F1 2002 - recenze
9/10
zdroj: tisková zpráva

F1 2002 - recenze

7. 7. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Současně s Grand Prix 4 od Geoffa Crammonda se na trh dostala další věrná simulace závodů F1 2002 od EA, která se pyšní licencí na aktuální sezónu a multiplayerem přes inet. Která hra je celkově lepší?

Autor: Ladis
Publikováno: 7.července 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Nedávno jste si mohli na Tiscali Games přečíst recenzi na první ze dvou nejočekávanějších simulátorů efjedniček tohoto roku, Grand Prix 4 Geoffa Crammonda. Dnes se podíváme na druhý neméně očekávaný titul, který nám pod názvem F1 2002 představuje všem známá společnost Electronic Arts. Pro maximální možnost porovnání jsem hrál simultánně jak F1 2002, tak i GP4, výsledkem čehož je můj konečný soud či závěr, který zjistíte po přečtení této recenze.

 Licence na letošní šampionát
Co pozitivně odlišovalo a odlišuje EA od Geoffa je fakt, že EA Sports si vždy obstarala pokud možno co nejaktuálnější licence na veškeré své produkované hry. Bylo tomu tak i u série simulátorů F1, rokem 2000 počínaje a dnes číslicí 2002 konče.

F1 2002 má tak oproti GP4 velké plus v podobě oficiální licence na právě probíhající šampionát. Ve hře tedy budete moci zasednout v osobě Mika Sala či Allana McNishe do červenobílého monopostu TF102 týmu Toyota či za Jarna Trulliho a Jensona Buttona do žlutomodrého R202 Renault. Licence nám umožní setkat se i s dalšími novými jezdci - s Takumem Satou či s Markem Webberem a Alexem Yoongem z bezkonkurenčně nejpomalejšího týmu Minardi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobně i všech 17 tratí je zcela aktuálních - EA dokázali zareagovat na změny na okruzích, takže hra věrně zobrazí například upravený Hockenheimring, stejně jako oproti minulému dílu lépe modeluje tratě Hungaroring, Silverstone či okruh v Monaku. Bežný hráč vetšinu změn, co se okruhů týče, stejně nepozná, ovšem perfekcionisté budou jistě potešeni. F1 2002 rovněž nově modeluje i různorodost povrchů na jednotlivých okruzích, například majitelé volantů podporujících force feedback technologii se budou moci alespoň částečně vžít do pocitů reálného jezdce, kterému se po odjetí závodu na vysoce hrbolaté trati v Brazílii klepou ruce od volantu ještě pěkných pár následujících hodin.

 Bez reklam na tabákové výrobky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Licence zahrnuje krom skutečných jezdců, týmů a vozů i reálné grafické podání všech sponzorů, s výjimkou reklamy na tabákové a alkoholické výrobky. Vozy ve hře tedy až na Ferrari a McLaren Mercedes vypadají jako ve skutečnosti, přičemž lze na internetu samozřejmě stáhnout i neoficiální patche, které do hry "vpašují" i těch pár málo zakázaných sponzorů.

F1 2002 je uvedena na trh společností EA zhruba půl roku po ještě "horkém" titulu F1 2001. Mnohý z vás si teď jistě řekne, zdali je mezi oběma tituly vůbec nějaký větší rozdíl, který by stál za koupi novějšího dílu.

 Novinky v F1 2002
Zcela jistě potěší mírné hardwarové nároky díky perfektně vytvořenému enginu hry. Citelné zpomalení hry při startu je již minulostí. Pro zcela plynulý chod v rozlišení 1280x1024 v 16bit barvách a maximálních detailech vám bude stačit Duron 800, 256 MB RAM a GeForce2 MX, což je konfigurace, na které jsou takové GP4 absolutně nahratelné. Celý závod bude i při nakumulování většího počtu monopostů blízko sebe zcela plynulý, náznak zpomalení je téměř zanedbatelný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Oproti minulému dílu došlo k vylepšení fyzikálního i kolizního modelu, ke zkvalitnění umělé inteligence (AI), grafiky, ovládání na klávesnici, lépe bylo zpracováno dynamické počasí, novinkou je skvěle implementovaná telemetrie.

 Herní módy
F1 2002 obsahuje čtyři hlavní módy - Race, což je klasický "víkend", zahrnující čtyři tréninky, sobotní kvalifikaci, nedělní warm-up a samotný závod. V tomto módu si můžeme zcela libovolně vybrat trať, na které budeme závodit. Koncepcí podobný je mód sezóny, kde však postupujeme v rámci šapionátu závod po závodě, přesně dle akuální sezóny 2002. Multiplayer je jednou z hlavních deviz hry, je dotažen téměř k dokonalosti, stojí na něm značný podíl hratelnosti celého titulu (více o něm v závěru recenze).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na konec jsem si nechal zajímavě pojatý mód Driving school, který je vhodný pro všechny začínající hráče na poli simulátorů efjedniček. Za pomoci výukového učitele se ve dvojsedačkových formulích stají Arrows/Minardi vydáte na první hodinu "autoškoly F1". Učitel vám nejprve názorně ukáže, kterak správně projet určitou část trati a vaším úkolem bude projet onu část v jistém časovém limitu. Na pomoc vám budou jakési barevné vodící pruhy, které vám dle barvy pomohou správně brzdit či akcelerovat. Vcelku zajímavě pojato a hráč tak získá představu o optimálním průjezdu zatáčkami.

 Fyzikální engine
Fyzikální engine byl znatelně vylepšen. Podobně jako konkurence, obsahuje i F1 2002 spoustu možností, jak upravit hru jak pro úplného začátečníka, tak i zcela ostříleného hráče. Novinkou je především implementace funkce kontroly startu, která v kombinaci s kontrolou trakce umožní plynulý rozjezd a pokud máte citlivou nohu na pedálu plynu, znatelně méně často dostanete váš vůz do hodin.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
klikněte pro srovávací obrázky mezi F1 2002, Grand Prix 4 a skutečnou tratí

Oproti F1 2001 se citelně zlepšil grip při nižších rychlostech vozu a naopak při vyšších již není nepřiměřeně vysoký. Pokud nastavíte kontrolu trakce na "low", chová se vůz zcela reálně. Dokážete vycítit nastupující přetáčivost vozu, která vás však zničehonic nepřekvapí, neboť cítíte její postupný nárůst a ovládáním plynu ji dokážete regulovat.

Engine výborně simuluje samotný grip, který je závislý na spoustě veličin, například na poměru převodu, nastavení zavěšení, diferenciálu a spoilerů, nastavení balance brždění v závislosli na stavu nádrže benzínu. Rovněž o dost propracovanější je model gripu v rámci dynamiky počasí. Engine modeluje grip i v závislosti teploty tratě spolu s druhem použitých pneumatik - a to nejen pro různý povrch, ale i co se značky (Michelin/Bridgestone) týče.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně model gripu v situaci změny povrchu trati (sucho->mokrá část a maopak) je na vynikající úrovni. S tím souvisí i oproti minulému dílu kompletně předělaný model pneumatik, který je velmi citlivý na jejich nastavení (tlak, obutí). Například pokud máte zahřáté pneumatiky a najedete do mokré části trati, dojde okamžitě k jejich ochlezení a tím ke ztrátě jejich přilnavosti. Novinkou a dalším významným vylepšením je modelování teploty brzd a motoru. Například častým bržděním se brzdy více a více zahřívají a proto musíte brzdit čím dál tím dříve, neboť jejich účinnost postupně slábne. Podobně přehřátý motor může explodovat, přičemž za vámi zůstane bílý dým, který známe až moc dobře z nedělních televizních závodů na Primě.

 Pomocníci
Samozřejmostí je možnost nastavení pomocných a usnadňujících prvků, jako jsou asistence řízení, brždění, ovládání spojky, stability, automatické řazení a další. Co se týče automatického řazení, přichází F1 2002 s novinkou v podobě možnosti poloautomatiky, kdy počítač řadí pouze směrem nahoru/dolů, zbytek je na vás. To se výborně hodí například při brždění, kdy si sami podřadíte, čímž optimalizujete celý brzdný proces a zkracujete brzdnou dráhu na minimum.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S fyzikálním enginem úzce souvisí i model kolizní a destrukční. Kolizní model byl vylepšen a je mnohem více citlivý, destrukční model je v podstatě zachován - vzduchem tak budou i nadále létat kola, spoilery a křídla :)

Opomenout nemohu výborné možnosti vyladění vozu v garáži - nastavit se dá úplně vše, hra rovněž nabízí možnost jak úpravy jednoduché, tak i podrobné, která však již patří do rukou odborníkům. Zde bych se zmínil o možnosti stáhnou z internetu nastavení vozu pro různé situace s možností jejich jednoduchého importu a úpravy pro vlastní potřebu. V porovnání s GP4, kde jsou vozy až nereálně přilepeny k trati, je fyzikální model F1 2002 podle mého názoru na znatelně vyšší úrovni.

 Umělá inteligence...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva ... se ve hře nastavuje ve dvou odlišných stupních - v rámci schopností soupeřů a agresivity. Samozřejmostí je odlišný styl jezdců - mají reálné vlastnosti. Například Michael Schumacher je rychlejší a agresivnější než takový Alex Yoong. Vlastnosti jednotlivých jezdců se dají vypozorovat najen během závodu, ale například i na startu v kvalitě a rychlosti jejich rozjezdu.

Při nastavení vyšší agresivity hra dostává větší "šťávu" - oponenti se docela drsně předjíždí a dost účinně blokují. F1 2002 rovněž vyřešily problém minulého dílu - rychlí oponenti v zatáčkách a pomalí na rovinkách. Jejich rychlost v jednotlivých částech tratě se již konečně blíží skutečnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jinak oponenti dělají samozřejmě chyby (tu vylétnou z trati, tu si zase zkrátí šikanu), což rovněž přispívá k reálnému vzezření hry. Jediným vážným problémem je, že jezdci zcela ignorují modrou vlajku (pusť rychlejšího jezdce před sebe) a nijak se vám nesnaží alespoň minimálně uhnout, či přepustit ideální stopu.

 Pravidla
Pravidla zahrnují omezení rychlosti v pitu, semafor na výjezdu z pitu, penalizaci stop&go za předčasný start, zkrácení trati se získáním výhody, ignoraci modré vlajky aj. Hra umožňuje nastavení pravidel jak dle své potřeby, tak i dle aktuální sezóny. Co mě opravdu mrzí, je absence safety caru. Kdy už se ho jen konečně v simulátorech F1 dočkáme?

 Grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V čem po vizuální stránce vítězně vychází F1 2002 oproti GP4, je pocit vnímání rychlosti. Především při pohledu kamery nad helmou jezdce (podobně, jako v televizi), je rozdíl rychlostí 50 kph, 100 kph a 340 kph opravdu znát. V GP4 mi tento pocit chyběl. F1 2002 rovněž pro zvýšený pocit vnímání rychlosti využívá efektu motion bluru, neboli rozmazání hran objektů v záporném směru pohybu. Z F1 2002 je cítit rovněž smysl pro detail. Například narozdíl od GP4 obsahuje F1 2002 různě vymodelované volanty pro různé vozy - ty jsou navíc precizněji vymodelovány a potaženy detailními texturami.

Podobně kvalitněji se mi jeví zpracování perspektivy u F1 2002 oproti GP4, kdy mi vzdálené objekty připadaly být neskutečně blízko. Nejen v perspektivě má F1 2002 navrch. Například volba barev je zcela jistě věrnější u F1 2002, než u pastelkových GP4. Podobně modelování objektů kolem trati mi v porovnání s reálnými záběry ze satelitu přijde věrnější u F1 2002, než u konkurence. Sami se podívejte na okolní obrázky, kde jsem pro vás připravil porovnámí reálných záběrů se stejnými záběry z obou her:

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
klikněte na thumbnaily pro srovávací obrázky mezi F1 2002, Grand Prix 4

Grafika hry je v podstatě poměřitelná s předchozím dílem, novinkami jsou tak jen finesky typu prsaté hostesky na startovních roštech, rudě probržděné brzdové kotouče či maník, ukazující vám směr výjezdu z boxů. Ve hře se, podobně jako v minulém dílu, setkáme s množstvím kvalitně vymodelovaných a texturovaných objektů kolem dráhy, při výletu mimo trať odlétává od pneumatik štěrk či tráva, prostě taková formulová idylka ;)

Za pozornost jistě stojí poukázání na implementaci multitexturingu a skvělých vizuálních možností Direc X 8.1 v kombinaci s moderními 3D akcelerátory vůbec (dynamické stíny apod.), stejně jako například animovaní 3D mechanici v pitu (zde však GP4 vychází lépe). Kvalitě grafiky znatelně napomůže zapnutí funkce antialiasingu (opět možno porovnat na těchto dvou obrázcích - screenshot s antialiasingem a screenshot bez něj), ovšem za cenu znatelného poklesu snímkovací frekvence hry.

 Ozvučení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ozvučení F1 2002 je, podobně jako grafika, na vysoké úrovni. Podpora 3D zvuku na patřičných zvukovkách je samozřejmostí, samply motorů odpovídají skutečným vozům, skvěle je implementována rádiová komunikace mezi vámi a pitem. Taková slova povzbuzení, když předjedete jezdce před sebou či množství varovných informací z pitu (především při kvalifikaci) například v rámci tzv. "sector flags", jen a jen potěší.

 Dynamické počasí
Hra obsahuje kompletně zpracovanou dynamiku počasí - To je ve F1 2002 zcela realistické. Například vyjedete na suchou trať, odkroužíte si pár kol, načež se obloha začne zatahovat a začne pršet. Déšť však pomalu ustupuje a opět vysvitne slunce. Trať je však místy ještě mokrá, váš vůz tak následně projíždí suchými a mokrými částmi tratě, čímž dochází k ochlazování pneumatik a ke zhoršení gripu - musíte jet proto velmi opatrně - stejně jako skuteční jezdci, pro než je tato situace velmi riskantní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jakkoliv hra simuluje množství detailů (například vyjetou stopu ve vodě), je výsledný grafický efekt deště ne zcela dokonalý, podobně jako je tomu u GP4 (nesmyslný zrcadlovitý efekt).

 Telemetrie
Kvalitní telemetrie je to, co chybělo v dosavadních simulátorech F1. F1 2002 ji již obsahuje! Díky ní můžete analyzovat efektivitu vaší jízdy (akceleraci/brždění) například v kvalifikaci, zjišťovat kde můžete projet zatáčku rychleji a kde naopak dříve brzdit. Neposledně můžete porovnávat své výsledky s výsledky ostatních hráčů na serverech společnosti EA.

 Multiplayer
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně jako implementace telemetrie, i imultiplayer vyzvihuje F1 2002 nad úroveň GP4. Zastavil bych se nyní u možnosti hry přes internet, která mě velmi nadchla a u které jsem strávil nejvíce času (dosud řádově desítky hodin).

F1 2002 využívají služeb prográmku GameSpy Arcade, který je nejprve třeba nainstalovat. Poté již stačí vybrat v menu hry multiplayer a klient vám najde všechny dostupné hry, včetně informací o počtu hráčů v každé z nich, trati a pingu. Stačí se poté připojit a již si můžete užívat perfektní zábavy, která vysoce převyšuje singl hru. Rovněž můžete hru sami vytvořit, nadefinovat míru simulace a helpů, které je možno zapnout, vybrat trať, nastavit sessions (trénink/kvalifikaci/warm-up/závod) a čekat, až se k vám někdo připojí (řádově vteřiny).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z F1 2002 najdete v naší sekci screenshotů

Velmi promyšlené je, že například během tréninku můžete tuto session okamžitě vypustit a nastavit rovnou samotný závod. Samozřejmostí je implementovaný chat, kdy se se spoluhráči můžete domluvit na délce kvalifikace apod.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co opravdu potěší, je skutečnost, že k síťovému klání vám bude stačit obyčejný modem 56kbit. Pingy jsou až neuvěřitelně nízké a v menším počtu lidí (do 6) se dá hrát téměř bez lagů. Potíž nastává při větším množství lidí (F1 2002 umožňuje připojení až 16 hráčů). Z vlastní zkušenosti doporučuji pro hraní víkendy a velmi pozdní noční hodiny ve všední dny, kdy je připojení přes modem nejkvalitnější díky nižšímu počtu připojených lidí.

Stáhněte si: Demo (56 MB), Trailer (1 MB)

Související články: Grand Prix 4 recenze (6/2002), F1 2001 recenze (10/2001), Grand Prix 3 Season 2000 recenze (9/2001), F1 Racing Championship recenze (4/2001), F1 Championship Season 2000 recenze (12/2000), Grand Prix 3 recenze (8/2000), F1 2000 recenze (3/2000), Novinka

 
Ladis
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Vědom si faktu, že mě část z vás posléze v diskuzi virtuálně ukamenuje, musím přesto čelit vaší neporovnatelné přesile a směle se tímto pouštím do ošemetného hodnocení :) Celkově shrnuto, F1 2002 je špičkovým simulátorem formulí 1, který množstvím svých kvalit (především fyzikálním enginem, grafikou, multiplayerem a telemetrií) zcela jasně překonává GP4. Pár drobných chybiček by se sice našlo, ale zbytek je doslova převálcuje. Tímto mu zcela bez jakýchkoliv rozpaků dávám ohodnocení 94%, které si právem zaslouží.

Nejnovější články