Gotcha! CZ - recenze
6/10
zdroj: Archiv

Gotcha! CZ - recenze

Datum vydání:
30. července 2004
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

20. 5. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Běžím, rozhlídnu se, nepřítel vpravo, sprint, vystřelit, ááá, bum. Dostal jsem ho. Plesk, plesk, plesk, auuu. Někdo mě oběhl. Ruce nahoru a pryč z bojiště. Plesk, plesk, auuuu. Z dálky slyším: „Tu máš na cestu!“

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 19.května 2005
Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: Archiv
Nedávno jste si u nás mohli přečíst Čočíkovu recenzi simulace sportovního paintballu Greg Hastings Tournament Paintball pro Xbox. Po několika módech pro Quake3, HL nebo UT, jsme se však až nyní dočkali tuším první komerční paintballové hry pro PC s názvem Gotcha! Můžeme si jí vychutnat v kompletní lokalizaci, tedy s překladem jak textu, tak namluvení a to vše za solidní cenu 299,- Kč. Na rozdíl od výše uvedené konzolové simulace je Gotcha! pouhou arkádou zasazenou do prostředí značkovačů, pestrobarevných kuliček a do zelena prokreslených modřin.

Předem chci upozornit, že ačkoliv jsem paintball několikrát úspěšně absolvoval, rozhodně se nepovažuji za jeho znalce. Omluvte proto případné nepřesnosti, jenž se v recenzi mohou objevit. Teď už ale hurá na hřiště, nakoupit kuličky a skrýt se za první překážku.

 Pravidla
V úvodním menu máte na výběr rychlou hru, ligu a síťové klání (+ nastavení samozřejmě). Jaký mají ony položky význam předpokládám víte a tak se zaměřím rovnou na ligu. Ta obsahuje tři soutěže. Začínáte v nejnižší s určitou částkou a postupně se musíte prostřílet až do Ligy mistrů a získat trofej nejcennější. V klubové kase je pouze 5000 peněz a tak koupíte jeden lepší značkovač a jde se na věc. Po vítězství na kontě přibudou penízky a před každým dalším utkáním doplníte zásoby nebo vyberete lepší zbraně. Peníze se dají investovat i do umění hráčů, za 1000 vylepšíte hráči rychlost, přesnost nebo zručnost. Ligová utkání probíhají podle jednoduchého scénáře. Přemístíte se do vybrané lokality a tam proti soupeři hrajete na dvě kola CTF (boj o vlajku).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Každý hráč má maximální počet kuliček v primární a sekundární zbrani, které během zápasu nelze doplňovat. Než skončíte, musí vás soupeř trefit třikrát, což se mi zdá trochu ujeté, ale budiž. Kolo končí po úspěšném donesení vlajky do vlastní základny nebo vystřílením všech soupeřových hráčů. Po pěti minutách se otáčí strany a jede se druhý poločas. Za vítězství tři body a za remízu jeden. Hraje každý s každým a dle výsledné tabulky buď postupujete do vyšší soutěže nebo zůstáváte ve stávající. Pro oživení jste mezi ligovými zápasy od ostatních týmů vyzývání k ilegálním potyčkám, kde se místo CTF hraje King of the Hill. Vítěz si pak může vyměnit svého za jednoho z členů protivníkova týmu.
Zvětšit zdroj: Archiv
 Kdo z koho?
Bohužel singlplayer reprezentovaný ligovou soutěží je trapný, nudný a zdlouhavý. Předně nechápu, proč se hraje na tři zásahy. Tím ztrácí zápas na atmosféře a není potřeba tolik týmové spolupráce. Jediné co musíte dělat, je běžet dopředu a pálit na protivníka jak rozumu zbavení. Žádné plížení, žádná opatrnost, čistý berserk. Navíc umělá inteligence je tak ubohá, že jsem první dvě ligové soutěže vyhrál bez zaváhání v jediném zápase.

Protivník na vás většinou pošle dva útočníky a když je vystřílíte, dobíhají do vaší základny už jen po jednom. Není nic lehčího než si počkat u vlajky a když přežijete úvodní „nájezd“, vyřídíte zbytek týmu s prstem v nose. Když už nepřítel prohrává, dokáže do vaší základny přiběhnout i celá jeho banda, ale to jsou případy velmi ojedinělé. Mnohem inteligentněji se chová počítač při ilegálních zápasech, což je ale dáno tím, že se zkrátka celý nepřátelský tým honí za králem a snaží se ukořistit jeho korunku.

Spoluhráčům už toho tolik vytknout nejde. Předně lze před zápasem určit, kdo bude bránit, kdo půjde na střed a kdo do útoku. Dále si vyberete, kterého ze šesti členů vezmete pod svou kontrolu. Tím jednoduše rozdělíte role a vše šlape jako hodinky. Navíc můžete zadávat příkazy i během samotného zápasu, ale po pravdě jsem k tomu nikdy neměl důvod.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jedinou zajímavou věcí je v ligovém tažení nákup zbraní a vylepšování vlastních hráčů. V každé ze tří soutěží je omezený arzenál značkovačů a vždy je jasné, která z nabízených zbraní je nejlepší. Zapomeňte na přesnost nebo ovladatelnost a vždy se soustřeďte na kadenci. Ta je totiž při pravidlu tří životů tím nejdůležitějším. Jakmile se v nejvyšší soutěži dostanete s celým týmem k nejlepšímu vybavení, už ani tam nemáte problém obarvit ostatní týmy od hlavy až k patě.

Zvětšit zdroj: Archiv Kupodivu vlastnosti, jež můžete vylepšovat, mají skutečný vliv na chování hráčů. Když vycvičíte kondici, zůstane za postavou ohnivá čára, je-li střelec zručnější, nezasekává se mu tak často zbraň (věc v paintballu velice nemilá) a míření zlepší, ehm, přesnost míření.

 Tucet map
Jako obvykle jsou některé mapy povedenější než jiné. Obecně se dá říci, že lepší jsou ty menší a vůbec nejhorší jsou ty s lesním porostem. Ten totiž brání počítači vás zaregistrovat i na krátkou vzdálenost a ačkoliv vy jeho vidíte, on vás ne. Rovněž díky podivnému enginu jsou ty rozlehlejší mapy mnohem náročnější na výkon počítače a při hře s uměle řízenými protivníky to platí dvojnásob. Rozhodně jsou ale mapy rozmanité a, kromě zmíněných lesních variací, pro paintball docela vhodné.

Další plus získává zpracování map za to, že ačkoliv hrají vždy dva týmy, nejsou snad ani v jednom případě mapy uprostřed zrcadlově překlopeny, nýbrž každá polovina je jiná. Takže se třeba jedna půlka lépe brání a z druhé se dobře útočí. Označkujete třeba newyorský mrakodrap, skotský hrad, jihoamerickou pyramidu, metro nebo rozbořenou českou vesničku. No ona je v originále sice ruská, ale při lokalizaci byla přemístěna do ČR.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Zbraní je stejně jako map a dají se rozdělit do čtyř skupin. První jsou malá primární plivátka, která využijete jenom když vám dojde munice v těch větších. Druhou skupinou jsou klasické automaty (ačkoliv v paintballu jsou povoleny jen poloautomaty), tedy značkovače, které sypou jednu kuličku za druhou. Pak tu máme dvě ostřelovací pušky s přibližováním a poslední je jakási brokovnice, která vypálí vícero kuliček najednou. Jak už jsem napsal, nejlepší zbraní jsou ty s vysokou kadencí a máte-li na výběr ze všech, je volba jasná - HPR-7. K eliminaci se dají použít i granáty naplněné barvou.

 Multiplayer
Zvětšit zdroj: Archiv Klání přes internet nebo místní síť je zbaveno hlavního nedostatku singleplayerové ligy nebo hry s boty, tj. umělé inteligence. Souboje se mnohem více podobají skutečnému paintballu díky tomu, že většina lidí, kteří založí server, nastaví jeden zásah jako konečný pro dané kolo (samozřejmě vyjma deathmatche, kde se znovu po určitém časovém limitu vracíte do zápasu). A tím pádem má mnohem větší váhu plánování, týmová spolupráce a pečlivé míření. I když nakonec zjistíte, že na většině z cca deseti aktivních serverů se hraje trapný deathmatch, občas na kvalitní týmovou bitku narazíte.

Druhým problémem je, že je na internetu velmi málo serverů. Většinu z nich navíc zakládají jedinci s neadekvátním připojením, což ústí v to, že po připojení více než čtyř hráčů se lagovost prudce zvyšuje k nehratelnému poskakování do všech stran.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Zpracování
Vizuální stránku hry už jsem nakousl. Grafika není špatná, mám pocit, že se dá označit jako dostačující. Horší je to ale právě s výkonem. Trinigy Engine zkrátka není dělám pro otevřené krajinky a na škubovosti se to podepisuje záporně. Gotcha! má i fyzikální model, který dokáže porazit reklamní ceduli, bohužel nic víc není s paintbalovou zbraní možné.

Hudba není a zvuky jsou průměrné. Jen k namluvení bych měl vážné výhrady. Jednak bylo namluveno asi pět frází: "Dostali mě", "Pokračujte beze mě", "Jsou tady", "Byl jsem tak blízko" a "To jsem já, idiote"). Ale hlavně vybrané hlasy nekorespondují s děním na obrazovce a lehce mi připomínají znuděné „už budu“ z erotického filmu v komedii Slunce, seno a pár facek.

Zvětšit zdroj: Archiv S hodnocením her, které se od začátku prodávají za mrzký peníz mám trochu problém. Kdybych se na cenu neohlížel vůbec, vysloužila by si Gotcha maximálně 40%. Kdybych jí porovnával pouze s ostatními budgetovkami, vysloužila by si nejméně 60%. Takže takhle je to něco mezi za snahu pobavit, ale s většími vadami na kráse.

Stáhněte si: Cheaty, Německé demo

Související články: Novinky, Greg Hastings Tournament Paintball recenze

 
Pavel Oreški
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše občas i pro Level, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem)






 
 
Pavel Oreški

Verdikt:

Levná arkádová simulace paintballu, která neurazí.

Nejnovější články