Need for Speed Nitro - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Need for Speed Nitro - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

11. 1. 2010 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Prvním z podzimních NFS byl realistický Shift a druhým je Nitro, který je přesným opakem s čistě arkádovým cílením. Znamená to však automaticky, že by byl špatný?

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 11. ledna 2010
Verze hry: prodávaná/anglická/Wii
Doba recenzování: 2 týdny


EA se na podzim rozhodli vydat hned dva tituly ze série Need for Speed. První z nich byl Shift, který šel realističtější cestou a druhým je Nitro. Jak už z názvu vyplývá, a umístění hry na Nintendo Wii potvrzuje, Ńitro je titul čistě arkádový. Znamená to zároveň, že je špatný?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zjednodušený koncept
Rozhodně to značí, že je, jak je na poměry Wii obvyklé, velmi zjednodušený. Ať už se ovládání, grafiky nebo jízdního modelu týče. Řídit auta můžete pěti způsoby. Nemá cenu je všechny vyjmenovávat. Sám jsem vyzkoušel WiiWheel, tedy volant, do něhož vložíte WiiMote. Zatáčení s ním bylo sice skvělé, ale rozložení ovládacích prvků už tak perfektní ne. Rychle jsem vybral starý GameCube ovladač. Na něm jsem si hru užil nejvíce, i když docela dobře si zajezdíte i se samotným WiiMote. V tom případě zatáčíte pouhým nahýbáním ovladačem. Zní to sice divně, ale funguje poměrně dobře. I když, jestli máte na výběr, zvolte raději joypad klasické konstrukce.

Samotných ovládacích prvků je jenom pár. Samozřejmě zatáčíte, potom přidáváte plyn, zatahujete ruční brzdu pro dlouhé smyky a používáte zrychlení neboli nitro a bonusové předměty. Model řízení je zjednodušen na naprosté minimum. Celou dobu máte nohu na plynu, zatáčky projíždíte smykem a na rovinkách akcelerujete s nitrem. Za chvilku už používáte zrychlení i v zatáčkách.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky z Wii verze

Doplňování nitra
To se děje po perfektně provedeném startu, když smykujete nebo skáčete přes nerovnosti. Ukazatel má dvě části a když máte plnou i tu druhou, zrychlíte dvojnásobně. Na druhou stranu bouráním do ostatních závodníků, běžné dopravy nebo po strkanicích s policií svoje auto ničíte a tím přicházíte o možnost nitro používat. A to je obrovský problém, který má naštěstí jednoduché řešení. Po trati se povalují symboly opravárenského klíče, který po použití vaší káru vrátí do formy.

Zbývá zmínit policii, která sice nevládne žádnými speciálními triky a dokáže vás pouze likvidovat ve svých autech, ale i přesto je dost nepříjemná. Pozornost na sebe upoutáte ničením majetku, to jest pokud narážíte do civilních aut nebo bouráte dopravní značení – kužely. Strážců zákona se lze zbavit pouze sbíráním symbolů s jejich odznaky, čímž rovněž nabonzujete některého ze svých soupeřů, kterého si začnou všímat místo vás. Nicméně, když jste na prvním místě, vždy budete mít za sebou minimálně dvojici houkajících aut.

Poháry
Herní systém není vůbec složitý. Objíždíte ve třech pohárech (bronzový, stříbrný a zlatý) pět měst - Káhiru, Madrid, Rio de Janeiro, Dubai a Singapur. Co město, to tři tratě, což je dohromady patnáct. Vždy musíte splnit několik úkolů. Většinou to znamená vyhrát dva závody a dva eliminační závody, kdy každých třicet sekund vypadne poslední závodník. A pak tu máme tři atypické disciplíny – drift, tedy snahu o co nejvyšší bodové ohodnocení za předvedené smyky. Drag je pak klasicky o přesném řazení a vyhýbání se protijedoucím vozidlům. Poslední je pak závod s časem, kdy jste navíc penalizováni za shozené kužely.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Za vítězství obdržíte hvězdy a peníze. Hvězdy otevírají nové závody a lepší automobily. Peníze vám je pak pomáhají nakupovat. Auta si můžete různě modifikovat, ale vždy jde o tuning pouze vizuální, nikoliv výkonnostní. Jestliže dokončíte všechna města, otevře se vám Grand Prix. V praxi to znamená projetí pěti tratí a získání co nejvíce bodů z těchto závodů. Jestliže Grand Prix vyhrajete, posouváte se do dalšího poháru.

Vypnout mozek a šňůru ze zásuvky
Need for Speed: Nitro je tedy na kost oholená závodní hra, která si nehraje na realitu. Jediný pokrok při nákupu další káry je větší rychlost, akcelerace, odolnost nebo schopnost smykovat. To znamená, že jestliže si chcete tuhle hru užít, musíte naprosto vypnout mozek a pokud možno ještě vytáhnout ze zásuvky přívodní šňůru. Svým způsobem mi Nitro připomíná takového Serious Sama závodních her. Což není vůbec špatné.

Stejně jako u výše uvedené hry jsem se báječně bavil a nemohl se odtrhnout od obrazovky. Ze závodních titulů mi nejvíce Nitro připomíná stařičký Screamer. Jeho hratelnost byla totiž také postavena na bláznivé smýkavé jízdě a neustálém používání zrychlení. Také jsem si mohl vybrat pouze z několika vozů, které nešly dále upravovat. Přesto mě ta hra chytla. Pro později narozené bych Nitro přirovnal k prvním dílům Burnout s mnohem menším provozem a agresivnějšími protivníky.

Pravda, Nitro by nemuselo obsahovat ty „speciální“ úkoly, jako driftování nebo jízdu na čas, ale závodění jako takové je bezva. Vždy začínáte na poslední pozici a bláznivou jízdou, strkanicemi s ostatními závodníky, smýkáním se v zatáčkách, vyhýbáním se pilířům mostů, nacházením zkratek a bojem s policií, se musíte propracovat vpřed. Za ty dvě až tři kola to většinou stihnete, pokud ne, tak si dáte repete. To vás ale zase tolik neštve, protože okruhy většinou projedete za jednu minutu, to znamená jeden závod se rovná minutám třem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dlouhá herní doba
Strávil jsem s Nitrem podle statistik v konzoli celých 24 hodin, z čehož reálně vychází přibližně 10 – 12 na kariéru. A to nemluvím o multiplayeru. Ten je opět velmi jednoduchý, tedy pouze lokální až pro čtyři hráče. Pokud máte dost velkou televizi nebo používáte projektor, je to celkem v pohodě. Z různých módů zmíním například zajímavý vyřazovací, kdy se po skončení aktivní účasti v závodě převtělujete do policistů a otravujete život ostatním.

Vizuální zpracování je úděsné, pokud porovnávám s NFS na ostatních platformách. Nicméně na Wii jde, i díky několika levným efektům (bloom), o vcelku pěknou podívanou. Hlavně ale hra běží stabilně v 60 snímcích za vteřinu. A to je důležitější než ostřejší textury.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudba je standardně EA, tedy licencované skladby. Žádné hitovky jako v Test Drive 5, ale vpřed vás popoženou pěkně. Z technického hlediska zamrzí jen velmi dlouhé nahrávání modelů aut při jejich prohlížení v obchodě. Na každé totiž čekáte dvě až tři sekundy. Naštěstí, když víte, co hledáte, můžete se k dalším modelům proklikat bez nahrání těch předchozích.

Související články: Novinky, Vše o Need for Speed Shift

 
Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem




 
 
Pavel Oreški
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Dle očekávání strohá hra, která nepřináší nic originálního. Přesto je to zábava, tedy pokud nehledáte realistické zpracování motoristického sportu, ale naopak chcete zažít divokou jízdu ve třiceti nabouchaných sporťácích s téměř nekonečnou zásobou dusíků v nádržích! Jednoduché a zábavné. Navíc pro majitele Wii jedna z mála dobrých závodních her.

Nejnovější články