F1 Racing Simulation 3 - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

F1 Racing Simulation 3 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 12. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Poslední počin UbiSoftu na poli závodních simulátorů F1 by všichni skalní příznivci tohoto žánru rozhodně neměli přehlédnout a to i přesto, že nedisponuje oficiální licencí jako většina konkurenčních titulů.

Autor: Leon
Publikováno: 27.prosince 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Na první pohled by se mohlo zdát, že Racing Simulation 3 (dále jen RC3) je jen další z četné řady formulových simulátorů. Pokud však uvážíme, že je to nový počin z dílen francouzského Ubisoftu, neměli bychom ho jen tak přehlížet. Už proto, že za sebou mají takové simulátory, jako jsou F1 Racing Simulation, Monaco Grand Prix Racing Simulation 2, F1 Racing Championship a další. Mimochodem, kdo ví, proč se nedrží jednoho názvu. Každopádně RC3 je jejich poslední počin a rozhodně by ho všichni příznivci (především ti skalní) tohoto druhu závodů neměli přehlédnout.

 Bez oficiální licence
Začnu trochu netradičně, totiž největším nedostatkem hry. Tím je bezesporu absence jakýchkoliv oficiálních licencí na závody F1. Jak asi víte, nejnovější licence sbírají u EA pro F1 2001, F1 2002 až F1 xxxx. Geoff Crammond je zase rád, když pro své série Grand Prix sežene alespoň starší licence s pozdějšími aktualizacemi na sezóny novější. Všechno je to otázka peněz, takže se ani nemusíme divit, že EA za to také požadují exkluzivitu. Další jen paběrkují a zbytek nemá nic. Do této poslední skupiny spadá i RC3.

Ve hře tedy nenajdete reálná jména jezdců, týmů, tratí, reklam atd. Pokud to považujete za nepřekonatelný problém a již teď jste hru odepsali, neděláte dobře. Vše je totiž jaksi neoficiálně připraveno pro úpravy od samotných hráčů, tak jak to je již tradicí i u předešlých, výše zmíněných simulátorů. Oficiální tratě tu totiž jsou (až na jednu - nenašel jsem tam Monaco, ale nejsem si jist, zda se trať nějakým způsobem později zpřístupní), ale pod smyšlenými názvy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tak třeba první v řadě, brazilský Interlagos, zde najdete jako Grand Prix Kolumbie, GP USA se zase jede jako GP Mexica, místo Austrálie Nový Zéland, za Malajsii Indonésie apod. Vám známé tratě jsou tedy reálné, jen jinak popsané. Zbytek je tedy ponechán na samotných fanoušcích, kteří si mohou vcelku jednoduše hru upravit tak, že i popisky tratí budou reálné. Asi už tušíte, že stejné je to i u jezdců a týmů. Ač jsou jejich jména smyšlená, každému dojde, že finský jezdec Hilkonen má být ve skutečnosti Hakkinen atd. Bylo tedy jen otázkou času, kdy si fanoušci vytvoří neoficiální patch, který všechny licence do hry přidá, a první vlaštovky naleznete už nyní třeba zde.

 Herní módy a nastavení vozu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Opusťme teď téma licencí a pojďme se podívat, co nám hra nabízí. Vedle klasických módů (single race, time attack, Championship, trénink) tu najdete navíc jen jeden zajímavý, kterým je tzv. „scenario mód“. Ani ten není úplnou novinkou z dílen Ubisoftu, každopádně nabízí velmi vzrušující zábavu. Ocitnete se vždy uprostřed nějakého závodu a musíte splnit nějaké podmínky. Například jedete na určité pozici pět kol před koncem a máte předepsáno, že v dalším kole se můžete propadnout jen o jednu pozici, v dalším už ale musíte být nejhůře na stejné a v cíli závodu na druhé pozici. Je to velmi těžké, ale jako dělané pro opravdové fajnšmekry. Scénářů je něco asi deset na jednu úroveň, po jejich splnění se vám zpřístupní další desítka z těžšího soudku.. Z hlediska módů tak budete marně hledat jen promyšlenou kariéru, což je ale pro formulové simulátory věc (bohužel) zcela běžná.

Zvolíte si mód, jezdce z nějakého týmu, trať a můžete na závodní dráhu. Nejprve byste si ale měli nastavit několik parametrů. Nemyslím tím teď ani tak nastavení vozů, jako spíš Options ve hře. V první řadě jde o zvolení odpovídající obtížnosti, a to ze dvou hledisek. Prvním je jízdní model, druhým úroveň soupeřů. Z počátku nedoporučuji volit obtížnost příliš vysokou, protože byste pak mohli být při závodě nemile překvapeni. Kromě ní si ještě nastavte nějaké parametry pro závod, jako je například možnost poškození vozu, trestání ulitého startu, nutnost kvalifikovat se do 107% času nejrychlejšího a mnoho dalších voleb.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Možnost nastavit si spoustu věcí je pro simulátory od Ubisoftu typická, což nejlépe poznáte, když zavítáte do garáže, kde se vylaďuje vůz. Nemá cenu vypisovat, co se dá nastavit, protože je toho opravdu dost, ne-li skoro všechno. Opravdoví fanoušci se tady opravdu vyřádí, pokud tomu ale nerozumíte, nemusíte se do toho míchat. Hra vám vždy připraví vcelku odpovídající nastavení.

 Jízdní vlastnosti
A jsme konečně na trati. Již po rozjezdu a v první zatáčce patrně poznáte, že RC3 se řadí mezi simulátory, u kterých není problém protočit kola, dostat se do smyku, neřkuli do hodin. Myslím, že je zbytečné se teď dohadovat, zda je správné pojetí toto nebo to druhé, které je nejvíce charakteristické pro simulátory Grand Prix od Geoffa Crammonda - tam naopak vůz na trati sedí až neuvěřitelně. Podobné diskuse se vedou vždy u každého formulového simulátoru a fanoušci se vždy rozdělí na zhruba dva stejné tábory. Rozebírat to v recenzi nemá smysl (stejně by to bylo k ničemu :), takže to berte jako fakt.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pravdou však je, že ti největší blázni do formulových simulátorů preferují právě takové simulátory, ve kterých nastaví největší obtížnost a pak spolu závodí dlouhé hodiny přes internet. Ani se jim nedivím, protože dokonale zvládnout auto, které se při sebemenší chybičce odporoučí mimo trať, je něco fascinujícího a teprve tam se ukáže, kdo to umí nejlépe.

 Umělá inteligence a 3D boxy
Nemusíte ale závodit s živými protivníky, abyste poznali, že každý výlet v RC3 mimo trať vás bude stát minimálně propad o mnoho míst, většinou ale i konec nadějí na slušné umístění v závodě. Protivníci na vás nečekají a jejich umělá inteligence je na takové úrovni, že budete mít nejen problém je předjet, ale vůbec dojet. Záleží samozřejmě i na nastavené obtížnosti, úrovni vašich dovedností a třeba i na tom, zda máte povolené poškození vozu. V tom případě si asi budete dobře rozmýšlet, zda půjdete do rizika a pokusíte se natlačit v šikaně před svého protivníka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Umělá inteligence je dobrá i po jiných stránkách - okamžiků, kdy do vás zezadu najede protivník, mnoho není. Pokud se něco semele na trati, nedělá jim problém překážku objet. K umělé inteligence patří i jejich umělé chyby, kterých si také můžete všimnout. AI je zkrátka jedna z nejlepších v tomto žánru her.

Poslední rok se stává tradicí, že je modelováno prostředí boxů do 3D. V tomto směru drží RC3 krok s konkurencí, ale přiznejme si, zda je to z hlediska hratelnosti důležité. Pokud je to dobře udělané, je to hezké, to je fakt, na druhou stranu bych upřednostnil jiné novinky v těchto simulátorech. Tak třeba stále (a že už je to let) nabádám k zařazení „safety car“ do závodů. Všichni víme, jak taková věc dokáže změnit průběh závodu, přesto je stále opomíjena. Místo toho se dělají boxy do 3D, což není zdaleka tak náročné, stejně tak ale ani důležité.

 Grafické zpracování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ač je hra jakákoliv, vždy je důležité, aby dobře vypadala. Nejinak je tomu i u formulových simulátorů, možná by se dalo i říci, že u nich je předhánění se v nových efektech přímo typické. Tým Ubisoftu se patrně do těchto závodů nechce pouštět, takže vzhledově je hra srovnatelná zhruba s rok starými konkurenty. Tím nechci říci, že grafika za nic nestojí. Ostatně srovnejte si, jaký je vizuální rozdíl mezi F1 2001 a F1 2002. Na první pohled byste to možná ani nepoznali. Grafika RC3 tím ostatně získává jednu podstatnou výhodu - chodí i na slabších počítačích. V každém případě by se vozy daly namodelovat lépe, textury by mohly být podrobnější a i zvuky reálnější. Když už jsme u toho - u málokterých závodních simulátorů se podařilo aspoň trochu věrně zachytit zvuk motoru. Zajímavý problém, ale pokouší se to opět řešit jeden neoficiální patch.

To, co řadí formulové simulátory od Ubisoftu na špičku, je promyšlený systém hraní přes internet. Ten dovoluje až 18 hráčům najednou soupeřit v jednom závodě, bojovat o nejlepší čas v tréninku a vůbec absolvovat celou sezónu souběžně s průběhem skutečných závodů F1. Pokud byste se rádi účastnili podobných internetových klání, je pro vás RC3 i jeho předchůdci jako dělaný. Klubů, kteří si tyto závody pořádají, je po světě mnoho a můžete je nalézt i u nás.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Pouze pro náročné?
Když to vezmu souhrnně, pak musím konstatovat, že Racing Simulation 3 je určen především skalním příznivcům formulových simulátorů. Velmi obtížné jízdní vlastnosti, spousta nastavení a tradičně skvělá hra přes internet - to vše dělá z této hry ideální volbu pro tuto skupinu hráčů. Ti si naopak tolik nepotrpí na dokonalé grafice a snáze i překousnou absenci oficiálních licencí. Sami si naopak vytvoří vlastní neoficiální patche a pak již budou mlaskat blahem. Pokud tedy z jistých důvodů nezůstanou u nějakého předchůdce. Tito hráči totiž neradi mění zaběhnuté standardy a někdy raději zůstanou u starší verze simulátorů, který si už ale doladili podle svých představ.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z důvodů, které jsem vyjmenoval výše, bych naopak hru příliš nedoporučoval těm, kteří to s hraním nemyslí příliš vážně. U těch si naopak dovedu představit, že dají přednost co nejlepší grafice a možnosti zajezdit si rovnou ve Ferrari za Schumachera. Inu, ať si každý vybere co je mu libo.

Stáhněte si: Videa
Související články: Novinky, F1 Racing Championship recenze (4/2001), F1 2002 recenze (7/2002), Grand Prix 4 recenze (6/2002)

 
Leon
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Realisticky pojatý formulový simulátor, který je určen především těm skalním příznivcům závodění. Ti ostatní, hlavně kvůli licencím, asi spíše šáhnou ke konkurenci, i když netvrdím, že udělají dobře. Racing Simulation 3 je totiž v lecčem lepší…

Nejnovější články