Evil Dead 2: Regeneration - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Evil Dead 2: Regeneration - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 10. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Smrt je cítit všude okolo. Ještě aby ne, když ležím uprostřed hřbitova s rypákem v zemi a jediné, co mě dělilo od hrobníkovy lopaty, byla moje motorová pila, která našla uplatnění i v béčkovém filmu Duch lesa.

Autor: Warlock
Publikováno: 27.října 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická PC
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva Smrt je cítit všude okolo. Ještě aby ne, když ležím uprostřed hřbitova s rypákem v zemi a jediné, co mě před okamžikem dělilo od hrobníkovy lopaty, byla moje motorová pila. Zástupy mrtvol, které se měly až podezřele k světu, leží všude kolem. Slyším podezřelý zvuky, ale nejsem schopen ani zvednout hlavu. Teď je to stejně fuk, už nemám čas něco udělat. V každé jiné situaci by mi proběhnul před očima celý můj život a já rozmýšlel svojí obhajobu u posledního soudu. Ale najednou se musím smát - parťák Sam si vypůjčil hrudník kostlivce a hraje na něj jako na xylofon. Se zatnutými zuby se pomalu zvedám a oklepávám ze sebe kousky rozřezaných těl. Namířím na něj hlaveň brokovnice a stisknu spoušť. Po ohlušujícím výstřelu si vychutnávám hrobové ticho a snažím se nemyslet na to, že se za chvíli vrátí. Vždycky se totiž vrátil… navíc s plnou hubou keců.

Nějak takhle se budete cítit při hraní third-person akce Evil Dead 2: Regeneration - někde na pokraji zoufalství, naděje a absurdity. Stejně jako v prvním díle z roku 2001 se setkáte se statečným Ashem, věrnou kamarádkou motorovkou a Knihou mrtvých, která opět vystrkuje růžky. Se všemi jste měli možnost se už seznámit v kultovní filmové trilogii Evil Dead, u nás nazvané Duch lesa, kde všemu úspěšně sekundovala hniloba, spousta krve a koncentrovaná hrůza, které si ale v počítačové variantě příliš neužijete. Za to může jeden človíček jménem Sam, který vás bude provázet po celou dobu vašeho dobrodružství, a díky němuž by se i z té nejděsivější atmosféry stává pouťová atrakce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Zachránit si krk
I když by se mohlo zdát, že jediné, co spojuje hlavního hrdinu a autora scénáře, je blázinec, kam se hned v úvodu podíváte, není to až tak úplně pravda. Příběh se formou „co by, kdyby“ odvíjí od závěru druhého filmu. Ash, který zázrakem přežil masakr v tajemné chatce hluboko v lesích, je obviněn z vraždy svých přátel. Soudní tribunál se nijak nezabýval možností existence tajemných sil, které jsou podle něj za hranicemi lidského chápání, tudíž na ně právo nebere zřetel. Proto poslal hrdinu do léčebny pro duševně choré kriminálníky. I tam by se dalo svým způsobem v klidu dožít, kdyby jeho doktor nebyl ještě větší blázen, než je Ash. Ten je tedy nucen vydat se na menší zdravotní vycházku, aby zastavil hrůzu, které se za pomoci Knihy mrtvých dostala opět na svět.

A nutno dodat, že ač to nebude vycházka z nejdelších, navštívíte o to více různorodých lokací. Začal bych u temného lesíku, kde by se Sněhurka vřelého přijetí rozhodně nedočkala. Poté se vypravíte do dolů, cestou se zastavíte na hřbitově, minete přístav a skončíte v katakombách. Přestože vás hra bude většinou vodit za ručičku a šance zabloudit je mizivá, v postranních uličkách se nachází knižní stránky, které vám zpřístupní bonusy v podobě filmových záběrů z dabingového studia a další podobné materiály. Právě ty lehce zvedají dobu strávenou za obrazovkou, která se pohybuje okolo deseti hodin.

DUCH LESA - FILMOVÁ SÉRIE
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Evil Dead (1981) – Původně byste si na tento nízkorozpočtový horor asi nevsadili ani pětník. Postupem času se z něj však stala kultovní záležitost. Nebyly to ale herecké výkony či speciální efekty, díky kterým si vysloužil další dvě pokračování a místo mezi béčky ve zlatém fondu kinematografie. Spíše to byla perfektní práce kamery, velmi zvrhlé nápady (znásilnění klackem) a v podstatě vytvoření zcela nové podoby hororu.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Evil Dead 2: Dead by Dawn (1987) – Opět vás děj zavede do opuštěné chatky daleko od civilizace, kde je z pouhé zvědavosti spuštěna kazetová páska, obsahující kletbu z Knihy mrtvých. V druhém díle si znovu Ashe zahrál Bruce Campbell, který se spolu s ostatními smrtelníky vydá na pospas nevyzpytatelným silám Zla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Evil Dead 3: Army of Darkness (1993) – Už na konci druhého dílu si scénárista a zároveň režisér všech tří filmů Sam Raimi nechal otevřená vrátka pro pokračování, když nechal hlavního hrdinu uvíznout ve 13. století. Ten při čtení zaklínadla, které by ho navrátilo zpět, udělá drobnou chybu. Seznamte se, přichází armáda Temnoty, a vy jste uvězněni v bodáky prošpikované hluboké studni na nádvoří středověkého hradu.

 Kámoš z pekla
V nadpisu nemluvím o nikom jiném než o metr padesát vysokém, skoro plešatém a věčně užvaněném človíčkovi – Samovi. Ten rozhodně není žádnou koulí na noze, o níž byste se museli neustále starat, právě naopak. Můžete si sním dělat doslova cokoliv (samozřejmě v mezích slušnosti, ale občas překročíte i ty). Vděčit za to můžete zrůdným pokusům doktora Reiharda v léčebně Sunny Meadows, kde se ze Sama stalo něco na hranici světa živých a mrtvých. To z něj však dělá ideálního kandidáta na nasazení do první linie.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kdykoliv je totiž Sam rozsekán na nudličky, zašlápnut, dekapitován, vámi zastřelen za nemístné řeči, vcucnut větrákem a nebo jenom nedává pozor a spadne ze skály, vždy se po chviličce objeví znovu. Další jeho předností je malá velikost. V situacích, kdy se potřebujete protáhnout prasklinou ve zdi a nachází se někde poblíž portál, můžete se přepnout do Samova těla a plně ho ovládat, včetně efektního trhání hlaviček nepřátel nebo jízdy na zlobrovi.

Takové portály slouží k ukládání hry. Tvůrci se poučili z dřívějška a tento proces tolik nekomplikují. Není tedy problém se vrátit k některému z nich a uložit si hru podle libosti. Portály jsou naštěstí dostatečně hustě rozesety po celém světě a dokonce v případě přechodu mezi jednotlivými úrovněmi nebo po zabití klíčového bosse je hráči nabídnuta možnost na vytvoření nového savu.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 S motorovkou až za hrob
Té se jen tak snadno nezbavíte. Právě motorová pila se ve filmové předloze stala vaší nedílnou součásti poté, co se Ash připravil o pravé zápěstí, když jeho ruku posedl démon. V každé ruce lze nést jednu zbraň a později řetězovku vyměníte za harpunu, která vám umožní si nepřítele přitáhnout k tělu a za pomoci brokovnice mu dokázat, že neví, kde mu hlava stojí. Z další výzbroje bych zmínil automatickou pistoli a skutečně žhavý plamenomet, u nichž byste marně hledali jakýkoli ukazatel nábojů nebo paliva. V rámci celkového zjednodušení odpadla ze hry veškerá adventurní část, kde jste si v prvním dílu mj. vyráběli střelivo.

I Sam by se dal považovat za samostatnou zbraň. Nejenže je neustále ozbrojen vtipem, ale stiskem jednoho tlačítka si ho přenesete přesně na vaší pravou nohu a po vzoru Baroše ho vykopnete na nejbližšího zombíka, ze kterého nesleze dříve, než mu udělá do krku průvan. Ani nemrtví na tom nejsou o moc hůře. Vedle již zmíněných chodících mrtvol potkáte okřídlené démony, drsňáky s lopatou nebo krumpáčem a několik horníku ozbrojených dynamitem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ze schopností hrdiny bych ještě zmínil komba s řetězovkou a brokovnicí, které po stisknutí několika příslušných kláves udělají z nejbližších nepřátel sekanou. Většinou se s ní stačí ale jenom bezmyšlenkovitě ohánět a na rozdíl od režimu, kdy se v Ashovi probudí jeho temné já, mnoho využití pro smrtelná závěrečná komba nenajdete.

HOROROVÉ PRVNÍ SPUŠTĚNÍ
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S problémy technického rázu se za celou dobu hraní asi nesetkáte, ale pro některé může být prvotní rozchození trošku oříškem. Než váš netrpělivý kurzor zarejdí na tlačítko Play ve startovní obrazovce, musíte věnovat pozornost některým drobnostem, kvůli kterým se tato hra stává unikátní, bohužel ve špatném slova smyslu. Předně si pečlivě prostudujte tabulku s (jinak intuitivním) ovládáním, protože jak náhled, tak pozdější úpravy přímo při hraní nejsou možné. Přidejte si k tomu ještě nutnost mít v mechanice originální CD s ochranou Securom a při každém další přenastavení budete blíže nervovému zhroucení.

To samé platí u rozlišení grafiky, ve kterém hra poběží. U většiny titulů by se nad tím člověk ani nepozastavoval, když však spustíte Evil Dead 2 v jiném rozlišení, než máte nastaveno ve Windows, vyskočí na vás velmi ošklivé okýnko. Pokud nebudete schopni nalézt právě to vaše rozlišení, nezapomeňte zaškrtnou políčko "Show all". Za předpokladu, že už jste se probili výše zmíněných hejnem mušek, čeká na vás ještě jedno nemilé překvapení. Může se vám stát, že budete bušit do klávesnice jak diví a hlavní postavička se nepohne o milimetr, což ještě nemusí vyústit v plazení po čtyřech pod stolem a kontrolovaní spleti kabelů. Všechno způsobuje defaultní zapnutí položky Vibration, která je "chytře" umístěna v položce New game.

 Perfektní ozvučení
Moc často se nestává, aby se představitel hlavní filmové role s takovou chutí pustil i do dabování svého počítačového klonu, jako je tomu v případě Evil Dead. Bruce Campbell - stejně jako v prvním dílu - vynaložil veškeré své herecké umění a svůj skvělý výkon zopakoval. Zajímavostí rozhodně je, že Sama namluvil mladší bratr režiséra filmu Ted Raimi, kterého můžete znát jako Joxera ze seriálu Xena.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Hudební doprovod by mohl hře závidět kdejaký skutečně strašidelný horor. Bohužel se nikdy nedostane do popředí, do té míry, aby hrál nějakou významnější roli. Většinu herního času strávíte u kosení zombíků a nebudete mít ani chvilku na to se zastavit a bát se něčeho, jen na základě podivného praskání a ponuré hudby. Pokud si k tomu přidáte občasné „ucházení“ Sama, atmosféra je rázem pryč.

Přestože se engine hry pohybuje v mezích současného průměru a jelikož je Evil Dead 2 multiplatformním projektem, mimo více než tří desítek předrenderovaných cutscén nečekejte po grafické stránce nic, co by vás mohlo nějak šokovat. Vyjma několika situací s prolínáním textur, zamrzáním nepřátel ve vzduchu a jiných chyb nebo nedomyšleností.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Krvácíme ke konci
Je třeba říci, že záměrem tvůrců rozhodně nebylo vytvořit další survivor-horor, kde budete počítat každý náboj a měnit spodky při každém pohledu za roh. Strach nenahání ani doporučená konfigurace PC, která se pohybuje lehce nad 1 GHz, 256 MB RAM a grafické kartě odpovídající úrovní GeForce 3.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pro skalní příznivce filmu bude tato hra nejspíše povinností a musím říct, že vás rozhodně nezklame. Pro ty ostatní je to pořádná řežba, při které můžete skutečně vypnout a jen tak likvidovat stovky nepřátel. Pokud byste přeci jenom vyžadovali hutnější atmosféru a neokoukané potvory, doporučil bych spíše postarší The Suffering, popřípadě aktuální pokračování. I když je finální hodnocení o trošku nižší než u předchozího dílu, rozhodně to neznamená, že by byl Evil Dead 2: The Regeneration horší. Pouze se jeho přednosti ztrácejí v záplavě o něco lepších titulů.

Stáhněte si: Cheaty...

Související články: Novinky, Evil Dead recenze (4/2001)

Warlock
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování





 
 
Warlock
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Nečekejte žádné originální prvky nebo nápor na vaše mozkové závity a už vůbec se netěšte na nervy drásající strašidelnou atmosféru. Zato se připravte na nekonečné zástupy zombíků, pohodovou hratelnost a salvy smíchu díky přítomnosti nedorostlého parťáka.

Nejnovější články