Flight Simulator 2002 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

Flight Simulator 2002 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vydání populárního Flight Simulatoru 2002 od Microsoftu předcházela velká očekávání ze strany uživatelů způsobená značnými nedostatky verze předcházející. Jak to nakonec vše dopadlo?

Autor: Jiří "Skyman" Stejskal
Publikováno: 9.listopadu 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vydání poslední verze populárního produktu Microsoftu, Flight Simulator 2002 (dále jen FS), předcházela velká očekávání ze strany uživatelů, která byla způsobena značnými nedostatky verze předcházející s označením FS2000. Nyní je dlouho očekávaný FS2002 na trhu. A jak to dopadlo?

 Rozdíly mezi Standard a Professional verzí
Nový FS se opět prodává ve dvou verzích - Standard a Professional. Zalétat si můžete ve většině letadel z předchozí verze a těšit se můžete i na několik nových. Verze Standard tak obsahuje vrtulník Bell 206 JetRanger III, dopravní Boeingy 737-400 a 777-300, Cessnu 182S a RG, akrobatickou Extru 300S, „obchodní tryskáč“ Learjet 45, dvouplošník Sopwith Camel a větroň Schweizer 2-32. Nově jsou zařazeny stroje Cessna 172SP, plováková Cessna 208 Caravan, palubní stíhačka Vought Corsair a obří Boeing 747-400. Verze Professional obsahuje navíc Beech King Air 350, Mooney Bravo, Cessnu 208 Grand Caravan a pístový Beech B58 Baron.

Plná instalace zabere na disku přibližně 2 GB a není už nutné mít originální CD v mechanice. Krátce po spuštění FS se objeví přehledné menu, kde je možné snadno a rychle nastavit vše potřebné týkající se simulátoru (grafika, zvuk, joystick, mapování kláves…) nebo konkrétního letu - výběr předdefinovaných nebo uložených letů, nastavení počasí, času, ročního období či výběr letadla. Když je vše nastaveno, můžete směle kliknout na tlačítko „Fly Now!“ a… začít si třeba okusovat nehty, protože s načítáním textur a objektů si FS2002 dává pořádně načas. Rychle a rádi však odpustíte nejnovějšímu FS tento nešvar, až spatříte jeho virtuální svět.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vizuální zpracování na jedničku
Grafika, největší slabina FS2000 (ne tak kvalitou jako špatnou optimalizací), je totiž ve FS2002 opravdu na výši. Nové textury scenérie i letadel dělají své a vylepšené grafické efekty příznivý dojem ještě umocňují. Virtuální prostor je opět o stupeň dál, působí přirozeněji a mnohem více vtahuje uživatele dovnitř. Byly přidány i zdánlivě drobné detaily v podobě kouře od pneumatik při dosednutí, kouře z výfuku při startu pístových motorů, kondenzačních stop za proudovými stroji ve velké výšce, funkčních přistávacích i pojížděcích reflektorů nebo odlesků slunce či majáčků na povrchu letadla. Největší zásluhu na atraktivitě nového prostředí FS, kromě nových textur, však mají bezpochyby dvě nové vlastnosti - „inteligentní“ rozmazávání vzdálených textur a tzv. „AutoGen scenery“, což je neméně „inteligentní“ generování nejrůznějších objektů ve scenérii, zpravidla domů a stromů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přiznám se, že jsem si od těchto nových vlastností FS mnoho nesliboval, vyjma jistoty, že zpomalí běh simulátoru na úroveň promítání diapozitivů z dovolené. Teď si veřejně sypu popel na hlavu, protože je to provedené znamenitě a Microsoft si za to zaslouží pochvalu, ba dokonce jedničku s hvězdičkou. Detailní textury z blízkého okolí jsou v dálce šikovně rozmazávány a výsledek působí velice přirozeně. „AutoGen scenery“ pokryje okolí ohromným množstvím objektů (záleží ovšem na nastaveném stupni detailů), které z barevných holých plání konečně udělají virtuální svět, jak má být. Můžete prolétávat nad malými vesničkami i většími městy, stejně jako nad rozlehlými metropolemi se shluky mrakodrapů v centru a parky a rozsáhlými předměstími s mnohdy až neskutečným množstvím maličkých domků okolo. Věřte, že start z velkého mezinárodního letiště, kupříkladu v New Yorku nebo Londýně, je skutečně impozantní.

 Plynulost v leteckém simulátoru???
To už se dostáváme k otázce hardwarových nároků. Co totiž ohromí zejména uživatele FS2000, je plynulost. Ano, čtete dobře. PLYNULOST!!! Jedna ze zcela zásadních věcí, v počítačových hrách obecně a v leteckých simulátorech obzvláště, není FS2002 nikterak cizí. Ba právě naopak. Jen značně naivního (nebo zoufalého) člověka by napadlo spouštět FS2002 na minimální konfiguraci udávané Microsoftem, konkrétně na počítači PII 300MHz s 64MB RAM a 8MB 3D grafickou kartou, ale na sestavě s procesorem minimálně 500MHz, s pamětí o velikosti 128MB a 3D grafikou s 16MB by to již nemusel být takový masochismus, protože možnost bohatého nastavení grafických detailů umožňuje celkem rychle dojít k rozumnému kompromisu mezi plynulostí a kvalitou zobrazení. A je třeba vzít v úvahu i fakt, že FS2002 v rozumném rozlišení s minimálními detaily vypadá stále lépe než jeho předchůdce, nemluvě o plynulosti a lepším letovém modelu (o tom až později).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Osobně jsem FS2002 testoval pod Windows 98SE CZ na své sestavě s Celeronem 566 přetaktovaným na 850MHz, s pamětí 512MB a s 32MB grafickou kartou TNT2 PRO. Na tomto PC mi FS2000 běhal víceméně uspokojivě na střední až nízké detaily v rozlišení 1024x768x16, ale mnohdy jsem se neubránil skřípění zubů nad jeho "plynulostí". A na FlyII, konkurentu FS2002 si můj zánovní stroj vylámal zuby úplně. Velkým, a nutno říci příjemným, překvapením pro mě proto byla plynulost FS2002, konkrétně v rozlišení 1024x768x32 s většinou detailů nastavenou na maximální hodnoty. Počet snímků za sekundu (framerate) je ve FS2002 stabilnější než ve FS2000 a není potřeba vysokých hodnot. Na bezproblémové létání naprosto stačí 20 snímků za sekundu a ani při 15ti snímcích se nemusíte obávat nějakého cukání. A už vůbec ne úplného zastavení simulátoru, nezřídka i na několik sekund jako ve FS2000. Každopádně bych však doporučil raději hodně paměti (256 MB a více) kvůli velkému množství textur, než silnější procesor.

 Letadla
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Věnujme se nyní další veledůležité věci - letadlům a jejich provedení. Na první pohled je vidět změna k lepšímu v podobě detailnějších modelů s kvalitnějšími texturami. Co vidět není, ale při létání je to o to více znát, je vylepšený letový model. Pryč jsou pocity z FS2000, na jednom zahraničním webu příhodně vystižené termínem „flying in a soup“, volně přeloženo „létání v polévce“. Jsou to jen mé subjektivní pocity, ale řízení se mi zdá mnohem přesnější a letadla mnohem lépe reagují, k čemuž nemalou měrou přispívá i dobře optimalizovaná grafika.

Ve FS2000 jsme se také docela dobře obešli bez přídavných pedálů k joysticku, u FS2002 už budou vítaným doplňkem jako u každého kvalitního simulátoru. Zvýrazněn byl i účinek kroutícího momentu vrtulí. Při nastavení maximální reality je u palubního Corsairu kroutící moment tak velký, že letadlo i za letu výrazně reaguje na práci s plynem a obzvláště při přistání po dosednutí při dojezdu má velkou tendenci utíkat do strany. Sám preferuji malé a střední pístové stroje a tam také spatřuji největší zlepšení. S malou Cessnou 172 nebo 182 je radost létat, ovladatelnost je výborná.

Příznivce pístových strojů také jistě potěší věrné modelování jejich ovládání v oblasti bohatosti palivové směsi (mixture) a úhlu náběhu listů vrtule (propeller). Pokud totiž nemáte „mixture“ nastaveno jako automatické a k tomu letadlo s „pevnou“ vrtulí, příliš si nepolétáte. S rostoucí výškou je nutné palivovou směs „ochuzovat“, jinak motor začne ztrácet výkon. Stejně tak při klesání nesmíte zapomenout bohatost směsi opět zvýšit, jinak se může i zastavit. Zároveň je pro optimální výkon nutné i správně nastavovat vrtuli. Začátečníky mohu opět uklidnit, že i tohle se dá vypnout.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Výtečným zpestřením je zařazení plovákové Cessny 208. Možnost startovat a přistávat na vodě (samozřejmě s plovákovým letadlem :) je další z nových vlastností FS2002. V předchozích verzích to bylo možné, ale ne oficiálně podporované. I zde se tvůrci trefili do černého a jistě udělali radost mnoha virtuálním pilotům. Voda s letadlem pohupuje, plováky zanechávají na vodě brázdy a pokud pilot nespustí do vody kormidla na plovácích tak letadlo příliš nezatáčí. Skvělá možnost pro uživatele toužící vyzkoušet si práci „bush pilota“ v odlehlých končinách naší planety.

 Virtuální kokpit
Další novinku, virtuální kokpity, opět ocení zejména příznivci menších strojů. A to hned ze dvou důvodů. Prvním důvodem je skutečnost, že pilot sportovního letadla zpravidla létá relativně nízko a potřebuje se často rozhlížet, obzvláště při létání okolo letiště, zatímco pilot dopravního stroje se věnuje spíše přístrojům. Druhým důvodem je kvalita zpracování. S virtuálními kokpity jsme se ve FS již setkat mohli, ale příliš úspěchu neslavily. Nyní mají dobře čitelné funkční přístroje, framerate snižují minimálně, a přestože nejsou interaktivní, u malých strojů skvěle doplňují klasickou přístrojovou desku. Světelné efekty slunce různě ozařujícího interiér ve spojení s detailní scenérií pak prožitek z létání činí ještě působivějším.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bohužel kvalita virtuálních kokpitů by mohla být o dost lepší, především u velkých strojů. Nejlépe provedený je zřejmě virtuální kokpit Cessny 172/182, ale mezi námi, takový pohled z kabiny Boeingu 747 po startu z Kennedyho letiště dolů na předměstí New Yorku poseté spoustou domů také není tak úplně k zahození. Co mi však nejde vůbec na rozum, je absence virtuálních kokpitů u některých strojů, konkrétně u strojů Learjet, Mooney, Sopwith Camet, Schweizer a dokonce i u Cessny 182 RG !!! To se dá označit jedině za diletantství.

 Panely
Oč více potěší uživatele kokpity virtuální, o to více ho zklamou staré známé panely. A termín "staré známé" je namístě. Tvůrci se z nepochopitelných důvodů stále drží nerealistických panelů, jak je známe z předchozích verzí. Panely strojů převzatých z FS2000 jsou úplně stejné, jako pěst na oko pak působí přepnutí do virtuálního kokpitu u Cessny 172/182, který se realitě blíží mnohem více. Jedinou potěšitelnou věcí v této oblasti je konečně rychlé přepínání pohledů do stran. Tyto pohledy již nejsou tvořeny jen statickými bitmapami, FS se v tomto režimu přepne do virtuálního kokpitu, takže je vidět animované řídící plochy a pokud pohled zabírá i přístroje, jsou funkční a zobrazují aktuální údaje.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Naštěstí zůstala struktura FS2002 otevřená a můžeme se těšit na další addony v podobě letadel, panelů, scenérií a utilit. Se starými modely to ovšem nebude tak jednoduché. Namátkou jsem zkoušel importovat několik letadel. Se samotnými modely letadel, až na jednu výjimku, problémy nebyly, ty nastaly u panelů. Přestože není změna na první pohled viditelná, FS2002 má pozměněnou strukturu konfiguračních souborů panelů a jednotlivé přístroje jsou v novém formátu. Přístroje nekompatibilní s novým formátem FS2002 nedokáže zobrazit. Čestnou výjimkou byl L-39 Albatros Milana Lisnera a Beech B50 neznámého autora, kde byly i panely naprosto v pořádku.

 Řízení letového provozu
Microsoft mimo jiné sliboval, že ve FS2002 už nebude virtuální pilot nikdy sám. Tvůrci svému slibu dostáli a vytvořili systém virtuálního řízení letového provozu (ATC). Komunikace probíhá podobně jako v jiných simulátorech, které tuto vlastnost obsahují, tedy textově, volbou ze seznamu možných odpovědi či žádosti. Před letem si dokonce můžete zvolit imatrikulační znak, který se pak objeví na trupu letadla a řídící vás tímto označením budou volat v éteru. Můžete si i vybrat z několika aerolinií, aby označení letadla v případě velkého dopravního stroje více odpovídalo skutečnosti. Výčet aerolinií je sice chudý a České aerolinie tam chybí, ale to se dá snadno opravit prostou editací konfiguračního souboru v Notepadu a přidáním dalších názvů. Od počátku letu do jeho konce žádáte o nejrůznější povolení a potvrzujete příkazy řídících. Když tak nečiníte, nestane se bohužel vůbec nic a realita dostává pořádně na frak.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Simulované ATC ve FS2002 hodnotím kladně, ovšem další zdánlivé drobnosti, jako třeba automatické naladění transponderu po pouhém akceptování příkazu řídícího k tomuto úkonu nebo automatické ladění frekvencí mi vadí. Chápu, že autoři chtěli virtuálním pilotům létání ulehčit, jistě se najde dost lidí, kteří to ocení, ale všeho moc škodí.

Simulované ATC však nespočívá jen v pouhé existenci řízení letového provozu, ale i v provozu samotném, který letištím i vzdušným trasám vdechuje život. Konečně je možné na zemi i ve vzduchu potkávat jiná letadla, přistávající, startující, či bůhvíkam letící a jejich hustotu si můžete nastavit v několika stupních. Ovšem celé to mohlo být propracovanější a stále se nemohu ubránit pocitu jisté „nedotaženosti“, přičemž rád vzpomínám na dnes již stařičký Flight Unlimited 2, kde jsem poprvé okusil kouzlo létání v řízeném provozu, byť jen simulovaném počítačem.

• Bonusy v Professional verzi hry
Verze FS2002 Professional, která stojí tučných 70 dolarů, obsahuje narozdíl od Standardu ještě dva, dalo by se říci, bonusy. Prvním je tzv. „Instructor’s Station.” Jedná se o druh multiplayeru, kdy jeden z hráčů v roli pilotního žáka letí s letadlem a druhý v roli leteckého instruktora sleduje jeho pohyb na mapě a může libovolně měnit počasí a generovat poruchy jednotlivých systémů žákova stroje. Tento druh multiplayeru není nový, již nějakou dobu jej nabízí X-Plane, přesto, dle mého názoru, FS2002 nabízí celkem ojedinělou možnost zdokonalování v pilotních dovednostech nejen pilotům virtuálním, ale i těm skutečným.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Posledním překvapením FS2002 Professional je modelovací nástroj „gMax“ od výrobce známého 3DS MAX. V instalaci FS o něm není ani zmínka, je třeba jej nainstalovat ručně a nejprve zdarma zaregistrovat přes internet. Tento modelovací nástroj má sloužit k vytváření vlastních modelů letadel i budov pro FS, přičemž jeho schopnosti se zdají být mnohem větší. Samo o sobě je to výborný nápad, je tu však jedno „ale“. Nejsem sice odborníkem na 3D modelování, na druhou stranu o počítačích a programech něco vím. Snažil jsem se převelice, ale za nic na světě se mi z „gMaxu“ nepodařilo vyexportovat ani obyčejnou krychli. Příkazy „Export“ byly zašedlé a nehodlaly svůj status změnit. Z nápovědy k programu jsem se dozvěděl, že „obyčejná“ verze „gMaxu“ export nepodporuje, je třeba stáhnout z internetu verzi pro vývojáře. Možná jsem dělal něco špatně, ale každopádně mi to připadá jako špatný vtip.

• Resumé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co tedy o FS2002 říci na závěr? Je rozhodně kvalitním produktem, i přes některé skutečně neodpustitelné chyby a nedokonalosti v různých směrech. Grafika výborná, letový model také, létání je velice příjemné. K tomu navíc široká podpora na internetu díky otevřené architektuře. Má co nabídnout začátečníkům i zkušeným virtuálním pilotům a je určitě dobrou koupí. Pro uživatele verze předchozí je přímo povinností.

Stáhněte si: Videa (3 MB - 5 MB)

 
Jiří "Skyman" Stejskal
připravil: jd




 
 
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Flight Simulator 2002 by na víc, nebýt těch nešťastných panelů, nedotažených virtuálních kokpitů a nedokonalé simulace ATC. Ovšem skalní příznivci FS zvyklí na komerční addony a online létání s živým řízením letového provozu si mohou přidat minimálně 5 dalších bodů.

Nejnovější články