Enter the Matrix - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Enter the Matrix - recenze

16. 5. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Současně s premiérou filmového hitu od bratrů Wachovských vychází i velkolepě pojatá akční hra Enter the Matrix. Takže zapijte červenou pilulku a my vám ukážeme, jak hluboké králičí nory jsou.

Autor: Nukem
Publikováno: 16.května 2003


Obrázek zdroj: tisková zpráva Někteří lidé říkají, že pokud jste neviděli film The Matrix, nemáte se do stejnojmenné hry raději ani pouštět. Osobně bych takový kategorický výrok v souvislosti s hrou asi nevyslovil, ale je pravda, že by takový hypotetický hráč asi neměl v Enter the Matrix zcela jasno. A asi nejen ve hře. Každý z vás si určitě vzpomene na nějaký jiný film, kde se objevil minimálně jeden trik inspirovaný právě Matrixem. Korgull ve svém preview vzpomenul Shreka, mně se vybavují zase Charlieho andílci.

Hned mě ale napadá jiná otázka. Najde se snad mezi čtenáři vůbec někdo, kdo Matrix neviděl? Či dokonce, najde se vůbec někdo, kdo Matrix viděl jen jednou? Zkrátka Matrix byl úspěch, a tak není divu, že se po letech dočkal i volného pokračování. Současně s premiérou filmu Matrix: Reloaded přichází i jeho odlehčená počítačová podoba, aby ještě zavčasu stihla navnadit do kin i ty, kteří o kvalitě druhého dílu dosud pochybují. Přesto bych hru nerad označil za čistě reklamní titul, neboť má rozhodně na víc. Takže zapijte červenou pilulku a já se vám pokusím ukázat, jak hluboké králičí nory jsou ;-)

 Příprava na Matrix Reloaded
Hru zahajuje hned v úvodu první filmová sekvence (nikoliv animace v herním engine, ale filmová scéna se skutečnými herci), která nás rychle seznámí s novými hlavními postavami hry. Jde o tři členy posádky nejmenšího, ale také nejrychlejšího vznášedla rebelské flotily jménem Logos. Niobe je kapitánka Logose a také nejlepší pilot rebelů. Její umění boje z blízka je pověstné a to, spolu s cílevědomostí a tvrdohlavostí, z ní dělají vysoce nebezpečného protivníka. Hráčům asi do oka nepadne její poněkud kamenný výraz ve tváři a introvertní povaha, ale možná, že když to všechno dobře skončí, dočkáme se i nějakého toho hezkého úsměvu. Druhým členem posádky je Ghost, kromě bojových umění, expert i na všemožné zbraně. A konečně operátorem na lodi je Sparks. Ten sice křeslo v kokpitu prakticky neopustí, zato lepšího navigátora ve světě Matrixu byste asi jen těžko hledali.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Začátek trochu zvláštního příběhu hry nás seznámí s prostředím, počáteční zápletkou a ostatními postavami. Je to vlastně první film The Matrix, na jehož otevřený konec hra volně navazuje. Proto se tu nedozvíme, kde jsme a co tu všichni děláme. Hráč je zkrátka vržen do hry s předpokladem, že základní znalosti pochytil již z filmového plátna či televizní obrazovky. Asi z tohoto důvodu se nedoporučuje hrát hru bez znalosti filmu. Podobné je to i se závěrem hry, kde se žádné pointy nedočkáme, od toho tu je opět film, tentokrát ale už druhý díl. Hráč si v Enter the Matrix na vlastní kůži projde jen jisté části z filmového příběhu, které nebudou na stříbrném plátně obsaženy. Hra má osvětlit skryté pozadí některých událostí ve filmu, takže se hrou obeznámený divák by měl mít oproti ostatním výhodu. Jakou část hra vypráví, to mají napovědět krátké filmové ukázky ve vysoké kvalitě, kterými je hra zabírající celkem 4 CD prošpikována.

 Duální hra
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Až intro skončí, je na vás, se kterou postavou začnete hrát. Je celkem jedno, s kým to bude, každopádně doporučuji hru projít za obě postavy, neboť se postupy v mnoha případech od sebe liší. A není to jen odlišný způsob průniku do následující místnosti, nýbrž jsou to i zcela nové lokace, na které se za druhou postavu dostanete. Příkladem může být třeba letiště. Jako Ghost si prostřílíte cestu skrz terminál až do navigační věže, odkud pomůžete Niobe dostat se do letadla. Následuje animovaná sekvence, kde Niobe přistává s padákem. Co se s ní ale dělo během té doby, kudy se prostřílela až k letadlu a proč se letadlo tak záhy zřítilo, to se dozvíte, až když přijmete její roli v opakovaném hraní.

Jindy si oba hrdinové jednoduše vymění místa, čemuž je přizpůsoben dokonce i jeden úryvek z filmu. V něm se, v závislosti na postavě, za níž právě hrajete, objeví buď představitel Ghosta (Anthony Wong) nebo Niobe (Jada Pinkett Smith). A konečně jízdu v autě či let vznášedlem v tunelech si vychutnáte jednou jako střelec a podruhé jako řidič či pilot.

 Z podzemí až na vrcholky mrakodrapů
Náplň misí je celkem pestrá, i když některé jejich části se mohou zdát trochu zdlouhavé, když třeba procházíte nekonečné bludiště odpadních stok a za sebou necháváte desítky a desítky mrtvých. Ovšem každý takový celek je následně střídán obvykle zcela odlišným prostředím, které do hry vnese opět čerstvý vánek. Se změnou prostředí je někdy spojen i jiný styl boje. To je asi především v momentě, kdy se dostanete do jednoho starobylého sídla, kde si to rozdáte s upíry. Ano, opravdu s upíry. Možná to zní dost divně, až směšně, ale především tady si naplno vychutnáte boj „na férovku“, pokud jste dosud využívali jen střelných zbraní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Upíry totiž nezničíte žádnou technikou, ale obyčejný dřevěný kolík, ve vhodný okamžik do upírova srdce zaražený, udělá své. Tomu ovšem musí předcházet několik úderů rukama či nohou. Teď mě napadá. Kdyby měla Niobe ty vysoké podpatky dřevěné, možná by ani kolík nepotřebovala. Jeden dobře mířený kopanec na komoru a bylo by to... Jinak předpokládám, že designéři postav asi nikdy neslyšeli o tom, jak špatně se v podpatcích běhá, jinak by Niobe takové boty asi neobuli :-)

 „Guns, lots of guns"
Celou hrou vás prakticky neustále provází značně pestrá plejáda reálných zbraní, které v drtivé většině budete získávat od poražených protivníků, stejně tak i munici. A protože nepřátel je víc než dost, nedostatkem munice trpět rozhodně nebudete. S výjimkou upírů budou vašimi protivníky především policisté či speciální týmy, jako SWAT nebo vojsko, a samozřejmě agenti. S nimi se ale do křížku prakticky nepustíte. Vyjma jedné krátké pře o to, kdo vypadne z letadla jako první, budete muset před agenty prchat po vlastních či v autech.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Inteligence protivníků je celkem dobrá. Postavy se snaží krýt za překážky, vykukovat zpoza rohů, uhýbat a ustupovat. Hodně se mi líbilo, když voják, ukrytý třeba za nějakým betonovým blokem, nezůstal stát na místě, ale jakmile jsem si nadeběhl, abych jej měl na mušce, okamžitě poskočil za roh. Takhle jsem jej pak mohl honit kolem bloku hodně dlouho, aniž by se mi ho podařilo zasáhnout. Na druhou stranu mnou hozený granát v řadách nepřítele žádnou paniku nikdy nevyvolal. Ke střelbě se váže i automatické zaměřování. Postava sama zacílí na nejbližšího protivníka ve směru jejího pohledu a toho se drží, dokud jej nezabijete, případně pokud se neotočíte jinam. Můžete ale přepnout do pohledu první osoby a mířit tak sami. Toho využijete především při střelbě z odstřelovačky.

 Zastavte kulky
Nyní bych se chtěl věnovat jedné vlastnosti hry, na kterou se všichni určitě těšili. Známe ji už z Maxe Payna. Ano, je to ono pověstné zpomalení scény, zde pojmenované jako „Focus“. Stejně jako ve filmu, či v Maxovi dochází po aktivaci focusu ke zpomalení veškerého dění kolem vás, což je doprovázeno mnoha efekty. Jsou to samozřejmě především vzduchem pomalu letící kulky s viditelnou vibrující dráhou letu, lehce neostré obrysy pozadí a postav, či rozvláčné a hlubší zvuky střelby, výkřiků apod. Během focusu je postava schopna mnohem lépe mířit, vyhýbat se kulkám a dokáže daleko více kousků, než v normálním režimu. Jde o různé efektní přemety do všech možných směrů, či třeba běh po kolmé stěně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kdykoliv to bude možné, rozhodně doporučuji focus používat. Nejen, že jde o efektní představení, ale v nepřehledné přestřelce získáte neocenitelnou výhodu. Naneštěstí nezle v tomto režimu setrvávat neomezeně dlouhou dobu. Po určité době se vaše schopnosti této koncentrace spotřebují a pak musíte nějaký čas čekat, než se zase doplní. Podobné to je i se zdravím, které se po čase začne automaticky doplňovat. V možných kritických místech jsou k nalezení i lékárničky, ale těch je velmi málo a obvykle ani nejsou potřeba. Zdraví a focus se doplňují ve všech třech obtížnostech hry, různá je jen rychlost doplňování.

 Souboje na jedničku s hvězdičkou
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samostatnou kapitolu tvoří souboje beze zbraně. Především v režimu focus zjistíte, jak pestrou množinu perfektně animovaných pohybů pro vás tvůrci připravili. Vy zadáte postavě buď úder rukou, kopnutí, nebo nějakou kombinaci pohybu s úderem, a postava už sama vykouzlí třeba nádherný výkop ve vzduchu s piruetou, podkopnutí protivníkových nohou v dřepu, uchopení a následné hození nepřítele na stěnu atd. Neméně skvělé jsou pak pohyby bezvládných těl protivníků padajících k zemi a kutálejících se po podlaze. Speciálním pohybem je vyškubnutí protivníkovy zbraně z ruky a jeho následné odkopnutí, či tiché uškrcení osoby, která je k vám zády. K tomu připočítejte ještě šplhání po některých stěnách, ručkování po trubkách a římsách.

Také se zde setkáte asi s nejlepším sestupováním po žebříku, jaký jsem kdy v akční hře viděl. V mnohých hrách je správné naskočení na žebřík dílem náhody, což je doprovázeno pádem dolů a pokud se zrovna nezabijete, tak alespoň citelně zraníte. Zde stačí jen přistoupit k žebříku a vaše postava na něj sama vleze. Na vás je pak, zda jej normálně sestoupíte dolů, nebo, po zmačknutí klávesy či tlačítka pro skok, jej rychle sjedete.

Pokud se vám stane, že ručkujete po trubce (bude to jen dvakrát) a pod vámi půjde hlídka (to bude jen jednou), je možné se přetočit tak, že se postava zachytí za trubku nohama a z pozice hlavou dolů můžete hlídku zneškodnit. Na druhou stranu vám možná bude chybět možnost dřepnutí či zalehnutí. Párkrát by se tato funkce určitě hodila, ale životně důležitá zase není. Nakonec ještě zmíním nemožnost volby mezi chůzí a během, na což si mnozí stěžují. Osobně mi to až tolik nevadilo, neboť ve většině her nechávám běh vždy zapnutý. V Enter the Matrix však postavy vypadají při běhu poněkud komicky. Proto snad malou radu - pokud vám vadí až příliš ostrý běh, noste v ruce zbraň, nejlépe obouruční, se kterou váš hrdina poběží znatelně pomaleji.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pro deset prstů na jedné ruce
Na ovládání hry je třeba si zvyknout, neboť na něj nestačí jen pár kláves. Problémy dělá nutnost držet focus, pokud jej chcete využívat delší dobu a ne pouze pro jeden pohyb. To pak stačí focus na chvíli zmáčknout a vyvolat kýženou akci. Ta dojede v režimu focus sama, aniž byste museli focus během té doby držet. Pro více speciálních pohybů, jakož i pro střelbu v režimu focus je ale nutné klávesu držet stále. Chybí tu prostě klávesa, kterou byste focus aktivovali a ten by běžel tak dlouho, dokud byste jej tou samou klávesou nevypnuli. Max Payne to uměl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dost jsem ocenil podporu vícetlačítkové myši, kde jsem si mohl navolit střelbu, skákání, výkop a tasení či zasunutí zbraně. K přebíjení zbraní není třeba zvláštní klávesa, neboť postava přebíjí sama a to dokonce i v případě, že jste vystřelili třeba jen jeden náboj. Na to ovšem musí mít chvíli klidu, kdy zrovna nestřílíte. Ale není to jako v Mafii, kde jste odhodili zásobník a přišli o zbylé náboje v něm. Celkově je tedy kláves tak tak, abyste je zvládli používat, i když nějaký ten překlep se vám v tom množství určitě povede. Navíc jsou zvlášť definovány klávesy pro jízdu (let) nebo střelbu v autě (vznášedle).

 Opakování - otec zoufalství
Bohužel zde nenajdete klávesu pro ukládání. To se děje opět definovaně jen na určitých místech hry. Tuto nesvobodu budu kritizovat v každé hře. Nerad dokola opakuji stejné sekvence, abych se na konci mise zase zasekl o roh a spadl z budovy. Mnohá opakování také nemusí být způsobena jen vlastní nešikovností. Občas hra může spadnout, jindy vám někdo pípne na ICQ, takže systém přepne na plochu. Pak vám nezbývá než hru odstřelit, protože se do ní už nevrátíte. A nemusí to být ani ICQ, stačí se uklepnout a zmáčknout klávesu pro vyvolání Start menu.

Alespoň, že obtížnost není zase taková, abyste museli opakovat každou misi. Spíše vás k tomu donutí nechtěný pád, nevhodně hozený vlastní granát apod. Hra není obtížná ani co se týče postupu. Obvykle je trasa nasnadě, občas vás nasměruje Sparks nápovědou, která se objeví na display vašeho komunikátoru, někdy vás propletencem chodeb provede šipka uprostřed horního okraje obrazovky. Na nejlehčí obtížnost je šipka k dispozici neustále.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Interakce s prostředím se nevzdálila od zaběhlého standardu většiny akčních her. Jsou tu výbušné sudy, skla, která lze rozstřílet, nebo jimi proskočit. Nechybí tu pochopitelně známé mramorové obložení ve vstupní hale, které se tak krásně odlamuje po zásahu střelou. Podobně pěkně odpadávají třeba plechy ze zábradlí v elektrárně, což je doprovázeno velmi reálnými zvuky. V upířím domě můžete zase kopnout do knihovny, ze které pak vypadají knihy. Občas je možné odstřelit i kus nějakého rohu zdi či sloupu, ale hře Red Faction II to rozhodně nekonkuruje.

 Grafika plná protikladů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Grafiku si nechávám téměř na konec, neboť není prakticky o čem psát. Nejedná se o žádný převratný engine a zajímavé scény, jako odlesky od naleštěných podlah, výbuchy a vzhled hlavních postav, jsou vyváženy zubatými stíny, koly ve tvaru šestihranu, občasnými chybami ve vykreslování apod. Někde si prostě tvůrci dali záležet, např. základ tváří hlavních postav tvoří nascanované obličeje skutečných herců. Jinde zase polevili, takže všichni policisté vojáci či jiné NPC vypadají identicky.

Hra vyžaduje DirectX 9 (nemáte-li, jsou na CD hry), čemuž musíte přizpůsobit i ovladače grafické karty. Nějaké ty poslední Detonátory jsou vlastně nutností, sám výrobce doporučuje pouze verzi 43.45. Náročnost na hardware je vždy diskutabilní, doporučuje se procesor s frekvencí nad 1,2 GHz, 256 MB RAM a GF3 nebo Radeon 8500. Na GeForce4Ti běží hra slušně při rozlišení 1024×768 při téměř nejvyšších nastaveních.

 Hudba z filmu
Co nepřinesla grafika, dohání zvukový doprovod. Hudba je impozantní, přesně ve stylu Matrixu, jak také jinak. Orchestrální melodie střídají moderní dynamické prvky, jež podbarvují napětím nabitou bojovou atmosféru. Zvuky okolí i zbraní jsou rovněž povedené a odpovídají režimu hry. Zpomalené a snížené při focusu, duté s ozvěnou v podzemních štolách. Dabing postav je pochopitelně na úrovni, vždyť zde herci mluví své postavy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Třešničkou na dortu je pak volba „Hacking“ v hlavním menu. Otevře se vám textová konzole a disk A. Postupem času, prokousáváním se skrz help, výpisy adresářů, či textové dokumenty, se např. jakoby napojíte na počítač Logose, kde prohodíte dvě věty se Sparksem a pokusíte se pomocí emp.exe spustit EMP obranný systém lodi. Jinde si zase poslechnete vzkaz od Morphea a Trinity vám založí virtuální disk, kde si můžete prohlédnout některé artworky. Je tu i možnost zadat cheat do hry, ale jelikož v době psaní recenze ještě nebyly k dispozici, tak nevím, zda to skutečně funguje. Celkově jde ale jen o takovou malou, ale příjemnou blbůstku navíc :-)

 Závěr
Už se blížíme ke konci a tak mi nezbývá, než své dojmy shrnout do několika vět. Předně je důležité umět být shovívavý kvůli grafice a trpělivý kvůli nesvobodnému ukládání a rovněž trochu „pomalejšímu“ začátku. Hra potřebuje svůj čas, než ji přijdete plně na chuť. Jakmile se tak stane, prožijete určitě nevšední zábavu, jakou by asi nikdo od „reklamní hry“ nečekal.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže se vám v Max Paynovi líbil bullettime, Matrixový focus je stejně dobrý. Především souboje beze zbraně se zapnutým focusem jsou jedinečným zážitkem. Navíc si dobu strávenou u Enter the Matrix můžete prodloužit hraním za druhou postavu, kdy získáte často nový úhel pohledu na příběh hry i filmu.

P.S. za animované logo Tiscali Games s tématikou Matrixu díky ACEmu.

Stáhněte si ke hře: Trailer, Trailer #2, IGN videa, Documentary video, Patch, Cheaty

Stáhněte si k filmu: Final trailer, Trailer #2, Trailery, Fotky

Související články: Recenze filmu Matrix Reloaded, Preview, Novinky, The Matrix Online - Matrix skutečností, První dojmy z hraní Enter the Matrix

Nukem
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora)




 
 
Nukem
Smarty.cz

Verdikt:

Enter the Matrix je svým zpracováním určitě přitažlivá hra, která na několik večerů může dobře bavit. Pohled na propracované pohyby postav během boje možná převáží jinak průměrnou grafiku, čemuž pomáhá i poutavý hudební doprovod.

Nejnovější články