Autor: Agile Publikováno: 5.listopadu 2004 | Verze hry: anglická/finální pro PC Doba recenzování: 1 týden |
Útržkovitý příběh Pominete-li počáteční rozmrzelost z toho, že úvodní loga společností při startu hry nelze přeskočit, budete asi poněkud zklamání absencí nějakého pořádného intra. Vlastně byste byli vděčni i za jakékoliv intro, jelikož se autoři hry s touto „maličkostí“ nijak nezabývali. Na začátku tedy nemáte nejmenší potuchu o tom, kdo jste, co a pro koho děláte a zda to všechno má nějaký účel. Avšak tento fakt koresponduje s duchem celé hry, která ač samotný děj obsahuje, vy několik prvních hodin absolutně nebudete chápat, o co jde (a vůbec bych se nedivil, kdybyste to nepochopili až do konce). Dějová linka se postupně táhne mezi jednotlivými misemi, kdy vám jsou podávány její malé střípky, které většinou mají formu několikasekundových flashbacků či nepochopitelných rozhovorů. Prozíravost a ostražitost je tedy ve hře namístě. Spolu s přibývajícími hodinami strávenými u hry však zjišťujete, že příběh je velmi zajímavý a že jej autoři svým podáním naprosto zpackali. Hra je zasazena do blízké budoucnosti a vaším alter-egem je supervoják jménem Bishop. Ten je ovládán tajemným operátorem, jenž je napojen na Bishopovu nervovou soustavu, díky čemuž si s ním může provádět, co se mu zachce. Postupem času tedy Bishop získává informace o své minulosti, které působí mnohdy překvapivě... Obtížnost hry a mise kill.switch dozajista není žádnou ultrarealistickou akční hrou, ale jedná se o příjemnou akční arkádu, v níž můžete schytat pár zásahů a pořád vesele pobíháte. Tomu také napomáhá hodnota vašeho zdraví, která se – pokud jste v klidu – pomalu obnovuje. Aby toho nebylo málo, co chvíli narazíte na nějaké lékárničky, tudíž po stránce obtížnosti na tom není hra nijak moc vysoko. Občas se sice mohou vyskytnout těžší místa, ale ty se při vhodně zvolené taktice dají v pohodě přežít. Hra je rozdělena do zhruba dvou desítek levelů, jejichž hlavním nedostatkem je jejich délka, respektive krátkost. Mnohdy zde totiž není problém danou misi dokončit během několika málo minut. To je na jednu stranu možná hezké, jelikož má hra pořádný spád, nicméně na stranu druhou se nestihnete ani pořádně do daného úkolu ponořit a už vám je předkládán jiný. Další nemilým překvapením je skutečnost, že jednotlivé mise mezi sebou nemají žádnou souvislost, ani se v nich netáhne nějaké logické pojítko. Buď jak buď, i přesto se podíváte na spoustu rozličných a bezesporu zajímavých míst, jako je třeba ropná plošina nebo kupříkladu opuštěné město obývané povstalci. Hratelnost Vlastní hratelnost bohužel není moc na výši. Abych byl upřímný, místy je to nuda maximálního kalibru. O to se starají především naskriptované scény (otevřete dveře a hned se na vás vyřítí banda nepřátel) a téměř nulová interakce s herním prostředím. Většina lokací by se klidně dala proběhnout pouze s prstem na spoušti, ale kvůli někdy až enormnímu počtu protivníků to nelze. Je tedy nutné využívat jeden z nejproklamovanějších prvků hry – možnost schovávat se za překážky a střílet z úkrytů. To je poměrně neotřelá myšlenka, avšak s relativně realistickým chováním zbraní (viz níže) pozbývá tato schopnost víceméně svého účelu. Ono je určitě hezké se schovat za nějakou bednu, nad ni vytáhnout ruku se samopalem a naslepo pokropit s ní nepřátele, po chvíli však zjistíte, že účinnost takového útoku je minimální, protože střely mají strašlivý rozptyl. Zbraně a umělá inteligence Ač je kill.siwtch akční arkáda jako vyšitá, disponuje širokou paletou arzenálu s poměrně realistickým chováním. Vedle nejrůznějších samopalů a kulometů (např. M4, AK-47) tu najdete brokovnici, sniperku nebo hned čtyři druhy granátů. Co zbraň, to jiné chování – některé jsou přesné, ale zase se pomalu nabíjejí, další mají vysokou kadenci, avšak docela dost „kopou“.. Hra jde navíc tak daleko, že třeba při vyhození flash granátu blízko před sebe dojde k oslepení jak protivníků, tak i vaší osoby, kdy se vám zcela rozostří pohled a budete dezorientováni. Kdyby náhodou došlo k tomu, že vám dojdou náboje, není problém nepřátele uzemnit jednou dobře mířenou ranou pomocí pažby vaší zbraně. Co dozajista potěší je chování nepřátel. Autoři si naštěstí uvědomili, že s kvantitou si nevystačí a proto zapracovali i na kvalitě myšlení. Sice nejde o nějaké Einsteiny, ale vaši protivníci uvažují veskrze smysluplně, dokáží se krýt za překážky a občas vás dokonce počastují nějakým tím granátem. Stejně tak agilní je i váš hrdina, který může běhat, plížit se, metat přemety před či vzad. Ale mohl by se naučit skákat, což občas citelně chybí. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Z hlediska zpracování je kill.switch poněkud zklamáním. To je dáno především relativně nizkým HW výkonem PS2, z níž byla hra portována na platformu PC. Animace a modely postav sice vypadají hezky, avšak okolní prostředí je jedním slovem bída. Pokud nebudete příliš koukat kolem sebe, možná si ničeho nevšimnete, ale jakmile se třeba rozhlédnete z nějaké střechy, určitě se zděsíte. Jako naneštěstí nelze nastavit úroveň grafických detailů, jediné, co si můžete zvolit, je rozlišení (max. 1024×768). Pořádně zatopit dokáže někdy i kamera, která zabírá cokoliv jiného než to, co zrovna potřebujete. S výše zmíněnými nedostatky ostře kontrastuje dabing, hudba a zvuk. Především pak první dva elementy stojí skutečně za to, třetí je spíše průměrný. Brát nebo nebrat? kill.switch je typickou průměrnou hrou, která to umí až nestydatě okatě dát dostatečně najevo. Přílišná linearita a stereotypní hratelnost se snoubí s lehce podprůměrným zpracováním. Do toho se ještě přidává na první pohled nepříliš průhledný a zpočátku nicneříkající děj. Celé to nad vodou drží jen výborné zbraně a ucházející umělá inteligence nepřátel. Na ukrácení dlouhé chvíle hra dozajista stačí, otázkou zůstává, jak dlouho u ní vydržíte, zvlášť když jsou na trhu desítky mnohem zajímavějších akčních titulů. Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky |
Agile | |
autorovi je 18 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku |