Autor: Nukem Publikováno: 16.května 2003 |
![]() ![]() ![]() Začátek trochu zvláštního příběhu hry nás seznámí s prostředím, počáteční zápletkou a ostatními postavami. Je to vlastně první film The Matrix, na jehož otevřený konec hra volně navazuje. Proto se tu nedozvíme, kde jsme a co tu všichni děláme. Hráč je zkrátka vržen do hry s předpokladem, že základní znalosti pochytil již z filmového plátna či televizní obrazovky. Asi z tohoto důvodu se nedoporučuje hrát hru bez znalosti filmu. Podobné je to i se závěrem hry, kde se žádné pointy nedočkáme, od toho tu je opět film, tentokrát ale už druhý díl. Hráč si v Enter the Matrix na vlastní kůži projde jen jisté části z filmového příběhu, které nebudou na stříbrném plátně obsaženy. Hra má osvětlit skryté pozadí některých událostí ve filmu, takže se hrou obeznámený divák by měl mít oproti ostatním výhodu. Jakou část hra vypráví, to mají napovědět krátké filmové ukázky ve vysoké kvalitě, kterými je hra zabírající celkem 4 CD prošpikována. Duální hra ![]() Jindy si oba hrdinové jednoduše vymění místa, čemuž je přizpůsoben dokonce i jeden úryvek z filmu. V něm se, v závislosti na postavě, za níž právě hrajete, objeví buď představitel Ghosta (Anthony Wong) nebo Niobe (Jada Pinkett Smith). A konečně jízdu v autě či let vznášedlem v tunelech si vychutnáte jednou jako střelec a podruhé jako řidič či pilot. Z podzemí až na vrcholky mrakodrapů Náplň misí je celkem pestrá, i když některé jejich části se mohou zdát trochu zdlouhavé, když třeba procházíte nekonečné bludiště odpadních stok a za sebou necháváte desítky a desítky mrtvých. Ovšem každý takový celek je následně střídán obvykle zcela odlišným prostředím, které do hry vnese opět čerstvý vánek. Se změnou prostředí je někdy spojen i jiný styl boje. To je asi především v momentě, kdy se dostanete do jednoho starobylého sídla, kde si to rozdáte s upíry. Ano, opravdu s upíry. Možná to zní dost divně, až směšně, ale především tady si naplno vychutnáte boj „na férovku“, pokud jste dosud využívali jen střelných zbraní. ![]() ![]() ![]() Upíry totiž nezničíte žádnou technikou, ale obyčejný dřevěný kolík, ve vhodný okamžik do upírova srdce zaražený, udělá své. Tomu ovšem musí předcházet několik úderů rukama či nohou. Teď mě napadá. Kdyby měla Niobe ty vysoké podpatky dřevěné, možná by ani kolík nepotřebovala. Jeden dobře mířený kopanec na komoru a bylo by to... Jinak předpokládám, že designéři postav asi nikdy neslyšeli o tom, jak špatně se v podpatcích běhá, jinak by Niobe takové boty asi neobuli :-) „Guns, lots of guns" Celou hrou vás prakticky neustále provází značně pestrá plejáda reálných zbraní, které v drtivé většině budete získávat od poražených protivníků, stejně tak i munici. A protože nepřátel je víc než dost, nedostatkem munice trpět rozhodně nebudete. S výjimkou upírů budou vašimi protivníky především policisté či speciální týmy, jako SWAT nebo vojsko, a samozřejmě agenti. S nimi se ale do křížku prakticky nepustíte. Vyjma jedné krátké pře o to, kdo vypadne z letadla jako první, budete muset před agenty prchat po vlastních či v autech. ![]() Zastavte kulky Nyní bych se chtěl věnovat jedné vlastnosti hry, na kterou se všichni určitě těšili. Známe ji už z Maxe Payna. Ano, je to ono pověstné zpomalení scény, zde pojmenované jako „Focus“. Stejně jako ve filmu, či v Maxovi dochází po aktivaci focusu ke zpomalení veškerého dění kolem vás, což je doprovázeno mnoha efekty. Jsou to samozřejmě především vzduchem pomalu letící kulky s viditelnou vibrující dráhou letu, lehce neostré obrysy pozadí a postav, či rozvláčné a hlubší zvuky střelby, výkřiků apod. Během focusu je postava schopna mnohem lépe mířit, vyhýbat se kulkám a dokáže daleko více kousků, než v normálním režimu. Jde o různé efektní přemety do všech možných směrů, či třeba běh po kolmé stěně. ![]() ![]() ![]() Kdykoliv to bude možné, rozhodně doporučuji focus používat. Nejen, že jde o efektní představení, ale v nepřehledné přestřelce získáte neocenitelnou výhodu. Naneštěstí nezle v tomto režimu setrvávat neomezeně dlouhou dobu. Po určité době se vaše schopnosti této koncentrace spotřebují a pak musíte nějaký čas čekat, než se zase doplní. Podobné to je i se zdravím, které se po čase začne automaticky doplňovat. V možných kritických místech jsou k nalezení i lékárničky, ale těch je velmi málo a obvykle ani nejsou potřeba. Zdraví a focus se doplňují ve všech třech obtížnostech hry, různá je jen rychlost doplňování. Souboje na jedničku s hvězdičkou ![]() Také se zde setkáte asi s nejlepším sestupováním po žebříku, jaký jsem kdy v akční hře viděl. V mnohých hrách je správné naskočení na žebřík dílem náhody, což je doprovázeno pádem dolů a pokud se zrovna nezabijete, tak alespoň citelně zraníte. Zde stačí jen přistoupit k žebříku a vaše postava na něj sama vleze. Na vás je pak, zda jej normálně sestoupíte dolů, nebo, po zmačknutí klávesy či tlačítka pro skok, jej rychle sjedete. Pokud se vám stane, že ručkujete po trubce (bude to jen dvakrát) a pod vámi půjde hlídka (to bude jen jednou), je možné se přetočit tak, že se postava zachytí za trubku nohama a z pozice hlavou dolů můžete hlídku zneškodnit. Na druhou stranu vám možná bude chybět možnost dřepnutí či zalehnutí. Párkrát by se tato funkce určitě hodila, ale životně důležitá zase není. Nakonec ještě zmíním nemožnost volby mezi chůzí a během, na což si mnozí stěžují. Osobně mi to až tolik nevadilo, neboť ve většině her nechávám běh vždy zapnutý. V Enter the Matrix však postavy vypadají při běhu poněkud komicky. Proto snad malou radu - pokud vám vadí až příliš ostrý běh, noste v ruce zbraň, nejlépe obouruční, se kterou váš hrdina poběží znatelně pomaleji. ![]() ![]() ![]() Pro deset prstů na jedné ruce Na ovládání hry je třeba si zvyknout, neboť na něj nestačí jen pár kláves. Problémy dělá nutnost držet focus, pokud jej chcete využívat delší dobu a ne pouze pro jeden pohyb. To pak stačí focus na chvíli zmáčknout a vyvolat kýženou akci. Ta dojede v režimu focus sama, aniž byste museli focus během té doby držet. Pro více speciálních pohybů, jakož i pro střelbu v režimu focus je ale nutné klávesu držet stále. Chybí tu prostě klávesa, kterou byste focus aktivovali a ten by běžel tak dlouho, dokud byste jej tou samou klávesou nevypnuli. Max Payne to uměl. ![]() Opakování - otec zoufalství Bohužel zde nenajdete klávesu pro ukládání. To se děje opět definovaně jen na určitých místech hry. Tuto nesvobodu budu kritizovat v každé hře. Nerad dokola opakuji stejné sekvence, abych se na konci mise zase zasekl o roh a spadl z budovy. Mnohá opakování také nemusí být způsobena jen vlastní nešikovností. Občas hra může spadnout, jindy vám někdo pípne na ICQ, takže systém přepne na plochu. Pak vám nezbývá než hru odstřelit, protože se do ní už nevrátíte. A nemusí to být ani ICQ, stačí se uklepnout a zmáčknout klávesu pro vyvolání Start menu. Alespoň, že obtížnost není zase taková, abyste museli opakovat každou misi. Spíše vás k tomu donutí nechtěný pád, nevhodně hozený vlastní granát apod. Hra není obtížná ani co se týče postupu. Obvykle je trasa nasnadě, občas vás nasměruje Sparks nápovědou, která se objeví na display vašeho komunikátoru, někdy vás propletencem chodeb provede šipka uprostřed horního okraje obrazovky. Na nejlehčí obtížnost je šipka k dispozici neustále. ![]() ![]() ![]() Interakce s prostředím se nevzdálila od zaběhlého standardu většiny akčních her. Jsou tu výbušné sudy, skla, která lze rozstřílet, nebo jimi proskočit. Nechybí tu pochopitelně známé mramorové obložení ve vstupní hale, které se tak krásně odlamuje po zásahu střelou. Podobně pěkně odpadávají třeba plechy ze zábradlí v elektrárně, což je doprovázeno velmi reálnými zvuky. V upířím domě můžete zase kopnout do knihovny, ze které pak vypadají knihy. Občas je možné odstřelit i kus nějakého rohu zdi či sloupu, ale hře Red Faction II to rozhodně nekonkuruje. Grafika plná protikladů ![]() Hra vyžaduje DirectX 9 (nemáte-li, jsou na CD hry), čemuž musíte přizpůsobit i ovladače grafické karty. Nějaké ty poslední Detonátory jsou vlastně nutností, sám výrobce doporučuje pouze verzi 43.45. Náročnost na hardware je vždy diskutabilní, doporučuje se procesor s frekvencí nad 1,2 GHz, 256 MB RAM a GF3 nebo Radeon 8500. Na GeForce4Ti běží hra slušně při rozlišení 1024×768 při téměř nejvyšších nastaveních. Hudba z filmu Co nepřinesla grafika, dohání zvukový doprovod. Hudba je impozantní, přesně ve stylu Matrixu, jak také jinak. Orchestrální melodie střídají moderní dynamické prvky, jež podbarvují napětím nabitou bojovou atmosféru. Zvuky okolí i zbraní jsou rovněž povedené a odpovídají režimu hry. Zpomalené a snížené při focusu, duté s ozvěnou v podzemních štolách. Dabing postav je pochopitelně na úrovni, vždyť zde herci mluví své postavy. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Třešničkou na dortu je pak volba „Hacking“ v hlavním menu. Otevře se vám textová konzole a disk A. Postupem času, prokousáváním se skrz help, výpisy adresářů, či textové dokumenty, se např. jakoby napojíte na počítač Logose, kde prohodíte dvě věty se Sparksem a pokusíte se pomocí emp.exe spustit EMP obranný systém lodi. Jinde si zase poslechnete vzkaz od Morphea a Trinity vám založí virtuální disk, kde si můžete prohlédnout některé artworky. Je tu i možnost zadat cheat do hry, ale jelikož v době psaní recenze ještě nebyly k dispozici, tak nevím, zda to skutečně funguje. Celkově jde ale jen o takovou malou, ale příjemnou blbůstku navíc :-) Závěr Už se blížíme ke konci a tak mi nezbývá, než své dojmy shrnout do několika vět. Předně je důležité umět být shovívavý kvůli grafice a trpělivý kvůli nesvobodnému ukládání a rovněž trochu „pomalejšímu“ začátku. Hra potřebuje svůj čas, než ji přijdete plně na chuť. Jakmile se tak stane, prožijete určitě nevšední zábavu, jakou by asi nikdo od „reklamní hry“ nečekal. ![]() P.S. za animované logo Tiscali Games s tématikou Matrixu díky ACEmu. Stáhněte si ke hře: Trailer, Trailer #2, IGN videa, Documentary video, Patch, Cheaty Stáhněte si k filmu: Final trailer, Trailer #2, Trailery, Fotky Související články: Recenze filmu Matrix Reloaded, Preview, Novinky, The Matrix Online - Matrix skutečností, První dojmy z hraní Enter the Matrix |
Nukem | |
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |