Konung 2 CZ - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Konung 2 CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Drsné severské prostředí. Zlý vládce, jenž plundruje zemi, proti šesti vyvoleným hrdinům. RPG dobrodružství smíchané se strategickými prvky - to vše je Konung 2. Zní to velice slibně, ale je i skutečnost tak veselá?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 19.února 2004
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: česká/prodejní
Doba recenzování: 1,5 týdne


Obrázek zdroj: tisková zpráva Drsné severské prostředí. Zlý vládce, jenž plundruje zemi, a šest vyvolených hrdinů, kteří mohou jeho řádění zastavit. RPG dobrodružství smíchané s budovatelsko-strategickými prvky. To vše je Konung 2, který u nás vyšel v češtině. Zní to velice slibně, ale je i skutečnost tak veselá? Co si budeme povídat, devět z deseti čtenářů se už podívalo na finální hodnocení, takže s klidným svědomím mohu prozradit odpověď na výše položenou otázku. Je i skutečnost tak veselá? Není. Fakt ne. Ale pěkně po pořádku.

 Legenda severu podruhé
Zápletku a prostředí jsem již nastínil. Jelikož příběh je vážně dost jednoduchý, nebudu se v něm nimrat déle, než je potřeba. Takže: bylo, nebylo, v severských zemích se moci chopil takový pán, který získal jistý magický artefakt, a ten z toho už ne tak úplně hodného pána udělal pána veskrze zlého. Takže tenhle, nyní už veskrze zlý pán, začal ničit všechny magické předměty, aby si pojistil, že on bude jediný vládnoucí nadpřirozenou mocí (a to díky již zmíněnému arterfaktu).

Jeho poskokové pobíhají po celé zemi, ničí magické předměty, pálí kouzelné svitky, a občas na takovýhle táborák přiloží i nějakého toho hodného pana čaroděje. Vypadá to tedy dost špatně, ale nebyla by to pohádka, případně fantasy RPG, aby se s tím nedalo něco dělat. Několik nejmocnějších hodných pánů čarodějů tak skrze ducha válečníka Ara povolává šest chrabrých reků, kteří se pokusí vše v dobré obrátit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Šest statečných
A teď už je to na vás. Stačí si vybrat jednoho z půltuctu hrdinů, přičemž k dispozici jsou spravedlivě a antidiskriminačně tři děvčice a tři chlapáci. (Přiznám se bez mučení: původně jsem chtěl vytípat obrázky všech šesti charakterů a ke každému napsat takovéto to hezké a chytré povídání o tom, co umí a co mu moc nejde, a jaká je jeho pohnutá historie. Pak jsem to ale zavrhl – zaprvé si to tahle hra ani tak moc nezaslouží, zadruhé je v češtině, takže výběr postavy na začátku nemůže dělat nikomu problémy, že ano). Sice se tu nehraje na speciální dovednosti a každou postavu můžete trénovat, v čem chcete, ale na stranu druhou je tu vlastností a skillů tolik, že už jejich počáteční rozložení dost určuje, k čemu bude kdo dobrý. Čili výběr postavy není dobré podceňovat.

Je sice fakt, že čase si do družiny naskládáte všechny tyhle hrdiny, ale to vám bude dost dlouho trvat. Navíc, a to je milé (a v poslední době viděné snad jen v RPG The Temple of Elemental Evil: A Classic Greyhawk Adventure), každá postava začíná své putování úplně jinak. A to nejen co se jejího počátečních problémů a úkolů týče, ale i co do místa na mapě světa, což je celkem fajn.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Široký repertoár
A fajn je i to, že repertoár atributů je u vašich hrdinů opravdu široký. To, že jim můžete vylepšovat sílu, obratnost či charisma, asi nikoho ještě na zadek neposadí, ale hlavně dovedností jsou mraky. Kromě různých bojových specializací i klasické léčitelství a obchodování, zajímavá alchymie, poměrně nevšední stopařství (zajistí bezpečnější cestování po mapě), kovářství potřebné k opravování zbraní, zednictví, vedení vesnice a také rozpoznávání zpívajících předmětů a magie.

Ve hře platí docela propracovaný vztah mezi jednotlivými statistikami. Je jasné, že když si namáknete sílu, tak toho více unesete a budete kolem sebe kyjem rozdávat větší pumelice. To ale není všechno. Určitý stupeň základní vlastnosti totiž potřebujete k tomu, abyste mohli rozvíjet konkrétní skilly, a také k tomu, abyste mohli používat některé předměty. Pokud k příkladu opět použijeme sílu, tak až od určitého stupně vaší síly se budete moci zlepšovat třeba v umění zacházet se sekerou, a tak až od určité hodnoty budete moci používat nějakou konkrétní zbraň. Při každém level-upu je tedy nutné trochu přemýšlet, kam drahocenné bodíky rozhodit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Příjemnou možností, jak rozšířit řady své družiny, je najmutí žoldáků. Zpočátku to sice není zrovna levná záležitost, ale každý meč navíc se hodí. Postupem času se vaše tlupa může rozrůst až na devítičlenné komando, a to už je celkem pěkná vojenská síla. Žoldáky a hrdiny ovšem nemusíte využívat jen k boji. Můžete je totiž požádat, aby vás třeba zkusili vyléčit nebo aby se vrhli na opravování poničených zbraní. Velice originální je pak možnost zanechat je jako výpomoc ve vesnici.

 Starostou snadno a rychle
A propos, vesnice. Na rozdíl od klasických RPG nepředstavují jen oázy klidu a míru (případně obchodování a vyzvídání informací), ale i místo strategického významu. Po splnění určitých questů totiž můžete každou osadu získat na svoji stranu, což má za následek mimo jiné to, že v ní můžete čas od času vybírat daně.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Měli byste se o vesnici ale zároveň dobře starat, takže můžete v jednoduchém rozhovoru se stařešinou přikázat, aby se část peněz použila na výstavbu opevnění, kasáren či léčitele. A právě tady najdou využití vaši společníci – můžete je totiž požádat třeba o to, aby v osadě zůstali a cvičili její obyvatele v boji. Tento budovatelský management je celkem pěkný a v žánru RPG neotřelý prvek. Je ale trochu škoda, že třeba na globální mapě nejsou žádné údaje o stavu jednotlivých vísek, takže si všechno musíte pamatovat.

 Magie a alchymie
Pokud se těšíte, že si jako v každém fantasy RPG užijete metání fireballů, zamotávání nepřátel do pavučin a zneviditelňování vlastních reků, máte docela smůlu. Kouzlení jako takového se totiž ve hře v podstatě nedočkáte. Částečně však situaci zachraňují takzvané zpívající předměty, čili jinými slovy magické artefakty. Jedná se o vcelku klasické prsteny a podobné tretky, kouzelná brnění, očarované zbraně a tak dále, ale třeba i zajímavosti jako je magické zrcadlo na odhalování pokladů. K jejich efektivnímu používání potřebujete mít vysoký atribut magie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Příjemným zpestřením je také alchymie. Ve speciálním okénku v inventáři můžete podle několika receptů namíchat speciální lektvary. K jejich výrobě užijete různé ingredience – některé koupíte nebo najdete v truhlách (třeba olej nebo prázdný flakónek), jiné prostě najdete (byliny). Ingrediencí a lektvarů sice není nijak oslnivě mnoho, ale i tak je alchymie potěšitelnou záležitostí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Bojuj nebo zdrhej
Mezi vesnicemi a jinými lokacemi chodíte po mapě světa. Je to sice ideální způsob cestování, ale tak jako snad všechno ve hře, je i přesun po mapě neuvěřitelně pomalý. Navíc vás každou chvíli někdo (nebo něco) přepadne. Boje jsou víceméně chaotické, a i když své postavy můžete ovládat, stejně nemáte moc na výběr – po nepřátelích budete buď střílet, nebo do nich fláknete nějakou zbraní na blízko, maximálně občas vychlemtáte nějaký ten lektvar.

A co je úplně nejhorší – boje jsou neuvěřitelně nevyvážené. Klidně se vám stane, že hned po opuštění startovní lokace (tedy když jdete s osamoceným hrdinou na první úrovni) na vás vyskočí tlupa deseti nepřátel se sedmém levelu. A stane se vám to dost často, věřte mi. Připadá mi, že je v podstatě nemožné narazit na přijatelného soupeře. Nepřátelé jsou ovšem tupí a vesměs pomalí, takže platí: kdo uteče, vyhraje. Respektive kdo uteče, vyhraje, a kdo neuteče, musí loadovat.

 Mluvila césky?
Jak už jsem řekl, hra je v češtině. Nemám ve zvyku hrabat se v drobných chybách a přehmatech lokalizačních týmů a vykřikovat, v jaké větě chybí čárka, ale lokalizace hry Konung 2 je prostě strašná. Nekladu to za vinu překladateli, který obvykle jen překládá věty vysekané ze hry a vůbec nemůže tušit, co kdo a v jaké souvislosti říká. Je však nad slunce jasné, že lokalizovaná verze Konung 2 prostě neprošla ani krátkým betatestem. Některé věty vůbec nezapadají do kontextu, když odcházíte z mapy, tak se objeví duchaplná hláška „Minul“, ženské mluví jako chlapi a obráceně... Ale co, nebudu se rozčilovat, v tomhle případě to nestojí za to.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Grafika a tak vůbec
I ty největší chyby může alespoň pro první dojmy obvykle zachránit pěkná grafika. To ovšem není případ Konungu. Potvory a postavy ještě docela ujdou (je na nich vidět změna zbroje a zbraně), některé přírodní lokace také, ale všechny interiéry a hlavně „civilizované exteriéry (rozuměj vesnice a města) jsou docela hnusné. Ve výsledku je grafické zpracování spíše podprůměrné. Zvuky nijak zvlášť nezaujmou, mluveného slova se téměř nedočkáte, takže ani nemáme žádný důvod k jásotu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hodnocení druhého Konungu není úplně snadné. Spoustu zajímavých nápadů a originálních prvků degraduje chabé zpracování, chyby a nedotaženost. Ve výsledku tu tak máme hru, která není vyloženě špatná, ale není ani nijak zvlášť zábavná. Více méně průměr.

Související články: Novinky

Jiří Sládek
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)


 
 
Jiří Sládek
Smarty.cz

Verdikt:

Škoda škoda. Někdo měl vynikající nápady, udělal slušný scénář a vymyslel kvalitní herní systém. Pak přišel někdo jiný, zkazil grafiku a udělal ze hry vcelku nudnou a nevyváženou záležitost. Pokud nemáte na hraní žádné jiné fantasy RPG, tak vás může chvíli u počítače udržet objevování docela bohatých herních možností. Po pár hodinách vás ale hra prostě přestane bavit.

Nejnovější články