Autor: Martin Holas Publikováno: 11.července 2007 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Variabilita činností je prostě obrovská. Ve srovnání s The Sims, kde je většina pozornosti věnována zvelebování vašeho hnízdečka a mezilidským vztahům, je záběr The Guild 2 mnohem obšírnější a komplexnější. Kromě budování rodinného domku se tak můžete vrhnout do jednoho z více než deseti nabízených povolání s unikátními schopnostmi i budovami, politického intrikaření, obchodování se sousedními městy, založení vlastní rodiny, výstavby a skupování nemovitostí atd. Pirates of the European Seas už tak rozsáhlý koncept dále obohacuje. Trio nových řemesel Jeho zřejmě nejatraktivnějším rozšířením jsou nové profese, do kterých se budete moci obout. Řemeslnická třída byla doplněna o rybáře, učenec se může vrhnout léčitelským směrem a zloděj získává možnost specializace na piráta. Nová povolání nejsou jen takovou náplastí, aby se neřeklo, ale skýtají zcela jedinečný zážitek. Například rybář získává možnost budovat rybářské čluny a vysílat je na moře s vidinou dobrého úlovku. Pracovníky můžete nechat sbírat mušle a vyrábět několik druhů produktů od uzených slanečků po vysoce ceněné perleťové náhrdelníky. Nic vám samozřejmě nebrání bohatnout i prostým prodejem ryb na tržišti. Na druhou stranu takový léčitel vydělává hlavně na poskytovaných službách. Postavy ve hře čas od času onemocní (vši, rýma, vyvrtnutý kotník, lepra...) a nezbyde jim nic jiného, než se nechat za patřičnou sumu ošetřit v nemocnici. Povolání to není nijak zvlášť výnosné, na druhou stranu léky zaměstnanci vyrábí zadarmo z nasbíraných bylin a v nejhorším případě je možné přivydělat si třeba výrobou a prodejem mýdla. ![]() ![]() ![]() No a do třetice se můžete stát postrachem všech moří a v roli piráta přepadávat proplouvající obchodní bárky konkurenčních rodin. Jako vše v The Guild 2 je i tento prvek příjemně propracovaný a koráby mají mnoho vylepšitelných atributů, jako je rychlost, odolnost, počet děl, vybavení posádky a nakonec i samotný počet mužů na palubě, kterým samozřejmě budete muset vyplácet solidní žold. Aby toho nebylo málo, jako náhradu za běžné zaměstnance mají piráti nevěstky se schopností odlákání pozornosti stráží (zřejmě na svůj proklatě hluboký výstřih). V případě potřeby vám i vydělají nějakou tu zlatku sváděním bohatých kolemjdoucích. Obchod na vodě Několikrát jsem se zmínil o možnosti vyplout na moře a skutečně, to je další velká novinka Pirates of the European Seas. Zatímco v původní hře jste se museli spolehnout na pozemní obchodní stezky, zde se vše mění a vlny nejsou ani zdaleka výsadou pirátů. Všechna povolání získávají přístup k nové neutrální budově přímořského skladiště, ve kterém lze mimo jiné budovat obchodní lodě (celkově tři typy nabízející různé kompromisy mezi obranyschopností a přepravním prostorem). Po vodní ploše jsou roztroušeny nezávislé přístavní ostrůvky, na kterých lze nakoupit vzácné zboží a výhodně prodávat na pevnině. Původní tržní model doplňuje lodní obchodování skvělým způsobem a není problém si vydělávat pouhým transportem přebytkového zboží do míst, kde je ho nedostatek. Bohužel velkým záporem, který hodně zmrazil mé prvotní nadšení, je enormní nedostatek map, kde by se daly podobné věci praktikovat. Tedy "map", to jsem trochu přehnal, ve skutečnosti je v datadisku nový scénář pouze jeden (okolí Severního moře objímající města Londýn, Hamburg, Danzig a Bergen) a z něj je odvozeno několik dalších, které se liší víceméně jen kombinací měst, která jsou na mapě přítomny. ![]() ![]() ![]() Vše trochu zachraňuje mise čtvrtá a poslední, ve které si pod palec vezmete vše do té doby vybudované s cílem probít se do nejvyšších politických kruhů. Nic snadného, ty jsou totiž od první minuty v poklidné hegemonii příslušníků nejvlivnější rodiny, která svoje korýtka nevydá bez boje. Po asi čtvrtém kole neúspěšných voleb jsem i já ztratil trpělivost a uchýlil se k méně džentlmenským praktikám. Jakmile se začali v nočních uličkách Hamburku ztrácet ti správní občané, hned začalo být možné vést diplomatická jednání v rozumnější rovině :-) Po pár hodinách však padl i poslední zádrhel a ejhle... Ono je to všechno. Jsem zklamán a v rozpacích. Chtěl bych za svých 30 euro více, jenže nic nedostanu. I na datadisk, by to bylo myslím málo, páni vývojáři. Středověcí zákeřníci Když se poohlédneme po méně viditelných novinkách, kromě drobností jako rozšíření počtu úředních postů až k samotnému králi nebo lehkých úprav v ovládání musím vyzdvihnout umělou inteligenci, která doznala viditelného zlepšení. Počítač se chová mnohem agresivněji. V původní hře se mi nestalo, aby oponent ve chvilce nepozornosti posbíral pár žoldáků, unesl v pytli jednu z mých postav a domáhal se nehorázného výkupného. Zde to tak neobvyklé není, stejně jako další dříve méně časté věci. Bohužel těch pár chyb v chování vašich svěřenců už zůstalo bez povšimnutí. Pathfinding je vynikající, ale jsou chvíle, kdy postavy odmítají provést nějakou akci (například vydírání) na pohybujícího se člobrdu a raději ho slepě následují klidně do druhého města. Taktéž se občas stane, zvláště uvnitř budov, že vaše požadavky zůstávají nevyslyšeny. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii ![]() Stáhněte si: Demo Související články: The Guild 2 recenze, Novinky |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |