Autor: Agile Publikováno: 2.srpna 2004 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Příběh hry se začíná odvíjet v okamžiku, kdy je unesen prezident afrického státu Burundi i s několika málo ministry. Ti všichni uvízli ve spárech místních povstalců, kteří se chtějí tímto politicky nepříliš korektním způsobem dostat k moci. Pokud by se rebely nepovedlo zastavit nebo by snad dokonce prezidenta zabili, rozpoutala by se občanská válka s nevídanými následky, což samozřejmě nesmíte dopustit. Proto Spojené státy americké vyslaly na splnění tohoto nelehkého úkolu vás a vašeho kolegu, jakožto příslušníky elitní jednotky sniperů speciálně vyškolených pro boj s terorismem. Připadá vám tento příběh něčím povědomý? Ano, je totiž založen na skutečných událostech (s několika málo obměnami), které se ve státě Burundi odehrály minulý rok. ![]() Autoři hry si pro nás připravili desítku poměrně rozsáhlých misí, v nichž budete bojovat za demokracii a osvobození hlavy státečku Burundi, prezidenta Ndayizeyeho. Do všech akcí jste nasazeni pouze ve dvou - vy a váš parťák. Nemíním polemizovat nad tím, jak moc je to reálné, že by dvojice sniperů zlikvidovala postupně stovky nepřátel, ale budiž. A protože je MS2: JW do nejmenšího detailu věrna svému jménu, většina misí se odehrává v džungli. Sem tam sice zavítáte do nějakého afrického městečka, avšak to nebude tak časté. Abyste měli vaše putování velkými exteriéry jednodušší, neustále máte k dispozici GPSku, na níž se zobrazuje vaše aktuální pozice a stejně tak je zde vyznačeno místo, kam máte dojít. V okamžiku, kdy vy nebo váš spolubojovník spatříte nějakého nepřítele, i on se vám na displayi objeví, což je hodně užitečné. Nepovedené stealth prvky Do hry se vývojáři snažili zakomponovat i jisté stealth prvky, i když výsledek je hodně rozporuplný a spíše se míjí účinkem. Po celou dobu vaší akce totiž máte v pravém horním rohu „stealth-meter“, který v závislosti na druhu vašeho pohybu (ležení, klečení, stání, běh) a okolním prostředí (otevřené prostranství, světlo, stín apod.) ukazuje, jak moc jste pro nepřátele nápadní. To všechno by bylo sice hezké, ale častokrát se stává, že ležíte ve vyšší trávě nebo i na dobře viditelném místě, skupinka nepřátel krouží pár centimetrů od vás a ne a ne vás najít. Copak by se to mohlo stát v reálu? Samozřejmě, že někdy se tato věc hodí, ale v drtivé většině hrací doby na ni ani nekouknete. ![]() ![]() ![]() Pomineme-li samotný „rambo“ námět, ze čtyř připravených obtížností si vybere doslova každý. Na tu nejlehčí je to doslova procházka růžovým sadem, na tu normální se i solidně zapotíte a na tu nejtěžší budete mít co dělat, abyste vše ve zdraví ustáli. Díky tomu se hrací doba na normální obtížnost nachází okolo 2 až 3 hodin na jednu misi, což ve výsledku dává celkem vysoké číslo. ![]() Pokud holdujete rozsáhlému zbraňovému arzenálu, ihned si nechte zajít chuť. MS2: JW nabízí opravdu jen minimální vybavení, které je většinou tvořeno sniperkou (M40A1, M40A3 nebo M82A1A), pistolí a nožem (ten je použitelný snad pouze v nejvyšší nouzi a jeho účinnost je téměř nulová). Občas dostanete k dobru i dalekohled, ale to je jen hodně sporadicky. Navíc je poměrně k ničemu, jelikož tuto funkci bohatě zastane zaměřovač u ostřelovačky. Co ale oceňuji, je noční vidění. To přijde vcelku vhod, protože některé z misí se odehrávají v noci nebo nad ránem. Sbírat zbraně po nepřátelích lze bohužel nelze, stejně tak je to s municí. Tu musíte pracně hledat a nachází se většinou spolu s med-kity v táborech rebelů. Umělá demence Za vyloženě nepovedenou lze označit umělou inteligenci. A to se týká jak vás, tak toho „panáka“, co vás doprovází. Takto nepěkně jsem vašeho spolubojovníka tituloval z toho důvodu, že to skoro vypadá, že nemá vlastní mozek - on totiž ve většině případů pouze kopíruje vaše pohyby! Navíc se občas někde zapomene nebo se na vlastní pěst pouští do přestřelek s nepřáteli. Tak rád bych to ocenil, ale často jej to stojí život a pro vás to znamená okamžitý konec mise, protože váš parťák nesmí zemřít. ![]() ![]() ![]() Kapitolou samou pro sebe jsou protivníci. Ti také mnoho rozumu nepobrali. Jednak se chovají vůči sobě poměrně netečně, takže není problém někoho odstřelit, aniž by si toho jeho kolega stojící pár metrů od něj všiml. Stejně tak když po nich budete střílet z větší dálky, nijak na to nebudou reagovat. Problémem také není k nim přiběhnout a postřílet je, než se vzpamatují. A to jste, prosím, vyučení snipeři. Opravdu škoda slov. Jaký letos máme rok? Aby toho nebylo málo, pánové z Jarhead Games nějak pozapomněli, že se už nějakou dobu nacházíme v roce 2004, protože jejich hra je po grafické stránce hodně zastaralá. Svůj podíl na tom nese i licencovaný LithTech engine od Monolithu, který poháněl hry již někdy v roce 1999. V první misi v džungli se tyto nedostatky ani tak neprojeví, ale už ve druhé vše "prokoukne" v celé své kráse - všechno je poněkud strohé, suché, bez detailu a designově to dnes působí jako výsměch. Další nedodělky na sebe nenechají dlouho čekat. Vývojáři absolutně nezvládli kolize a jednotlivé objekty mezi sebou pěkně pronikají, jakoby se nechumelilo. K tomu se přidává možnost chození nad nebo pod vodou a hlavně možnost opustit vymezený prostor levelu a spadnout do "leaku", kvůli čemuž opustíte celou mapu! Buď měl level designer něco napito, nebo absolutně selhal betatesting. Ostatně některé věci můžete posoudit z okolních obrázků. Čeho je moc, toho je příliš a toto už nelze opravdu tolerovat. Ale co, hlavně že tu máme efekty jako je změna počasí, to opravdu potěší... ![]() ![]() ![]() Závěr Hratelnost je sice zpočátku relativně dobrá, pokud se nedostanete s nepřáteli do bližšího kontaktu, kde se projeví jejich inteligence a neschopnost vašeho parťáka pořádně zamířit. Postupem času vás začnou čím dál víc iritovat všechny ty malé chybky, které jsem popsal výše, a vše zabředne do mírného stereotypu. Navíc zpracování vás také příliš neoslní a absence multiplayeru nepotěší. ![]() Stáhněte si: Cheaty Související články: Článek o prvním dílu hry |
Agile | |
autorovi je 19 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku |