ECHO: Secrets of Lost Cavern - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

ECHO: Secrets of Lost Cavern - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

29. 9. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Tato neobvyklá adventura vás coby lovce zavede do mladší době kamenné, do počátků rozkvětu lidské tvořivosti, komunikace a kultury při obdivování jeskynních maleb či luštění dobových logických hádanek.

Autor: Nukem
Publikováno: 29.září 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 1 týden

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Zdá se, že s produkty francouzské, dva roky „staré“ vývojářské dílny Kheops Studios se budeme na poli adventur potkávat stále častěji. Tato firma se, pod taktovkou distributorského velikána The Adventure Company, patrně rozhodla šířit hry ve stylu, jehož základy byly položeny prvním Atlantisem od, dnes již tři roky zaniklé, firmy Cryo Interactive.

 Nástupce vymřelého Crya?
Během dvou let existence jsme se od Kheopsů dočkali už šesti her, které ale příliš nevybočily z průměru. Rozhodně nejde o špatné hry, ale ani o takové, které by se nějak významně zapsaly do podvědomí většiny hráčů. Na to jsou dva roky možná ještě krátká doba, i když o dobré nápady nemají u Khepsů nouzi. Mám nyní na mysli třeba pozoruhodný herní systém v Return to Mysterious Island, který zajímavě oživil graficky zdařilou, ale jinak celkem krátkou a dějově nevyzrálou hru.

K těm ne příliš výrazným hrám, a to bohužel prakticky ve všech směrech, patří i Echo: Secrets of the Lost Cavern. Ačkoliv. Představíme-li si tuto hru jako interaktivní pomůcku při výuce dějepisu, může být závěrečné hodnocení daleko optimističtější. Echo nás, podobně jako např. Egypt III, provádí krátkým úsekem lidské historie, kde na základě faktů a na skutečných místech rozvíjí fiktivní příběh obyčejného člověka. Pakliže jsme se v Egyptu III přenesli o více jak tři tisíce let zpět, v případě hry Echo je časový drift pětinásobný.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Štětec za oštěp
Ocitáte se v mladší době kamenné, v počátcích rozkvětu lidské tvořivosti, komunikace a kultury. Hlavním hrdinou je mladý lovec jménem Arok, který je v dětství silně ovlivněn setkáním s, no řekněme, uměleckým malířem jeskyní Klemem. Tento „Michelangelo své doby“, jak jej tvůrci hry nazývají, cestuje po kraji a na mnoha místech po sobě zanechává jedinečné otisky svého génia v podobě maleb na skalách či stěnách a stropech jeskyní s motivy z každodenního reálného i spirituálního života. Aroka Klemův talent skutečně ohromil a chtěl se také stát malířem. Bohužel byl ještě příliš malý na to, aby mistra následoval. O mnoho let později se Arok při lovu jelena dostává do zapomenuté jeskyně, kde objevuje Klemovy malby. Tady si uvědomí, že možná přišel ten pravý čas mistra vyhledat.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Starý dobrý engine
Po grafické stránce jde o dobře odvedenou práci. Kvalitně a detailně předrenderovaná prostředí poskytují hráči dostatek podnětů k tomu, aby uvěřil, že takto to možná mohlo tehdy vypadat. Strohé, chladné vnitřky jeskyní, jejichž stropy zdobí krápníky a stěny dobové malby, kontrastují s živoucími exteriéry oplývajícími bujnou vegetací, tekoucí vodou a sem tam se objeví i zástupce z živočišné říše.

Z pohledu Arokových očí budete moci obdivovat přírodní scenérie prohřívané slunečním svitem, jakož i jiskřivou, ničím nerušenou noční oblohu. Vizuální zážitky jsou pochopitelně podpořeny odpovídající zvukovou kulisou. V jeskyních to je především kapající voda, či tekoucí podzemní řeky, jakož i praskání větví v ohni. Nechybí ani ozvěna, která tomu všemu dává tu správnou hloubku. Venku dominuje zpěv ptactva, šum peřejí a občas se z povzdálí ozve hrůzný řev prehistorických šelem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hudební doprovod je ve stylu domorodých skladeb, které jsou sice založeny na určitě daleko mladších základech, ale i tak se sem hodí. Ve hře potkáte ještě další čtyři osoby, takže se dočkáte i velmi jednoduchých rozhovorů.

 Vyrábět, vařit a malovat
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Úkoly, které jsou na vás přichystány, tvoří tradiční směsici hledání a používání předmětů (zapálení ohně, výroba nástrojů, příprava jídla a různé techniky malování) a řešení méně či více složitých logických hádanek (průchod jeskynním bludištěm, vyprávění příběhu za pomoci určitých předmětů, skládání obrazů a opět malování). Pro úkoly z první jmenované skupiny je důležité se na každém kroku kolem sebe řádně porozhlédnout a to i pod nohy, kurzorem ohmatat jakýkoliv podezřelý objekt. Většinu sebratelných předmětů nebo aktivních míst lze rozpoznat okamžitě, ale určitě se najdou i ty, které objevíte až po řádném proskenování vašeho okolí kurzorem.

Použitelné předměty tvoří celkem rozsáhlou skupinu, která brzy přesáhne rozměr viditelné části inventáře, takže je potřeba dost často rolovat. Škoda, že zde nebyl použit inventář dlaždicovitého typu, kde byste měli okamžitý přístup ke všem předmětům. Navíc předmět vyjmutý z inventáře a následně vrácený se neuloží na původní místo, ale opět na konec řady. Kombinovat předměty v inventáři nelze, ale přijde-li na výrobu něčeho složitějšího, jsou k tomu určená speciální místa. Ale nebojte se, na pracovní plochu lze položit pouze předměty, se kterými je v daném místě možné cosi udělat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Podle skutečných nálezů
Druhy předmětů, materiálů a výrobní postupy jsou přitom voleny tak, aby co nejvíce odpovídali tomu, co v současné době o člověku z doby kamenné víme. Součástí hry je i malá encyklopedie obsahující stručná pojednání, doprovázená fotografiemi či nákresy, která se vztahují např. k místu, kde se nacházíte nebo k úkolům, které právě řešíte. Zde tedy naleznete jak poučení, tak mnohdy i nápovědu ke hraní. Na nový přírůstek do encyklopedie jste během hraní upozornění poblikáváním příslušné ikony. Stejný systém jste mohli okusit již ve dříve zmiňovaném Egyptu III.

 Hraní si s obrázky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Logické hádanky jsou velmi často spojeny s jeskynními malbami. Zpočátku to budou hotové kresby, kterých budete využívat k průchodu skrz jeskynní komplex. Tady se mi líbily úkoly, při kterých namísto používání fyzických předmětů či reálných postupů, např. při překonání podzemní jezera nebo zahnání medvěda do brlohu, vdechnete život nástěnným kresbám, kde potřebný postup zrealizujete v podobě takového animovaného filmečku. V pozdějších fázích hry budete samozřejmě sami malovat či jinak vytvářet scenérie ze života prehistorického lidu. Většina hádanek je snadných, u některých to chce trochu trpělivosti, třeba při skládání obrazu býka přehazováním osmi čtverců. Celkově však jde o lehké až středně obtížné úkoly.

 Živá učebnice
Nepříliš vysoká obtížnost, prakticky žádný děj a malé množství rozhovorů dělá z Echo spíše odpočinkovou záležitost, která vám může zabrat tak šest až osm hodin hraní, což je z hlediska času spíše podprůměrný herní zážitek. Pokud ke hře přistoupíte jako k učební pomůcce, jistě se rádi začtete do stručné encyklopedie, která může být zdrojem lehce stravitelných informací.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Spojením hraní a četby si nejen prodloužíte hrací dobu, ale ještě si vstřebané informace mnohem lépe zapamatujete. „Škola hrou“, říkával Jan Ámos a měl pravdu. To samozřejmě platí především pro dítka školou povinná, která tak mohou při zkoušení zaperlit, když zasvěceně popíší malířské techniky našich prapředků, jaké barvy používali, kde je získávali, jaké postupy volili při jejich zušlechťování atd. atd. V našich končinách to ovšem znamená, aby dítko bylo alespoň mírně pokročilé v angličtině, pakliže hra nebude lokalizována.

 Nenáročná
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Spojením hraní a četby si nejen prodloužíte hrací dobu, ale ještě si vstřebané informace mnohem lépe zapamatujete. „Škola hrou“, říkával Jan Ámos a měl pravdu. To samozřejmě platí především pro dítka školou povinná, která tak mohou při zkoušení zaperlit, když zasvěceně popíší malířské techniky našich prapředků, jaké barvy používali, kde je získávali, jaké postupy volili při jejich zušlechťování atd. atd. V našich končinách to ovšem znamená, aby dítko bylo alespoň mírně pokročilé v angličtině, pakliže hra nebude lokalizována.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Novinky...

 
Nukem
autorovi je 31 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-)






 
 
Nukem
Smarty.cz

Verdikt:

Zábavný úvod do výuky o počátcích kultury lidského rodu. Tak by se dala charakterizovat tato nijak zvlášť obtížná, graficky i technicky dobře zpracovaná neakční adventura, která však neoplývá výrazným příběhem a neoslní ani hrací dobou.

Nejnovější články