Autor: Jiří Sládek Publikováno: 19.února 2004 |
![]() ![]() ![]() Šest statečných A teď už je to na vás. Stačí si vybrat jednoho z půltuctu hrdinů, přičemž k dispozici jsou spravedlivě a antidiskriminačně tři děvčice a tři chlapáci. (Přiznám se bez mučení: původně jsem chtěl vytípat obrázky všech šesti charakterů a ke každému napsat takovéto to hezké a chytré povídání o tom, co umí a co mu moc nejde, a jaká je jeho pohnutá historie. Pak jsem to ale zavrhl – zaprvé si to tahle hra ani tak moc nezaslouží, zadruhé je v češtině, takže výběr postavy na začátku nemůže dělat nikomu problémy, že ano). Sice se tu nehraje na speciální dovednosti a každou postavu můžete trénovat, v čem chcete, ale na stranu druhou je tu vlastností a skillů tolik, že už jejich počáteční rozložení dost určuje, k čemu bude kdo dobrý. Čili výběr postavy není dobré podceňovat. Je sice fakt, že čase si do družiny naskládáte všechny tyhle hrdiny, ale to vám bude dost dlouho trvat. Navíc, a to je milé (a v poslední době viděné snad jen v RPG The Temple of Elemental Evil: A Classic Greyhawk Adventure), každá postava začíná své putování úplně jinak. A to nejen co se jejího počátečních problémů a úkolů týče, ale i co do místa na mapě světa, což je celkem fajn. ![]() A fajn je i to, že repertoár atributů je u vašich hrdinů opravdu široký. To, že jim můžete vylepšovat sílu, obratnost či charisma, asi nikoho ještě na zadek neposadí, ale hlavně dovedností jsou mraky. Kromě různých bojových specializací i klasické léčitelství a obchodování, zajímavá alchymie, poměrně nevšední stopařství (zajistí bezpečnější cestování po mapě), kovářství potřebné k opravování zbraní, zednictví, vedení vesnice a také rozpoznávání zpívajících předmětů a magie. Ve hře platí docela propracovaný vztah mezi jednotlivými statistikami. Je jasné, že když si namáknete sílu, tak toho více unesete a budete kolem sebe kyjem rozdávat větší pumelice. To ale není všechno. Určitý stupeň základní vlastnosti totiž potřebujete k tomu, abyste mohli rozvíjet konkrétní skilly, a také k tomu, abyste mohli používat některé předměty. Pokud k příkladu opět použijeme sílu, tak až od určitého stupně vaší síly se budete moci zlepšovat třeba v umění zacházet se sekerou, a tak až od určité hodnoty budete moci používat nějakou konkrétní zbraň. Při každém level-upu je tedy nutné trochu přemýšlet, kam drahocenné bodíky rozhodit. ![]() ![]() ![]() Příjemnou možností, jak rozšířit řady své družiny, je najmutí žoldáků. Zpočátku to sice není zrovna levná záležitost, ale každý meč navíc se hodí. Postupem času se vaše tlupa může rozrůst až na devítičlenné komando, a to už je celkem pěkná vojenská síla. Žoldáky a hrdiny ovšem nemusíte využívat jen k boji. Můžete je totiž požádat, aby vás třeba zkusili vyléčit nebo aby se vrhli na opravování poničených zbraní. Velice originální je pak možnost zanechat je jako výpomoc ve vesnici. Starostou snadno a rychle A propos, vesnice. Na rozdíl od klasických RPG nepředstavují jen oázy klidu a míru (případně obchodování a vyzvídání informací), ale i místo strategického významu. Po splnění určitých questů totiž můžete každou osadu získat na svoji stranu, což má za následek mimo jiné to, že v ní můžete čas od času vybírat daně. ![]() Magie a alchymie Pokud se těšíte, že si jako v každém fantasy RPG užijete metání fireballů, zamotávání nepřátel do pavučin a zneviditelňování vlastních reků, máte docela smůlu. Kouzlení jako takového se totiž ve hře v podstatě nedočkáte. Částečně však situaci zachraňují takzvané zpívající předměty, čili jinými slovy magické artefakty. Jedná se o vcelku klasické prsteny a podobné tretky, kouzelná brnění, očarované zbraně a tak dále, ale třeba i zajímavosti jako je magické zrcadlo na odhalování pokladů. K jejich efektivnímu používání potřebujete mít vysoký atribut magie. ![]() ![]() ![]() ![]() Mezi vesnicemi a jinými lokacemi chodíte po mapě světa. Je to sice ideální způsob cestování, ale tak jako snad všechno ve hře, je i přesun po mapě neuvěřitelně pomalý. Navíc vás každou chvíli někdo (nebo něco) přepadne. Boje jsou víceméně chaotické, a i když své postavy můžete ovládat, stejně nemáte moc na výběr – po nepřátelích budete buď střílet, nebo do nich fláknete nějakou zbraní na blízko, maximálně občas vychlemtáte nějaký ten lektvar. A co je úplně nejhorší – boje jsou neuvěřitelně nevyvážené. Klidně se vám stane, že hned po opuštění startovní lokace (tedy když jdete s osamoceným hrdinou na první úrovni) na vás vyskočí tlupa deseti nepřátel se sedmém levelu. A stane se vám to dost často, věřte mi. Připadá mi, že je v podstatě nemožné narazit na přijatelného soupeře. Nepřátelé jsou ovšem tupí a vesměs pomalí, takže platí: kdo uteče, vyhraje. Respektive kdo uteče, vyhraje, a kdo neuteče, musí loadovat. Jak už jsem řekl, hra je v češtině. Nemám ve zvyku hrabat se v drobných chybách a přehmatech lokalizačních týmů a vykřikovat, v jaké větě chybí čárka, ale lokalizace hry Konung 2 je prostě strašná. Nekladu to za vinu překladateli, který obvykle jen překládá věty vysekané ze hry a vůbec nemůže tušit, co kdo a v jaké souvislosti říká. Je však nad slunce jasné, že lokalizovaná verze Konung 2 prostě neprošla ani krátkým betatestem. Některé věty vůbec nezapadají do kontextu, když odcházíte z mapy, tak se objeví duchaplná hláška „Minul“, ženské mluví jako chlapi a obráceně... Ale co, nebudu se rozčilovat, v tomhle případě to nestojí za to. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů I ty největší chyby může alespoň pro první dojmy obvykle zachránit pěkná grafika. To ovšem není případ Konungu. Potvory a postavy ještě docela ujdou (je na nich vidět změna zbroje a zbraně), některé přírodní lokace také, ale všechny interiéry a hlavně „civilizované exteriéry (rozuměj vesnice a města) jsou docela hnusné. Ve výsledku je grafické zpracování spíše podprůměrné. Zvuky nijak zvlášť nezaujmou, mluveného slova se téměř nedočkáte, takže ani nemáme žádný důvod k jásotu. ![]() Související články: Novinky |
Jiří Sládek | |
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |