Grand Prix 3
zdroj: Archiv

Grand Prix 3

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 8. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Grand Prix 3 - recenzeAutor: LeonPublikováno: 7.srpna 2000• Geoff Crammond ...


Grand Prix 3 - recenze

Autor: Leon
Publikováno: 7.srpna 2000

 Geoff Crammond
Tak jsme se konečně dočkali. Po dlouhých 4 letech vyšel hodně očekávaný simulátor Grand Prix 3. Splnil však očekávání?


Jméno Geoff Crammond by měl znát každý fanoušek počítačových simulátorů F1. Právě on je totiž podepsán pod legendárními tituly Grand Prix a Grand Prix 2. Už tedy jeho jméno by mělo být zárukou kvalitně odvedené práce na třetím pokračování této série. Jenže na GP3 se čekalo více jak dva roky a dlouhé odkládání vydání hry sebou vždy přináší některé zápory.

 License na sezónu 1998
Prvním a pro někoho dost podstatným problémem je to, že hra má licenci pouze na sezónu 1998. Když to srovnám s F1 World Grand Prix 1999 či dokonce F1 2000, pak nezbývá konstatovat, že tady se prostě odložení hry nevyplatilo. Crammond sice tvrdí, že tak mohli lépe analyzovat veškeré staré údaje a informace (což je třeba nemožné u sezóny nadcházející), ale je jasné, že nám tak trochu věší pověstné bulíky na nos. Kdyby prostě na rovinu přiznal, že kromě dlouhého vývoje hry za tím stojí i nedostatek peněz (kdo přeplatí EA?), pochopil bych to. A vězte nevězte, Grand Prix 4, na které se začíná nyní pracovat, má zaplacenou licenci na sezónu 1999! Vyjde-li tedy za další 4 roky… Na druhou stranu jsou v GP3 skutečná jména jezdců, týmů, reklam atd. Tedy až na jedno jméno. Pokud se podíváte na sestavu v týmu Williams, uvidíte jezdce jménem John Newhouse. Neslyšeli jste o něm? Není divu, je to přece Jacques Villeneuve :) Jeho jméno bylo totiž až do roku 1999 vázáno speciálním copyrightem a autorům tedy nezbylo nic jiného, než jeho francouzské jméno přeložit do angličtiny. Ještě že to nemuseli překládat do češtiny (co takhle Honza Novýdům? :)

Přejděme však už konečně ke hře. Při prvním spuštění hry se provede automatická kalibrace nastavení detailů hry vzhledem k výkonu vašeho miláčka (myšleno počítače). Kalibrace oproti jiným hrám proběhla celkem inteligentně, pokud ovšem nejste spokojeni, klidně si detaily můžete později sami upravit. Menu je provedeno velice kvalitně a přehledně. Ostatně od osvědčeného menu v GP2 se příliš neliší. Na výběr máte tradiční módy v F1 simulátorech - Quick Race, Practice, Non-Championship Race (což je jinde nazývaný Single Race) a Championship. Klasický závod obsahuje kompletní víkendový program, čímž mám na mysli páteční a sobotní volný trénink, kvalifikaci, předzávodní warm-up a samozřejmě samotný závod. Je naprosto běžné, že během těchto dnů se vám mění počasí. S proměnlivostí počasí se setkáte ale i během závodu! Před každou jízdou jste informováni o současném stavu počasí i jeho předpovědi (ovšem předpovědí typu „slunce v duši“ nebo „vězte, bude líp“ se nedočkáte). Vzhledem k prognóze si tak můžete sami zvolit tip pneumatik. Také se mi líbilo, že déšť se mění od mrholení až po průtrž mračen. Úměrně tomu se také mění i chování vozu na trati. To je podle mého názoru zvládnuto velmi dobře na všech typech povrchů (snad až na to, že mi přišlo přehnané přecházení do smyku na trávě při rozjíždění). Tady je vidět, na co Crammond kladl důraz. Ostatně v tomto směru úzce spolupracoval s týmem F1 Arrows, což je vidět i na dalších věcech. Třeba na analyzování chování vozu na trati. Po výjezdu z boxů se vám začínají nahrávat data do palubního počítače a ty se pak vyhodnocují. S ohledem na ně pak můžete zlepšit nastavení vozu a dosáhnout tak lepších výsledků. Přesně tak se analyzuje i ve skutečném světě F1.

 Vyhrát může každý
Pokud jde o modely samotných aut, jsou všechny stejné. Formule se liší pouze barvou, sponzory atd. Specifické modely každého vozu jsou slíbeny až do GP4. Z toho vyplývá, že každý vůz se chová v podstatě stejně. Vyhrávat tak můžete v kterémkoliv týmu. Naproti tomu vaši soupeři v boji o nejlepší umístění jsou většinou stejní - M. Schumacher, Hakkinen, Coulthard nebo Villeneuve (alias Newhouse). Crammond také sliboval vylepšenou umělou inteligenci jezdců a musím konstatovat, že i tady autoři odvedli kus dobré práce. Jak se to ve hře projevuje? U většiny dosavadních her jste soupeře mohli předjet na rovině na maximální rychlost. To se vám tady mockrát nestane. Pokud chcete někoho předjet, většinou musíte jít tvrdě na brzdy. To, že v takovýchto situacích jde o centimetry, není třeba zdůrazňovat. Ovšem pokud jste těsně před zatáčkou třeba i o chloupek před soupeřem, ten opustí ideální stopu a do zatáčky vás prostě pustí. Málokdy se tak stane, že by soupeř jel stále stejnou stopu a odpadne vám tedy frustrující kolize při předjíždění na brzdy (což je běžné u jiných simulátorů F1). Druhou možností k předjetí pak máte při rychlejší akceleraci při výjezdu ze zatáčky (ovšem při riziku smyku), čímž máte šanci dosáhnout větší rychlosti na následné rovině.

Simulátor obsahuje dnes již naprosto běžné pomůcky při řízení, jako automatické řazení, brzdy, vyrovnávání smyku, nezničitelnost, pomoc při řízení atd. Vpravo v cockpitu se vám navíc zobrazuje doporučený převodový stupeň před nadcházející zatáčkou. Kombinací těchto pomůcek si můžete nastavit vlastní obtížnost ovládání vozu, protože volba obtížnosti je pouze o kvalitě vašich soupeřů. Tato obtížnost je v celkem pěti stupních počínaje rookie a ace konče.

pokračování - kolize a poškození, multiplayer, grafika...

Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv
Obrázek zdroj: Archiv


Zvětšit

Nejnovější články