Fritz 8 - recenze
9/10

Fritz 8 - recenze

13. 3. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Šachy sice poněkud vybočují z typického záběru herních magazínů, ale tuto královskou hru v elektronickém zpracování bychom neměli přehlížet a proto zde máme recenzi osmé generace Fritze.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 13.března 2003

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není tomu tak dávno, co jsme věnovali jednu recenzi zatím poslední verzi známých počítačových šachů Chessmaster 9000. I když šachy poněkud vybočují z typického záběru počítačových her, nemyslím si, že bychom tuto královskou hru v elektronickém zpracování měli přehlížet a z tohoto důvodu se k ní vracím i v tomto článku. Ten bude věnován jinému šachovému programu - Fritz, který se nedávno objevil na trhu ve své osmé verzi. V recenzi se samozřejmě podíváme trochu podrobněji na to, co nám nabízí a pokusím se i sem tam porovnat jeho možnosti s výše zmiňovaným Chessmasterem.

Čeština
Začnu hned optimisticky a to tím, že program je možné spustit kromě jiných jazyků i v českém prostředí, což bude pro řadu neanglofilů příjemným překvapením. Pokud hned tuto skutečnost srovnám s Chessmasterem, je to jasné plus pro Fritze, nehledě na to, že Chessmaster (byť pro něj existuje neoficiální čeština) od nepaměti nefunguje ani s českým (či jiným) národním prostředím a tak je pro jeho spuštění potřeba v systému nastavit angličtinu.

Jste-li šachový fanatik vyššího kalibru, určitě vás potěší i další oficiální zpráva, podle níž by měl být hlavní engine údajně nejlepší na světě, jehož sílu testovali takoví borci jako třeba mezinárodní eso Garry Kasparov. Ale nejen mezinárodním velmistrům je určen program Fritz, naopak stejně jako Chessmaster si jej můžete přizpůsobit své úrovni, i když jste třeba naprostý začátečník.

Profily
Podobně jako Chessmaster dovoluje Fritz nastavit počítačovému oponentovi celou řadu parametrů, pomocí nichž se dá výborně simulovat libovolný herní styl, tendence k poziční či materiálové hře, hloubka promýšlení, používání knihoven, snaha spíš útočit nebo naopak bránit, síla herního motoru a řada dalších parametrů, jimiž oponenta vyladíte opravdu skvělým způsobem a vytvoříte si osobnost s vlastním herním stylem. Opět odbočím ke srovnání s Chessmasterem, který v tomto ohledu vyjde přeci jen o něco lépe. Nejde ani tak o možnosti nastavení hráčské osobnosti jako takové, ale o práci s vytvořenými profily.

Zatímco Fritz nabízí círka desítku přednastavených profilů (názvy jako Opilý, Trouba, Packal, Zbabělec, Parní válec apod. s ikonou opice nechám raději bez komentáře :), v případě Chessmastera je předdefinovaných hráčů mnohonásobně více. Vypadají i jmenují se jako lidé, často i jako výrazné šachové osobnosti, jejichž herní styl opravdu kopírují. A hlavně jsou seřazení podle úrovně tak, že si brzy najdete odpovídajícího soupeře, se kterým se výkonnostně shodnete a až po čase se odvážíte vyzvat toho o stupínek lepšího. Navíc Chessmaster dovoluje vlastní hráčské profily ukládat, což Fritz z neznámého důvodu neumí, anebo se mi aspoň nepodařilo přijít na to, jak to provést. Čili výhoda Chessmastera je v uživatelské přítulnosti a správě profilů.
Pro začátečníky bude Chessmaster přítulnější i spoustou výukových lekcí od výkladu pravidel, tahů jednotlivými figurami a řadou komentovaných cvičení, testů a rozcviček či drillů. Ve Fritzovi něco z toho také najdeme, nicméně v poněkud spartánštější podobě a ne v takovém rozsahu, hlavně co se týče opravdových šachových začátků.

Herní volby
Fritz umožňuje hrát klasické šachy v několika variantách. Můžete si zahrát bleskovou partii (tzv. Blitz Game), kde si nastavíte časovou kontrolu včetně bonusů a jdete na to. Druhou možností je sehrát vážnou partii, označovanou jako Long anebo Tournament Game. Tato herní volba simuluje klasické partie hrávané i na šachových turnajích, kde si můžete nastavit několik průběžných kontrol a bonusů a nebudou zde zpřístupněni někteří pomocníci a rádcové. Z dalších možností zmíním ještě třeba zajímavou partii „přátelskou“, kde nastavíte počáteční handicap podle toho, jak se sami cítíte. Tento handicap bude použit na začátku partie pro omezení výkonnosti počítače a bude se průběžně měnit podle síly vaší hry. Účelem je, aby počítač hrál zhruba na vaší úrovni a vytvořil vám tak odpovídajícího oponenta, který vás nebude od začátku do konce partie drtit, ale nedovolí to samé ani vám. Čili ideální možnost pro trénink.

Simulace lidské hry
Tímto ale zajímavé herní možnosti nekončí a rád bych vyzdvihl i další vychytávku v podobě „tréninkové partie“ pojmenované v originálu „Sparring“. Zde si na začátku partie zvolíte jednu z pěti úrovní hry počítače a podle toho nastavíte soupeřovu sílu. Počítač pak hraje celou partii relativné dobře (v závislosti na nastavené úrovni), ale sem tam provede záměrnou taktickou chybu. Jde o to, abyste se naučili tuto nabídnutou výhodu odhalit a samozřejmě využít. Simulujete tím vlastně lidskou hru, kdy se běžný hráč podobné chyby sem tam dopustí tím, že prostě něco přehlédne a nevyhodnotí všechny možnosti tak, jak to běžně provádí počítač. Dokonce si můžete zvolit, zda vás program na takovou situaci upozorní (rozsvítí se na obrazovce kontrolka) anebo nechá její odhalení jen na vás.

Z dalších herních variant zmíním ještě tzv. „zamíchané šachy“, kde skočíte do vyváženě rozehrané partie (k dispozici je 2880 variant a můžete si vybrat, kterou chcete anebo ponechat volbu náhodě) a tím se vyhnete úvodním rozehrávkám, které ti zkušenější mohou brát za ztrátu času a skočíte tak až do střední hry. Samozřejmostí je možnost rozestavět figury ručně a turnaj mezi živými hráči i počítačovými oponenty.

Šachové enginy
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Program Fritz je částečně otevřený vzhledem k externím rozšířením a úpravám. Jednou z šikovných možností je používání různých šachových motorů (enginů). Kromě samotného motoru Fritz 8 najdeme přímo v programu další tři jako Comet B50, Crafty 19.01 a starší Fritz 5.32, krom toho pro šachová zakončení a hledání matů se používá k tomuto účelu speciální engine Mate 2.13. Tím ale možnosti zdaleka nekončí a můžete si třeba z internetových stránek www.chessbase.com stáhnout enginy další a nakopírováním do složky Engines je do hry přidat. Poté si lze navolit, jaký engine má hra používat (a navíc i nastavit jeho parametry), případně lze také pořádat turnaje či vzájemné duely enginů a zjišťovat, jak je který oproti jinému silný, jaká je pravděpodobnost výhry jednoho nad druhým apod. Fritz podporuje i multiprocessoring a rovněž lze propojit více počítačů a vyzkoušet jejich vzájemnou hru.

Pomocníci a zobrazení šachovnice
Ke kosmetice, která ale v případě šachů není jen tak samoúčelná, patří zobrazení šachovnice a dalších pomocných oken. Fritz pro své rozhraní použil klasický systém dialogových oken, zpracovaných standardním způsobem známým z operačního systému Windows. A podle mého názoru je to dobře. Samotná šachovnice může být zobrazena jak ve 2D pohledu, tak i prostorově, to vše v řadě předdefinovaných variant s možnostmi i ručně přebarvovat herní pole, figury obou stran i pozadí. Osobně u počítačových šachů vždycky nakonec skončím u standardního 2D zobrazení bez jakýchkoli efektů, hlavně proto, že 3D režim mi přijde nepřehledný, což u šachů je základní problém.

Navíc některé sady figurek, kdy pěšce představují třeba žabáci, věž vypadá jako pařez a ostatní figury ani netušíte, jakou havěť mají reprezentovat, považuji sice za efektní, ale pro hru nepoužitelné. Nicméně 3D zpracování u Fritze mě příjemně překvapilo tím, že umožňuje šachovnici prakticky libovolně natočit a nastavit tak i pohled, který je pro hru opravdu použitelný. I když jsem sám zůstal pořád ještě u konzervativního 2D, vyzkoušel jsem několik partií v 3D pohledech a připadal jsem si jako u skutečné šachovnice a bez pocitu zmatenosti.

Jako každý správný šachový program obsahuje i Fritz pomocníky, díky kterým se šachy lze šikovně učit. Jednak je to trenér, kibicové, které můžete přizvat „ke stolu“ a nechat se častovat jejich „zaručenými radami“. Pokud s tahem váháte anebo si vůbec nevíte rady, můžete si nechat co nejlepší tah doporučit anebo si dokonce nechat všechny možné tahy analyzovat a okomentovat. Rovněž lze nastavit zobrazování ohrožených figur a samozřejmostí je i vrácení špatných tahů zpět, případně otočení šachovnice a dohrání za opačnou stranu. Šikovně zpracované je ve Fritzovi i zobrazení sebraných figur, kdy se na rozdíl od jiných programů neukazuje celý seznam sebraných figur, ale pouze rozdíl oproti soupeři. Pokud třeba černý vyměnil jezdce za koně s pěšcem, zobrazí se pouze tyto figury, kterými se armády navzájem liší. Přijde mi to šikovnější a více přehledné.

Databáze, statistiky, zápisy partií
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Šikovnou vlastností Fritze je možnost využívat schránku pro přenášení zápisů partií a rozestavení figur na šachovnici. Lze tak velice jednoduše nakopírovat průběh celé partie anebo aktuální rozestavení do schránky a odtud je vložit třeba do textového souboru, a to včetně případných anotací a poznámek počítače či vlastních, kterými můžete tahy komentovat. Zápisů pak můžete využívat i obráceným způsobem, že z externího textového souboru partii načtete a můžete pak její tahy přehrávat, pokračovat v jejím průběhu anebo si ji zařadit do databáze buď samostatně, anebo rozšířit tu, kterou společně s Fritzem najdete na jeho CD. Ta mimochodem obsahuje přes půl milionu historických partií až do současnosti, nejstarší z nich je datována rokem 1749 a mezi hráči zde kromě šachových es naleznete i známé historické osobnosti jako třeba Napoleona Bonaparte apod.

Databázemi se dá procházet, vyhledávat podle různých kritériií (lze třeba najít i určité rozestavení figur) apod. No a samozřejmě můžete každou partii podrobit analýze, přehrát si ji a od jakékoli pozice vzít dění do vlastních rukou, případně nechat dohrát počítač. Hrajete-li vážné partie, je vaše počínání zaznamenáváno a výsledkem je hodnocení ELO, což je mezinárodně uznávaný koeficient šachové herní úrovně. Jen pro zajímavost uvedu, že opravdu dobří kluboví hráči mají své ELO okolo 2000, mezinárodní velmistři okolo 2300 až 2500 a špičky typu Kasparov se ochomýtají až kolem hodnoty 2800. Fritzovi 8 bylo prý naměřeno ELO 2825, čili dost na to, abychom se měli co přiučit.

Multiplayer
Fritz nabízí kromě lokálních partií také možnost hrávat na Internetu, a to na serveru www.playchess.com, kam se lze s legálně drženým Fritzem připojovat neomezeně bez dalších poplatků. Případně si můžete stáhnout zdarma klienta, který vás do světa online šachů pustí na dvacet dní a poté vám nabídne za rozumný poplatek rozšířit vstup na celý rok. Server Playchess.com nenabízí „pouhé“ hraní šachů, můžete zde organizovat turnaje, hrát simultánky, sledovat partie ostatních hráčů, navštěvovat různé místnosti a samozřejmě i jen tak tlachat, případně si domlouvat partie a shánět soupeře do turnajů vlastních. Jsou-li šachy vaše hobby a internet vám proudí domácností, je to ideální možnost se vnořit do světa šachu a stát se členem klubu se zdaleka nejpočetnější členskou základnou.

Hodnocení
Na závěr tradičně to, co jsem o programu napsal, shrnu do několika vět. Hra se chlubí nejsilnějším šachovým enginem, který na osobních počítačích lze najít. Navíc není závislý pouze na tomto enginu vlastním, ale lze pro něj vytvořit či stáhnout motory další a do programu je jednoduše přidat. Kladem hry je i kompletně české prostředí, škoda jen, že už není v češtině i celá nápověda.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro úplné začátečníky by mohly přibýt i nějaké ty výukové lekce v přijatelnější a názorné podobě, aby se nováčci rychle zorientovali a byla odstraněna prvotní bariéra. Jinak program obsahuje vše, co by se od něj dalo očekávat včetně bohaté databáze partií, zahájení a koncovek s vcelku bohatými možnosti manipulace (vyhledávání, filtrování, převod zápisů partií, ...). Uvítal bych ještě trochu lepší práci s hráčskými profily. Síťová hra je umožněna prostřednictvím Internetu, kde získáte přístup k opravdu široké hráčské veřejnosti a užitečným informacím.