Autor: Jan Kavan Publikováno: 19.června 2005 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Herní princip Ačkoliv to tak v začátku nevypadá, Darwinia je spíše akční hra s RTS podtextem než naopak. Hra je rozdělena na několik segmentů, z nichž každý představuje určitou logickou funkci celého systému. Najdete zde zahradu, ale například i doly, ve kterých se těží polygony z fraktálové krajiny. Postupně procházíte všemi lokacemi a plníte v nich úkoly, které vám Dr. Sepulveda ochotně přenechává. Základním nástrojem je uživatelské rozhraní, které se vyvolá klávesou ALT a ve kterém pomocí gest spouštíte různé programy (gestová symbolika připomíná Black & White nebo Arx Fatalis). Základním programem je pro hráče jednotka (squad), která umí bojovat a ničí nákazu. Touto jednotkou se pohybujete po krajině tak, že levým tlačítkem určujete, kam má jednotka jít, pravým tlačítkem střílíte laserem a stisknutým pravým tlačítkem s následným levým aktivujete speciální útok (granáty, raketomet apod.). Ve hře neexistuje pathfinding (hledání cesty k určenému cíli), což přidává na akční složce, protože se neustále musíte o jednotky starat a v některých místech dochází k (překvapivě příjemnému) clickfestu. ![]() ![]() ![]() Dalším základním programem je inženýr, který plní dvě nutné funkce. Opravuje zavirované budovy a sbírá duše darwiniánů, které pohltil virus a v replikátoru je přivádí k životu. Z nejčastěji používaných programů uvedu ještě důstojníka (officer). Tento program se aplikuje na darwiniána, který potom zadává příkazy všem ostatním darwiniánům v okolí. To je velice důležité, protože zelenáči mají ošklivou tendenci se rozlézat po okolí, případně se nechat sežrat od virů, či přecení své plavecké schopnosti a utopí se. Úkoly jsou v Darwinii různorodé - od provedení darwiniánů do bezpečné zóny (připomínající Lemmings) po zlikvidování mravenčí epidemie. Ve hře nejste omezeni financemi (programy můžete spouštět, kolikrát chcete, takže smrt jednotky nic neznamená). Jste ale omezeni počtem naráz spuštěných programů. Rovněž pokud darwinián zemře nebo zlikvidujete virus, obojí zanechá svou duši, která pomalu stoupá do oblak (proč, to se dozvíte v průběhu hry) a musíte ji včas inženýrem sebrat, jinak uletí a mohli byste se pak potýkat s nedostatkem darwiniánů. Úloha darwiniánů je ze začátků pouze v obsluhování budov, ale později se naučí bojovat. V jedné úrovni je vaším cílem zlikvidovat armádu infikovaných červených darwiniánů za pomocí zelených ovládaných hráčem. V průběhu hry pomáhá Sepulveda tím, že mu zadáváte, na jaké funkci má pracovat a on ji postupně vylepšuje. Můžete spouštět více programů naráz, v jednotce může být více bojovníků, laser je silnější atd. Toto je potřeba si rozumně naplánovat, protože rychlost Sepulvedova vylepšování programu je přímo úměrná tomu, kolik budov osvobodíte, darwiniánů replikujete a virů zlikvidujete. ![]() ![]() ![]() Také se v průběhu setkáte s dobrým strategickým prvkem v podobě transportéru, ze kterého můžeme postavit kulometnou věž. Pokud ji ovšem červení darwiniáni obsadí, budete si přát, abyste ji tam byli bývali nestavěli. V každé lokalitě také musíte opravit několik portálů, které pak v mapovém náhledu odemknou další segmenty. Nemusíte je procházet v nějakém fixním pořadí, záleží na tom, jak je máte odemčené a na co zrovna máte náladu. Neobvyklá grafika ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Rovněž ve hře nelze ukládat (ukládá se při vyskočení z úrovně) a někdy se při rozehrané úrovni neuloží level dobře, takže přijdete o již dobyté území. To má vyřešit připravovaný patch, Nějaký budoucí patch má uvést i podporu multiplayeru, na kterou jsem doopravdy zvědav. Závěr Introversion opět ukazují, že nízkorozpočtové hry si mohou dovolit být inovativní, narozdíl od velkorozpočtových her, kde krok špatným směrem znamená problémy nezřídka končící bankrotem vývojářských společností. Spousta z vás zcela jistě nad Darwinií ohrne nos, ale pokud se zde najde někdo, pro koho znamená hratelnost a nápad víc než to, zda má hra hyperealistickou grafiku a hudbu složil přinejmenším Jeremy Soule, měla tato recenze smysl. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Patch..., Cheaty Související články: Novinky |
Jan Kavan | |
čtenář Tiscali Games |