| Autor: Ladis Publikováno: 7.července 2002  | 	
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Podobně i všech 17 tratí je zcela aktuálních - EA dokázali zareagovat na změny na okruzích, takže hra věrně zobrazí například upravený Hockenheimring, stejně jako oproti minulému dílu lépe modeluje tratě Hungaroring, Silverstone či okruh v Monaku. Bežný hráč vetšinu změn, co se okruhů týče, stejně nepozná, ovšem perfekcionisté budou jistě potešeni. F1 2002 rovněž nově modeluje i různorodost povrchů na jednotlivých okruzích, například majitelé volantů podporujících force feedback technologii se budou moci alespoň částečně vžít do pocitů reálného jezdce, kterému se po odjetí závodu na vysoce hrbolaté trati v Brazílii klepou ruce od volantu ještě pěkných pár následujících hodin.  Bez reklam na tabákové výrobky  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Licence             zahrnuje krom skutečných jezdců, týmů a vozů i reálné grafické podání             všech sponzorů, s výjimkou reklamy na tabákové a alkoholické výrobky.             Vozy ve hře tedy až na Ferrari a McLaren Mercedes vypadají jako ve             skutečnosti, přičemž lze na internetu samozřejmě stáhnout i neoficiální             patche, které do hry "vpašují" i těch pár málo zakázaných sponzorů.F1 2002 je uvedena na trh společností EA zhruba půl roku po ještě "horkém" titulu F1 2001. Mnohý z vás si teď jistě řekne, zdali je mezi oběma tituly vůbec nějaký větší rozdíl, který by stál za koupi novějšího dílu.  Novinky v F1 2002 Zcela jistě potěší mírné hardwarové nároky díky perfektně vytvořenému enginu hry. Citelné zpomalení hry při startu je již minulostí. Pro zcela plynulý chod v rozlišení 1280x1024 v 16bit barvách a maximálních detailech vám bude stačit Duron 800, 256 MB RAM a GeForce2 MX, což je konfigurace, na které jsou takové GP4 absolutně nahratelné. Celý závod bude i při nakumulování většího počtu monopostů blízko sebe zcela plynulý, náznak zpomalení je téměř zanedbatelný.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Oproti minulému dílu došlo k vylepšení fyzikálního i kolizního modelu, ke zkvalitnění umělé inteligence (AI), grafiky, ovládání na klávesnici, lépe bylo zpracováno dynamické počasí, novinkou je skvěle implementovaná telemetrie.  Herní módy F1 2002 obsahuje čtyři hlavní módy - Race, což je klasický "víkend", zahrnující čtyři tréninky, sobotní kvalifikaci, nedělní warm-up a samotný závod. V tomto módu si můžeme zcela libovolně vybrat trať, na které budeme závodit. Koncepcí podobný je mód sezóny, kde však postupujeme v rámci šapionátu závod po závodě, přesně dle akuální sezóny 2002. Multiplayer je jednou z hlavních deviz hry, je dotažen téměř k dokonalosti, stojí na něm značný podíl hratelnosti celého titulu (více o něm v závěru recenze).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na konec             jsem si nechal zajímavě pojatý mód Driving school, který je             vhodný pro všechny začínající hráče na poli simulátorů efjedniček.             Za pomoci výukového učitele se ve dvojsedačkových formulích stají             Arrows/Minardi vydáte na první hodinu "autoškoly F1". Učitel vám nejprve             názorně ukáže, kterak správně projet určitou část trati a vaším úkolem             bude projet onu část v jistém časovém limitu. Na pomoc vám budou jakési             barevné vodící pruhy, které vám dle barvy pomohou správně brzdit či             akcelerovat. Vcelku zajímavě pojato a hráč tak získá představu o optimálním             průjezdu zatáčkami. Fyzikální engine Fyzikální engine byl znatelně vylepšen. Podobně jako konkurence, obsahuje i F1 2002 spoustu možností, jak upravit hru jak pro úplného začátečníka, tak i zcela ostříleného hráče. Novinkou je především implementace funkce kontroly startu, která v kombinaci s kontrolou trakce umožní plynulý rozjezd a pokud máte citlivou nohu na pedálu plynu, znatelně méně často dostanete váš vůz do hodin.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      klikněte pro srovávací obrázky mezi F1 2002, Grand Prix 4 a skutečnou tratí Oproti F1 2001 se citelně zlepšil grip při nižších rychlostech vozu a naopak při vyšších již není nepřiměřeně vysoký. Pokud nastavíte kontrolu trakce na "low", chová se vůz zcela reálně. Dokážete vycítit nastupující přetáčivost vozu, která vás však zničehonic nepřekvapí, neboť cítíte její postupný nárůst a ovládáním plynu ji dokážete regulovat. Engine výborně simuluje samotný grip, který je závislý na spoustě veličin, například na poměru převodu, nastavení zavěšení, diferenciálu a spoilerů, nastavení balance brždění v závislosli na stavu nádrže benzínu. Rovněž o dost propracovanější je model gripu v rámci dynamiky počasí. Engine modeluje grip i v závislosti teploty tratě spolu s druhem použitých pneumatik - a to nejen pro různý povrch, ale i co se značky (Michelin/Bridgestone) týče.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Podobně             model gripu v situaci změny povrchu trati (sucho->mokrá část a maopak)             je na vynikající úrovni. S tím souvisí i oproti minulému dílu kompletně             předělaný model pneumatik, který je velmi citlivý na jejich nastavení             (tlak, obutí). Například pokud máte zahřáté pneumatiky a najedete             do mokré části trati, dojde okamžitě k jejich ochlezení a tím ke ztrátě             jejich přilnavosti. Novinkou a dalším významným vylepšením je modelování             teploty brzd a motoru. Například častým bržděním se brzdy více a více             zahřívají a proto musíte brzdit čím dál tím dříve, neboť jejich účinnost             postupně slábne. Podobně přehřátý motor může explodovat, přičemž za             vámi zůstane bílý dým, který známe až moc dobře z nedělních televizních             závodů na Primě. Pomocníci Samozřejmostí je možnost nastavení pomocných a usnadňujících prvků, jako jsou asistence řízení, brždění, ovládání spojky, stability, automatické řazení a další. Co se týče automatického řazení, přichází F1 2002 s novinkou v podobě možnosti poloautomatiky, kdy počítač řadí pouze směrem nahoru/dolů, zbytek je na vás. To se výborně hodí například při brždění, kdy si sami podřadíte, čímž optimalizujete celý brzdný proces a zkracujete brzdnou dráhu na minimum.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      S fyzikálním enginem úzce souvisí i model kolizní a destrukční. Kolizní model byl vylepšen a je mnohem více citlivý, destrukční model je v podstatě zachován - vzduchem tak budou i nadále létat kola, spoilery a křídla :) Opomenout nemohu výborné možnosti vyladění vozu v garáži - nastavit se dá úplně vše, hra rovněž nabízí možnost jak úpravy jednoduché, tak i podrobné, která však již patří do rukou odborníkům. Zde bych se zmínil o možnosti stáhnou z internetu nastavení vozu pro různé situace s možností jejich jednoduchého importu a úpravy pro vlastní potřebu. V porovnání s GP4, kde jsou vozy až nereálně přilepeny k trati, je fyzikální model F1 2002 podle mého názoru na znatelně vyšší úrovni.  Umělá inteligence...  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      ... se ve             hře nastavuje ve dvou odlišných stupních - v rámci schopností soupeřů             a agresivity. Samozřejmostí je odlišný styl jezdců - mají reálné vlastnosti.             Například Michael Schumacher je rychlejší a agresivnější než takový             Alex Yoong. Vlastnosti jednotlivých jezdců se dají vypozorovat najen             během závodu, ale například i na startu v kvalitě a rychlosti jejich             rozjezdu.Při nastavení vyšší agresivity hra dostává větší "šťávu" - oponenti se docela drsně předjíždí a dost účinně blokují. F1 2002 rovněž vyřešily problém minulého dílu - rychlí oponenti v zatáčkách a pomalí na rovinkách. Jejich rychlost v jednotlivých částech tratě se již konečně blíží skutečnosti.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jinak oponenti dělají samozřejmě chyby (tu vylétnou z trati, tu si zase zkrátí šikanu), což rovněž přispívá k reálnému vzezření hry. Jediným vážným problémem je, že jezdci zcela ignorují modrou vlajku (pusť rychlejšího jezdce před sebe) a nijak se vám nesnaží alespoň minimálně uhnout, či přepustit ideální stopu.  Pravidla Pravidla zahrnují omezení rychlosti v pitu, semafor na výjezdu z pitu, penalizaci stop&go za předčasný start, zkrácení trati se získáním výhody, ignoraci modré vlajky aj. Hra umožňuje nastavení pravidel jak dle své potřeby, tak i dle aktuální sezóny. Co mě opravdu mrzí, je absence safety caru. Kdy už se ho jen konečně v simulátorech F1 dočkáme?  Grafika  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V čem             po vizuální stránce vítězně vychází F1 2002 oproti GP4, je pocit vnímání             rychlosti. Především při pohledu kamery nad helmou jezdce (podobně,             jako v televizi), je rozdíl rychlostí 50 kph, 100 kph a 340 kph opravdu             znát. V GP4 mi tento pocit chyběl. F1 2002 rovněž pro zvýšený pocit             vnímání rychlosti využívá efektu motion bluru, neboli rozmazání hran             objektů v záporném směru pohybu. Z F1 2002 je cítit rovněž smysl pro             detail. Například narozdíl od GP4 obsahuje F1 2002 různě vymodelované             volanty pro různé vozy - ty jsou navíc precizněji vymodelovány a potaženy             detailními texturami.Podobně kvalitněji se mi jeví zpracování perspektivy u F1 2002 oproti GP4, kdy mi vzdálené objekty připadaly být neskutečně blízko. Nejen v perspektivě má F1 2002 navrch. Například volba barev je zcela jistě věrnější u F1 2002, než u pastelkových GP4. Podobně modelování objektů kolem trati mi v porovnání s reálnými záběry ze satelitu přijde věrnější u F1 2002, než u konkurence. Sami se podívejte na okolní obrázky, kde jsem pro vás připravil porovnámí reálných záběrů se stejnými záběry z obou her:  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      klikněte na thumbnaily pro srovávací obrázky mezi F1 2002, Grand Prix 4 Grafika hry je v podstatě poměřitelná s předchozím dílem, novinkami jsou tak jen finesky typu prsaté hostesky na startovních roštech, rudě probržděné brzdové kotouče či maník, ukazující vám směr výjezdu z boxů. Ve hře se, podobně jako v minulém dílu, setkáme s množstvím kvalitně vymodelovaných a texturovaných objektů kolem dráhy, při výletu mimo trať odlétává od pneumatik štěrk či tráva, prostě taková formulová idylka ;) Za pozornost jistě stojí poukázání na implementaci multitexturingu a skvělých vizuálních možností Direc X 8.1 v kombinaci s moderními 3D akcelerátory vůbec (dynamické stíny apod.), stejně jako například animovaní 3D mechanici v pitu (zde však GP4 vychází lépe). Kvalitě grafiky znatelně napomůže zapnutí funkce antialiasingu (opět možno porovnat na těchto dvou obrázcích - screenshot s antialiasingem a screenshot bez něj), ovšem za cenu znatelného poklesu snímkovací frekvence hry.  Ozvučení  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ozvučení             F1 2002 je, podobně jako grafika, na vysoké úrovni. Podpora 3D zvuku             na patřičných zvukovkách je samozřejmostí, samply motorů odpovídají             skutečným vozům, skvěle je implementována rádiová komunikace mezi             vámi a pitem. Taková slova povzbuzení, když předjedete jezdce před             sebou či množství varovných informací z pitu (především při kvalifikaci)             například v rámci tzv. "sector flags", jen a jen potěší. Dynamické počasí Hra obsahuje kompletně zpracovanou dynamiku počasí - To je ve F1 2002 zcela realistické. Například vyjedete na suchou trať, odkroužíte si pár kol, načež se obloha začne zatahovat a začne pršet. Déšť však pomalu ustupuje a opět vysvitne slunce. Trať je však místy ještě mokrá, váš vůz tak následně projíždí suchými a mokrými částmi tratě, čímž dochází k ochlazování pneumatik a ke zhoršení gripu - musíte jet proto velmi opatrně - stejně jako skuteční jezdci, pro než je tato situace velmi riskantní.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jakkoliv hra simuluje množství detailů (například vyjetou stopu ve vodě), je výsledný grafický efekt deště ne zcela dokonalý, podobně jako je tomu u GP4 (nesmyslný zrcadlovitý efekt).  Telemetrie Kvalitní telemetrie je to, co chybělo v dosavadních simulátorech F1. F1 2002 ji již obsahuje! Díky ní můžete analyzovat efektivitu vaší jízdy (akceleraci/brždění) například v kvalifikaci, zjišťovat kde můžete projet zatáčku rychleji a kde naopak dříve brzdit. Neposledně můžete porovnávat své výsledky s výsledky ostatních hráčů na serverech společnosti EA.  Multiplayer  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Podobně             jako implementace telemetrie, i imultiplayer vyzvihuje F1 2002 nad             úroveň GP4. Zastavil bych se nyní u možnosti hry přes internet, která             mě velmi nadchla a u které jsem strávil nejvíce času (dosud řádově             desítky hodin).F1 2002 využívají služeb prográmku GameSpy Arcade, který je nejprve třeba nainstalovat. Poté již stačí vybrat v menu hry multiplayer a klient vám najde všechny dostupné hry, včetně informací o počtu hráčů v každé z nich, trati a pingu. Stačí se poté připojit a již si můžete užívat perfektní zábavy, která vysoce převyšuje singl hru. Rovněž můžete hru sami vytvořit, nadefinovat míru simulace a helpů, které je možno zapnout, vybrat trať, nastavit sessions (trénink/kvalifikaci/warm-up/závod) a čekat, až se k vám někdo připojí (řádově vteřiny).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z F1 2002 najdete v naší sekci screenshotů Velmi promyšlené je, že například během tréninku můžete tuto session okamžitě vypustit a nastavit rovnou samotný závod. Samozřejmostí je implementovaný chat, kdy se se spoluhráči můžete domluvit na délce kvalifikace apod.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Co opravdu             potěší, je skutečnost, že k síťovému klání vám bude stačit obyčejný             modem 56kbit. Pingy jsou až neuvěřitelně nízké a v menším počtu lidí             (do 6) se dá hrát téměř bez lagů. Potíž nastává při větším množství             lidí (F1 2002 umožňuje připojení až 16 hráčů). Z vlastní zkušenosti             doporučuji pro hraní víkendy a velmi pozdní noční hodiny ve všední             dny, kdy je připojení přes modem nejkvalitnější díky nižšímu počtu             připojených lidí.Stáhněte si: Demo (56 MB), Trailer (1 MB) Související články: Grand Prix 4 recenze (6/2002), F1 2001 recenze (10/2001), Grand Prix 3 Season 2000 recenze (9/2001), F1 Racing Championship recenze (4/2001), F1 Championship Season 2000 recenze (12/2000), Grand Prix 3 recenze (8/2000), F1 2000 recenze (3/2000), Novinka  | 
| Ladis připravil: jd  |