Dawn of Magic - recenze

Dawn of Magic - recenze

1. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

O trůn mezi akčními RPG se už ucházela celá řada titulů a Dawn of Magic je další v řadě. Bude bohatý reperotár kouzel a pár zajímavých nápadů stačit na dosažení tohoto smělého cíle?

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 1.června 2007
Verze hry: finální/anglická/PC

O trůn mezi akčními RPG se už ucházela celá řada titulů, a Dawn of Magic (dříve Bloody Magic) je další v řadě - hrou v mnoha směrech klasickou, zasazenou do fantasy světa plného magie a exotických protivníků. Bude bohatý reperotár kouzel a pár zajímavých nápadů stačit na dosažení tohoto smělého cíle?
Pekařka nebo cikánka?
První neobvyklost na vás čeká již při výběru postavy; ze čtyř nabízených charakterů nelze označit za klasickou postavu snad žádný – můžete se chopit kočovné cikánky, tlustého mnicha, obrýleného kouzelníka či bodré pekařky. Je to divné, ale je to tak. Postavy se ovšem liší hlavně vizáží, jelikož další rozdíl – odlišné úvodní rozložení základních vlastností (síla, energie, inteligence) – se v průběhu hry dá rychle smazat. Po výběru postavy vás čeká již jen volba přesvědčení, což ovlivní reakce některých NPC v průběhu hry, a ocitáte se v úbodní lokaci, kterou představuje čarodějná škola.

Příběhová zápletka není příliš originální, snad s výjimkou skutečnosti, že v průběhu hry se náš hrdina ocitne na rozcestí a bude si muset vybrat osud zachránce lidstva a záporňáckého padoucha. V kostce – jde o to, že zloun nejzlounovatější, polobůh Modo (původem nikoliv z Německa, jak by si mohli myslet pamětníci letité taneční skladby Ein Zwei Polizei od stejnojmenného interpreta) byl za hanebné skutky vykázán do světa lidí, aby dožil své dny coby obyčejný smrtelník. To se samozřejmě tomuto milému panáčkovi moc nelíbí, takže hodlá nejen získat zpět své ztracené síly, ale nádavkem a pro radost zničit i mírumilovný svět. Vy mu v tom musíte zabránit, a nebo naopak pomoci.

Řežba, řežba, řežba
V úvodu zmíněnou charakteristikou „akční RPG“ je v podstatě řečeno, o co v téhle hře půjde především. Ano ano, mydlení, krájení, pálení a jiné likvidování zástupů nebezpečných nepřátel. A slovo „nebezpečné“ nepoužívám jen pro prodloužení věty, ale také proto, že některé fáze hry jsou docela těžké. Chvilka nepozornosti může znamenat smrt a následné oživení na nejbližším checkpointu následované nudným probíháním již vyčištěné části. Kromě hlavní dějové linie si můžete krátit dlouhou chvíli i plněním vedlejších questů, které vyjma klasických úkolů zahrnují i poměrně netypicky opakovatelné (znovuhratelné) akce, jako je chytání nezbedných dětí v ulicích města nebo třeba roznášení obchodních nabídek. Nutno dodat, že většina těchto úkolů je docela nudná a nemyslím, že by někdo měl náladu hrát je vícekrát.

Špatné zaměřování
Boje jako takové nejsou příliš nápadité, klasický používáte levé a pravé tlačítko myši ke spuštění dvou nastavených akcí (obvykle rána zbraní / kouzlo), čísly pak přepínáte akce myšítku přiřazené. Poměrně podivně se chová klávesa Shift, která sice obvykle v podobných hrách působí jako stopka pro pohyb hrdiny (což pomáhá třeba při ostřelování nepřátel z dálky), nicméně zde má funkci zaměření cíle, což ale v praxi nefunguje zrovna nejlépe; i to může někdy být důvodem avatarovy smrti, což na hráčově klidu a pohodě rozhodně nepřidá. Boje jsou dost repetitivní, nepřátelé se dost opakují a s postupem ve hře se dostavuje i nuda a frustrace z častého opakování některých herních úseků.

Paradoxně se tak alespoň na chvíli zábavou stávají činnosti, které by v akčním RPG měly být spíše doplňkové. Tím máme na mysli zejména „craftění“, tedy výrobu předmětů. Virtuální řemeslníci se mohou vyblbnout třeba při míchání lektvarů, vkládání run do zbraní či výrobě magických svitků. Kromě sestavování nových kousků můžete také opravovat své pomačkané brnění či zubaté meče.

Spousta předmětů
Kromě pobíjení protivníků a výroby různých více či méně užitečných předmětů dojde i na další, pro RPG typické činnosti. Máme tím na mysli zejména sbírání různého harampádí a vylepšování hrdinových statistik a dovedností. K prvnímu jmenovanému lze říci zejména to, že předmětů najdete (v bednách, u mrtvol zabitých soupeřů či ve výkladních skříních různých obchodníků) dost a dost, přičemž „nasaditelné“ předmět, tedy zbraně, zbroj a různé magické šperky, mají vcelku klasicky různé požadavky na hrdinu, třeba úroveň inteligence. Pokud nesplňujete dané kritérium, danou věcičku nemůžete využít. Klasika.

O něco neotřelejší je možnost speciálním kouzlem vyvolat tlustého džina poletujícího na velké bedně, který slouží coby mobilní obchodník a zároveň skladiště. Je to vlastně taková zajímavá a drobet vylepšená variace na oslíka z Dungeon Siege. Ještě dodejme, že samotný inventář postavy příliš přehledný bohužel není.

RPG vývoj a bohatá magie
Zmínili jsme vývoj hrdiny, pojďme se na něj podívat trochu podrobněji. Sbírání zkušeností, postup na vyšší levely a rozdělování bodíků do tří základních vlastností jistě nikoho neohromí. Zajímavější už jsou skilly a kouzla. K naučení / vylepšení obojího je zapotřebí speciálních bodíků, které rovněž přibývají při level-upu. U zaklínadel je ovšem potřeba vlastnit ještě příslušný svitek, čímž se proces rozšiřování magického repertoáru trochu ztěžuje, což však není na úkor hratelnosti – jen si prostě budete vážit každého užitečného svitku, který ze zapáchající zombie rozsekané v podzemní kobce vypadne. Což je docela fajn.

Dovednosti zahrnují některé aktivní skilly (třeba již zmíněné vyvolávání džina s obchodnickými a skladnickými sklony, nebo jednoduché teleportovací kouzlo) a jiné pasivní, třeba lepší zacházení se zbraněmi. Magie je ve hře zpracována opravdu bohatě, těšit se můžete na cca stovku kouzel rozdělených do tuctu různých škol; je sice pravda, že mnohá z nich se svými efekty podobají, nicméně i tak je to příjemné. Dawn of Magic se prostě točí kolem magie a v oblasti kouzelnického repertoáru rozhodně patří k těm nadprůměrnějším titulům.

Anděl nebo démon
A s používáním zaklínadel, respektive různých škol magie, souvisí i jedna hodně originální vychytávka téhle hry. Váš avatar se totiž vizuálně proměňuje podle preferovaného typu magie; zpočátku se bude jednat vesměs o podivný mix, ale pokud se začnete více specializovat, dostane se vám do rukou třeba andělsky vyhlížející hrdina nebo naopak temná postava, ze které jde na první pohled strach. Postava se nemění celá, ale postupně, po několika částech, a jak již bylo řečeno, v závislosti na tom, jaká zaklínadla patří mezi oblíbená – můžete se tak dočkat třeba démonických rohů, druidských větví, svaté záře v očích či jiných úprav hrdinova zevnějšku. Tyto změny přitom nejsou nevratné; pokud v průběhu hry měníte svoji inklinaci k tomu kterému druhu magie, prochází změnou i postava.

Grafické a technické zpracování vůbec není zlé, nicméně občas se trochu ztratíte ve změti těl a kouzel, více přehlednosti by prostě neškodilo. Nijak zvlášť povedená není ani mapa. Za docela zásadní nešvar považujeme také již zmíněné obtížné zaměřování protivníků, to občas opravdu naštve. K dobru naopak přičítáme solidní optimalizaci a tím pádem i plynulý běh hry.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Rozporuplná záležitost
Osobně se mi zdá Dawn of Magic tak nějak nemastnou neslanou, a hlavně nezacílenou hrou; na jednu stranu nabízí docela do hloubky propracované RPG elementy (solidní výroba předmětů, vizuální proměna hrdiny, široký výběr kouzel), na druhou stranu je základní herní systém primitivní a vlastně bez nápadu.

Podobné je to s vážně nevážným pojetím hry, jakoby se autoři stále rozhodovali mezi parodií a klasickou fantasy. Díky několika zajímavým nápadům se ale hra do lehkého nadprůměru vyšplhá; pro běžné fandy akčních RPG stojí Dawn of Magic za vyzkoušení, nicméně náročnější hráči či naopak úplní začátečníci si na své asi nepřijdou.

Stáhněte si: Demo, Trailer...