Autor: Marek Beniač Publikováno: 21.června 2006 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Kromě zmíněných módů stojí určitě za pozornost položka Challenges, nenápadná součást závodění v kariéře. Po vzoru SCAR znovu obsahuje velmi zajímavý soubor „dovednostních“ disciplín, zaměřených vždy na určitou část závodění. O různých soubojích jeden na jednoho, případně o hrátkách s maximální rychlostí a radarem jsem psal už vloni (mrkněte na SCAR review), do Evolution GT naštěstí přibyla i řada dalších. Hraje se například na maximální využívání vzduchového pytle za vozem, na totální rozhození psychiky soupeřů nebo neposlušnou techniku. To když je zapotřebí dovézt do cíle už značně pochroumaný vůz, eventuálně dokončit závod skoro bez použití brzd. Zrovna v tomhle případě se zadání „brzdi maximálně už jen 30 vteřin“ zdá docela šílené a mimo realitu. Ale co když budou brzdy poškozené nebo přehřáté? V reálu docela uvěřitelný scénář, ne? ![]() Už po pár odjetých závodech se však zkušenosti hromadí a kromě XP bodíků inkasujete čas od času také takzvané Skill points. Těmi lze libovolně a podle uvážení upravovat celkem devět atributů, jenž rozhodují o řidičových reakcích, výdrži, kondici či psychické odolnosti. Vše se pak výrazně promítne do dění na závodní dráze. Vylepšit jde i výbava, s jakou usedáte za volant. Sponzoři nabízejí nové modely přileb a závodních kombinéz, v kokpitu vozu najdou uplatnění také lepší rukavice (zvýší se ovladatelnost) nebo kvalitnější závodní obuv (plynulejší akcelerace i brždění). ![]() ![]() ![]() Jak vidno, Evo GT se od SCAR v mnoha ohledech liší jen minimálně. Na druhou stranu, proč opravovat něco, co není rozbité, že? Pár nových nápadů by se přesto našlo. Při tvorbě hráčského profilu se kupříkladu vybírá z předpřipravených „šablon“ povaha závodníka. Natural, Iceman, Test driver… překlad myslím není třeba. Hned zpočátku tedy můžete vyzdvihnout některé přednosti a určit směr vývoje svého virtuálního já. ![]() Testovací pilot samozřejmě skvěle jezdí, ale chybí mu praxe ze soubojů na dráze. Borec s chladnou hlavou se nenechá jen tak znervóznit, jeho slabinou je ale horší předvídání. Vylepšit celkové hodnocení pomáhá i volba hlavního sponzora před novou sezónu, který (kromě barevného zbarvení vozu) výrazně ovlivní též zisk XP bodů. Některá společnost preferuje čistou jízdu a rekordy, násobí proto body získané v těchto kategoriích. Naproti tomu konkurenční firma vsází na agresivitu a ocení časté předjíždění a těsné souboje. Autopark skrývá pestrou škálu více jak třiceti vozů, různého výkonu i značek. Díky rozvržení kariéry se začíná závodit v relativně slabých modelech, jenž sotva opustily showroomy prodejců. Audi A3, Opel Astra, Renault Clio, Seat Leon, Volkswagen Golf… zkrátka celkem běžní účastníci provozu na našich silnicích. Milestone sice většinu z nich prezentují v GTI, sport nebo turbo verzích, oproti kolegům ze hry jsou však chudými příbuznými. Není divu, vždyť dál tu máme Chevrolet Corvette Z06, Pagani Zonda nebo TVR T350 a TVR Tuscan 2 Targa. Nezapomnělo se ani na Alfu Romeo (konkrétně na modely GT, Brera a 8C Competizione), na závodní dráhu lze ale vyrazit klidně i v limuzíně Audi A6. ![]() ![]() ![]() Opravdové závodění ovšem začíná až s okruhovými speciály, mnohdy jak vystřiženými z GT a DTM sérií. Ne že by mi nestačili sportovní Mercedesy SLK 55 a SL 55 od AMG, ale kam se hrabou na Chevrolet Corvette C6.R nebo Audi A4 Racing. Ty jsou takříkajíc úplně nejvíc ;) a racing verze Meganu, Clia, Seatu Leon či Opelů Astra/Vectra zůstanou navždy v jejich stínu. Závěr kariéry navíc zpestří ještě kvarteto bonusových aut, ve složení Bugatti EB110, Pagani Zonda F a Mercedes CLK DTM, respektive CLK GTR. Vskutku vytříbená společnost, člověk pomalu neví, s čím jezdit dřív. Výběr plechových miláčků do jisté míry ovlivnil lokace okruhů. Úvod obstarávají převážně městské tratě, vytyčené často v samotném centru evropských metropolí. Z těch nových jmenujme Berlín, Barcelonu, Londýn, z těch co známe už ze SCAR jsou to Milán a Florencie. Mimochodem mnou nedávno kritizované anonymní rádoby Los Angeles z Ford Street Racing, by si mohlo vzít z Evolution GT příklad, modeláři z Milestone totiž dávají přednost autenticitě. Skutečné budovy, pamětihodnosti… takhle by to mělo vypadat. ![]() Trochu jen zamrzí dvě města „obšlehnutá“ ze SCAR, ovšem co je to proti závodním okruhům. Tam jsem bohužel zaznamenal 80% úspěšnost recyklace, z pětice tratí jen nová pouze ta španělská, Albacete. Nic proti duplikování mé oblíbené Laguna Seca a promíjím i herně ne zrovna frekventovanou Valencii. Ale další návrat na Donington? Teď jsem si ho dosyta užil v ToCA Race Driver 3. A znovu Hockenheim? Sakra, ukažte mi závodní hru, kde tenhle populární německý okruh chybí. Nemám to autorům vyloženě za zlé, přesto co příště vybrat nějaké nové atraktivní lokace? Vždyť oni ze SCAR přetáhli i fiktivní Michelin Stadium. Jako balzám na nervy, pocuchané duplicitou, ruchem závodních okruhů a městským smogem, naštěstí působí poslední trojice tratí. Vystavěná pěkně na venkově a na čerstvém vzduchu. Je libo skotskou ostrovní krajinu, plnou jezer a skalisek? Nebo dáte přednost francouzskému Cote d´Azur, s tropickým klima, azurovým pobřežím a modrou oblohou na horizontu? Poslední leč doporučenou možností je pak Corsika, ani ne kvůli scenérii, jako spíš kvůli nostalgii. Světe div se, pod názvem Corse Island se skrývá trať známá z Porsche Unleashed! Ano, je to ta na pobřeží, s majákem a skalním masivem po levé ruce. Evo GT ji obsahuje takřka celou, jen před vesničkou, těsně za tunelem, uhýbá prudce mezi domky. Přesto díky za to herní retro. ![]() ![]() ![]() Bez tuningu Zpravodajská povinnost velí zmínit absenci tuningu a nastavení. Kdo zná Squadra Corse Alfa Romeo ví o čem je řeč, přesto: Milestone se zaměřili výhradně na vylepšování postavy řidiče. Na autech si (kromě barvy) nenastavíte vůbec nic. Žádná nová křídla, žádné vinyly, natož disky kol. O lepší převodovce, sportovních tlumičích a pneumatikách ani nemluvím. Nekoná se ani úprava setupu v garáži, který by dokázal zvýšil přítlak či upravit tvrdost podvozku. Všichni závodí s naprosto identickými vozy a se stejným nastavením od mechaniků. Rozhodují jen výkony na trati a kvalita řidiče, kteroužto si v duchu RPG sami budujete. Inu jak už bylo řečeno, SCAR tuto novinku úspěšně aplikoval a Evo GT v ní plynule pokračuje. Fyzika a poškození ![]() První minuty hraní každopádně nejsou nijak ohromující a na chování aut je třeba si zvykat. Kdo otestoval demoverzi, jistě bude souhlasit. Zpočátku se zdá, že všechny vozy jsou až přehnaně nedotáčivé, poměrně líné (co se akcelerace týče) a skoro nebrzdí. Nevím, jestli je to o zvyku nebo o v tu chvíli čerstvém profilu „nezkušeného“ řidiče, nicméně po chvíli hraní a zisku několika Experience Points se rychle adaptujete. ![]() Vylepšená AI, vylepšený engine V recenzi Squadra Corse Alfa Romeo jsem kritizoval umělou inteligenci, za její nízkou agresivitu a malou bojovnost. Tvůrci na tom zapracovali – možná čtou TISCALI Games ;) a v Evolution GT již předvádějí nebojácné a šikovnější počítačové protivníky. Ti stále dokáží vyrábět „lidské chyby“ (nedobrzdí, při výjezdu ze zatáčky dostanou smyk…) zároveň se ale nebojí chodit do soubojů a často se odváží i předjíždět. Když jsou v ohrožení, drží před zatáčkou defenzivní stopu, ke štěstí už chybí snad jen větší rozvaha – někdy to přeženou a smetou vše, co jim stojí v cestě. Možná mají příbuzné v ToCA 3 ;) ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii K technickému zpracování už jen tolik, že sesterská verze pro PS2 je sice patrná, nikoliv vyloženě na obtíž. Konzolová menu zůstala - jejich ovládání se zdá svižnější, přesto stále zdržují rozbalováním nabídek a věčným ukládáním dat do profilu. Grafika byla zjevně vyleštěna a hra vypadá pěkně, jistě i díky depth of field a HDR. Patřičně efektní jsou tradiční efekty při navracení času a „znervóznění“ řidiče, které však vyžadují grafickou kartu s pixel shadery. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty... Související články: Novinky, SCAR recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |