Karibská krize (The Day After) - recenze
6/10
zdroj: Archiv

Karibská krize (The Day After) - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 11. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Když se skloubí osvědčený engine se zajímavým námětem založeným na alternativní historii, může to dopadnout všelijak. Jak se s namixováním takového koktejlu popasovali autoři Karibské krize?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 20.listopadu 2005
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Někdo chce být v mládí popelářem, někdo kosmonautem, a někdo možná neomezeným vládcem. Nevíme sice, čím přesně chtěl být Fidel Castro, ale pokud měl posledně jmenované přání, tak se mu splnilo. Tvrdou rukou diktátora vládne Kubě už od roku 1959. Kubánská revoluce tehdy přiostřila už tak dost napjatou situaci mezi Spojenými státy a Sovětským svazem a mnozí historikové tvrdí, že svět nikdy nebyl tak blízko třetí světové válce jako tehdy.

Co by se ale stalo, kdyby pomyslný pohár přetekl a světové mocnosti se do sebe zakously jako buldoci na nelegálních psích zápasech? Jak by to asi dopadlo, kdyby se svět ocitl v nelítostném nukleárním konfliktu? Tuto neradostnou vizi zpracovali ve své nové realtimovce Karibská krize (také označovaná jako Cuban Missile Crisis / Caribbean Crisis / The Day After) chlapíci z G5 Software. A použili přitom osvědčený, již několika tituly prověřený a stále kvalitní engine z oblíbené strategie Blitzkrieg.

 Kdo s koho?
V neutěšené situaci po nukleární válce, kdy je velká část území zamořena, docházejí zdroje a schyluje se k jaderné zimě, se můžete chopit vedení jedné ze čtyř stran. K dispozici jsou samozřejmě Spojené Státy nebo Sovětský svaz, ale se svojí trochou do mlýna chce přispět i Čína a koalice Francie a Německa.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Autoři do hry implementovali prvek podobný globální strategii ve titulech série Total War. A to je příjemná změna, zvlášť proto, že většině válečných strategií posledních let před sebou prostě máte nalinkovány mise a ty postupně plníte. Pokud někdo mapuje historii druhé světové války, tak je to vcelku pochopitelné, nicméně fiktivní konflikt dává autorům Kubánské krize větší manévrovací schopnost. Nemáte sice před sebou mapu celého světa a úplnou volnost, ale v rámci kapitol, do kterých jsou kampaně členěny, je postup bojů jen a jen na vás.

Zvětšit zdroj: Archiv Vždy musíte splnit několik povinných misí, které vám umožní postup do další kapitoly, ale kdy a jak se k nim dostanete je pouze vaše věc. Po mapě části světa pohybujete se svými bataliony v tahovém režimu, na střídačku s počítačovým nepřítelem. Bojovat budete nejen v předem připravených povinných scénářích, ale kdykoliv narazíte na protivníka. A to kromě „boje ve volném prostranství“ zahrnuje i obsazování nepřátelských strategických objektů, nebo naopak obranu vlastních.

 Zdroje surovin
Mezi tyto strategické objekty patří zejména radary, které poskytují přehled o větší části území, letiště, které vám zajistí lepší leteckou podporu v bojových misích, a zejména zdroje surovin. Některé jsou pouze jednorázové (třeba skladiště), jiné zajišťují pravidelný přísun; například ropné vrty.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Suroviny jsou pro hru životně důležité, na rozdíl od Blitzkriegu se tu totiž na resource management opravdu hraje. Benzín, náhradní díly a munice jsou potřeba jak v bojových scénářích (strojům neustále dochází šťáva i střelivo, a opravovat – i když ne úplně – je díky servisním vozům také možné), tak v tahové fázi na globální mapě. Zde si totiž můžete za suroviny nakupovat nové stroje do svých oddílů. Jejich počet je ovšem omezen vaší hodností, která se zvyšuje s postupem hrou a kumulováním vojenských úspěchů.

Zvětšit zdroj: Archiv  Bojové scénáře
Hlavní porci herního času samozřejmě strávíte v klasických bojových scénářích. Zejména ty náhodně generované (tedy drtivá většina) jsou ovšem dost neoriginální a časem upadnou do stereotypu; předem připravené scénáře jsou o dost lepší, nicméně kvality promakaných map z Blitzkriegu a zejména jeho datadisků nedosahují. Vaším úkolem je obvykle zničení nepřátelských jednotek nebo obsazení strategických míst – v příběhových misích se čas od času vyskytne i trochu jiné zadání, třeba udržení pozic a podobně.

Boje se odehrávají v několika různých prostředí – čeká vás například klasický mírný pás, ale také zasněžená krajina nebo kontaminované oblasti; do těch není radno posílat třeba pěšáky jen tak po svých, ale je potřeba naložit je do speciálního transportéru, který je schopen odolat radiaci. Bojové scénáře lze sice přeskočit pomocí funkce autocombat, ale výsledek obvykle není tak dobrý, jako když své jednotky vedete sami.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Tanky a děla
Jádrem vašich armád jsou tanky a další stroje, jejichž posádky s bojovými úspěchy získávají zkušenosti, což se projevuje jejich lepšími bojovými schopnostmi. Stroje se dělí do čtyř tříd – tanky a další obrněnci, samohybná děla, klasická artilerie a letectvo. Kromě „core units“ nechybí ani zásobovací i servisní vozy a pár specialit – třeba zvláštní transportér pro přepravu vojáků po zamořeném území. Kromě strojového parku budete mít pod svým velením samozřejmě i pěchotu. Vojáci jsou zformováni do smíšených oddílů, přičemž každé mužstvo lze rozdělit i na jednotlivce.

Zvětšit zdroj: Archiv Kromě řadových vojáků se vám občas do rukou dostane i sniper, který je přímo stvořený pro průzkum (i když tuto jeho funkci může částečně suplovat i velitel čety vybavený dalekohledem) a likvidaci osádek artilerie. Tu lze mimochodem klasicky obsazovat a používat proti jejímu původnímu majiteli. Vojáky můžete samozřejmě nahnat do budov, a ostříleným válečným veteránům asi netřeba vysvětlovat, že parta bazukářů poschovávaná v domech lemující ulici dokáže neopatrně manévrující tanky nemilosrdně poslat do věčných kovových lovišť.

 Starý známý engine
Při pohledu na technické zpracování je samozřejmě jasné, odkud radioaktivní vítr vane. Engine Blitzkriegu je na hře znát, nicméně i přes jeho relativní stáří to není žádná tragédie – pořád se jedná o vzhledově i funkčně kvalitní základ. Prostředí je samozřejmě poplatné zasazení do jiných časových i místních souvislostí; čekají vás tedy jak typické socialistické paneláky, tak podmanivá asijská architektura. Čeká vás i ošklivá, radioaktivním spadem zamořená krajina, a k tomu samozřejmě spousta nových grafických prvků a detailů.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Originální je samozřejmě i autentický strojový park; hlavně díky tomu, že válečných strategií zasazených do šedesátých let není zrovna mnoho. Fandové vojenství a válečné historie, ale nejen oni, se mohou těšit například na takové stroje, jako je T-62, IS-2 a IS-3, M26 Pershing nebo M-86 Saber, nebo třeba na ještě z druhé světové přesluhující Panther, M4A3 nebo T-34.

 Lehký nadprůměr
Zvětšit zdroj: Archiv Celkově se jedná o lehce nadprůměrný titul, hlavně díky poměrně neokoukanému prostředí šedesátých let, notabene šmrncnutých fiktivním jaderným konfliktem. Potěší i poměrně bohatý strojový park a zajímavě vyřešená strategická část odehrávající se v tahovém režimu na globální mapě. Největší slabinou je pak stereotypnost a neoriginalita bojových scénářů. Buďme ale rádi, že se někdo v záplavě strategií z druhé světové aspoň pokusil přijít s něčím neokoukaným.

Stáhněte si: Videa...

Související články: Novinky, Info o pokračování Ice Crusade

Jiří Sládek
autorovi je 27 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)





 
 
Jiří Sládek

Verdikt:

Postarší, ale stále kvalitní engine Blitzkriegu posloužil jako základ ke zpracování zajímavého fiktivního konfliktu. Kvůli stereotypním scénářům jde však pouze o lehký nadprůměr.

Nejnovější články