Darwinia - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Darwinia - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 6. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Takovou netradiční hru jsme tu ještě neměli. V retro-grafice ve stylu demíček od nezávislé scény přichází Darwinia, v jejímž virtuálním světě budete mít pod palcem počítačové programy ve směsi akce a strategie.

Autor: Jan Kavan
Publikováno: 19.června 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/prodávaná 1.0
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Jsou to již tři roky co "poslední z ložnicových programátorů" Introversion Software představili hráčské veřejnosti hru Uplink, která překvapivě sklidila velký úspěch i přes svou krátkou délku. Klíčovým slovem byla inovativnost. Simulaci hackerského prostředí, ve které můžete někomu například vylepšit průměr ve škole, či nepohodlného nechat zatknout, totiž ještě nikdo předtím nevytvořil.

Po úspěchu hry Uplink se logicky očekávalo pokračování, které buď ve formě datadisku, nebo vylepšeného Uplinku vytěží z originálního nápadu více peněz pro tvůrce. Stejně tak logicky se to nestalo, neboť firma Introversion jsou nadšenci, kterým nejde o to vytáhnout z nadšených hráčů jejich eura rozmělňováním původního nápadu, ale pro jistotu opět přišli s něčím zcela originálním. Tím něčím je hra Darwinia. Zařadit ji do nějaké škatulky není úplně jednoduché, ale asi bychom uspěli s nálepkou akční hra s RTS prvky. Pokud vás zajímá co se pod tímto strašidelným názvem skrývá, čtěte dál...

 Historie virtuálního světa Darwinia
Dr. Sepulveda - vědec, o kterém se říká, že je buď geniální, nebo podvodník - sestrojil téměř omylem kvantový počítač, pomocí kterého se mu podařilo naprogramovat inteligentní život. Sepulveda pro tento život vytvořil ideální podmínky v podobě virtuálního světa, který nazval Darwinia.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Obyvatel Darwinie se nazývá darwiniánem a vypadá jako zelený 2D sprite. Přes své schematické znázornění je však tato bytost schopna uvažovat, reprodukovat se a dokonce vytvořit i vlastní náboženství. Sepulveda nechal darwiniány "žít" v simulovaném světě po několik generací a poté otevřel virtuální zábavní park, ve kterém mohou lidé pozorovat darwiniány, jak žijí, pracují apod. Aby mohla mít hra nějakou zápletku, celý systém napadl virus a téměř vyhubil populaci darwiniánů. V této chvíli do hry vstupujete vy, abyste zlikvidovali nákazu a zachránili Sepulvedovu Darwinii.

 Herní princip
Ačkoliv to tak v začátku nevypadá, Darwinia je spíše akční hra s RTS podtextem než naopak. Hra je rozdělena na několik segmentů, z nichž každý představuje určitou logickou funkci celého systému. Najdete zde zahradu, ale například i doly, ve kterých se těží polygony z fraktálové krajiny. Postupně procházíte všemi lokacemi a plníte v nich úkoly, které vám Dr. Sepulveda ochotně přenechává.

Základním nástrojem je uživatelské rozhraní, které se vyvolá klávesou ALT a ve kterém pomocí gest spouštíte různé programy (gestová symbolika připomíná Black & White nebo Arx Fatalis). Základním programem je pro hráče jednotka (squad), která umí bojovat a ničí nákazu. Touto jednotkou se pohybujete po krajině tak, že levým tlačítkem určujete, kam má jednotka jít, pravým tlačítkem střílíte laserem a stisknutým pravým tlačítkem s následným levým aktivujete speciální útok (granáty, raketomet apod.). Ve hře neexistuje pathfinding (hledání cesty k určenému cíli), což přidává na akční složce, protože se neustále musíte o jednotky starat a v některých místech dochází k (překvapivě příjemnému) clickfestu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dalším základním programem je inženýr, který plní dvě nutné funkce. Opravuje zavirované budovy a sbírá duše darwiniánů, které pohltil virus a v replikátoru je přivádí k životu. Z nejčastěji používaných programů uvedu ještě důstojníka (officer). Tento program se aplikuje na darwiniána, který potom zadává příkazy všem ostatním darwiniánům v okolí. To je velice důležité, protože zelenáči mají ošklivou tendenci se rozlézat po okolí, případně se nechat sežrat od virů, či přecení své plavecké schopnosti a utopí se.

 Strategie a mise
Úkoly jsou v Darwinii různorodé - od provedení darwiniánů do bezpečné zóny (připomínající Lemmings) po zlikvidování mravenčí epidemie. Ve hře nejste omezeni financemi (programy můžete spouštět, kolikrát chcete, takže smrt jednotky nic neznamená). Jste ale omezeni počtem naráz spuštěných programů. Rovněž pokud darwinián zemře nebo zlikvidujete virus, obojí zanechá svou duši, která pomalu stoupá do oblak (proč, to se dozvíte v průběhu hry) a musíte ji včas inženýrem sebrat, jinak uletí a mohli byste se pak potýkat s nedostatkem darwiniánů.

Úloha darwiniánů je ze začátků pouze v obsluhování budov, ale později se naučí bojovat. V jedné úrovni je vaším cílem zlikvidovat armádu infikovaných červených darwiniánů za pomocí zelených ovládaných hráčem.

V průběhu hry pomáhá Sepulveda tím, že mu zadáváte, na jaké funkci má pracovat a on ji postupně vylepšuje. Můžete spouštět více programů naráz, v jednotce může být více bojovníků, laser je silnější atd. Toto je potřeba si rozumně naplánovat, protože rychlost Sepulvedova vylepšování programu je přímo úměrná tomu, kolik budov osvobodíte, darwiniánů replikujete a virů zlikvidujete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Také se v průběhu setkáte s dobrým strategickým prvkem v podobě transportéru, ze kterého můžeme postavit kulometnou věž. Pokud ji ovšem červení darwiniáni obsadí, budete si přát, abyste ji tam byli bývali nestavěli. V každé lokalitě také musíte opravit několik portálů, které pak v mapovém náhledu odemknou další segmenty. Nemusíte je procházet v nějakém fixním pořadí, záleží na tom, jak je máte odemčené a na co zrovna máte náladu.

 Neobvyklá grafika
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na rozdíl od dnešní tendence k čím dál realističtějšímu zobrazení je Darwinia od počátku koncipovaná jako simulace počítačového světa. Fraktálová retro grafika má svůj půvab a rozhodně působí mnohem lépe než špatně provedené pseudo 3D. Za to si tvůrci opět vysloužili můj obdiv, protože hráčská komunita si z velké části neuvědomuje, jaké jsou nároky na rozpočet u her typu DOOM 3 či Half-Life 2. Jít zcela jiným směrem a prezentovat grafiku tak, že její retro styl nevadí, ba naopak hráče vtáhne, je pro nezávislé vývojáře ten správný směr. Grafika je plně 3D s tím, že se po prostoru pohybujete pomocí šipek a zoom in/out je ideální kolečkem myši. Jen pro úplnost, v menu můžete nastavit úroveň detailů, stejně tak jako rozlišení (640x480 – 1280x1024).

Hudby zde moc není, ale úvodní skladba mne dostala, protože mě vrátila do dob C64. Současně při každém dalším spuštění hry se hra uvede krátkým intrem (náhodně vybraným), které připomíná old-school počítačová dema (pamětnící zaplesají). Ozvučení je vtipné hlavně tím, že o zvukové efekty se ve velké míře postarala programátorova kočka (jak je uvedeno v titulcích :)

 Co se nepovedlo?
Hra je neuvěřitelně návyková, ale má i své zápory. Nejvíce bych jí vytknul její délku. S uvedeným nápadem tam mohlo být minimálně ještě jednou tolik úrovní. Dále je hra dost hardwarově náročná, což vás při pohledu na screenshoty nemusí napadnout. Můj hlavní problém však spočíval v předposledním levelu, kde hra v základní verzi často padala, protože vyžadovala poslat proti sobě dvě armády darwiniánů a hra to zkrátka příliš často neunese (ověřeno na mnoha sestavách). Za to strhnu Introversion Software nejvíce procent.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Rovněž ve hře nelze ukládat (ukládá se při vyskočení z úrovně) a někdy se při rozehrané úrovni neuloží level dobře, takže přijdete o již dobyté území. To má vyřešit připravovaný patch, Nějaký budoucí patch má uvést i podporu multiplayeru, na kterou jsem doopravdy zvědav.

 Závěr
Introversion opět ukazují, že nízkorozpočtové hry si mohou dovolit být inovativní, narozdíl od velkorozpočtových her, kde krok špatným směrem znamená problémy nezřídka končící bankrotem vývojářských společností. Spousta z vás zcela jistě nad Darwinií ohrne nos, ale pokud se zde najde někdo, pro koho znamená hratelnost a nápad víc než to, zda má hra hyperealistickou grafiku a hudbu složil přinejmenším Jeremy Soule, měla tato recenze smysl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově jsem se u hry bavil velice dobře a vůbec mi nevadilo, že se občas darwinian propadl krajinou a zmizel, nebo že se celá jednotka zasekla. Prostě jsem nefunkční program zrušil a znovu „vyčaroval“. Koneckonců na tohle máme všichni trénink z nejmenovaného operačního systému. Všem zájemcům doporučuji demo, které je k dispozici na homepage, kde se dá Darwinia za 30 Euro i koupit.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Patch..., Cheaty

Související články: Novinky

 
Jan Kavan
čtenář Tiscali Games






 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Velice chytlavá hra, kterou dohrajete jedním dechem nejen kvůli její zábavnosti, ale bohužel i kvůli její délce. Kdyby byl od začátku k dispozici patch, hodnotil bych hru určitě lépe, ale kritické chyby v předposledním levelu od tohoto úmyslu odradily. Na závěr podotýkám, že hru hodnotím jako nezávislou hru podle jiných kritérií než vysokorozpočtové hry. Introversion totiž věnovali pozornost detailům, na které není potřeba velký rozpočet, ale které tvoří skvělou hratelnost.

Nejnovější články