Madden NFL 2003 - recenze
9/10

Madden NFL 2003 - recenze

17. 10. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Americký fotbal nepatří v Čechách zrovna k nejpopulárnějším sportům, ale přeci jen už se pomalinku blýská na lepší časy a tomu přispívají i kvalitní simulace jako právě Madden NFL 2003.

Autor: Bergy
Publikováno: 17.října 2002

Obrázek zdroj: tisková zpráva Americký fotbal nepatří tady v Čechách zrovna k nejpopulárnějším sportům, ale přeci jen už se pomalinku blýská na lepší časy (zvláště posledních 10 let). Pochopitelně je bláhové si myslet, že by někdy americký fotbal dosáhl u nás takové popularity jako třeba klasická kopaná nebo lední hokej, ale to ještě neznamená, že bychom mu neměli věnovat svou pozornost.

Je lepší americký fotbal nebo kopaná?
Vždyť americký fotbal je krásná hra plná akce, střetů a náhlých zvratů. Někdy se opravdu Američanům nedivím (prosím nekamenovat :), že o klasické kopané hovoří, ve srovnání s jejich fotbalem, jako o nudné hře, kde třeba člověk čeká celý zápas až padne jeden jediný gól (někdy ani to ne). Evropané zase na oplátku hovoří o americkém fotbalu jako o velmi surové hře, ale toto tvrzení bych nebral tak vážně. Pokud budete někde na satelitní nebo kabelové televizi (například večerní vysílání kanálu FOX Sports) sledovat zápas skutečné profesionální NFL, tak zjistíte, že zde dochází prakticky ke stejnému počtu zranění jako u kopané či hokeje.

Chápu, že plno z vás může Madlen odradit už jen proto, že o americkém fotbalu skoro nic nevíte nebo ani netušíte, jaká jsou základní pravidla hry. Na první pohled to sice vypadá složitě, ale věřte mi, stačí velmi málo a budete to mít v malíčku. Abych dokázal své tvrzení, zkusím vám stručně vyložit princip této hry.

Trocha teorie neuškodí
Celé hřiště je rozděleno do 12-ti pásem (každé 10 yardů). Zápas začíná výkopem jedné strany a po za zachycení míče (taková ta šiška :) přechází druhá strana do útoku. Ofenziva spočívá v tom, že se mužstvo snaží prodrat s míčem co nejblíže k soupeřově tzv. endzóně. Když jedno mužstvo útočí, tak druhé musí logicky bránit. Úkolem bránícího se mužstva je co nejdříve zastavit postup soupeřova hráče, který má míč. Většinou se to provádí tak, že je nebohý fotbalista bez milosti složen na zem, případně vytlačen do autu (nutno říci, že druhá varianta je daleko méně bolestná :)

Pokud dojde k přerušení hry, musí se znova rozehrávat. Rozehrávka se dá provést (pokud jste tým který pokračuje v útoku) řadou různých způsobů. Je ale nutné vybrat si z playbooku jednu z mnoha nadefinovaných rozehrávek a tu pak přesně realizovat na hřišti. Například když zvolíte rozehrávku, kdy má běžec sám prolomit obrannou hradbu, nemůžete nikomu z vašich spoluhráčů dát pas a obráceně. Z místa rozehrávky máte celkem 4 pokusy, abyste se pohnuli minimálně o 10 yardů (tedy o jedno pásmo) dopředu směrem k soupeřově endzóně. Pokud se vám to nepovede, máte smůlu a ztrácíte možnost pokračovat v útoku.

Náhlé zvraty ve hře
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovšem kolikrát (pokud jste zrovna v roli obránce) není třeba čekat, až se soupeři čtyřikrát nepovede projít přes vaši obrannou linii. V případě, že chytíte ve vzduchu soupeřovu přihrávku (interception), tak získáváte míč a můžete ihned běžet k endzóně. To jsou právě ty náhlé zvraty, o kterých jsem vám výše psal. Také může dojít k situaci, kdy při srážce s obráncem vypadne útočníkovi míč z rukou (fumble). Když se tento míč povede obránci zachytit, aniž by se dotknul země, je tu opět možnost otočit situaci a případně i zabodovat.

Jinak je vaším hlavním úkolem dopravit míč až na konec hříště do soupeřovy endzóny (to je touchdown za 6 bodů) nebo se ho pokusit kopnout do branky (fieldgoal za 3 body). Po touchdownu je možné ještě získat tzv. extra body, protože i po dosažení endzóny máte ještě navíc jeden pokus ke skórování. To se dá provést buď krátkým fieldgoalem do branky (za 1 bod) nebo se pokusíte o malou lest, kdy jen naznačíte, že se chystáte kopat a dopravíte znovu míč do endzóny. Tento malý touchdown je pak hodnocen 2 body.

Americký fotbal má jinak samozřejmě ještě celou řadu různých aspektů, ale to by bylo vážně na dlouho. Pokud vás to bude zajímat, tak vám doporučuji navštívit tyto stránky, kde toho o pravidlech amerického fotbalu je mnohem více.

Začínáme s Madden
Nyní se ale pojďme věnovat samotné simulaci tohoto báječného sportu, kterou nám, jako již tradičně, přináší EA Sports. Ačkoliv se to nezdá, tak právě tato počítačová série amerického fotbalu má na svém kontě více pokračování než třeba slavná NHL. Mě samotného ovšem velmi mrzí, že jsem si Madden mohl pořádně zahrát až letos. Pevně proto doufám, že se už natrvalo stanu pravidelným hráčem každého nového ročníku.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hlavní menu hry na mě sice prvním dojmem zapůsobilo trochu zmateně, ale byla to jen otázka zvyku, než jsem si ho osahal. Nyní mi už připadá spíše originální, hlavně díky neustále probíhající animace některého z hráčů uprostřed obrazovky. Člověk se tak ani pří výběru módu hry nenudí. Ze všeho nejdříve je ale nejlepší vytvořit si svůj vlastní profil, ke kterému si navíc přiradíte jeden z playbooků (něco jako katalog útočných rozehrávek a obranných pozicí). Ten se pak automaticky nastaví před každým zápasem, ale dle momentální potřeby lze samozřejmě kdykoli zvolit i jiný playbook.

Poctivý trénínk jako základ
Všem nováčkům bych jinak bezesporu doporučil projít si důkladně trénink, který zde na rozdíl od NHL série nechybí. Bezvadně se tak naučíte různé typy rozehrávek a jak se důsledně bránit. Navázat pak můžete dalším herním módem, který se jmenuje Mini-camp. V této herní volbě jezdíte po státech a navštěvujete různé stadióny, kde plníte stanovené úkoly. Například máte omezený počet pokusů k zahrání několika různých přihrávek nebo z určitých pozic střílíte na bránu a snažíte se trefovat různě bodované vyznačené zóny. Pokud dosáhnete určitého počtu bodů, daná lokace se odblokuje a uvolní se vám příslušná herní situace. Ta spočívá v tom, že jste vrženi do již rozehraného zápasu a postaveni před situaci, kterou jste si právě natrénovali. Opět se tedy jedná o výborný trénink, navíc s prvky hodnocení a motivace. Mini-camp má i několik stupňů obtížnosti, takže po dohrání té nejlehčí, můžete pokračovat v těch dalších.

V Madden 2003 samozřejmě nechybí možnost zahrát si exhibiční zápas. Krom toho, že je to ideální volba pro okamžitou hru, lze si vybrat i některý z evropských týmů, které jinak normální americkou NFL nehrají. Pokud vás tedy láká myšlenka, že si to třeba s nějakým německým nebo španělským týmem zkusíte rozdat proti Američanům, je tohle asi ten nejlepší způsob.

Koncese ligového týmu
Stěžejním módem této hry je ale volba Franchise. Je to v podstatě ekvivalent nám dobře známé sezóny. V zásadě je tím myšleno, že se ujmete řízení jednoho z klubů NFL a pak už klasicky jdete od zápasu k zápasu a sledujete své celkové umístění v tabulkách. Za pozornost určitě stojí skvěle propracovaný management týmu, o kterém se nám v sérii NHL zatím může jen zdát. V Madden 2003 je možné nejen klasicky tradovat hráče, ale i s jednotlivými fotbalisty uzavírat písemné smlouvy. Vy rozhodujete o tom, kolik let bude mít smlouva trvání a kolik finančních prostředků dostane hráč vyplaceno. Na hráčích zase je, jestli vaše podmínky přijmou nebo odmítnou. Každopádně vše se promítá do celkové finanční bilance vašeho týmu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Výborné je, že i v rámci sezóny můžete s vaší aktuální sestavou hráčů trénovat. Lze si tedy okamžitě a bez rizika vyzkoušet trenérské zásahy, které jste provedli a dokonale sehrát váš tým. Jediný nedostatek je, že si musíte mužstvo rozdělit na dvě poloviny a ty pak hrají proti sobě. Nicméně přesně tímhle způsobem trénují i skutečné týmy, takže je to v podstatě velmi reálné.

Samotné zápasy jsou naprosto dokonalé. Díky nesčetným variacím rozehrávek se dá hrát americký fotbal na desítky různých způsobů. Pokud sami nechcete, nemusíte své akce ani moc opakovat, vždy se dá vymyslet něco jiného. Na druhou stranu, pokud máte některé rozehrávky dobře nacvičené, tak proč jich zase nevyužít, že? Nic se ale nesmí přehánět, a pokud budete provádět stále stejné fígle, počítačový protivník se bude snažit jim lépe čelit.

Grafika...
... je kapitolou samou pro sebe. Nemohu sice dostatečně posoudit změny od minulého ročníku, ale i tak jsem byl grafickým zpracováním doslova fascinován. V životě jsem zatím neviděl lépe zpracované pohyby hráčů. Abyste mi lépe rozuměli, americký fotbal je kontaktní sport, neustále zde dochází k fyzickým srážkám hráčů. Dle mého názoru je tedy pohybová náročnost daleko složitější než u ostatních her.

V jednu chvíli se může odehrávat hned několik osobních soubojů a to nemluvím o tom, když se třeba sesype do jednoho chumlu hromada hráčů bojující o volný míč. Bez precizně odvedeného motion capturingu by Madden byl dost ubohým simulátorem, na který by určitě nebyl moc pěkný pohled. Naštěstí je tato stránka hry velmi pečlivě zpracována a tak je přímo radost koukat se na to, co se na hříšti odehrává.

Úroveň detailů je rovněž vysoká. Hráči mají různé typy svých postav, aby se co nejvíce podobali svým skutečným protějškům. Kromě obličeje tedy musí souhlasit i výška, mohutnost nebo naopak tenkost postavy. Dokonce i jednotliví trenéři mají skutečné tváře a různé klubové oblečení. Zkrátka je to paráda.

Stadióny a kamery
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Stadióny mají možná slabinu v diváckém publiku, které se tváří nějak jednolitě. V sérii NHL je určitě lepší, ale na druhou stranu chápu, že pak by to bylo až příliš náročné na hardware. Diváků je zde totiž přinejmenším dvakrát více než u hokeje a tak se asi není proč divit. Jinak se stadióny od sebe výrazně liší, například rozložením tribun a také povrchy hřišť. I počasí přijde ke slovu. Hrát se může jak za deště, sluníčka i sněžení. Zápasy probíhají nejen za denního světla, ale i ve večerních hodinách, kdy je stadión osvětlen reflektory, což je vidět na stínech hráčů.

Ten, kdo navrhoval v Madden 2003 pohledy kamer, by asi zasloužil medaili. Na rozdíl od NHL, kde je drtivá většina herních pohledů slušně řečeno k ničemu, je zde situace opačná. Prakticky každý pohled se dá použít a lze s ním i normálně hrát. Replaye jsou zde rovněž velmi propracované - jsou správně zpomalené a zachycují z různých pohledů ty lepší okamžiky zápasu. Na ty nejlepší čeká rozšířený obraz s černými okraji, kde se kolikrát přehrávání záběru zastaví, kamera obkrouží hráče kolem dokola (abyste si to lépe vychutnali) a až pak pokračuje opakovaný záběr dále.

Nebojte se odporovat rozhodčímu
Při samotné hře mě ještě hodně zaujala vychytávka zvaná challenge play. To lze nazvat jako zpochybnění hry nebo mít proti hře nějakou námitku. Jedná se v podstatě o videorozhodčího, který posoudí vámi nahlášenou spornou situaci. Dá se to použít třeba v případě, že nesouhlasíte s verdiktem rozhodčího přímo na hřišti. Musím zdůraznit, že to ale není jen hezký grafický efekt, ono to doopravdy funguje a má to váhu.

Mě samotnému použití videorozhodčího dokonce hodně pomohlo. Jedna přihrávka se mi zrovna moc nepovedla a můj hráč neudržel míč, ten spadl na zem a nastala pěkná mela. Rozhodčí na hřišti zhodnotil situaci tak, že mi byla šiška odebrána a útokem byl pověřen soupeř. Já jsem si ale vyžádal ono prošetření skrze videorozhodčího a ten svým rozhodnutím (záběry, na které se dívá on, vám jsou pouštěny na monitor) zcela zvrátil situaci, protože dospěl k závěru, že míč patří mě a ne soupeři.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hudební doprovod nepostrádá rychlé rockové skladby, které hrají nejen v hlavním menu, ale i během přerušení hry v zápasech. Pokud vám to ale stejně nebude po chuti, máte možnost přehrávat si v Madden 2003 své vlastní MP3 skladby. Hlavním komentátorem (jak už ostatně název hry dostatečně napovídá) se opět stal slavný John Madden a v loňském ročníku premiérový ženský komentář se také uchytil, takže ho uslyšíte i letos.

Za odborné konzultace patří dík Drebovi.

Stáhněte si: Demo (44 MB), Cheaty