| Autor: Bergy Publikováno: 11.prosince 2003 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Obvykle bez základen a s orientací na akci
zdroj:
tisková zpráva
Jak sami vidíte, děj kampaní opravdu vychází ze skutečné historie a průběh jednotlivých misí se tomu snaží ještě více přiblížit. Výsledkem je až neuvěřitelné množství in-game animací, které vás pronásledují nejen mezi jednotlivými kapitolami, ale i na začátku, uprostřed a na konci prakticky každé mise. Zde musím zdůraznit, že 1 kapitola se nemusí rovnat 1 misi. Někdy se kapitoly skládají z více částí a jindy zase neobsahují hratelnou misi vůbec, protože se jedná o pasáže, kde vám je ještě důkladněji vysvětlován děj, na který poté navážete další hratelnou misí.Herní styl kampaní rovněž nezapadá do standardu běžných real-time strategií, protože v drtivé většině misí převezmete již existující jednotky, s kterými dál nakládáte a základna už také bývá postavena. Stavba nových struktur a vojenských jednotek je místy velice omezená a vy si tak někdy musíte vystačit s tím, co máte nebo se spolehnout na přicházející posily. Kampaně tak dostávají zcela odlišný herní náboj, protože se skoro vůbec nezdržujete stavěním vašeho zázemí a hned od začátku se vrháte do víru dění. Z klasické budovatelsko-válečné strategie se tak alespoň v kampaních stává spíše akční RTS, kde těžíte suroviny a doplňujete zásoby jen proto, abyste dokázali pokrýt své ztráty. Neznamená to ovšem, že se v taženích nedočkáte větších bitev. I ty ke slovu přijdou a těšit se tak můžete třeba na mohutný útok americké armády v Německu nebo finální bitvu Korejců s Japonci na otevřeném moři.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Náplň herních misí Co se týká náplní misí obsažených v kampaních, tak v tomto bodě musím autory docela pochválit. I když jde pochopitelně jako vždy hlavně o eliminaci protivníka, jen stěží můžete praktikovat systém, kdy si postavíte co největší armádu a pak hurá na nepřítele. Velká část úkolů spočívá například v přesunu z místa A do místa B nebo nutnosti doprovodit do cílové oblasti svěřené jednotky.
zdroj:
tisková zpráva
Kromě útočných misí jsou zde přítomny i čistě defenzivní úkoly, kdy máte třeba po určitou dobu udržet hrad před útoky nepřátel nebo za každou cenu zabránit invazi rebelujících vesničanů na město. Originální na misi s rebely je ta skutečnost, že k jejich odražení nedostanete kromě hrstky ozbrojenců žádné vojsko, ale pouze dělníky. S nimi musíte urychleně stavět ve vesnicích obranné věže nebo nástražné pasti a tím se snažit zastavit sílící vzpouru.Ve středověké kampani jsem byl také příjemně překvapen možností si od NPC postav koupit za peníze mapu, která ukazovala cestu neprostupným lesem. Takový prvek je v klasické RTS celkem neobvyklý, protože dává hráči na výběr buď nabídku odmítnout a jít vlastní cestou nebo zaplatit a získat informace kudy, jít dál. Během hraní jednotlivých misí kampaně se kromě povinných úkolů vyskytují i volitelné úkoly, které můžete, ale také nemusíte plnit. Jejich zadání v podstatě vyplývá z dění ve hře. Například jsou-li vaše jednotky jdoucí za svým primárním cílem napadány nepřátelským letectvem, dostanete volitelný úkol zlikvidovat letiště, ze kterého útočníci přilétají. Zůstává pak na vašem rozhodnutí, jestli se pustíte i do tohoto úkolu nebo nikoliv.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Další možnosti singleplayeru Pokud se vám zdají možnosti kampaní poněkud neuspokojivé (mám tím na mysli hru pouze za 3 národy a jenom 3 období), nemusíte si v žádném případě zoufat. Zatímco v taženích nemůžete budovat své základny takříkajíc od nuly, v samostatných scénářích to možné je a právě tato volba v sobě skrývá více, než by se dalo čekat. Hráč si totiž může sám nadefinovat, v jakém období hra odstartuje a kdy skončí (na výběr je středověk, věk střelného prachu, imperiální věk, 1. světová válka a 2. světová válka). I možnost, za jaký národ budete hrát, je v tomto případě podstatně širší. Pokud zvolíte jakékoli herní období mimo světových válek, jsou vám k dispozici Číňané, Korejci, Frankové a Angličané. První a druhá světová válka zase umožňuje hru za Velkou Británii, Německo, Rusko, Francii a USA. V tomto herním módu se asi nejvíce projeví jedinečnost každého národa. To samé platí i pro multiplayer, což bylo podrobněji rozebráno už v prvních dojmech z dema.
zdroj:
tisková zpráva
Ve hře je přítomen (stejně jako minule) i editor scénářů a kampaní. Můžete si tak vymodelovat vlastní mapy, vytvořit scénáře a poté je seřadit do vlastních kampaní, které si posléze vyvoláte z hlavního menu hry jednoho hráče. Díky tomu pak můžou být nová tažení přesně podle vašich představ. Grafika a kamera Jak jste si už jistě stačili všimnout, tvůrci grafiky rozhodně neusnuli na vavřínech. I když Empire Earth poskytovalo v roce 2001 fascinující podívanou, přeci jen se našlo pár stinných stránek. Asi nejslabším místem bylo ztvárnění vojenských jednotek, které hlavně v období 2. světové války vůbec neodpovídaly skutečnosti. V Empires: Dawn of the Modern World je tomu ale naštěstí jinak. Modely vojáků jsou na daleko vyšší úrovni než minule a textury jsou také povedené. Skoro excelentní jsou středověcí vojáci v plné zbroji a když se nyní podíváte třeba na německého vojáka z 2. světové války, bezpečně poznáte, o koho jde. To samé se v zásadě dá říci i o tancích a letadlech, i když u těchto jednotek bych možná měl pár výhrad co do přesnosti ztvárnění a kamufláží, ale to už bych vážně jenom rýpal.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Co se týká herní kamery, z ní jsem už tolik nadšený nebyl. Ačkoliv si můžete pohled na své jednotky přiblížit tak, že se jim v podstatě koukáte do očí a máte pocit, že opravdu stojíte na zemi, jedná se spíše jen o hezký efekt, který nemá praktického významu. Naopak, já osobně jsem se potýkal spíše s opačným problémem. Velmi bych totiž uvítal, kdyby šlo pohled kamery oddálit daleko více než je to ve hře možné. Rozhled nad bojištěm se mi místy zdál dost omezený a jen díky přítomné minimapě se to dalo nějak překousnout. Mlha v poušti? Ztvárnění Fog of War je jedním slovem nezvyklé. Záměrně říkám nezvyklé, protože to nemyslím jako kritiku, ale stejně se nemohu při pohledu na tuto „mlhu války“ zbavit trochu zvláštního pocitu. Zatímco u jiných her jsme zvyklí na černou hmotu, zde se jedná o opravdickou mlhu, která i mění svou barvu. Třeba evropská mlha je šedobílá a africká je písčitě hnědá. V poušti byste opravdovou mlhu našli asi jen stěží, ale s trochou fantazie si místo mlhy můžete myslet, že se jedná o zvířený písek :)
zdroj:
tisková zpráva
Hardwarové nároky jsou na 3D strategii více než přijatelné. V naprosté pohodě jsem si tuhle hru mohl dovolit hrát i na počítači se slabší konfigurací (P4 1,6 Ghz, 256 MB DDR a GF4-MX440) při rozlišení 1024x768. Stáhněte si: Dema, Trailery Související články: První dojmy (10/2003), Novinky, Empire Earth recenze (11/2001) |
| Bergy | |
| autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |