Moonbase Commander - recenze
6/10

Moonbase Commander - recenze

25. 9. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zdá se vám někdy, že všechno již bylo objeveno a vynalezeno? Naštěstí ne tak úplně a návratem k osvědčeným prvkům z klasiky Scorched Earth vznikla i strategie Moonbase Commander pro nenáročné.

Autor: Jan Rod
Publikováno: 25.září 2002

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V dnešní době se mnohdy může zdát, že všechno již bylo objeveno a vynalezeno. A tak tomu mnohdy je i oboru počítačových her. Podívejme se například na hry strategické. Všechny hlavní nápady se vejdou do několika málo her - RTS položila základní kámen Dune 2, tahovým jiné klasiky, mimochodem i Scorched Planet, tedy 2D souboje tanků. A právě syntézou starých dobrých originálních myšlenek, se dá vytvořit myšlenka zdánlivě nová a originální, která svojí kvalitou zaštítí hratelnost nějakého titulu.

Dnes tu máme Moonbase Commander, který se právě o tohle snaží, seč mu síly stačí. Samotná hra nese slogan “Explore, strategize, conquer” (volně přeloženo - “Prozkoumat, vymyslet strategii, dobýt”), který však není nijak objevný, a ani toho moc nenapoví o hře. Pojďme se tedy tedy na měsíčního komandéra podívat pořádně od začátku.

Prozkoumat...
Po instalaci na vás jukne příjemné, leč průměrné intro. Pak již přichází na řadu samotná hra. K dispozici je několik herních módů - skirmish, tedy samotná single mise a challenge, což je něco jako kampaň. Správně tušíte, že těžiště celé hry spočívá právě v tom druhém, který by měl zaměstnat vaše strategické vlohy na mnoho hodin. Skutečnost je však trochu jiná, poněvadž misí není příliš mnoho a neliší se ani když náhodou změníte frakci. Frakce jsou něco jako týmy, které se od sebe na první pohled v mnohém liší, na druhý a každý další zjistíte, že jsou naprosto identické. Stejné budovy, stejné zbraně, jiná grafika.

To je dnešní dobu trochu málo - vždyť právě od tohoto modelu se snaží všichni ostatní upustit a nahradit ho nějakým originálnějším pojetím. Pokud se tedy rozhodnete hrát challenge mód, není důležité, jakou stranu si vyberete a při výběru zohledněte pouze to, která barva, či tvary budov jsou vám bližší. Pak již nezbývá, než se pustit do hry samotné.

... vymyslet strategii a dobýt!
V první chvíli, kdy jsem viděl interface hry, jsem měl pocit, že půjde o další nudný klon Dune 2 a jí podobných. A navíc klon nepovedený. Avšak již po prvních odehraných minutách jsem zjistil, že tomu tak úplně nebude. Moonbase Commander má totiž implementovaný úplně jiný systém stavění budov a s tím i naprosto odlišný herní model. Neexistuje zde, že byste si vybrali stavění budovy, někam jí umístili a určitou dobu jí stavěli. Systém je zde takový, že všechny budovy jsou postaveny během jediného tahu, a veškerá strategie spočívá v jejich umístění.

To je totiž úplně odlišné od všech podobných her. Budovy jsou totiž vystřelovány. Ano, jakkoliv zvláštně to zní, pokud chcete něco postavit, musíte pouze vybrat směr a sílu, od které se odvíjí vzdálenost ve které se budova umístí. Stejný systém je i v bojích - neprodukujete zde žádné vojáky, pouze zvolíte zbraně a ty pak obdobným způsobem použijete, přirozeně se musíte na trefit na nějakou soupeřovu strukturu. Jak jste se již možná dovtípili, neexistují zde žádné jednotky nebo produkce.

Systém distribuce zdrojů...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva ... je také vcelku jednoduchý. Veškeré vaše aktivity jsou limitovány zdroji energie. Ta vám přibyde jednou za kolo a jedno kolo trvá tak dlouho, dokud všichni hráči nevyčerpají všechnu energii. Zpočátku se jednotlivé tahy střídají, posléze se však může stát, že hráč zůstane jediný, komu energie zbyla a pak hraje sám, dokud ji nevyčerpá. Samozřejmě může jeden tah vynechat a ušetřit energii na další kolo.

Veškeré struktury a zbraně jsou pak rozděleny do tří úrovní, podle výše objemu energie, který na jejich “zakoupení” musíte vydat. V tom nejnižším, kde vše stojí jeden “energobod” :) jsou například bomby, cluster bomby, ale i protivzdušná obrana. Ve druhém levelu, kde je vše k mání za tři energobody, pak naleznete sofistikovanější zbraně, jako naváděné rakety apod.

Nakonec je zde level nejvyšší a taktéž nejdražší. Zde si můžete za sedm energobodů postavit například sběrač energie, který vám zvedne její produkci, nebo rozšířit základnu o další hub. Huby jsou jediné budovy, které umožňují stavět a útočit pod vaším vedením. Pokud postavíte například protiletadlovou obranu, bude fungovat automaticky a nebudete mít možnost jí nějak ovlivňovat.

Propojení budov
Teď se pojďme podívat na další zvláštnost MBC - propojení všech budov. Jak jste si možná všimli na screenshotech, všechny budovy jsou propojeny světélkující “pupeční šňůrou” s hlavní základnou. Ta je velmi důležitá, ať má již symbolizovat zdroj energie, nebo cokoliv jiného. Jde o to, že všechny budovy musí být propojeny a není možné, aby se šňůra křížila, či dokonce nějaká její část spadla do vody. Pokud vrhem překlenete jezírko a jediná buňka šňůry zahučí pod vodu, vede to k okamžité destrukci budovy.

Stejně tak není možné tyto spoje křížit, situace s explodující budovou se opakuje. Pokud vám nepřítel zničí například hub, ze kterého vede pět spojů k dalším budovám, vede to ke zničení všech. Zde bych však viděl jednu, poměrně zásadní chybu hry. Není totiž možné základny rozdělit. I když máte tři huby a zničí vám prostřední, vezme s sebou i další, na něj napojený. Více přiblížit by se to dalo představou určité hierarchie budov, která však ve hře není nijak ukázána.

Volba vhodné taktiky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vezměme úplně první hub základny za úroveň jedna, z něj postavíme další hub s úrovní dva a obdobně třetí (s úrovní tři). Pokud vám protivník zničí hub dvě, ten “strhne” i hub číslo tři, ačkoliv se zdá, že by měl být zachován. Nevím, jestli toto autoři přímo zamýšleli, nebo je to pouze chyba hry, ale vede to k tomu, že když se vám povede zneškodnit soupeřův mateřský hub, povede to k destrukci celé základny, ať je jak chce rozsáhlá.

Jinak souboje spočívají především v taktice a dovednosti - v první řadě je nutné si osvojit vrhací systém a pak také přirozeně vědět, jak která zbraň funguje. Pokud protivník chrání svojí základnu štíty, je nutné do blízkosti energického pole vrhnout EMP (elektromagnetický impuls), který vyřadí štíty a zároveň všechny ostatní budovy v dosahu z provozu a odkryje tak místo, kam poté můžete vrhnout bomby, nebo naváděné střely. To je prakticky celý herní systém.

Hrozba stereotypu
Struktur a zbraní je v každém levelu šest, tedy dohromady osmnáct, což je poměrně málo. Celá hra vůbec trpí běžnými neduhy her s kvalitními nápady, avšak pokulhávajícím zpracováním. Zpočátku pobaví, posléze však ve chvíli, kdy se naučíte funkce všech budov a zbaní a osvojíte si házení, sklouzává ke značnému stereotypu. I proto, že v kampaních není zahrnut postupný vývoj, ale máte k dispozici všechny zbraně od samého počátku, pokud máte dost energie.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Cíle jednotlivých misí v kampani jsou poměrně neoriginální - například dobijte pahorek a umístěte na něj hub. Nebo: co nejrychleji zaberte dvě jezírka s “energií” a postavte na nich sběrače energie. A nakonec klasické - eliminujte všechny nepřátelské aktivity v oblasti. Právě nezáživnost, absence příběhu a celková jednoduchost hru velmi sráží, poněvadž nápad ji rozhodně nechybí.

Pokulhávající zpracování
Co se týče technického zpracování, jde o celkem nenáročnou hru. Hudba je monotónní, po chvíli hraní vám může začít lézt pořádně na nervy. Zvukové efekty mají standardní úroveň, neurazí, ale ani nezaujmou. Jediné, co se mi líbilo, je komentář - ten je namluven sexy hlasem (ženským, přirozeně :)) a glosuje jak průběh hry, tak například váš pohyb v menu. Grafika je také vcelku pěkná, avšak jak vidíte na obrázcích, nesnaží se o nějakou realističnost a je hodně jednoduchá. To všechno s sebou nese jednu výhodu - tento titul si bez obav mohou zahrát i majitelé slabších počítačů, což je v dnešní době celkem rarita.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nakonec bych snad dodal pouze to, že dle mého názoru je hra zaměřena na mladší část publika, kterou by mohla zaujmout. Pro starší hráče je moc naivní, málo propracovaná a nepříliš zábavná. Ale na druhou stranu si myslím, že se autoři trochu přepočítali v jedné věci - ačkoliv je titul zaměřen na mladší publikum, měl by být hratelný. Vždyť právě děti vnímají čistou hratelnost často daleko více než dospělí a zdaleka nejsou tolik svázáni “životními” zkušenostmi z hraní jiných her. Právě to je podle mně kámen úrazu - ani dětem se hra nebude líbit dlouho. Zahrají si ji, po chvíli zjistí, že jim nedává nic nového a utečou k jiné. Což asi není nejlepší vizitkou, ačkoliv MBC provází poměrně masivní propagace - stačí se podívat na homepage...

Stáhněte si: Demo (59 MB), Cheaty