House of the Dead 3 - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

House of the Dead 3 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 2. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Rozpáraný hrudník, kutálející se hlava, vyhřezlá střeva, stažená kůže a řádně vyvařený pajšl. To není idylická siesta staročeské masopustní slavnosti, ale náhodná scéna z arkády House of the Dead 3.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 24.února 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální pro PC
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
House of the Dead 3 je reinkarnací rádoby hororové akční střílečky z dílny Segy. Kdysi hrdá firma produkující vynikající konzole i hry a dodnes vyrábějící velké herní automaty nám přináší hitovku roku 2002 – House of the Dead 3. Ano, tahle hra vyšla už před 2,5 lety pro Xbox. Když jí Sega po tak dlouhé době nabízí pro PC, musí asi jít o skutečnou pecku! Nebo chce jen prachsprostě vydělat nějaké další penízky?

Ať tak, či onak, jisté je, že HotD 3 je pokračováním klasické bezhlavé střílečky, tedy žánru, jehož základy položil už na osmibitech Operation Wolf. Nad hlavním hrdinou tedy nemáte žádnou kontrolu co se pohybu týče, zato zbraň ovládáte dokonale. Hrdina se sám pohybuje po předem definované cestě po úrovních a vy jen kosíte vše, co se na obrazovce mihne. A že se tam dějí věci!

 Díky za každou novou ránu!
Ideu o herním konceptu už máte dokonalou, přejděme k samotné pitvě. Jak už název napovídá, pohybovat byste se měli po Domu smrti. To byla pravda hlavně v předchozích dílech (recenze), kde jste měli za úkol vyčisti sídlo doktora Curriena od oživlých mrtvol, kdežto teď se dostáváte do jakéhosi továrního komplexu. Hlavními hrdiny jsou zkušený Muž (Agent G) a atraktivní Žena (Lisa Rogan), kteří na místo určení přijíždí terénním autem, jako by vyrazili na piknik. Když vystoupí ze dveří, je vám jasné, že se nejedou napapat, nýbrž si zalovit...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Brokovnice pálí, visací zámek letí a zpoza brány se na vás hrnou první výstavní kousky. Raz, dva, tři, čtyři, pět a uvítací skupinka se v prach obrací. Žena nabíjí a mezitím se ze sutin valí další potvory. Po pár metrech se ze země vyhrabe závěrečný boss – přerostlý maník z bezpečnostní služby a cesta do hlubin mrtvolné buše se rozjíždí naplno.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Asi jste si toho nevšimli, ale v minulém odstavci jsem vyjmenoval veškerý arzenál, s nímž se v HotD setkáte. Ano, stará dobrá brokovnice je sice účinný kousek proti hýbajícímu se mrtvému masu (musím zajít na tatarák), ale ať počítám jak chci, vychází mi, že jde jen o jednu zbraň. Popravdě si teď nevzpomenu, u jaké hry jsem byl s výčtem arzenálu tak rychle hotov. Nechtěl jsem tomu věřit a tak jsem střílel do sudů, beden – čehokoliv, kde by mohla být nějaká další mašinka schovaná, ale nenašel jsem nic. Nevadí, i s brokovnicí je bžunda.

 Marečku, podejte mi tělo
Na rozmanitost si ale nemůžete stěžovat u nepřátel. Sice jde o samé mrtvé a zmutované kousky, ale vypadají nádherně. Jen jsem měl pocit, že už jsem všechny někde viděl. Základem jsou pomalé civilní zombie, pak tu máme tlusťochy, čahouny, čahouny s traverzou, trpaslíky s elektrošoky, vysloužilé policisty s nožem, bahnolidi, chlapíky s větvemi a tak dále. Co na tom, že každého vyřídíte na jednu, maximálně dvě rány.

Výjimkou jsou samozřejmě finální potvory, které zase zabíjíte zbytečně dlouho. Vždycky jsem si myslel, že Češi mají hlavu nejtvrdší, ale teď už vím, že lebka vám pořádně ztuhne až pod hlínou. Bossové na konci levelů jsou sice tuzí, ale hra vám milosrdně před soubojem s nimi prozradí, kam mířit a tak z jejich eliminace nemáte ani radost. Kromě zmíněné ochranky čekají na konci každé ze šesti úrovní třeba agresivní kytka nebo prohnilý tuleňomedvěd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ze stereotypu se vás pokouší vytrhnout malé mezihry, kdy kamera zabere vašeho parťáka v obklíčení a vy se ho snažíte zachránit. Hra vám opět označí, po kterých z nepřátel musíte střílet a které zvládne oběť udolat sama. Tímhle autoři nahrazují pobíhající civilisty z předchozího dílu, které jste nesměli trefit. Je to dost laciné, protože dříve, když jste civila zasáhli, ubylo vám zdraví. Tentokrát buď parťáka zachráníte a zdraví dostanete nebo nezachráníte a nic se nestane. Z konceptu se tak vytrácí nutnost nestřílet všechno, ale dávat si majzla, koho mám právě v zaměřovači.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Trhala zombíky dynamitem
Přichází nevyhnutelné srovnání. Je asi každému jasné, že tenhle typ her je dost specifický a příliš vylepšení čekat nemůžeme – ale ... Přiznám se, že jsem chvilku hrál původní HotD a mnohem více času strávil u Virtua Copa (ať už v herně nebo na PC). Ač nerad, musím říct, že sedm let starý Virtua Cop předčí HotD3 skoro na všech frontách.

Začněme třeba způsobem objevování nepřátel. V HotD3 vám všechny zombie docupitají před hlaveň, takže se těžko stane, že byste nějakou minuli. Naproti tomu ve Virtua Cop (VC) se nepřátelé objevovali i na horizontu nebo za překážkami a bylo mnohem složitější na ně zaměřit. Hra získala na dynamičnosti, protože jste se museli soustředit na celou scenérii a všímat si všech detailů. HotD je pouze takovým testem na rychlost, s jakou dokážete mačkat tlačítko myši.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalším problémem jsou zmíněné zbraně a bonusy. Ve VC jste mohli sebrat různé typy zbraní a k eliminaci nepřátel pomohli i vybuchující sudy. V HotD3 jsem buď špatně hledal nebo je tam opravdu jen ta brokovnice. Sudů se váli kolem sice habaděj, ale kromě bodů a zdraví neobsahují nic jiného a ani nechtějí vybuchovat.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
V HoTD3 máte možnost si pouze jednou vybrat cestu, kterou se vydáte. Ve VC takových rozcestí bylo mnohem více. Pravdou sice je, že když budete střílet dost rychle, hra vás vezme zkratkou, ale nikdy jsem nepřišel na to, jakým přesně způsobem se k téhle variantě dopracujete. Jediné, za čím se můžete v HotD3 honit, je skóre (mód Survival) nebo čas, za nějž hru dokončíte (Time Attack). Což je ale při nemožnosti porovnat výsledky s jinými hráči třeba přes internet trochu zcestné.

Navíc u druhého dílu HoTD byly čtyři herní módy, tady jsou jen dva. Za hodinku (když se vám to podaří napoprvé, tak za dvacet minut), HotD3 dohrajete a pak už nemáte žádnou motivaci se ke hře vrátit.

 Slunce, seno, hroby
House of the Dead 3 ale trpí dalšími smrtelnými nemocemi. Vůbec jsem nepochopil, proč se někdo obtěžoval vymýšlet příběh. U Virtua Copa mi nechyběl a zde mi vysloveně vadil. Je to taková snůška nesmyslů a zhovadilostí (promiňte mi ten výraz), že zůstává rozum stát.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Otec nemocného syna se zoufale snaží najít lék, ale místo toho objeví smrtbudící sérum, čímž potomka spasí (???). Střih. Hlavní hrdinové se vydávají na nebezpečnou výpravu jako na odpolední procházku. Žena si neustále stěžuje na svého otce, kterého se ale snaží zachránit. Střih. Po vyvraždění zombií v počtu odpovídajícímu okresnímu městu oba hrdinové otevřou dveře, aby našli dva zdravé živé lidi, na které žádná smrtka neměla chuť. Kdyby v HotD žádný příběh nebyl, udělali by autoři podle mého názoru mnohem lépe.

Grafiku i hudbu mohu odbýt jedním slovem – podprůměrná - i když vizuální zpracování se od minule podstatně zlepšilo. Najdou se i technické chybky jako vypadávající zvuk a podobně. V recenzi HotD 2 je uvedeno, že je podporován multiplayer po síti, bohužel třetí pokračování nic takového nenabízí a dá se hrát na myši a klávesnici. Zdá se mi, že někdo šil hodně horkou jehlou.

 Třikrát a dost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za těch pár let, co píši články o hrách, jsem získal pocit, že už jsem si sáhl na dno. Jako začínající autor samozřejmě dostáváte slabší kousky, ale House of the Dead III jednoznačně vede mou osobní hitparádů nejděsivějších herních výplodů. Na každé hře se snažím najít alespoň něco dobrého, ale v tomto případě to prostě nejde. Ani kdyby mi sypali sůl do očí, nemohu tuhle hru doporučit nikomu. I když naděje umírá poslední, takže pokud jste si počítač kupovali kvůli hrám tohoto typu, vlastníte světelnou pistoli, nemáte doma jinou hru nebo trpíte sadomasochystickými sklony, možná byste ji měli zkusit.

Stáhněte si: Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, House of the Dead 2 recenze (2001)

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem


 
 
Pavel Oreški

Verdikt:

Třikrát oživlá mrtvola páchne od hlavy. Kolem House of the Dead 3 se rozlézá smrad doslova smrtící.

Nejnovější články