Metroid Prime 3 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Metroid Prime 3 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 11. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Je vybavena revolučním ovládáním, které povznáší hraní konzolových FPS na novou úroveň. Servíruje epický závěr velkolepé ságy s náležitou výpravou. Zatím nej hra pro Wii?

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 29.listopadu 2007
Verze hry: prodávaná/Wii/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva Podle mnohých zatím nejlepší hra pro konzoli Nintenda. Vybavena revolučním ovládáním, které povznáší hraní konzolových FPS na novou úroveň. Servírující epický závěr velkolepé ságy s náležitou výpravou. Jak dalece jsou legendy o tomhle titulu pravdivé, to se dozvíte právě zde..

Ačkoliv sága Metroid má za sebou desítky let historie ve 2D podobě, pro svět byla objevena teprve před pěti lety, kdy učinila ohromující skok do 3D. Retro Studios dokázali ve všech třech Metroid Prime hrách zachovat filozofii Nintenda (=esence hratelnosti nepotřebuje realismus ani složité příběhy, ale jen a pouze dokonale vystavěnou zábavnost) a zároveň vytvořit dechberoucí fantaskní vesmír, kterým se hráči mohli toulat celé noci, obdivujíce jeho pestrost, barevnost a nápaditost.

Naprosto jedinečný herní koktejl byl pro konzole Nintenda tím samým, co série Halo pro Xbox – ačkoli jejich porovnání není jednoduché, jelikož Metroid Prime je mnohem víc, než (sebelepší, ale pouhá) střílečka. Nyní se k nám konečně dostal závěrečný díl trilogie, jenž si díky unikátnímu ovládání můžeme prožít mnohem intenzivněji, než kdykoli předtím. Příběh je výpravnější a definitivnější, ale jinak vše zůstalo hezky při starém… bohužel včetně grafiky, za což může slabý výkon konzole Wii.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kouzelná formule
Podobně jako ostatní vlajkové hry Nintenda (Mario, Zelda), Metroid staví na unikátním vzorci křišťálově vybroušené hratelnosti. Pro úplně nováčky je možná překvapením, že to není tradiční akce, tudíž ani tradiční FPS. Herní mechaniky lze popsat jako mix akce (divoké přestřelky zde mají své místo, stejně jako monumentální souboje s bossy), RPG (vylepšování postavy, prozkoumávání rozsáhlého herního světa), adventury (příběh a řešení různých úkolů), plošinovky (snad žádná FPS hra nemá tak složitou geometrii prostředí jako Metroid) a puzzle (častokrát se budete muset proměnit do Morphball kuličky a řešit prostorové hádanky).

Do Corruption tvůrci vložili několik příjemných vylepšení zaběhnutých mechanik. Tak především: poprvé v historii série nezačínáte ztrátou všech vašich schopností a nemusíte je tedy znovu získávat. Schopnost přepnout se do Morphballu, vystřelit paprskové lano nebo odpalovat rakety máte prakticky od začátku hraní. Hra díky tomu začíná dynamičtěji a pestřeji. Tradičně ovšem budete získávat další zbraně a schopnosti během hraní. Zajímavé je řešení různých druhů paprsků, které jste v minulosti museli ručně přepínat. Jelikož Wiimote má na ovládání méně tlačítek, tak se zde jednotlivé nově nalezené druhy paprsků prostě přičítají k těm již existujícím, takže je nemusíte volit.

Galaktická mapa
Zatímco minulé díly série nás nechaly většinu času prozkoumávat propojené lokace na povrchu jednoho mimozemského světa (v případě Metroid Prime 2: Echoes jsme měli k dispozici ještě alternativní temnou dimenzi), zde máte k dispozici širý vesmír a řadu planet v něm. Jak si nejspíše dovedete představit, umožňuje to především maximální vizuální pestrost hry – kromě obligátních sněhových nebo lávových světů se podíváte také do technologicky orientovaných, biomechanicky nechutných či úplně mimozemsky „jiných“. Chybět nebudou ani paluby vesmírných lodí, včetně vraku obrovského křižníku Valhala, který má pro příběh specifický význam.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ústředním prvkem hratelnosti série bylo vždy gigantické hřiště/labyrint, kterým jste mohli plynule procházet kterýmkoliv směrem, ale určité části se vám zpřístupňovaly až po získání nějaké schopnosti. Hráč tak neustále procházel labyrintem z jedné strany na druhou a objevoval nové vrstvy, chodby, místnosti, předměty či nepřátele, včetně pořádných bossů.

Stinnou stránkou věci byla nezbytnost občas se hodně vracet ve vlastních stopách. To je nyní zažehnáno, jelikož labyrinty jednotlivých lokací jsou samozřejmě menší – a navíc máte možnost i v rámci jedné lokace postupně odemknout několik „přistávacích zón“, kam se můžete přenést svojí raketou. Nejlepší na tom ovšem je, že celek stále funguje jako skládačka, ve které postupně odkrýváte nové vrstvy a cesty – jen to chození tam a zpátky bylo odstraněno nebo zjednodušeno.

 Zlepšováky a raketka
Úplnou novinkou je PED oblek neboli nově vylepšené brnění Samus. Zkratka znamená „Phazon Enhancement Device“ a jde o řešení nejnovějšího problému hrdinky: její tělo bylo zasaženo toxickým Phazonem, který nyní samovolně vzniká v její krvi. Ze slabiny ovšem federační vědci udělali přednost, jelikož nově vylepšený skafandr vám umožňuje Phazon spálit, čímž se na nějakou chvilku přepněte do tzv. hyper-módu...

Kromě působivé změny perspektivy (svět se protáhne, jako když jste v Alien versus Predator hráli za vetřelce) to pro vás znamená především brutální zesílení zbraně, jejíž účinek v tomto módu přesahuje i raketomet. Musíte ovšem Phazon vystřílet do určité doby a nepřehánět to s jeho používáním, jinak můžete Samus otrávit a zabít. Navíc každý vstup do hypermódu stojí jeden plný zásobník energie (zdroj vašeho života).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Novinkou je také významnější role vaší rakety ve hře. Nejen, že se díky ní budete přepravovat mezi planetami (k tomu slouží interface palubní desky, na kterou si můžete postavit panenku v podobě vašeho Mii nebo si tam vylepit loga oblíbených her), ale také ji můžete přímo během procházení lokace zavolat na určitých místech na pomoc, aby přenesla nějaké těžké předměty z místa na místo či spustila palbu na určitý cíl. Hodně užitečné je také nechat raketu prostě přistát (na předem vymezených místech) a uložit si v jejích útrobách pozici. Vzniká díky tomu docela zajímavé pouto mezi vámi a vaším plavidlem, které připomíná např. vztah dračího jezdce s jeho ořem z jiných her.

Celkovému zážitku z hraní hodně napomáhá nový systém ukládacích bodů, které jsou rozmístěny hustě (např. před každým zásadnějším skokem). Cíle vašeho snažení jsou po celou hru dostatečně pestré (obrana paluby lodi před útokem pirátů, aktivace generátorů planetární obrany na povrchu planety… ) s výjimkou jistého zdlouhavého honu na několik součástek u konce hry, který svou zdlouhavostí nápadně připomíná zavírání bran okolo měst u konce Oblivionu.

K tradičním vrcholům patří naprosto monumentální souboje s bossy (např. padajíce s gigantickým drakem skrz tunel jako Gandalf s Balrogem), byť ten úplně závěrečný je tentokrát poněkud jednodušší. Na druhou stranu úplně chybí multiplayer, což je – kromě jiného vzhledem k online možnostem Wii – škoda. Hra vám zabere zhruba 20 hodin na první projití, ale vyplatí se pak ještě hledat skryté bonusy, jelikož tím odemknete kromě jiného bonusový dodatek k závěrečnému filmečku hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Revoluční ovládání
Celá konzole Wii je o zastaralé grafice, ale revolučním ovládání. Není tedy divu, že největší snahy na straně vývojářů se dočkalo právě využití unikátního pohybového senzoru – obzvláště u vlajkových her samotného Nintenda. S určitou velkorysostí lze prohlásit, že žádná hra z velké trojky (Mario – Zelda – Metroid) přitom není takovým adeptem na perfektní využití Wiimote, jako právě dobrodružství Samus Aran. Není tedy velkým překvapením, že ovládání bylo promyšleno a odladěno na nejvyšší možnou míru a ve výsledku je tím největším přínosem či změnou, které během hraní zaznamenají fanoušci série.

Základní myšlenka je prostá: zatímco analogovou páčkou na Nunchuku ovladači v levé ruce chodíte, ukazováním Wiimote pravou rukou míříte a střílíte. V praxi to ale funguje mnohem plynuleji, citlivěji a přesněji, než např. v Red Steel. Může za to precizní odladění rychlosti a intenzity odezvy, které navíc můžete uzpůsobit svým schopnostem: nastavení citlivosti senzorů lze měnit od basic (hra prakticky míří sama a vaše postava se pohybuje relativně rozvážně, pomalu, přehledně) přes střední medium až po pokročilé advanced, kde hra reaguje na vaše pohyby bleskově s milimetrovou přesností.

Otočení kolem dokola pořád trvá o něco déle, než na klávesnici s myší u PC her, nicméně rozhodně je ovládání o hodně přesnější a pružnější, než na jakémkoliv ovladači se dvěma analogovými páčkami. Hra navíc obsahuje řadu drobných miniher, těžících z pohybového senzoru. Jde např. o otáčení ventily u strojů (musíte otočit zápěstím) nebo využívání laserového lana k strhnutí nějakého předmětu či vyrvání štítu z rukou nepřítele (jakoby hodíte nunchuku dopředu a pak zase přitáhnete k sobě). Jakkoliv je ale ovládání Corruption zábavné, opět si musím povzdechnout, že jeho únavnost mi zabránila v delším hraní přes noc, které na jiných konzolích rád praktikuji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hvězdná válka
Všechny linie příběhu z minulosti plynule navazují a spějí do řádného finále trilogie. Znovu se ocitnete v brnění půvabné vesmírné lovkyně odměn, jejíž jméno zní Samus Aran. Ve hře tentokrát docela výrazným způsobem figurují také další lovci odměn, které galaktická federace povolala do svých služeb, nicméně vy jste samozřejmě ten (ta) nejlepší.

Přítomnost ostatních lovců i galaktických vojáků nicméně do určité míry koření určité části hry, která jinak staví na pocitu osamění v neprozkoumaném mimozemském světě - pro sérii tak typickém. Na straně záporných stojí armáda vesmírných pirátů, což jsou pořádně nebezpeční mimozemští agresoři, využívající ke svým špinavým praktikám smrtelně nebezpečnou rasu parazitů jménem Metroid a také vysoce toxickou látku Phazon.

Zavaří vám kromě toho i nejhorší Nemesis ze všech, totiž vaše temné dvojče, Dark Samus. Příliš věřit byste neměli ani síti organických super-počítačů, přezdívaných Aurora units. Celkově je příběhová osa hry plnější než v minulosti, což je také zásluha častějších filmových animací (v engine hry) a kvalitního dabingu (který je příjemným překvapením po němé Zeldě). Hráč má každopádně pocit, že je součástí epického finále událostí galaktického významu, což poněkud připomíná Halo 3. Tenhle dojem je ale poněkud poznamenán celkově přehnanou fantazií japonských tvůrců, podtrženou hračkářsky pestrobarevnou stylizací hry. V praxi tedy například mě sedl o něco víc příběh Halo 3, který vedle divoce fantaskního Metroida 3 působí jako realistický dokument.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii


 Výprava
Jak již bylo zmíněno, grafika prostředí je mnohem rozmanitější díky faktu, že létáte z planety na planetu. Poklona patří grafikům, kteří dokázali tuto vlastnost hry zcela naplno využít pro navození zcela různorodých emocí, barev a scenérií. Atmosféru se snaží podporovat také bohaté využívání bloomu či speciální efekty typu zamlžené hledí či odraz tváře Samus na něm.

Bohužel, při vší svojí pestrosti je grafika stále jen mírným vylepšením Gamecube originálu, co se detailnosti týká. Hodně v tomto směru napomáhá komiksová, nerealistická podoba hry. Přesto jde o slabinu, která vyleze navrch především během rozhovoru s lidmi nebo při pohledu na libovolnou věc hodně zblízka. Wii zkrátka není HD ready a nejnovější shadery u ní není možné čekat. Hra nicméně podporuje alespoň 480p v poměru 16:9 a nikdy neklesne pod 60 fps.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po výtvarné stránce ovšem vzhled hry – design příšer, lokací apod. – bez problémů konkuruje všemu, co je na trhu. Fascinující atmosféru dotváří tradičně vynikající, jedinečná elektronická hudba, které tentokrát nechybí poněkud silnější motivy, související s epičností finále trilogie. V rámci Wii jde s přehledem o technicky nejlépe zvládnou a nejlépe vypadající hrou současnosti (mám ovšem mírné obavy, že to změní brzké vydání Resident Evil: Umbrella Chronicles). Drobnou slabinou technické preciznosti hry je pouze omezený problém s nahrávacími časy, které jsou většinou maskovány otevíráním dveří nebo krátkým filmečkem. V několika málo případech se může ono otevření dveří před větší místností protáhnout na několik sekund.

zdroj: Archiv


E3 trailer

Související články: Novinky

 
Martin Zavřel
autorovi je 28 let, pracuje v Illusion Softworks, založil a sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční/RPG/hororové/příběhové hry; neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech brněnských Otaku





 
 
Martin Zavřel

Verdikt:

Finále moderní trilogie je špektáklem, který doslova přetéká vizuálními nápady, jedinečnou atmosférou, pompézním příběhem a především krystalicky čirou hratelností, jež bezděčně kombinuje půl tuctu žánrů. Ovládání pomocí pohybového senzoru je dokonalé a celý herní zážitek je díky němu umocněn na druhou. V rámci technických možností konzole snad ani nešlo uzavřít ságu velkolepějším způsobem. Pokud však nemáte pochopení pro japonské pestrobarevné sci-fi a hledáte „next-gen“ grafiku, pak byste tady mohli být nehezky zklamáni.

Nejnovější články