Autor: Nukem Publikováno: 6.října 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Máte možnost výběru ze tří způsobů, jak se ve hře pohybovat. Jednak jde o klasický pohyb po předem určených bodech, přičemž hráč vidí z pohledu první osoby statickou obrazovku na níž pohybuje kurzorem a volí směr otočení či chůze. Při podržení pravého tlačítka myši lze natáčet pohled kolem sebe. Druhý způsob se rovněž drží vyšlapaných cest, ale nyní lze primárně natáčet pohled do všech stran a pouze po ťuknutí na pravé tlačítko myši lze pohled aretovat. Třetí způsob se nese znamení volnosti přesně ve stylu akčních her. Pohyb je tedy omezen pouze jednotlivými objekty v dané lokaci. Přitom lze využít jak hráčem definovatelných kláves, tak i jen a pouze myši a jejích tlačítek. Neomezený pohyb v sobě ukrývá kromě pozitiv, jako jsou rychlost chůze a možnost si prohlédnout okolí ze všech možných míst, také o trochu vyšší náročnost na prohledávání okolí a manipulaci s objekty. ![]() ![]() ![]() Polygonové, ale stále pěkné A právě tomuto způsobu pohybu byl na míru ušit i grafický systém hry, který běží na plnohodnotném 3D engine. To do jisté míry znamená snížení detailnosti prostředí i jednotlivých objektů, ale i tak lze stále obdivovat krásu a jedinečnost jednotlivých Věků. Např. monumentální Todelmer – Věk, určený ke studování vesmíru – osloví nejen každého astronoma. A co třeba hustá vlnící se tráva v Noloben? Nesmím zapomenout ani na světelné a kouřové efekty, změny v počasí, úchvatné zatmění místního slunce, kdy se nad krajinou setmí, rozjasní se hvězdy a z životadárné hvězdy je vidět pouze třpytící se prstýnek. Také postavy byly z filmu, resp. spíše ze snímacího čipu, převedeny na polygony. Díky motion-capture jim nechybí věrnost pohybu, obličejové výrazy, ani mimika řeči. Jednotliví herci se skutečně snažili, což hlavně u Eshera vedlo k dost častému přehrávání. Široká gesta tak působí dojmem spíše podnapilosti než přirozené gestikulace. Na druhou stranu dabing ![]() Ruku v ruce s grafikou jde ozvučení. Hudba, pokud zrovna hraje, je spíše nevýrazná a po chvíli hraní ji přestanete vnímat. Ruchy okolí jsou v pořádku. Na vícekanálovém zvukovém subsystému si skutečně vychutnáte okamžiky, kdy se nad vaší hlavou začne otáčet mnohatunový ocelový teleskop, který se nepohnul dlouhá desetiletí. Slyšíte skřípění čepů, rachot ozubených kol a doslova cítíte, jak se celá budova chvěje. Ostatní zvuky spojené s biosférou či povětrnostními podmínkami jsou takové, jaké mají být. Popisovat princip hraní logické adventury je asi zbytečné. Určitě by se našly hlasy citující jakési přísloví o lesu a dříví, které je do lesa transportováno. V každém Věku vás čeká dostatečné množství rozmanitých hlavolamů, jejichž povaha i použité materiály odpovídají stylu daného prostředí. Hlavní postava nemá inventář, neboť nesbírá desítky předmětů. Všechno, co potřebuje, je vždy na daném místě. Tedy až na jednu věc, kterou stojí za to popsat podrobněji. ![]() ![]() ![]() Tabulku a křídu s sebou V každém Věku naleznete takovou zvláštní kamennou tabulku, jejíž tvar i barva je vždy trochu jiná. Tato deska je jakýmsi tlumočníkem mezi vámi a živoucími tvory – Bahry. Nejde o zvířata, byť tak trochu vypadají, ale o myslící bytosti, které mají pozoruhodné schopnosti. V každém věku můžete využít určité schopnosti, která vám pomohou vyřešit jeden hlavolam. Abyste toho dosáhli, musíte nalézt znak, který danou schopnost, či přesněji řečeno jev, popisuje, vlastnoručně jej nakreslit na tabulku a tu pohodit někde stranou. Pak už vám zbývá jen omezený čas, abyste vyvolaný jev využili. Když to nestihnete, nevadí. Bahrové jsou solidární a klidně vám poslouží znova. ![]() Vypadá složitě, ale funguje jednoduše Obtížnost hlavolamů je tradičně na střední úrovni. Jsou tu hlavolamy velmi lehké i ty těžší, ale není jich většina. Některý Věk profičíte prakticky bez zaváhání, jinde se zaseknete na delší čas. Buď kvůli tomu, že jste přehlédli nějakou nápovědu, ale spíše kvůli tomu, že stojíte před zařízením, které má tisíce kombinací nastavení a vy nemáte ponětí o tom, kde začít. A nakonec je řešení mnohem prostší než jste si původně mysleli. Chce to zkrátka pořádně prosmejčit okolí a když vám něco nejde, pokusit se vyřešit jiný problém, je-li k mání. Někdy právě za tím druhým problémem, leží nápověda k prvnímu. ![]() ![]() ![]() Postup hrou občas stěžuje špatná zpětná vazba. Pohnete pákou, něco někde zarachtá a vy netušíte, co se vlastně stalo. A až o sto metrů dál a o dvě patra výše přijdete na to, co se pohnulo. To a někdy až příliš komplikovaně vypadající hlavolamy ve mně občas vyvolávaly pocity beznaděje a sklíčenosti. Ovšem v globálu mohu říci, že Konec Věků je lehčí než předchozí Odhalení. Bez ladu a skladu Ve stručném sledu, bez nějakých návazností, bych zdůraznil ještě některé další poznatky. Esherovy monology jsou zaznamenávány do zvláštní knížečky, která je přístupná kdykoliv. Bohužel se, stejně jako kniha pro ukládání a načítání pozic, otevírá vždy na začátku, takže pokaždé musíte listovat dál a dál. Yeesheny deníky jsou rovněž přístupné z horního menu. Po ukončení hry se vaše pozice uloží a po spuštění hry a po volbě „pokračování“ se zde objevíte. Ukládané pozice si můžete okomentovat delším textem, takže se v nich lze lépe orientovat a je zřetelné, co jste uložili vy a co uložila sama hra. ![]() Videa nelze přeskočit. Všechna musíte shlédnout znova, pakliže jste byli nuceni nahrát jim předcházející pozici. Hra je stabilní, ale jednou mi spadla, když jsem se do ní vracel z plochy. Byl to ovšem ojedinělý případ, přestože jsem na plochu přepínal vícekrát. Jednou jsem se nemohl dostat k ležící tabulce. Pokud u ní stojí Bahr, nemůžete se přiblížit. Zde ale nestál, přesto to nešlo. Pomohlo nahrání pozice. Jeden technický problém - po ukončení Mystu jsem měl vždy poblázněný ovládací panel Creative Speaker Settings (dělicí frekvence byla na minimu a Bass Redirect nefungoval). No a na závěr tohoto odstavce snad ještě maličkou poznámku. Pokud se vám zdá konec hry nějaký zvláštní, možná to není ten pravý ;-) ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Díky trojrozměrnému engine hry stouply nároky na hardware. Doporučená (resp. minimální) konfigurace by měla sestávat z 1,5 GHz procesoru (resp. 800 MHz), 512 MB RAM (256 MB), 32 MB grafické karty podporující DX9c, tedy všechny typy GeForce či Radeon 7000 a výše, optické mechaniky a 5 GB volného místa na pevném disku. Ve hře je pak možnost volby rozlišení, vyhlazování hran, anisotropního filtrování, kvality textur, stínů a odrazů, takže možností k vyvážení poměru kvality zobrazení a požadovaného výkonu je na adventuru požehnaně. Přesto berte výše uvedené spíše jako mezní parametry. Bylo to jako sen Myst V: End of Ages je plnohodnotným zástupcem specifické, ale hodně oblíbené série, který přinesl několik zajímavých nápadů pro zpestření deseti či více hodin za klávesnicí. Nováčci v "mystologii" možná ne úplně pochopí, o čem vlastně Myst je, ale jako hru si i tento díl mohou vychutnat neméně dobře. Až na minimální počet slabších míst a malých chybek jde o umělecky i řemeslně výborně zpracovanou hru. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Novinky, Myst IV recenze (1/2005), Myst III: Exile recenze (5/2001), URU: Ages Beyond Myst recenze (1/2004), URU: Path of the Shell recenze (8/2004) |
Nukem | |
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) |