zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Zahoukat a na cesty! Tratí je v Train Simulatoru celkem šest - dvě z USA, dvě z Japonska a dvě z Evropy. V Novém světě se proženete vysokorychlostním Severovýchodním koridorém mezi Washingtonem a Baltimorem, tratí, kde dosahují expresní vlaky nejvyšších rychlostí. Horská trať Marias Pass je útulkem strojvůdců, kteří se cítí nejlépe v kabině dieselu s dalšími dvěma tahouny a padesáti vagóny zboží za zády nebo je jejich životním cílem co nejrychleji a nejpřesněji srovnat vagóny na nádraží do úhledného hada připraveného k odeslání. Japonské trati jsou úplně něco jiného: Mezi Tokiem a Hakone je vaším úkolem jezdit jako "nadzemní metro", tedy co nejpřesněji a co nejrychleji zastavovat na stanicích, které jsou od sebe vzdálené maximálně kilometr. Hisatsu Line je zase sympatická vyhlídková trať. Evropa je vyhrazena pro historické lokomotivy. Mezi Innsbruckem a St. Antonem jezdíte se slavným Orient Expressem a briská trať ze Settle do Carlisle vás posadí za páky a kohouty o něco méně slavné leč neméně kvalitní lokomotivy "Létající Skot".
zdroj:
tisková zpráva
Na jednotlivých tratích na vás Train Simulator přichystal množství zajímavých úkolů od jednoduchých operací s pasažéry až po tvrdé vypořádání se s následky bouře či službu veřejnosti během letní špičky v Tokiu. Na své si přijdou i notoričtí posunovači jako je například kolega Čočík; opravdu pohodová je například "Vražda v Orient Expresu" - musíte totiž postupně spojovat a rozpojovat vlak podle pokynů vyšetřujícího detektiva.Pouhý výčet tratí však nedokáže popsat to, co uvidíte, pokud se na některou z nich vydáte. Microsoft především tvrdí, že všechny jsou modelovány podle skutečnosti a není důvod mu nevěřit - okolo kolejí vidíte domky, stromečky, lesíky a samozřejmě jednotlivé železniční budovy, dokonce se (až nepříjemně často) na kolejích vyskytuje nejrůznější vysoká zvěř, kterou je nutné odhánět světlomety a sirénou. Myslete strategicky Především pokud nejste v "jednovagónu" jako je například japonská KIHA 31, musíte si uvědomit, že při rozjíždění se postupně při zrychlování od sebe oddalují všechny vagóny a v případě dlouhých vlaků to znamená opravdu hodně pomalou a relativně dlouhou operaci. Rychlá akcelerace vlaku s padesáti vagóny znamená, že konec bezpečně urvete, protože spojovníky jednoduše takový tlak nevydrží. Zbrklé šoupání pákami končí v mnoha případech vykolejením případně roztržením vlaku, což znamená automaticky finis. Zrychlování se ale koneckonců naučíte za chvíli, udržení rychlosti a zvláště brzdění je ale mnohem náročnější. Každá trať má svůj povolený rychlostní limit, který se průběžně snižuje či zvyšuje, podle toho, jestli není někde poškozený úsek či jestli neprojíždíte zónou, kde je snížení rychlosti vhodné - prudšími zatáčkami, městem, velkým nádražím apod.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Parní orgie
zdroj:
tisková zpráva
Nároky na jemné brzdění a akceleraci platí trojnásobně v parní lokomotivě. Ta se totiž ovládá trochu jinak, než její mladší sestřičky a podle toho se k ní musíte i chovat. Pokus o "rychlý rozjezd" končí se železnou pravidelností divokým prokluzováním kol; než se naučíte pracovat správně s regulátorem a reverserem parní lokomotivy a mnoha dalšími kohoutky a páčkami, uplyne mnoho vody (či spíše se promění v páru). Pro začátek rozhodně doporučuji nastavit si automatického topiče (Automatic Fireman), ten zajistí alespoň to, že se nezabijete v tunelu (při otevřených dvířkách k ohni se vám obsah ohniště vysype na nohy, což není vůbec příjemné) či neroztrhnete kotel. Po pár odježděných aktivitách a důkladném přelouskání deseti stránek manuálu popisujících boj s ovládáním parní lokomotivy a prvním vyzkoušením topiče na vlastní kůži rychle oceníte výhody, které "manuální" přikládání pod kotel skýtá - vyždímete z lokomotivy mnohem víc a mimoto některé obtížnější aktivity, ve kterých jde o brutální úsporu paliva či vody automatický topič prostě nezvládá. Nároční pasažéři Panáčci, byť neviditelní, o sobě dávají v Train Simulatoru hodně vědět. Jízda vlakem není let bojovým tryskáčem, kde šest gé jen pomáhá lepšímu trávení snídaně. Strojvůdce musí dávat pozor na to, aby rychlým rozjezdem nepodrazil cestujícím nohy či je prudkým brzděním nenalepil na přední stranu vagónu. Cestující mají ve hře rozdílné nároky - Japoncům na městském okruhu je prudká akcelerace i zpomalování ukradená (stejně jsou ve vlaku tak děsivě namačkaní, že se ani nepohnou), při jízdě královské rodiny Orient Expressem už je to úplně jiné kafe. Pokud bude král nucen honit svou korunu po kupé, tak trestné body přibývají div ne po desítkách. Totéž platí o vlacích nákladních - polena či obilí se mohou trochu otřásat, vezete-li auta, nemůžete si dovolit prakticky žádný prudký pohyb.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Není ale všem problémům konec, Train Simulator dokáže být až nechutně náročný na pozornost a trochu i znalost trati. Například daná povolená rychlost ještě neznamená, že ve všech úsecích trati můžete svůj vlak takto rychle hnát - typickým příkladem je japonská Hisatsu Line, kde na povolené pětaosmdesátce vcelku prudké zatáčky sice nezpůsobí vykolejení vlaku, ale přidají vám neoblíbené černé puntíky za házení s pasažéry. Stejné je to s výhybkami, které mají rovněž určitý rychlostní limit, po jehož překročení cestující reptají. Pokud ale mluvím o cestujících, neodpustím jednu výtku, jednu ze dvou, které k Train Simulatoru mám. Cestující jsou totiž maximálně výplodem vaší představivosti - ve hře totiž vůbec nejsou vidět. Přeplněná nádraží za letního horkého dne v Tokiu jsou utopií, projíždíte stejně prázdnými peróny, jako všude jinde a jen "nakládací čas" informuje o tom, že skutečně někdo "jakoby" nasedá a vysedá. Upřímně řečeno, na své šunce bych si pravděpodobně případné textury lidiček vypnul, ale Microsoft je do hry mohl přidat. Alespoň sedící ve vlaku - jízda s prázdným vagónem příliš pěkně nevypadá. A samozřejmě realismus
zdroj:
tisková zpráva
Dobré návyky Microsoftu z (Combat) Flight Simulatoru se přenesly i do Train Simulatoru a vlaky jsou tak velmi realisticky zpracované, počínaje u přístrojové desky (respektive pákovo-kohoutkové stěny) až po samotný fyzikální model vlaku - což už jsem naznačil. Fyzikálního modelu se týká ale má druhá výtka, díky které Train Simulator dostává "pouhých" 90%. Nemohu si pomoci, ale brzdění JE trochu nerealistické. Obrovskou hmotu vlaku s plně naloženými vagóny není možné bez použití nouzové brzdy zastavit skoro "na fleku", jak to hra předvádí. Francouzské TGV třeba brzdí i několik desítek kilometrů (pravda, hasí si to dvojnásobnou rychlostí než nejrychlejší vlak v Train Simulatoru), zde brzdíte (i jemně) maximálně dva kilometry.Fantastické je, že na trati nejste v žádném případě sami. Před vámi i za vámi jsou další vlaky, které mají svůj jízdní řád a ten se musí dodržet - jakékoli vaše zdržení či nepředvídaná akce může celý tenhle žijící a klapající organismus nazývaný železnice porušit, neřkuli úplně rozbourat. Ostatně několikrát musíte stát na červené a pozorovat, jak se v protisměru řítí vlak, který vám uvolňuje kolej. Je vážně radost sledovat protijedoucí vlaky nejrůznějších typů, automobily stojící na přejezdu, krávy pasoucí se okolo trati a další roztomilé věcičky, které z Train Simulatoru dělají vynikající hru.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
K vlakům patří i vlaková neštěstí a těm se nevyhnete ani v Train Simulatoru. Pokud si nevypnete vykolejování, zažijete je dokonce více, než byste si přáli - příliš rychlé projetí zatáček vás vynese až na louku, chybně přehozená výhybka pak vlak úhledně seštosuje ve skvělé kolmici na slepou kolej. Jen škoda, že se vlaky pouze rozpadnou a příslušně se nedeformují popřípadě nevybuchují, bylo by to ještě o něco lepší...
|
- Vývojář:
- Kuju Entertainment
- Vydavatel:
- Microsoft
- Platformy:
- PC
15. 6. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |
Train Simulator není pro kohokoliv, ale pokud jste "železničně pozitivní", připravte se na probdělé noci a naplnění snů z dětství.