Autor: ABE Publikováno: 3.ledna 2002 |
![]() ![]() ![]() Tím končí intro a začíná hra. Možná si říkáte, co je to za nesmysl? Jak může hra začít smrtí hlavního hrdiny? A vidíte - může. Jelikož se bohům nelíbí, že temné síly začínají mít v bitvě o ovládnutí Gorasulu převahu, rozhodnou se Roszondase znovu povolat do říše živých a právě v té chvíli se Roszondase ujímáte vy. Zpočátku toho o svém úkolu moc nevíte, ale záhy vám vše objasní čaroděj Jenai. Zjistíte, že jen na vás závisí osud Gorasulu - jen vy můžete porazit temnotu a znovu nastolit klid a mír. Tak to by asi k příběhu stačilo, nemá smysl psát, jak vše skončí, ale schválně se nechte překvapit, jestli se po splnění úkolu bude muset Roszondas vrátit do záhrobí nebo zda mu bohové darují život :) Vytvoření postavy ![]() Začínáte výběrem povolání, kde na výběr máte šest možností - válečník, kněz, kouzelník, zvěd, banisher a judge of the sword. Výběr povolání zde není tak limitující jako v jiných hrách, což znamená, že i válečník umí kouzlit (ne však tolik jako kouzelník) a kouzelník klidně může sekat nepřátele mečem (opět ale nedosáhne síly a zručnosti válečníka). Na zvolené postavě závisí maximální hodnoty vlastností, každé povolání má primární vlastnost, kterou má nejvyšší. Celý výběr postavy je udělán velmi jednoduše a ani začátečník by neměl mít potíže. ![]() ![]() ![]() Hlavní odlišností od podobných her je přítomnost dračích schopností, ke kterým si také může přihodit nějaké bodíky při tvorbě postavy (stejně tak při přestupu na vyšší úroveň). Postupování postavy na další úroveň je vyřešeno podobně jako v Diablu, takže klidně si z kouzelníka můžete vypěstovat celkem schopného válečníka, samozřejmě na úkor nových kouzel. Poslední věcí, se kterou se setkáte při tvorbě postavy, je výběr speciální zbraně, kterou dostanete od bohů. Na výběr je několik málo zbraní - meč, sekera, palcát, tyč atd. Této zbrani musíte dát jednak jméno, ale hlavně má tato zbraň speciální vlastnosti, které se opět vylepšují při přestupu na další úroveň. Vychytávkou je také to, že si s vámi tato zbraň občas povídá nebo odmítá útočit na určité nepřátele. Různorodé lokace ![]() O několik odstavců výše jsem zmínil, že hra není zrovna rozlehlá. To je vidět hlavně na velikosti lokací - ostřílení hráči Baldur's Gate budou možná zklamáni, protože rozloha jednotlivých lokací je zde mnohem menší. Například hned ze začátku hry navštívíte ostrov s drakem. Ten se skládá z kousku pobřeží a vstupu do jeskyně - navíc je jeho design na můj vkus až moc chudý. Všude jsou jenom samé skály a nic jiného. To samé platí o interiérech, které jsou také vcelku malé a až moc obyčejné. Jen občas se objeví nějaké zpestření a designu jiných RPG se Gorasul rozhodně rovnat nemůže. K lepší orientaci vám ještě slouží malá mapa, která zobrazuje danou lokaci. ![]() ![]() ![]() Dalším zpestřením je přítomnost několika meziher, které jsou zde opravdu jen pro pobavení, protože jejich kvalita není moc vysoká. Jedná se například o ochranu koboldí vesničky nebo střelbu na terč, přičemž nečekejte od těchto mezi her nějaké extra provedení. Například ochrana koboldí vesnice spočívá v tom, že musíte rozmístit po mapě několik koboldích válečníků a zneškodnit útočící nemrtvé příšery. Kromě meziher Gorasul obsahuje ještě docela povedený bestiář, do kterého se vám zaznamenávají všechny nestvůry, které během svých cest potkáte. Umělá inteligence Ke každému RPG patří neodmyslitelně souboje, nejinak je tomu i zde. Bohužel i souboje se nesou ve stejném duchu jednoduchosti jako celá hra. Vaši nepřátelé nepobrali zrovna mnoho inteligence a k vrcholům jejich strategického uvažování patří jen stažení se z boje při větším zranění. Při ústupu se však nijak nekryjí, takže stačí za nimi běžet a zasadit jim konečnou ránu. Stejně tak složení nepřátelských skupinek občas přímo bije ![]() Stejně ubohou inteligenci jako vašim nepřátelům, nadělili autoři i vašim společníkům. Ty můžete mít současně tři a kdykoliv můžete nějakého z družiny vyhodit a vzít někoho jiného. Pokud časem zjistíte, že jste vykopnuli někoho, koho potřebujete, není problém se pro něj vrátit. protože narozdíl od jiných her na vás stále čeká tam, kde jste ho opustili :) Samotný boj zde probíhá stejně jako v Baldur's Gate, tedy v reálném čase, avšak stejně jako v tolikrát vzpomínaném BG si ho i zde můžete zapauzovat a udělit svým spolubojovníkům potřebné instrukce. Pokud to neuděláte, budou bojovat sami, podle zvolené formace. Formací je ve hře několik, ale opět se mi zdá, že jsou tam obsaženy jen proto, aby se neřeklo, že tam nejsou. Jejich využití není, vzhledem k jejich jednoduchému provedení, moc časté. ![]() ![]() ![]() Slabá práce herního designéra Ano, zpracování hry se dá jedním slovem charakterizovat jako rozporuplné. Některé části jsou na pohled opravdu pěkné a jiné jsou zase jakoby odfláknuté. Zvláště exteriéry jsou až moc jednoduché. Buď se díváte jen na skály nebo jen na stromy - kdyby alespoň v lese pobíhala nějaká zvířata nebo něco podobného, bylo by to jiné, takhle na mě hra působí trochu nedodělaným dojmem. To samé platí o prodavačích v obchodech, kteří jsou vysloveně hnusní. Všechny obchody jsou řešeny statickou obrazovkou, na které se napřed zobrazí prodavač a přes něj následně nabídka zboží. To samé platí i u některých interiérů. Zvláště potom u jeskyní, které jsou snad nejhorší na celé hře - naprosto jednotvárné s minimem zpestření. Jediné, co lze pochválit, jsou interiéry budov, kde je alespoň nějaký ten nábytek a jiné dekorace. Hra běží pouze v rozlišení 800x600, což sice není málo, ale alespoň ještě 1024x768 tam autoři dát mohli. ![]() Stáhněte si: Videa (16 MB a 7 MB), Patch (2 MB), Německá verze dema (43 MB) |
ABE připravil: jd |