Autor: Bergy Publikováno: 11.prosince 2003 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() Obvykle bez základen a s orientací na akci ![]() Herní styl kampaní rovněž nezapadá do standardu běžných real-time strategií, protože v drtivé většině misí převezmete již existující jednotky, s kterými dál nakládáte a základna už také bývá postavena. Stavba nových struktur a vojenských jednotek je místy velice omezená a vy si tak někdy musíte vystačit s tím, co máte nebo se spolehnout na přicházející posily. Kampaně tak dostávají zcela odlišný herní náboj, protože se skoro vůbec nezdržujete stavěním vašeho zázemí a hned od začátku se vrháte do víru dění. Z klasické budovatelsko-válečné strategie se tak alespoň v kampaních stává spíše akční RTS, kde těžíte suroviny a doplňujete zásoby jen proto, abyste dokázali pokrýt své ztráty. Neznamená to ovšem, že se v taženích nedočkáte větších bitev. I ty ke slovu přijdou a těšit se tak můžete třeba na mohutný útok americké armády v Německu nebo finální bitvu Korejců s Japonci na otevřeném moři. ![]() ![]() ![]() Náplň herních misí Co se týká náplní misí obsažených v kampaních, tak v tomto bodě musím autory docela pochválit. I když jde pochopitelně jako vždy hlavně o eliminaci protivníka, jen stěží můžete praktikovat systém, kdy si postavíte co největší armádu a pak hurá na nepřítele. Velká část úkolů spočívá například v přesunu z místa A do místa B nebo nutnosti doprovodit do cílové oblasti svěřené jednotky. ![]() Ve středověké kampani jsem byl také příjemně překvapen možností si od NPC postav koupit za peníze mapu, která ukazovala cestu neprostupným lesem. Takový prvek je v klasické RTS celkem neobvyklý, protože dává hráči na výběr buď nabídku odmítnout a jít vlastní cestou nebo zaplatit a získat informace kudy, jít dál. Během hraní jednotlivých misí kampaně se kromě povinných úkolů vyskytují i volitelné úkoly, které můžete, ale také nemusíte plnit. Jejich zadání v podstatě vyplývá z dění ve hře. Například jsou-li vaše jednotky jdoucí za svým primárním cílem napadány nepřátelským letectvem, dostanete volitelný úkol zlikvidovat letiště, ze kterého útočníci přilétají. Zůstává pak na vašem rozhodnutí, jestli se pustíte i do tohoto úkolu nebo nikoliv. ![]() ![]() ![]() Další možnosti singleplayeru Pokud se vám zdají možnosti kampaní poněkud neuspokojivé (mám tím na mysli hru pouze za 3 národy a jenom 3 období), nemusíte si v žádném případě zoufat. Zatímco v taženích nemůžete budovat své základny takříkajíc od nuly, v samostatných scénářích to možné je a právě tato volba v sobě skrývá více, než by se dalo čekat. Hráč si totiž může sám nadefinovat, v jakém období hra odstartuje a kdy skončí (na výběr je středověk, věk střelného prachu, imperiální věk, 1. světová válka a 2. světová válka). I možnost, za jaký národ budete hrát, je v tomto případě podstatně širší. Pokud zvolíte jakékoli herní období mimo světových válek, jsou vám k dispozici Číňané, Korejci, Frankové a Angličané. První a druhá světová válka zase umožňuje hru za Velkou Británii, Německo, Rusko, Francii a USA. V tomto herním módu se asi nejvíce projeví jedinečnost každého národa. To samé platí i pro multiplayer, což bylo podrobněji rozebráno už v prvních dojmech z dema. ![]() Grafika a kamera Jak jste si už jistě stačili všimnout, tvůrci grafiky rozhodně neusnuli na vavřínech. I když Empire Earth poskytovalo v roce 2001 fascinující podívanou, přeci jen se našlo pár stinných stránek. Asi nejslabším místem bylo ztvárnění vojenských jednotek, které hlavně v období 2. světové války vůbec neodpovídaly skutečnosti. V Empires: Dawn of the Modern World je tomu ale naštěstí jinak. Modely vojáků jsou na daleko vyšší úrovni než minule a textury jsou také povedené. Skoro excelentní jsou středověcí vojáci v plné zbroji a když se nyní podíváte třeba na německého vojáka z 2. světové války, bezpečně poznáte, o koho jde. To samé se v zásadě dá říci i o tancích a letadlech, i když u těchto jednotek bych možná měl pár výhrad co do přesnosti ztvárnění a kamufláží, ale to už bych vážně jenom rýpal. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Co se týká herní kamery, z ní jsem už tolik nadšený nebyl. Ačkoliv si můžete pohled na své jednotky přiblížit tak, že se jim v podstatě koukáte do očí a máte pocit, že opravdu stojíte na zemi, jedná se spíše jen o hezký efekt, který nemá praktického významu. Naopak, já osobně jsem se potýkal spíše s opačným problémem. Velmi bych totiž uvítal, kdyby šlo pohled kamery oddálit daleko více než je to ve hře možné. Rozhled nad bojištěm se mi místy zdál dost omezený a jen díky přítomné minimapě se to dalo nějak překousnout. Mlha v poušti? Ztvárnění Fog of War je jedním slovem nezvyklé. Záměrně říkám nezvyklé, protože to nemyslím jako kritiku, ale stejně se nemohu při pohledu na tuto „mlhu války“ zbavit trochu zvláštního pocitu. Zatímco u jiných her jsme zvyklí na černou hmotu, zde se jedná o opravdickou mlhu, která i mění svou barvu. Třeba evropská mlha je šedobílá a africká je písčitě hnědá. V poušti byste opravdovou mlhu našli asi jen stěží, ale s trochou fantazie si místo mlhy můžete myslet, že se jedná o zvířený písek :) ![]() Stáhněte si: Dema, Trailery Související články: První dojmy (10/2003), Novinky, Empire Earth recenze (11/2001) |
Bergy | |
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |