Autor: Bergy Publikováno: 5.ledna 2003 |
![]() ![]() ![]() Pokud budete chtít zahájit novou hru, na výběr máte ze skupiny jednotlivých bitev, operací a kampaní. Platí to samé jako v Close Combatech. Jak bitvy, tak operace jsou v podstatě jen rozkouskované kampaně. Pokud tedy chcete projít všemi mapami v jednom souvislém tažení, pak je nejlepší volbou kampaň s názvem „Grand Campaign“. Před výběrem scénáře ještě máte možnost ovlivnit míru realismu, obtížnosti, výběr stran (německá nebo americká armáda) a také si lze nastavit časovač, který hru ukončí ve vámi stanovené minutě. Pokud nastavíte třeba 15 minut, hra po čtvrthodině skončí a rozhoduje počet vlastněných vítězných lokací bez ohledu na ztráty. Pokud rádi nic neponecháváte náhodě, můžete nechat hru bez limitu. V tomto případě se bojuje až do konce a spoléhat tak můžete jen na své dovednosti. ![]() Po spuštění scénáře přichází ke slovu rozmístění vašich jednotek. Na vytyčené území, které ovládá vaše strana, lze libovolně rozmístit seskupení vašich sil. Nutno dodat, že právě toto rozmístění může být pro následující bitvu klíčové a není ho proto radno podceňovat. Po stisku tlačítka „Start“ se rozeběhne reálný čas a vy se můžete pustit do boje. V případě, že hrajete tuto hru poprvé (je jedno, jestli jste ostřílení válečníci nebo zelenáči) čeká vás v lepším případě děsivý šok. Nejen, že budete totálně zmateni z toho, co se na mapě bude odehrávat, ale pravděpodobně nebudete schopni stíhat v té rychlosti koordinovat své jednotky a vydávat jim potřebné příkazy. Navíc, jestli použijete pouze základní verzi hry 1.0, dojdete k zjištění, že kameru lze ovládat pouze přes klávesnici. Asi nemusím zdůrazňovat, že něco takového je ve 3D strategii prakticky neodpustitelné. Naštěstí je už na světě několik patchů a ty problém kamery radikálně řeší. Po aplikaci updatu tedy lze ovládat kameru klasicky myší, což ve spolupráci se zoomovaním prostřednictvím rolovacího kolečka zvyšuje přehlednost ve hře o dobrých 100% (alespoň v mém případě). Na rozdíl od izometrického Close Combatu, který sice také probíhá v reálném čase, ale o hodně pomaleji a na daleko větších mapách, je G.I. Combat nahuštěn do poměrně malých lokací, kde se vše odehrává pekelně rychle. Počítejte tedy s tím, že bude chvíli trvat, než si osvojíte ovládání a přejde vám do krve bleskurychlé chrlení rozkazů. Pro úspěšně vedenou obranu či útok je totiž nutné ovládat všechny jednotky a ne pouze některé. ![]() ![]() ![]() Ovládání jednotek V udělování rozkazů vám je naštěstí hodně nápomocný ovládací interface. Ve spodní části obrazovky je dlouhý panel, ve kterém máte jednak shortcuty pro všechny jednotky, tak i detailní info o každém jednotlivém vojákovi (jedna jednotka může mít třeba i 10 mužů). Jedná se o praktický a jednoduchý přehled toho, jakou zbraní je kdo vybaven, kolik má nábojů či granátů a jak je na tom se zdravím. Po kliknutí na shortcut jednotky se automaticky vynoří i příkazové menu. Jednotku lze pochopitelně označit i přímo v poli, ale jak sami poznáte, nejrychlejší je to právě přes ovládací panel. V tomto výběru máte možnost rozkázat svým svěřencům, co mají podniknout. Lze je přesouvat pochodem či plížením nebo mohou podniknout útok na zadanou pozici či bránit místo, na kterém se právě nacházejí. Nechybí rozkaz ke střelbě či k zadýmování určité oblasti. Položení kouřového granátu je velice důležité, pokud jste například pod přímou palbou, kouř znemožní soupeři vás na určitou dobu vidět. Nezbytná je i spolupráce s minimapou, kde jasně vidíte pozice svých a nepřátelských jednotek, se kterými máte vizuální kontakt. ![]() Ačkoliv je nabídka příkazů totožná jak pro pěší i motorizované jednotky, nelze označit a vybrat více jak jednu jednotku. Pokud tedy chcete poslat dopředu více jednotek, musíte zadat svůj příkaz každé zvlášť. Nevím co k tomu autory vedlo, ale mám za to, že funkce, která by umožňovala v real-time strategii ovládat v jeden okamžik více jednotek, by měla být naprostou samozřejmostí. ![]() ![]() ![]() Podobně jako ve čtvrtém a pátém díle Close Combatu i zde je implantována neviditelná podpora vašich vojsk. Jedná se o letectvo, námořnictvo (dostupné pouze pro Američany a v pobřežních oblastech) a pozemní dělostřelectvo. Pokud je taková složka k dispozici, svítí vám při hře na panelu daná ikonka zeleně. Stačí na ní kliknout a zacílit. Pak už jen čekáte, až se na soupeře snese pohroma. ![]() Udělování vyznamenání Na konci každé bitvy má hráč možnost nahlédnout do podrobných statistik a dokonce udělit i vybraným jedincům různá vyznamenání. Já vím, je to vyloženě detail, ale zrovna mě samotného něco takového velmi potěšilo. Význam roste hlavně v kampani, kde jednotky přecházejí z mise do mise a postupně může jeden voják nasbírat hned celou řádku medailí. Pro ty z vás, kteří se nespokojí se scénáři navrhnutými autory je tu i editor. Bohužel si nemůžete vytvářet své vlastní mapy, což dost zamrzí. Lze si pouze načíst již existující mapu z výběrového menu, na kterou umístíte dle svého uvážení vítězné lokace, označíte si sektory okupované jednou i druhou stranou a vytvoříte seznam dostupných bojových prostředků. Po následném uložení lze takto vytvořený scénář normálně hrát. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Krvavá řež Jak jsem již naznačil, grafika je trochu podobná Combat Mission. Co se ale týká pěších jednotek, tak zde jsou vymodelovány minimálně o dvě třídy lépe. Modely bojové techniky jsou ucházející, přišly mi jen o chloupek horší než v CM. Terén zase působí mnohem uhlazenějším a příjemnějším dojmem. Výjimku tvoří jen stromy a keře, které jsou vyloženě hrozné. Dokonce se mi povedlo zajet s americkým tankem Sherman do vzrostlého porostu tak šikovně, že se mi úplně ztratil. Nejednalo se sice o žádnou katastrofu, přes shortcut jsem mu zadal příkaz, aby prostě vyjel vpřed, ale přesně takové věci napomáhají ještě většímu zmatku v boji. Zrovna nedávno jsem si v jednom článku stěžoval, že autoři strategických her velmi zapomínají při tvorbě grafiky na zobrazování krve raněných a padlých vojáků (znovu připomínám, nejsem žádný sadista, ale k válce a zabíjení takovéhle věci prostě patří). Jak se ale zdá, mé prosby byly vyslyšeny a tak se i vy můžete v G.I. Combat těšit z litrů krve, které vaši i soupeřovi vojáci prolijí při vzájemných potyčkách. Shrnutí ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Intro video, Patch, Cheaty Související články: Novinky, Combat Mission 2 recenze, Close Combat 5 recenze |
Bergy připravil: jd |