde jen o čistě „mlátící“ nepřátele, ale o protivníky ovládající vesměs různá kouzla a speciální schopnosti.

Už se perou, už se perou!
I z výše řečeného je asi jasné, že boje jsou opravdu epické. Často jde přitom jen o početně nevelkou tlupu protivníků, ale díky jejich tuhosti – a také díky pokročilosti vašich postav – se na obrazovce téměř při každé potyčce rozpoutá skutečná vřava. Mocná kouzla létají na všechny strany, postavy s vícenásobnými útoky (tedy obvykle všechny) kolem sebe mlátí hlava nehlava… Pauzovat hru budete asi častěji nežli v případě základní hry, jelikož tady jen málo bojů vyhrajte hurá stylem bez zásahu do konání spolubojovníků vedených umělou inteligencí.

další obrázky z této hry v galerii

Když už jsem nakousl AI - podle mého názoru se drobet zlepšila a kouzlící postavy už nesesílají zbytečná kouzla bez šance na úspěch (např. uspávací kouzlo na nemrtvé), ale ideální postup stejně stále nevolí. Každopádně, některé střety jsou opravdu hodně hodně husté a pokud nebudete hrát na nejnižší obtížnost, užijete si taktizování opravdu měrou vrchovatou. A pomůže k tomu i nový strategický mód, který se aktivuje jedním stisknutím klávesy a dovoluje snazší ovládání vašich svěřenců.

Konečně plynule
Technické zpracování mne opravdu potěšilo. Tedy ne, že by se konal nějaký radikální skok v grafice jako takové, ale autoři hlavně zamakali na optimalizaci; na stejném stroji si tak nové dobrodružství můžete vychutnat s vyššími detaily než dříve, což pro většinu hráčů fakticky znamená lepší vizuální zážitek. Pohodové ozvučení dotváří pocit bezproblémovosti a nijak neruší herní atmosféru.

Pro zkušenější hráče
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mask of the Betrayer se skutečně povedl. Jelikož jde o high-level dobrodružství, je celkem evidentní, že si přijdou na své hlavně fandové žánru. Pro začátečníky tahle hra moc není. Konec konců trochu i proto, že k jejímu hraní musíte mít nainstalované základní NWN2. Pro ostřílené „dý-en-dýčkáře“ jde ovšem o super zábavu, s kvalitním příběhem a pokročilými boji proti drsným soupeřům. Což je asi přesně to, co jsme od tohoto datadisku čekali. Mimochodem, příští rok by měla společnost Wizards of the Coast podle všeho vydat novou, již čtvrtou edici RPG Dungeons and Dragons, takže jsme již teď zvědavi, jaké hry s licencí těchto pravidel se na počítačích objeví. Že by Neverwinter Nights 3?

E3 gameplay video

Stáhněte si: Dialog hotfix

Související články: Novinky, Recenze původních Neverwinter Nights 2