Delta Force: BHD Team Sabre - recenze
6/10

Delta Force: BHD Team Sabre - recenze

12. 3. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Datadisk ke komerčně úspěšné arkádové střílečce ze série Delta Force se začal tento týden prodávat i u nás. Přinesla změna prostředí, kdy bylo Somálsko vystřídáno Kolumbií a Iránem, také změnu hratelnosti k lepšímu?

Autor: Frix
Publikováno: 12.března 2004
Verze hry: anglická/prodávaná

Obrázek zdroj: tisková zpráva Touha po zisku a oportunismus dovede nezřídka kdy přivést kdysi zajímavé výtvory (a lidi s nimi spojené) na hranici kvality. Novalogic nám poslouží jako exemplární případ – série her Delta Force začala jako bezmála revoluční taktická akce, která byla díky jednoduchému konceptu přístupná širšímu publiku. Až do třetího dílu tato mantra platila a fungovala, ovšem čtyřka se vysloveně nepovedla a pátý díl nazvaný Black Hawk Down definitivně otočil kormidlo série o 180°.

V duchu akčních trháků se Delta Force zvrhlo v klasickou týmovou střílečku, ke všemu řádně „vylepšenou“ jednou z nejhorších typů umělé inteligence, jaká byla v poslední době k vidění. Recenze Black Hawk Down, včetně té naší, radostí zrovna nehýřily, leč kalkul Novalogic vyšel skvěle a prodejnost byla natolik dobrá, že se rok po vydání hry objevuje datadisk jménem Team Sabre.

Mogadišo se nekoná
Ačkoliv je původní BHD vyžadováno ke spuštění datadisku, nečekejte pokračování dřívější linie misí. Nezvyklé prostředí Somálska se zřejmě tvůrcům zdálo vyčerpané, a tak se nyní podíváme do Kolumbie a Iránu řešit konflikty daleko menšího rozsahu. Samozřejmě v rámci zaběhlých klišé – v horském prostředí Kolumbie na nás čeká válka s drogovým králem, v Iránu se pro změnu stylově postavíme bývalému generálovi.

Celkem na hráče čeká 11 nových misí v singleplayeru, které se liší od původní hry především prostředím. Cíle a linearita však zůstává podobná: zachraňování rukojmích, zabírání strategických budov, vyhazováni strategických bodů do povětří a dokonce budeme i tahat z bryndy posádku jednoho Černého jestřába. Arkádový punc zůstal v Team Sabre naprosto beze změny - zapomeňte na jakoukoli potřebu opatrnosti, tady se hraje rambo-stylem. Zastřel co můžeš a pokud to nejde zastřelit, vyhoď to aspoň do vzduchu. Singleplayer kampaň jde i přes svojí obtížnost dojet vcelku svižně za zhruba 10 hodin

Smrt dezertérům!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V datadisku se mění celkové pojetí map, které jsou teoreticky daleko větší a otevřenější než sevřené uličky somálských předměstí. Ovšem, jen teoreticky – podobně jako v hrách ze série Battlefield je herní území ohraničené neviditelnou bariérou, po jejímž překročení se musíte pěkně pronto vrátit zpět, jinak se objeví obligátní nenáviděná hláška „mission failed“. Tento přístup nemusí být nutně zcela negativní, avšak autoři datadisku zcela neodhadli jeho dopad na průběh misí a hráčovu psychiku. Pokud mám za úkol pročistit kaňon a není mi dovoleno vylézt na ochoz, odkud bych mohl poslat veškerou opozici na věčnost, na náladě to opravdu nepřidá. Čas věnovaný zlotřilým dezertérům na nápravu, je ke všemu pouze asi 10 vteřin, a jde tedy o hodně podstatnou chybu.

Otevřené prostory zavdaly příčinu další zajímavé vlastnosti Team Sabre – a totiž absolutně šílené síle sniper pušek. Vezměte na začátku mapy do ruky PSG1, tým stupidních botů nechte sedět na startu a vydejte se na dráhu neohroženého jezdce apokalypsy! Jinak to říci nejde, dosah optiky na sniperkách je totálně nadsazený, pušky jsou nelidsky přesné a silné a především jim nikdy nedojde střelivo (dovedete si představit, jak by se cítil voják, táhnoucí vedle macka jménem PSG1 také zhruba 300 nábojnic?).

Vedle magické PSG1 figurují v Team Sabre jako novinky také například pušky G3A3 a G36E, z těžkých kulometů si nově zastřílíme také z helikoptér Pave Low IV. I když to bylo dříve slibováno, pilotáž vrtulníků nebo řízení vozidel se zde nekoná (řídí je opět počítač) a s touto vlastností se setkáme až v příští hře od Novalogic - Joint Operations.

Existuje horší umělá inteligence?
V poslední době začíná řada her předvádět, že fungující umělá inteligence JE reálná a dosažitelná, ale Team Sabre nás ovšem uvrhá zpět do dob Doomu (a to ještě Impům křivdím). Zmlsán Far Cry, kdy po první střele ze sniperky se po mně zcela logicky rozběhl celý kontingent teroristů v dohledu a zbytek alespoň utekl do úkrytu, jsem přijímal klasickou hluchotu a slepotu naskriptovaných krocanů v Delta Force s hořkostí. Tato schopnost totální ignorance svého okolí mimo rámec skriptů se blízce vztahuje k božské síle PSG1, není skutečně nic lepšího, než nerušeně a z dálky odstřelovat nepřátele jako na pouti.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Daleko horší jsou ovšem okamžiky, kdy se v nějaké větší přestřelce (v Team Sabre menší přestřelky ani nejsou) AI prostě zblázní a začne se chovat mimo rámec lidského chápání. Spolubojovníci radostně střílí jeden druhého, nepřátelé dělají to samé, pokud skript detekuje nepřítele za stěnou, začne do ní bot pálit atp. V tak arkádově zaměřené hře, jakou BHD bezesporu je, bych snesl hodně, ale co je moc, to je moc. AI je ještě horší než v původní hře, alespoň si nepamatuji okamžiky tak skvostné, jako když kolumbijský bojovník v sebevražedném záchvatu střelil do barelu hořlaviny krok před sebou, čímž zabil vedle sebe ještě asi 10 dalších nepřátel.

Pro záchranu situace používá Team Sabre klasické nahrazení kvality kvantitou, a tak zvláště v iránských úrovních nejsou výjimečné konfrontace vašeho čtyřčlenného komanda s bandou padesáti a více nepřátel. V kombinaci s omezeným počtem pozic pro uložení hry a velmi drsně naskriptovaným systémem nepřátel nám vychází dost vysoká obtížnost. To samozřejmě nemusí být obecně na škodu, bohužel v případě Team Sabre nespočívá obtížnost ve výzvě hráči o podání co nejlepšího výkonu. Stačí si několikrát projít dané území, zapamatovat si, odkud vybafne který nepřítel a na x-tý pokus postoupit o kus dál. Tedy za předpokladu, že váš kolega náhodou nezastřelí eskortované rukojmí nebo sám sebe.

Může tato hra vůbec bavit?
V určitém masochistickém slova smyslu ano. Hratelnost ovšem působí horším dojmem než u originálu a nic není skutečně vylepšeno, naopak díky omezení herní plochy a zhloupnutí už tak zoufalé AI nemá jeden hráč o co stát. Situaci aspoň trochu zachraňuje multiplayer, který nabízí pět nových map (v celkem 7 módech) a solidní hráčskou základnu na NovaWorld serverech. Bohužel to, co bylo zábavné před rokem, v současné době už těžko přiláká větší množství hráčů – zvláště když Team Sabre přichází v  době uvedení excelentního Battlefield: Vietnam na trh. Multiplayer Team Sabre má svoje kouzlo, je v dobrém slova smyslu akční, ale bez pochyb bude převálcován kvalitnějšími tituly.

K technické stránce není mnoho co říci, zvuky si drží kvalitní standard dneška, grafika působí rok od původního uvedení už vcelku zastarale a kvůli „wow efektu“ si Team Sabre určitě nikdo pořizovat nebude.

Závěrečné shrnutí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva U hodnocení Team Sabre je třeba především pamatovat na skutečnost, že je zaměřen na fanoušky původní hry, kteří jej dost možná přes zcela evidentní nedostatky ocení. Pokud jste o Black Hawk Down dosud nezavadili, rozhodně tak nečiňte kvůli Team Sabre a pokud vás dřív frustroval herní styl BHD, vyhněte se datadisku dvojnásob. Datadisky jdou dělat daleko lépe, jak v poslední době dokázal třeba Vietcong: Fist Alpha nebo skutečně čerstvý Raven Shield: Athena Sword. Doufejme, že se do série Delta Force ještě někdy vrátí skutečná kvalita, kterou od Land Warrior tak postrádám.

Stáhněte si k datadisku Team Sabre: Trailer, Videa, Patch, Cheaty...

Stáhněte si k původní hře: Demo, Češtinu, Patch, Videa...

Související články: Delta Force: Black Hawk Down recenze (3/2003), Novinky

Frix
autorovi je 18 let, píše pro Tiscali Games & Level a dlouhodobě žije ve Finsku, kde studuje International School of Helsinki. Hraje akce všeho druhu, trpí úchylkou pro stealth žánr, GTA a Warrena Spectora (všechny články autora)

Frix

Mohlo to dopadnout i hůře, ale také o hodně lépe. I na poli datadisků jde o relativně slabý počin, který si pořídí jen skutečně velcí fandové originálu.