Massive Assault - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Massive Assault - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Plastický terén a trojrozměrné jednotky nebývají zrovna standardní součástí klasických tahových strategií, ale nejen tím je zvláštní titul Massive Assault, který zaujme i skvělou hratelností a přívětivým ovládáním.

Autor: Bergy
Publikováno: 28.ledna 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 4 týdny


Zvětšit zdroj: Archiv O lidech se někdy říká, že klamou tělem a něco podobného by se dalo říci i o nové hře s názvem Massive Assault. Pokud se totiž podíváte na její obrázky, jen stěží byste hádali, že se nejedná o real-time strategii, ale o čistě tahovou záležitost. Důvodem je plastický terén a trojrozměrné jednotky, které nebývají zrovna standardní součástí klasických tahových strategií. To ovšem není jediná zvláštnost této hry. Podobně na tom jsou i další aspekty, které si nyní postupně rozebereme.

 Neslaný nemastný příběh
Nejprve bychom si měli povědět něco o příběhu, který k podobné hře zkrátka patří. Nebudu to zbytečně zdržovat a rovnou vybalím, že mě docela zklamal. Po ucházející úvodní animaci na vás totiž začnou vyskakovat cifry letopočtů jak na běžícím pásu (osobně jsem jich napočítal 24) a vy se tak ve formě krátkých textů seznámíte s historií lidstva až do chvíle, kdy vstupujete na scénu.

Mimojiné se dozvíte, jak na Zemi skončila 3. světová válka, po které se chopili vlády ti hodní, jak se začal prozkoumávat vesmír a jak nově vzniklí záporňáci směřovali k vyvolání 4. světové války. V zápětí byl objeven nový systém planet, na který se rozhodnou odletět stovky milionů obyvatel Země a začít nový život v koloniích. Záporňáci ale ještě neřekli poslední slovo a postupně se začíná rozhořívat obrovská bitva, ze které není vynechána jediná nově osídlená planeta. Válka o nový svět začíná!

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Když ještě dodám, že nudný text příběhu je doplněn pouze malými statickými obrázky, měli byste mít takřka úplný přehled o tom, jak je vám úvodní děj hry vlastně vylíčen. Podle mého názoru by tedy trocha invence rozhodně neuškodila. Hlavně co se týká onoho příběhu, který nejenže je otřepaný až hrůza, ale také nemá žádnou šťávu. Osobně jsem očekával, že vzbudí můj zájem o hru a tím by mě i řádně motivoval. Tahle jsem ale měl paradoxně úplně opačné pocity a nadšení z Massive Assault bylo v té chvíli na bodu mrazu.

 Jednoduchý herní systém
Obrázek zdroj: Archiv Své kritické úvahy o kvalitě tohoto titulu jsem ale vzápětí musel opět přehodnotit. To se stalo ve chvíli, kdy jsem si v rychlosti projel tréninkové mise a naučil se velice jednoduchý herní systém. Ten spočívá ve hře na kola (tahový režim), kdy jako hráči máte možnost libovolně dlouho plánovat pohyb a střelbu svých jednotek. Ačkoliv je řada tahových strategií pověstná svým složitým ovládáním využívající desítek herních voleb, Massive Assault jde označit za jednoduchost samu. Po kliknutí na jednotku vidíte naprosto přesně kam až jednotka může během jednoho kola dojet a na koho může vystřelit. Takto jednoduše se dá zvládnout celé ovládání vašich jednotek a můžete se pustit rovnou do ostré mise.

Vzhledem k tomu, že výdrž jednotek a účinnost jejich zbraní jsou přesně nadefinovány a jsou neměnné, je možné spočítat si, kolik zásahů potřebujete na zlikvidování nepřátelského vozidla. Může se vám to zdát divné, ale v této hře se na náhody zkrátka nehraje. Neexistuje zde možnost, že by vaše jednotka minula nebo její střela způsobila menší či větší škody než je dáno. Výsledek vašeho útoku se proto dá spočítat dopředu, ještě než samotný tah vůbec provedete (teď se asi ortodoxní hráči válečných tahovek skáceli pod stůl :) To samé si ale dokáže spočítat i protivník a je jedno, jestli je to počítač nebo člověk.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V zásadě platí, že během hry si hráči vzájemně vidí do karet a moment překvapení zde velkou roli nehraje. Jediné, co je opravdu veledůležité, je použitá taktika, při které musíte myslet i několik tahů dopředu. Chyby se zde neodpouštějí a jeden špatný tah může způsobit drtivou porážku o pár kol později. Pokud tedy rádi hrajete šachy, budete se v Massive Assault cítit jako doma, protože systém hry je do jisté míry velmi podobný.

Zvětšit zdroj: Archiv Zajímavé je také to, že i když s jednotkou v rámci jednoho tahu pohnete nebo již vystřelíte, máte možnost jí před koncem tahu ještě vrátit do výchozí pozice a tím anulovat předchozí povely. O tom, že to je výborná věc, se dříve nebo později sami přesvědčíte. Když totiž máte vydat rozkaz třeba dvaceti jednotkám, je docela pravděpodobné, že se můžete třeba ukliknout. Případně zjistíte, že jste některými jednotkami chtěli pohnout jinak, než jak jste to opravdu udělali. Kdybyste kvůli tomu museli vždy opakovat celý tah, určitě by vám to za chvíli lezlo na nervy. Takhle ale jen vrátíte akci označené jednotky, zadáte rozkaz podle svých představ a pokračujete dále.

 Herní možnosti
Ovšem pozor! Jak jsou principy této hry jednoduché, tak zdolání protivníka bývá naopak docela obtížné. Lehké scénáře ještě ujdou, ale ty těžší už vážně stojí za to a některé z nich mohou být až frustrující. Mám tím na mysli například obrovské mapy se spoustou jednotek a boje proti velké přesile nepřátel.

Kromě tréninkových misí vám Massive Assault nabízí možnost zahrát si samostatné scénáře, tzv. světovou válku a kampaň. Ke scénářům a kampaním asi netřeba mnoho dodávat. V prvním případě máte k dispozici mapu dle vašeho výběru s patřičným zadáním (zjistíte, jestli se jedná o útočný nebo obranný scénář). Kampaň se skládá z více misí a odehrává se na celé planetě. Mapa je tak rozdělena do několika sektorů a vy operujete pouze na těch, které vám jsou určeny. Pokud ovládáte příslušné struktury dochází ke generování kreditů, za které posléze můžete nakupovat jednotky z jakéhosi katalogu. Finance můžete v každém tahu úplně vyčerpat nebo si je našetřit do dalšího kola a pořídit si nějaké nákladnější jednotky, na které jste předtím neměli.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nejzajímavějším herním módem je ale určitě světová válka, kde nejste ničím limitováni a hlavním úkolem je ovládnout daný svět. Mapa je opět rozdělena do několika zón, které okupujete vy, soupeř nebo tajní spojenci obou znepřátelených stran. Základem tohoto módu je ale skutečnost, že se neomezujete na jeden úsek mapy, ale bojujete třeba na čtyřech frontách zároveň. Důležité je také pochopit, že hlavním cílem musí být vždy ty sektory, kde soupeř vyrábí jednotky. Pokud se budete soustředit pouze na eliminaci nepřátelských jednotek, jen stěží uspějete. Vyhrává ten, komu se podaří expandovat a získat tak v tomto komplexním tažení kontrolu nad celou planetou.

 Malý, ale různorodý arzenál
Jednotlivých druhů jednotek jinak není k dispozici velké množství. Na druhou stranu co jednotka, to jinak účinná výzbroj či odolnost. Odlišnosti se týkají i pohyblivosti, dostřelu a samozřejmě také ceny. Vaše vlastní strategie může spočívat například v nakupování velkého množství těch nejlevnějších jednotek, které jsou sice málo odolné, ale zase jich je hodně. Doplnit je lze o silnější tanky či minomety, které jsou ovšem už dvojnásobně dražší. Na úplném vrcholu pak stojí mech s raketami a laserem či dalekonosný raketomet.

Zvětšit zdroj: Archiv

Jednotky se pochopitelně liší u obou stran, ale rozdíly jsou hlavně vizuální, takže hratelnost v multiplayeru je vyvážená. V singleplayeru si ale až na jednu kampaň zahrajete jen za ty hodné. Když tedy chcete ovládat jednotky záporňáků, musíte se uchýlit především ke hře více hráčů a to buď po síti nebo se můžete střídat s kamarádem u jednoho počítače. V současnosti je také možné si stáhnout přídavné scénáře s editorem misí a vytvořit si vlastní mapy, což do značné míry prodlouží hratelnost.

 Grafika a hardwarová náročnost
Vizuální zpracování, jak sami vidíte, není na tahovou strategii špatné, ale pár pih na kráse se najde. Grafika je sice 3D, ovšem terén je v podstatě hodně jednoduchý. Aspoň, že se celkové prostředí docela mění v závislosti na tom, na jaké planetě zrovna jste. Docela se mi také líbilo, že když si oddálíte pohled, vidíte jak se obzor krajiny zakulacuje, což dokazuje, že nehrajete na rovné placce, ale na opravdové kulaté planetě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Jednotky jsou ve srovnání s terénem už o něco propracovanější a to samé se dá říci i o explozích a dalších zbraňových efektech. Ve výsledku vás grafika Massive Assault asi moc neoslní, ale také myslím nijak neurazí. Minimální hardwarové požadavky jsou PIII 600 s 256 MB RAM, což značí o nenáročnosti, ale pokud jsem nastavil detaily na maximum, aby hra alespoň trochu vypadala k světu, byla moje sestava Athlon XP 2200+ s 512 MB DDR a GF-Ti4400 při rozlišení 1024x768 tak akorát.

 Závěr
Celkově se tedy jedná o zajímavou hru, která by vás měla oslovit ani ne tak grafickým zpracováním, jako spíš výbornou hratelností a zajímavým herním systémem, který je velmi jednoduchý na pochopení.

Zvětšit zdroj: Archiv Chápu, že tahové strategie nejsou zdaleka pro každého, ale pokud vás dříve odrazovala pouze složitost ovládání, tak Massive Assault je pro vás ideální volbou. Musíte však počítat s tím, že zatímco u běžných RTS nemusíte nijak zvlášť přemýšlet o své taktice, v Massive Assault to občas chce zapojit veškeré mozkové závity a myslet na hodně tahů dopředu.

Stáhněte si: Demo, Patch, Trailery, Intro, Přídavky, Editor...

Související články: Novinky

 
Bergy
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)



 
 
Bergy

Verdikt:

Zajímavá tahová strategie s nezáživným příběhem, ale jednoduchým ovládáním a skvělou hratelností.

Nejnovější články