Gorasul: Legacy of the Dragon - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Gorasul: Legacy of the Dragon - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 1. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Žánr RPG nyní zažívá nebývalý rozkvět, po Wizardry 8 je dalším přírůstkem do rodiny těchto her dračí příběh s názvem Gorasul, který spadá mezi jasné klony Baldurs Gate - je to dobře nebo špatně?

Autor: ABE
Publikováno: 3.ledna 2002


Obrázek zdroj: Archiv RPG žánr zažívá v posledních letech opravdu rozkvět. Ať už máte raději čistokrevné RPG, které reprezentuje třeba Baldur's Gate nebo Wizardry nebo dáváte-li přednost akčnějším hrám typu Diablo, jistě jste si přišli v poslední době na své. Dalším přírůstkem do prastaré rodiny RPG je hra Gorasul, které patří mezi jasné klony Baldur's Gate her. Narozdíl od nich jde ale Gorasul trošku jinou cestou. Gorasul je totiž mnohem jednodušší než Baldurs's Gate. Nemusíte se prokousávat hromadami textů nebo řešit spoustu vedlejších úkolů a ani délka hraní není tak dlouhá - odhadnul bych to tak na maximálně 15-20 hodin pohodového hraní.

Z toho vyplývá, že Gorasul je určen spíše začátečníkům v RPG hrách nebo těm, kteří nevládnou anglickým jazykem natolik, aby si vychutnali Baldur's Gate. I tak ale hra obsahuje vcelku zajímavý příběh, který se sice nemůže rovnat některým skutečně špičkovým RPG hrám, ale i tak stojí jistě za pozornost.

 Dračí dítě
Příběh začíná tím, že někdo odloží malé nemluvně ke dveřím domku, ve kterém přebývá drak (to, že draci žijí v domku, můžou vymyslet opravdu jen v Německu :) Tento drak byl však hodný a moudrý, proto dítě vychoval a daroval mu několik nadpřirozených schopností. Jak čas ubíhal, malý Roszondas rostl a sílil. Brzy se z něj stal mocný kouzelník a jelikož byl svět Gorasul napaden temnými bytostmi, zapojil se i on do jeho obrany. Ačkoliv byl Roszondas velmi mocný a silný, nebyl nesmrtelný a tak si jednoho dne i pro něj přišla smrt.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Tím končí intro a začíná hra. Možná si říkáte, co je to za nesmysl? Jak může hra začít smrtí hlavního hrdiny? A vidíte - může. Jelikož se bohům nelíbí, že temné síly začínají mít v bitvě o ovládnutí Gorasulu převahu, rozhodnou se Roszondase znovu povolat do říše živých a právě v té chvíli se Roszondase ujímáte vy. Zpočátku toho o svém úkolu moc nevíte, ale záhy vám vše objasní čaroděj Jenai. Zjistíte, že jen na vás závisí osud Gorasulu - jen vy můžete porazit temnotu a znovu nastolit klid a mír.

Tak to by asi k příběhu stačilo, nemá smysl psát, jak vše skončí, ale schválně se nechte překvapit, jestli se po splnění úkolu bude muset Roszondas vrátit do záhrobí nebo zda mu bohové darují život :)

 Vytvoření postavy
Zvětšit zdroj: Archiv Jako ve všech správných RPG i zde hra začíná výběrem postavy. Jelikož je však hlavní hrdina pevně daný, jste výběrem postavy trošku omezeni. Naštěstí opravdu jenom trošku, protože pevně daný máte jenom obličej (podle mě velice nesympatický, ale to je jenom můj názor), vaše jméno a samozřejmě rasu (jestli jste to ještě nepostřehli, tak Roszondas je člověk). Všechno ostatní si už můžete nastavit.

Začínáte výběrem povolání, kde na výběr máte šest možností - válečník, kněz, kouzelník, zvěd, banisher a judge of the sword. Výběr povolání zde není tak limitující jako v jiných hrách, což znamená, že i válečník umí kouzlit (ne však tolik jako kouzelník) a kouzelník klidně může sekat nepřátele mečem (opět ale nedosáhne síly a zručnosti válečníka). Na zvolené postavě závisí maximální hodnoty vlastností, každé povolání má primární vlastnost, kterou má nejvyšší. Celý výběr postavy je udělán velmi jednoduše a ani začátečník by neměl mít potíže.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Hlavní odlišností od podobných her je přítomnost dračích schopností, ke kterým si také může přihodit nějaké bodíky při tvorbě postavy (stejně tak při přestupu na vyšší úroveň). Postupování postavy na další úroveň je vyřešeno podobně jako v Diablu, takže klidně si z kouzelníka můžete vypěstovat celkem schopného válečníka, samozřejmě na úkor nových kouzel.

Poslední věcí, se kterou se setkáte při tvorbě postavy, je výběr speciální zbraně, kterou dostanete od bohů. Na výběr je několik málo zbraní - meč, sekera, palcát, tyč atd. Této zbrani musíte dát jednak jméno, ale hlavně má tato zbraň speciální vlastnosti, které se opět vylepšují při přestupu na další úroveň. Vychytávkou je také to, že si s vámi tato zbraň občas povídá nebo odmítá útočit na určité nepřátele.

 Různorodé lokace
Zvětšit zdroj: Archiv Celá hra se odehrává ve světě zvaném Gorasul a lokace, po kterých se projdete, jsou vcelku rozmanité. Kromě vesnic a měst se také podíváte do pevnosti trpaslíků, všelijakých jeskyní, lesů a na několik dalších míst. Přesun mezi lokacemi je řešen stejně jako v Baldur's Gate pomocí mapy, což velice usnadňuje pohyb z jednoho místa na jiné. Často se vám také stane, že vás při přesunu mezi lokacemi přepadnou loupežníci nebo se přihodí nějaká jiná zajímavá událost.

O několik odstavců výše jsem zmínil, že hra není zrovna rozlehlá. To je vidět hlavně na velikosti lokací - ostřílení hráči Baldur's Gate budou možná zklamáni, protože rozloha jednotlivých lokací je zde mnohem menší. Například hned ze začátku hry navštívíte ostrov s drakem. Ten se skládá z kousku pobřeží a vstupu do jeskyně - navíc je jeho design na můj vkus až moc chudý. Všude jsou jenom samé skály a nic jiného. To samé platí o interiérech, které jsou také vcelku malé a až moc obyčejné. Jen občas se objeví nějaké zpestření a designu jiných RPG se Gorasul rozhodně rovnat nemůže. K lepší orientaci vám ještě slouží malá mapa, která zobrazuje danou lokaci.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Dalším zpestřením je přítomnost několika meziher, které jsou zde opravdu jen pro pobavení, protože jejich kvalita není moc vysoká. Jedná se například o ochranu koboldí vesničky nebo střelbu na terč, přičemž nečekejte od těchto mezi her nějaké extra provedení. Například ochrana koboldí vesnice spočívá v tom, že musíte rozmístit po mapě několik koboldích válečníků a zneškodnit útočící nemrtvé příšery. Kromě meziher Gorasul obsahuje ještě docela povedený bestiář, do kterého se vám zaznamenávají všechny nestvůry, které během svých cest potkáte.

 Umělá inteligence
Ke každému RPG patří neodmyslitelně souboje, nejinak je tomu i zde. Bohužel i souboje se nesou ve stejném duchu jednoduchosti jako celá hra. Vaši nepřátelé nepobrali zrovna mnoho inteligence a k vrcholům jejich strategického uvažování patří jen stažení se z boje při větším zranění. Při ústupu se však nijak nekryjí, takže stačí za nimi běžet a zasadit jim konečnou ránu. Stejně tak složení nepřátelských skupinek občas přímo bije Zvětšit zdroj: Archiv do očí. Čekal bych, že v určitém prostředí budou určití nepřátelé a že jejich skupinka bude nějak inteligentně poskládaná. Ne že na mě zaútočí bandita, kterému pomáhá medvěd. Sice to hraní moc nevadí, ale přeci jenom je to trochu divné a opět to snižuje úroveň hry.

Stejně ubohou inteligenci jako vašim nepřátelům, nadělili autoři i vašim společníkům. Ty můžete mít současně tři a kdykoliv můžete nějakého z družiny vyhodit a vzít někoho jiného. Pokud časem zjistíte, že jste vykopnuli někoho, koho potřebujete, není problém se pro něj vrátit. protože narozdíl od jiných her na vás stále čeká tam, kde jste ho opustili :)

Samotný boj zde probíhá stejně jako v Baldur's Gate, tedy v reálném čase, avšak stejně jako v tolikrát vzpomínaném BG si ho i zde můžete zapauzovat a udělit svým spolubojovníkům potřebné instrukce. Pokud to neuděláte, budou bojovat sami, podle zvolené formace. Formací je ve hře několik, ale opět se mi zdá, že jsou tam obsaženy jen proto, aby se neřeklo, že tam nejsou. Jejich využití není, vzhledem k jejich jednoduchému provedení, moc časté.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Slabá práce herního designéra
Ano, zpracování hry se dá jedním slovem charakterizovat jako rozporuplné. Některé části jsou na pohled opravdu pěkné a jiné jsou zase jakoby odfláknuté. Zvláště exteriéry jsou až moc jednoduché. Buď se díváte jen na skály nebo jen na stromy - kdyby alespoň v lese pobíhala nějaká zvířata nebo něco podobného, bylo by to jiné, takhle na mě hra působí trochu nedodělaným dojmem. To samé platí o prodavačích v obchodech, kteří jsou vysloveně hnusní. Všechny obchody jsou řešeny statickou obrazovkou, na které se napřed zobrazí prodavač a přes něj následně nabídka zboží.

To samé platí i u některých interiérů. Zvláště potom u jeskyní, které jsou snad nejhorší na celé hře - naprosto jednotvárné s minimem zpestření. Jediné, co lze pochválit, jsou interiéry budov, kde je alespoň nějaký ten nábytek a jiné dekorace. Hra běží pouze v rozlišení 800x600, což sice není málo, ale alespoň ještě 1024x768 tam autoři dát mohli.

Zvětšit zdroj: Archiv Poslední věcí, o které jsem se nezmínil, je hudba. Ta je na celé hře asi nejpovedenější. Od hudby až po zvuky se jedná o dobře provedenou práci a zvláště muzika, kterou slyšíte při prohlížení mapy, mě naprosto uchvátila.

Stáhněte si: Videa (16 MB a 7 MB), Patch (2 MB), Německá verze dema (43 MB)

 
ABE
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Klon Baldur's Gate, avšak přiliš jednoduchý a také mnohem kratší. Vhodné pouze pro začátečníky v RPG hrách.

Nejnovější články