F1 Challenge 99-02 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

F1 Challenge 99-02 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

16. 7. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Nejnovější simulátor F1 z dílny EA Sports přichází bez aktuální licence a kariéry, zato hned se čtyřmi uplynulými sezónami. Stojí F1 Challenge 99-02 za povšimnutí nebo jde jen o nastavovanou kaši?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 16.července 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva První zprávy o tom, že EA Sports chystají další simulátor F1, nechávaly nás PCčkáře docela chladnými. Aby také ne. Hra měla vyjít pouze na konzolích a jelikož Electronic Arts už nejsou vlastníky aktuální licence FIA (vypršela jim v roce 2002), měla obsahovat „jen“ jezdce a stáje ze čtyř uplynulých sezón. Snad jediné, co nás mohlo mrzet, byl slíbený režim kariéry, díky kterému bychom se mohli z naprostého nováčka stát světovým šampiónem. Něco takového zatím u počítačových simulací chybí (výjimkou je snad jen nedávná TOCA Race Driver) a je smutné, že titul, který by virtuálním závodníkům umožnil stanout na nejvyšším stupínku motoristického sportu, si měli užívat pouze hráči s joypady v rukou. Ale jak už naznačil minulý čas v předchozích řádcích, šéfové z EA se nakonec rozhodli vydat hru i pro PC - otázkou zůstává, jestli za tím nebyla jen snaha o větší zisk.

 Sezóny 1999 - 2002 jako jeden z trumfů
Až doposud se EA Sports ve svých simulátorech chlubili zejména licencí na aktuální a mnohdy ještě probíhající sezónu, čímž vždy deklasovali své soupeře - především konkurenční sérii Grand Prix od Geoffa Crammonda. Letos jsou ale poprvé v situaci, kdy musí také vyzdvihovat přednosti rok nebo i čtyři léta starého šampionátu. Nuže, co je tak úžasného a zajímavého na loňském ročníku F1 a proč by hráči měli omdlévat nadšením, že si mohou zajezdit závody formulí v roce 1999 či 2000?

Jedním z kladů jsou bezesporu legendární vozy, které jsou nyní k vidění už jen v muzeu nebo na výstavách a potom také přítomnost slavných jezdců. Největší „retro“, přináší v tomhle ohledu samozřejmě ročník 1999, ve kterém lze závodit ještě v bílých vozech stáje Stewart a soupeřit třeba s Alexem Zanardim či Damonem Hillem. Nostalgické vzpomínky ale přináší i další roky, stačí se podívat na vývoj monopostů u jednotlivých stájí nebo na proměny jejich vizáže, v závislosti na měnících se hlavních sponzorech. Oranžový Williams s motorem Supertech, Minardi v modro-stříbrných barvách Telefonica, „sešívaný“ BAR, dnes již neexistující vozy Arrows, Prost, Benetton… a dalo by se jistě dlouho pokračovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Značnou proměnou ale prošlo za čtyři sezóny také jezdecké pole, kromě již zmíněné dvojice Zanardi - Hill stojí za připomenutí jistě i jména jako Mika Hakkinen, Jean Alesi nebo třeba Alex Wurz a Luca Badoer, současní testovací jezdci McLarenu, respektive Ferrari. Podle oficiálních informací by F1 Challenge měla celkem obsahovat 14 týmů, 44 vozů a 34 pilotů a jelikož jsem to kontroloval, musím konstatovat, že to je pravda. Jen pilotů jsem napočítal o čtyři více, ale koho to trápí.

I přesto, že je hra jakýmsi ohlédnutím zpátky, nejsou v ní zahrnuty přestupy a záskoky za zraněné (případně penalizované) jezdce. Tohle už jsem kritizoval už v mé recenzi F1 2001, kdy při výměně pilotů mezi stájemi Jordan a Prost (která proběhla na konci sezóny), nabízeli EA Sports Alesiho v Jordanu, už od prvního závodu v Melbourne. Tehdy se to ještě dalo omluvit s tím, že EA jistě vydají patch atd. Takových případů je ale mnohem víc, co třeba zlomená noha Michaela Schumachera nebo havárie Luciana Burtiho, která dopomohla (společně s finanční injekcí) do kokpitu Tomáši Engemu? Možná namítnete, že jsou to maličkosti, ale pokud hra věrně simuluje danou sezónu, včetně počasí, postavení vozů na startovním roštu a zastávek v boxech, už se to tak malicherné nezdá.

 Zpátky do minulosti
Obrázek zdroj: tisková zpráva V uplynulých čtyřech ročnících seriálu F1 se však neměnily jen soupisky týmů a monoposty jednotlivých stájí. Značnou proměnou mnohdy prošly také závodní okruhy a tak je nasnadě, že v F1 Challenge si užijeme i tratě, které dnes už neexistují nebo se alespoň výrazně liší od své současné podoby. Mírné změny jako rozšířený výjezd ze zatáčky, širší či vyasfaltované únikové zóny na kritických místech nebo nainstalované zpomalovací prahy v některých šikanách ocení asi jen opravdoví fanoušci Formule 1. A totéž lze říci o výjezdech z depa ve francouzském Magny Course a v Kanadě, i když v tomhle případě to už má vliv na dramatické dění v první zatáčce. Je potěšitelné, že designéři z EA Sports si vyhráli i s takovými maličkostmi a snažili se zachytit i ty nejmenší odlišnosti.

Co ovšem přivítají snad všichni, jsou ony razantně změněné nebo úplně přestavěné okruhy. V F1 Challenge tak máme možnost závodit na italské Monze, ještě s původní první (dvou)šikanou nebo na Nurburgringu, v provedení s esíčkem „Castrol S“ i s moderní úvodní pasáží, zvanou Mercedes Arena. Největší atrakcí co se tratí týče, je pravděpodobně německý Hockenheim, který byl kompletně přestavěn (odvážlivci říkají, že dokonce zmodernizován), takže se v podstatě jedná o dva naprosto odlišné okruhy. Máme tudíž na výběr, jestli si pro závod zvolíme novou a zkrácenou verzi z ročníku 2002 nebo dáme raději přednost klasické rychlostní variantě trati, s dlouhými lesními úseky, jako stvořenými pro divoké předjížděcí manévry a vysokou maximální rychlost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nabídka herních módů
Průzkum nabídek hlavního menu přivodí spoustě hráčů asi menší zklamání. Překvapí už jen skutečnost, že menu je úplně stejné jako u loňské F1 2002 - většinou je přeci zvykem změnit alespoň grafický kabátek, který pak v hráči vzbudí pocit, že má novou hru a ne jen předražený datadisk, ne? No patrně s ním byli grafici nadmíru spokojeni a tak ho použili znovu, ale uznávám, že je docela OK. Horší už je to s herními módy, kterých je tu kupodivu o něco méně, než v minulých „verzích“ hry.

Základem je samozřejmě celý závodní víkend, skládající se ze čtyř volných tréninků, sobotní kvalifikace, nedělního warm-upu a vlastního závodu. Jako příprava na Velkou cenu pak dobře poslouží mód privátního testování, který je díky datům z telemetrie rájem pro všechny inženýry a absentovat nemůže ani kompletní sezóna nebo multiplayer (LAN a internet). Co se ovšem ze hry vytratilo, je rychlý závod (Quick Race) a bohužel také velmi pěkně zpracovaná „Driving School“, která byla myslím užitečná i pro ty, co už mají něco v počítačových simulátorech odježděno. Těžko říct, co vedlo autory k takovému rozhodnutí - možná jim přišlo zbytečné mít autoškolu pilota ve hře, honosící se názvem F1 Challenge.

 Chybějící kariéra
A když už jsem u názvu, musím prozradit i poslední nepříjemnost. PC verze hry totiž vůbec neobsahuje mód kariéry a tahle vymoženost je doopravdy pouze doménou konzolí. Zatímco pro Xbox, PlayStation2 a GameCube vychází hra pod jménem F1 Career Challenge, na PC je k naší smůle ono „career“ vypuštěno nejen z názvu, ale i z vlastního programu. Nevím, jestli je to způsobeno licencí nebo třeba až dodatečným oznámením hry pro PC (možná tvůrci jen nestíhali?) ani nevím, jak veliké je to mínus. Z informací o kariéře v konzolové verzi F1 Career Challenge mám totiž smíšené pocity. Na jednu stranu je tu začátečník, který si musí v testech vyjezdit superlicenci a podepsat kontrakt s některým ze slabších týmů.

Postupem času se s lepšícími výkony v PS2/Xbox verzi dostaví i nové lukrativní smlouvy a také monoposty předních stájí, přičemž cíl je jasný - získat v roce 2002 mistrovský titul a nejlépe i pohár konstruktérů. Tohle zní docela fajn. Na straně druhé je však systém odměňování, kdy jsou výkony závodníka hodnoceny na základě jeho výkonů v kvalifikacích a závodech, ale bodíky „přiskakují“ i za plynulé projetí zatáčkou, efektní předjetí protivníka… - tohle už pomalu zavání arkádou. A když jsem se pak dočetl, že za získané body si lze mimo jiné pořídit upgrade motoru, kontrolu trakce, novou (a jistě barevnější) helmu nebo dokonce „pit babes“ :) na zkrášlení boxů, vážně si nejsem jist, jestli je absence kariéry v PC verzi až takovým mínusem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hurá do kokpitu
Abych řekl pravdu, po zkušenostech, které jsem nabyl brouzdáním v herních menu, jsem byl skoro přesvědčen, že celá slavná „novinka“ F1 Challenge 99-02 je pouhopouhý datadisk, nebo nějaký balík čtyři v jednom. Ve vlastní hře jsem proto očekával stejný fyzikální model, použitý už v F1 2002, stejné jízdní vlastnosti i stejný model poškození. Hned po výjezdu z boxového stání mi ale bylo jasné, že v tomhle ohledu tvůrci na hře zapracovali a nutno říci, že k lepšímu. Monopost už není zdaleka tak neklidný, mnohem méně poskakuje po povrchu trati a zlepšilo se také jeho chování v zatáčkách. Zatímco loni záď vozu výrazně „plavala“ a průjezd zatáček připomínal spíše styl rallye, letos všechny formule mnohem lépe drží stopu a působí i trochu těžším dojmem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud bych měl vycházet z oficiálních tiskových zpráv, F1 Challenge disponuje samozřejmě absolutně realistickým fyzikálním modelem. Engine dokáže věrně simulovat grip vozů v závislosti na nastavení a stavu paliva v nádrži. V potaz je brána také teplota a stav vozovky, a totéž platí i pro pneumatiky (simulovány jsou jak Bridgestone, tak Michelin). Chování vozu je též silně závislé na teplotě a opotřebení pneumatik, teplota se promítá také do fungování brzd a motoru (přehřátý agregát klidně exploduje), řidičské schopnosti pak dokonale prověří i jízda v dešti a radosti s ní spojené - opět přilnavost pneumatik, jejich chlazení atd.…

Přiznávám rovnou a bez mučení, že jestli je F1 Challenge absolutně realistickým simulátorem a jestli se monoposty ve hře chovají maximálně reálně, nejsem schopen posoudit. Nikdy jsem žádnou Formuli 1 neřídil, nepatřím ani mezi VIP, kteří se alespoň svezli a navíc, pokud sedím na židli před monitorem, byť s force feedback volantem v rukou, jen těžko mohu cítit chování vozu nebo dokonce zažívat přetížení :) Takže mi nezbývá než věřit, že engine hry opravdu dokáže všechno to, co bylo popsáno v předchozím odstavci a že tahle simulace je v rámci možností maximálně realistická. Nechci se pouštět ani do srovnání s asi největším konkurentem - s Crammondovou Grand Prix 4 - ale je zajímavé, že všechny tři hry (tedy GP4, F1 2002 a aktuální F1 Challenge) mají neoficiální nálepku 100% simulátor a přitom jsou v chování monopostů poměrně velké rozdíly.

 Simulátor úplně pro každého?
Navzdory propracovanosti simulace zůstává F1 Challenge přístupná nejširší hráčské obci. Ve hře byly zachovány rozsáhlé možnosti nastavení, ať už jde o vlastní úroveň simulace nebo o implementované pomocníky, kteří usnadní řízení monopostu. Přednastaveno je opět několik profilů (od začátečníka po veterána), ale není problém si vytvořit svůj vlastní, vybrat jen ty „helpy“, které chcete a upravit si tak hru doslova na míru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud nejste vybaveni volantem a pedály, jistě využijete například protiblokovací zařízení brzd nebo pomoc s regulací plynu - ovládání z klávesnice přeci jen není tak citlivé jako analog. Ostřílení borci ale jistě nechají u všech položek zaškrtnuto „off“ a budou si užívat prokluzujících pneumatik, zablokovaných kol při prudkém brždění či manuálního řazení a ovládání spojky - i s rizikem, že jim klidně zhasne motor.

 Umělá inteligence soupeřů
K nastavení inteligence počítačových soupeřů slouží znovu hned dvě stupnice. Ta první určuje jejich sílu a kvalitu, přičemž platí, že kolem hranice 100% by se měli přiblížit svým skutečným vzorům. (maximum je ovšem 120% - patrně Schumacher s nano implantáty :) Druhá má na starosti agresivitu jezdců a nutno dodat, že s děním na závodní dráze dokáže opravdu divy. Jestliže na základních hodnotách jezdí prakticky celé startovní pole spořádaně za sebou a k předjížděcím manévrům dochází jen na dlouhých rovinkách, případně „na brzdy“ před zatáčkou, zvýšení agresivity udělá s jízdním stylem vážně hodně. Ke snaze o předjetí najednou dochází i v místech, kde to snad ani nejde :), každý druhý jezdec se náhle chová jako Montoya a závody jsou plné atraktivních soubojů v duchu zámořské série CART.

Úrovni umělé inteligence přitom nelze vytknout snad vůbec nic. Protivníci už nejsou tak vystrašení jako v minulých verzích a brzdí až v okamžiku, kdy opravdu musí. Pokud jste rychlejší, neblokují vám zbytečně cestu a ochotně uhnou. Naopak při osobních soubojích nejsou přehnaně citliví a hájí svoji pozici až do poslední chvíle - což je příjemná změna oproti Grand Prix 4. Tam soupeř vždy raději přibrzdil a uvolnil ideální stopu, než aby riskoval kontakt. To v F1 Challenge protivníci neváhají najet bok po boku i do zatáčky a jako by vyčkávají, co vy na to.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Třešničkou na dortu jsou potom jejich rychlé reakce, jelikož dokáží vyhodnotit náhlou změnu situace na trati (něčí smyk, hromadná havárie…) a většinou se i stihnou vyhnout kolizi. Samozřejmostí jsou pak rozdíly ve stylu jízdy - ne nadarmo má každý pilot svůj konfigurační soubor, s koeficienty určujícími výkony při kvalifikaci, v závodě, na startu nebo při předjíždění.

 Pravidla závodu, vlajky a Stop&Go trest
Vedení závodu i traťoví komisaři jsou (stejně jako v předcházejících dílech série) znovu velice striktní - ovšem jen do té míry, jakou jim v nastavení povolíte. Jejich přísné oko sleduje dění na okruhu i v boxech a v duchu předpisů FIA je bez milosti trestána jakákoliv nekázeň. Na pit-lane jsou hlídány rychlostní limity, funkční je také semafor na výjezdu a všechny prohřešky jsou okamžitě penalizovány Stop&Go trestem. Ten je udělován také za předčasný start (takže to chce rychlou reakci a ovládat launch control), za nedovolené zkrácení trati či při ignorování modrých vlajek. Jenom škoda, že tu opět není vlajka červená (znamenající zastavení závodu) nebo alespoň Safety Car - některé kolize, které jsem schválně způsobil, po něm přímo volaly :) Když už je řeč o haváriích, poničené vozy a jejich trosky se po nehodě stále jen "odpařují" neznámo kam a vyvěšené vlajky pořád signalizují jen ikony na obrazovce. Na personál okolo trati, ve stylu Grand Prix série tedy můžeme zapomenout.

Grand Prix 4 je zatím ve vedení, i co se týče boxů a zastávek v nich. F1 Challenge má sice také trojrozměrnou garáž a bandu mechaniků s motion capture animací, ale nějak to není ono. Po vjezdu do boxové uličky hra vždy přehraje stejnou animaci, taková výměna poškozených křídel se ale nekoná. Na druhou stranu, mechanici při Stop&Go trestu jen obhlížejí případná poškození vozu a jasně dávají najevo svůj odstup „já nešahám, já se jen koukám“ :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vychytanější je naopak u F1 Challenge příprava před zastávkou v boxech - na volantu si lze zvolit, co se bude opravovat, kolik paliva se dotankuje nebo jak a o kolik se přenastaví přítlačná křídla. Displej na volantu umožňuje i kontrolu součástí vozu a během závodu lze také měnit vyvážení brzd, podle toho jak ubývá palivo, nebo jak moc jsou opotřebené pneumatiky. Také v nastavení setupu před závodem jsou EA Sports o chloupek dál než jejich kolega Crammond. V pokročilých volbách totiž pokročili o pár detailů a jen těžko bychom na voze hledali něco, co by nebylo možné upravit.

 Skvělá grafika ...
Technické zpracování bývá u titulů z produkce Electronic Arts vždy na vysoké úrovni a F1 Challenge není žádnou výjimkou. Od minulého dílu byla opět vylepšena grafická stránka hry, což je na první pohled asi nejvíce patrné na vlastních vozech. Ty jsou mnohem detailnější a modeláři si letos daleko více vyhráli s tvary křídel, nosů nebo se vstupy sání. Největší proměnou ale prošly pneumatiky, respektive jejich disky, u kterých byly vytvořeny i jednotlivé paprsky! Detailní provedení se nevyhnulo ani kokpitům, které se liší stáj od stáje a s přimhouřením oka se dají označit za autentické, stejně jako volanty, včetně ovládacích tlačítek. Samozřejmostí jsou i speciální efekty jako kouř u pneumatik, dočervena rozžhavené brzdové kotouče, dynamické osvětlení a stíny nebo projevy počasí - vše vypadá téměř reálně.

O něco horší už je to s grafikou okolí. Ta se od dob F1 2001 prakticky nemění a v kontrastu s ďábelsky vymodelovanými monoposty, plnými polygonů, to pomalu začíná být znát. Tratě jsou docela povedené, i když v porovnání s reálem by se jistě našly připomínky - to je ovšem dáno tím, že v EA Sports zatím nepřišli na chuť systému GPS. Bezprostřední okolí okruhů je ale poněkud prázdné a často působí opuštěným dojmem. Tvůrci si dali práci s vytvořením reálných budov a tribun, tu a tam je k vidění i velkoplošná obrazovka nebo kamerový jeřáb, jenže v porovnání s konkurencí je to pořád málo. Rok stará Grand Prix 4 zkrátka nasadila svým detailním provedením tratí s personálem, parkujícími kamiony, sanitkami, helikoptérami a kdo ví s čím ještě, laťku příliš vysoko.

 ... a výborný zvuk
Pochvalu si zaslouží i zvukaři, jelikož pro hru byly připraveny některé nové efekty a podstatné změny se dočkal také motoru. Ten má k dokonalosti opravdu jen krůček a speciálně při záběru externí kamery za vozem jsem nevěřil svým uším. Díky podpoře prostorového zvuku si na více reproduktorech skvěle vychutnáte i start a předjížděcí manévry, potěší také čilá radiová komunikace mezi boxy a kokpitem, do které je přimícháno i jakési zpravodajství o dění na trati.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Jediným „problémem“ tak znovu zůstává fakt, že všechny motory znějí naprosto identicky. Člověk nemusí být zrovna expert přes Formuli 1, aby mu došlo, že Mercedes má asi jiný zvuk než BMW, nehledě na to, že motory z roku 1999 se od těch současných také liší. Nikdo po zvukařích nechce, aby běhali stáj od stáje a nahrávali zvuky motorů při různých otáčkách - i když by to bylo skvělé! :) Přitom by stačilo stávající samply jen trochu poupravit, abychom měli alespoň pocit, že teď nám za zády burácí Ferrari a zprava se blíží nějaká Honda.

 Závěr
Hra F1 Challenge se po mírných úvodních rozpacích nakonec ukázala jako důstojný nástupce loňské F1 2002. Vylepšená fyzika, jízdní vlastnosti a model poškození, jakožto i propracovanější technické zpracování (včetně skvělé AI), jsou pádnými argumenty pro pořízení „nové“ verze simulátoru. Někoho možná zláká také rozsah více sezón, i když ta letošní chybí. Hráčská komunita okolo simulátorů od EA Sports je ale dostatečně silná a tak se jistě dočkáme amatérského upgrade na ročník 2003.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vyššímu konečnému hodnocení však stále brání několik zmíněných nedostatků, mnozí hráči také asi neodpustí autorům vypuštěnou kariéru. Rok po F1 2002 bych možná očekával rovněž více vylepšení, včetně několik ukradených :) novinek, okoukaných u konkurence. Ale ani mix toho nejlepšího z Grand Prix 4 a F1 Challenge by neznamenal naprosto perfektní a bezchybný simulátor, takže autoři mají do budoucna stále co vylepšovat. Tak jako tak, obě hry patří ve svém žánru k absolutní špičce a je na každém, aby si vybral tu, která mu více vyhovuje.

Stáhněte si ke hře: Trailer, Cheaty

Související články: F1 2002 recenze (7/2002), F1 2001 recenze (10/2001), F1 2000 recenze (3/2000), F1 Championship Season 2000 recenze (12/2000), F1 Racing Simulation 3 recenze (12/2002), Grand Prix 4 recenze (6/2002), GT Racing mod pro F1 2002 recenze (1/2003), Novinky

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje (všechny články autora)




 
 
Marek Beniač

Verdikt:

Jednoznačně nejlepší simulátor F1, kterým nás EA Sports za poslední čtyři roky oblažili. Jenom škoda, že chybí kariéra, aktuální sezóna a že se nepodařilo odstranit dřívější nedostatky nebo naopak přidat více novinek.

Nejnovější články