Autor: Jiří "Skyman" Stejskal Publikováno: 9.listopadu 2001 |
![]() ![]() ![]() Vizuální zpracování na jedničku Grafika, největší slabina FS2000 (ne tak kvalitou jako špatnou optimalizací), je totiž ve FS2002 opravdu na výši. Nové textury scenérie i letadel dělají své a vylepšené grafické efekty příznivý dojem ještě umocňují. Virtuální prostor je opět o stupeň dál, působí přirozeněji a mnohem více vtahuje uživatele dovnitř. Byly přidány i zdánlivě drobné detaily v podobě kouře od pneumatik při dosednutí, kouře z výfuku při startu pístových motorů, kondenzačních stop za proudovými stroji ve velké výšce, funkčních přistávacích i pojížděcích reflektorů nebo odlesků slunce či majáčků na povrchu letadla. Největší zásluhu na atraktivitě nového prostředí FS, kromě nových textur, však mají bezpochyby dvě nové vlastnosti - „inteligentní“ rozmazávání vzdálených textur a tzv. „AutoGen scenery“, což je neméně „inteligentní“ generování nejrůznějších objektů ve scenérii, zpravidla domů a stromů. ![]() Plynulost v leteckém simulátoru??? To už se dostáváme k otázce hardwarových nároků. Co totiž ohromí zejména uživatele FS2000, je plynulost. Ano, čtete dobře. PLYNULOST!!! Jedna ze zcela zásadních věcí, v počítačových hrách obecně a v leteckých simulátorech obzvláště, není FS2002 nikterak cizí. Ba právě naopak. Jen značně naivního (nebo zoufalého) člověka by napadlo spouštět FS2002 na minimální konfiguraci udávané Microsoftem, konkrétně na počítači PII 300MHz s 64MB RAM a 8MB 3D grafickou kartou, ale na sestavě s procesorem minimálně 500MHz, s pamětí o velikosti 128MB a 3D grafikou s 16MB by to již nemusel být takový masochismus, protože možnost bohatého nastavení grafických detailů umožňuje celkem rychle dojít k rozumnému kompromisu mezi plynulostí a kvalitou zobrazení. A je třeba vzít v úvahu i fakt, že FS2002 v rozumném rozlišení s minimálními detaily vypadá stále lépe než jeho předchůdce, nemluvě o plynulosti a lepším letovém modelu (o tom až později). ![]() ![]() ![]() Osobně jsem FS2002 testoval pod Windows 98SE CZ na své sestavě s Celeronem 566 přetaktovaným na 850MHz, s pamětí 512MB a s 32MB grafickou kartou TNT2 PRO. Na tomto PC mi FS2000 běhal víceméně uspokojivě na střední až nízké detaily v rozlišení 1024x768x16, ale mnohdy jsem se neubránil skřípění zubů nad jeho "plynulostí". A na FlyII, konkurentu FS2002 si můj zánovní stroj vylámal zuby úplně. Velkým, a nutno říci příjemným, překvapením pro mě proto byla plynulost FS2002, konkrétně v rozlišení 1024x768x32 s většinou detailů nastavenou na maximální hodnoty. Počet snímků za sekundu (framerate) je ve FS2002 stabilnější než ve FS2000 a není potřeba vysokých hodnot. Na bezproblémové létání naprosto stačí 20 snímků za sekundu a ani při 15ti snímcích se nemusíte obávat nějakého cukání. A už vůbec ne úplného zastavení simulátoru, nezřídka i na několik sekund jako ve FS2000. Každopádně bych však doporučil raději hodně paměti (256 MB a více) kvůli velkému množství textur, než silnější procesor. Letadla ![]() Ve FS2000 jsme se také docela dobře obešli bez přídavných pedálů k joysticku, u FS2002 už budou vítaným doplňkem jako u každého kvalitního simulátoru. Zvýrazněn byl i účinek kroutícího momentu vrtulí. Při nastavení maximální reality je u palubního Corsairu kroutící moment tak velký, že letadlo i za letu výrazně reaguje na práci s plynem a obzvláště při přistání po dosednutí při dojezdu má velkou tendenci utíkat do strany. Sám preferuji malé a střední pístové stroje a tam také spatřuji největší zlepšení. S malou Cessnou 172 nebo 182 je radost létat, ovladatelnost je výborná. Příznivce pístových strojů také jistě potěší věrné modelování jejich ovládání v oblasti bohatosti palivové směsi (mixture) a úhlu náběhu listů vrtule (propeller). Pokud totiž nemáte „mixture“ nastaveno jako automatické a k tomu letadlo s „pevnou“ vrtulí, příliš si nepolétáte. S rostoucí výškou je nutné palivovou směs „ochuzovat“, jinak motor začne ztrácet výkon. Stejně tak při klesání nesmíte zapomenout bohatost směsi opět zvýšit, jinak se může i zastavit. Zároveň je pro optimální výkon nutné i správně nastavovat vrtuli. Začátečníky mohu opět uklidnit, že i tohle se dá vypnout. ![]() ![]() ![]() Výtečným zpestřením je zařazení plovákové Cessny 208. Možnost startovat a přistávat na vodě (samozřejmě s plovákovým letadlem :) je další z nových vlastností FS2002. V předchozích verzích to bylo možné, ale ne oficiálně podporované. I zde se tvůrci trefili do černého a jistě udělali radost mnoha virtuálním pilotům. Voda s letadlem pohupuje, plováky zanechávají na vodě brázdy a pokud pilot nespustí do vody kormidla na plovácích tak letadlo příliš nezatáčí. Skvělá možnost pro uživatele toužící vyzkoušet si práci „bush pilota“ v odlehlých končinách naší planety. Virtuální kokpit Další novinku, virtuální kokpity, opět ocení zejména příznivci menších strojů. A to hned ze dvou důvodů. Prvním důvodem je skutečnost, že pilot sportovního letadla zpravidla létá relativně nízko a potřebuje se často rozhlížet, obzvláště při létání okolo letiště, zatímco pilot dopravního stroje se věnuje spíše přístrojům. Druhým důvodem je kvalita zpracování. S virtuálními kokpity jsme se ve FS již setkat mohli, ale příliš úspěchu neslavily. Nyní mají dobře čitelné funkční přístroje, framerate snižují minimálně, a přestože nejsou interaktivní, u malých strojů skvěle doplňují klasickou přístrojovou desku. Světelné efekty slunce různě ozařujícího interiér ve spojení s detailní scenérií pak prožitek z létání činí ještě působivějším. ![]() Panely Oč více potěší uživatele kokpity virtuální, o to více ho zklamou staré známé panely. A termín "staré známé" je namístě. Tvůrci se z nepochopitelných důvodů stále drží nerealistických panelů, jak je známe z předchozích verzí. Panely strojů převzatých z FS2000 jsou úplně stejné, jako pěst na oko pak působí přepnutí do virtuálního kokpitu u Cessny 172/182, který se realitě blíží mnohem více. Jedinou potěšitelnou věcí v této oblasti je konečně rychlé přepínání pohledů do stran. Tyto pohledy již nejsou tvořeny jen statickými bitmapami, FS se v tomto režimu přepne do virtuálního kokpitu, takže je vidět animované řídící plochy a pokud pohled zabírá i přístroje, jsou funkční a zobrazují aktuální údaje. ![]() ![]() ![]() Naštěstí zůstala struktura FS2002 otevřená a můžeme se těšit na další addony v podobě letadel, panelů, scenérií a utilit. Se starými modely to ovšem nebude tak jednoduché. Namátkou jsem zkoušel importovat několik letadel. Se samotnými modely letadel, až na jednu výjimku, problémy nebyly, ty nastaly u panelů. Přestože není změna na první pohled viditelná, FS2002 má pozměněnou strukturu konfiguračních souborů panelů a jednotlivé přístroje jsou v novém formátu. Přístroje nekompatibilní s novým formátem FS2002 nedokáže zobrazit. Čestnou výjimkou byl L-39 Albatros Milana Lisnera a Beech B50 neznámého autora, kde byly i panely naprosto v pořádku. Řízení letového provozu Microsoft mimo jiné sliboval, že ve FS2002 už nebude virtuální pilot nikdy sám. Tvůrci svému slibu dostáli a vytvořili systém virtuálního řízení letového provozu (ATC). Komunikace probíhá podobně jako v jiných simulátorech, které tuto vlastnost obsahují, tedy textově, volbou ze seznamu možných odpovědi či žádosti. Před letem si dokonce můžete zvolit imatrikulační znak, který se pak objeví na trupu letadla a řídící vás tímto označením budou volat v éteru. Můžete si i vybrat z několika aerolinií, aby označení letadla v případě velkého dopravního stroje více odpovídalo skutečnosti. Výčet aerolinií je sice chudý a České aerolinie tam chybí, ale to se dá snadno opravit prostou editací konfiguračního souboru v Notepadu a přidáním dalších názvů. Od počátku letu do jeho konce žádáte o nejrůznější povolení a potvrzujete příkazy řídících. Když tak nečiníte, nestane se bohužel vůbec nic a realita dostává pořádně na frak. ![]() Simulované ATC však nespočívá jen v pouhé existenci řízení letového provozu, ale i v provozu samotném, který letištím i vzdušným trasám vdechuje život. Konečně je možné na zemi i ve vzduchu potkávat jiná letadla, přistávající, startující, či bůhvíkam letící a jejich hustotu si můžete nastavit v několika stupních. Ovšem celé to mohlo být propracovanější a stále se nemohu ubránit pocitu jisté „nedotaženosti“, přičemž rád vzpomínám na dnes již stařičký Flight Unlimited 2, kde jsem poprvé okusil kouzlo létání v řízeném provozu, byť jen simulovaném počítačem. Bonusy v Professional verzi hry Verze FS2002 Professional, která stojí tučných 70 dolarů, obsahuje narozdíl od Standardu ještě dva, dalo by se říci, bonusy. Prvním je tzv. „Instructor’s Station.” Jedná se o druh multiplayeru, kdy jeden z hráčů v roli pilotního žáka letí s letadlem a druhý v roli leteckého instruktora sleduje jeho pohyb na mapě a může libovolně měnit počasí a generovat poruchy jednotlivých systémů žákova stroje. Tento druh multiplayeru není nový, již nějakou dobu jej nabízí X-Plane, přesto, dle mého názoru, FS2002 nabízí celkem ojedinělou možnost zdokonalování v pilotních dovednostech nejen pilotům virtuálním, ale i těm skutečným. ![]() ![]() ![]() Posledním překvapením FS2002 Professional je modelovací nástroj „gMax“ od výrobce známého 3DS MAX. V instalaci FS o něm není ani zmínka, je třeba jej nainstalovat ručně a nejprve zdarma zaregistrovat přes internet. Tento modelovací nástroj má sloužit k vytváření vlastních modelů letadel i budov pro FS, přičemž jeho schopnosti se zdají být mnohem větší. Samo o sobě je to výborný nápad, je tu však jedno „ale“. Nejsem sice odborníkem na 3D modelování, na druhou stranu o počítačích a programech něco vím. Snažil jsem se převelice, ale za nic na světě se mi z „gMaxu“ nepodařilo vyexportovat ani obyčejnou krychli. Příkazy „Export“ byly zašedlé a nehodlaly svůj status změnit. Z nápovědy k programu jsem se dozvěděl, že „obyčejná“ verze „gMaxu“ export nepodporuje, je třeba stáhnout z internetu verzi pro vývojáře. Možná jsem dělal něco špatně, ale každopádně mi to připadá jako špatný vtip. Resumé ![]() Stáhněte si: Videa (3 MB - 5 MB) |
Jiří "Skyman" Stejskal připravil: jd |