| Autor: Moolker Publikováno: 1.listopadu 2006  | 
  Vítejte             ve Stonehelmu  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Další             příklady již kvůli spoilerům uvádět nebudu, ale Dark Messiah má pohlcující             atmosféru. Zrovna ono hektické prchání městem vás donutí vnímat jenom             monitor před sebou a vysvobození nastává až v okamžiku vaší smrti.             Žel bohu, takovýchto vystřízlivění je ve hře až moc, protože obtížnost             je místy značně nevyvážená a ke dvěma přístupným obtížnostním stupňům             (střední, těžký) bych rád přidal i lehký.  Hrubá             síla, kouzla, plížení ve stínech nebo od všeho něco?  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Dark Messiah není žádné hardcore RPG, je to především řežba a tak se k němu v otázce vývoje postavy musí přistupovat. Každá ze tří větví schopností nabízí, v porovnání s giganty typu Gothic 3 nebo Oblivion, skillů jenom pár, což by příznivce čistokrevných RPG mohlo celkem zklamat, ale já to považuji za plus. Alespoň jsem si nemusel moc  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      lámat           hlavu nad investicízkušenostních bodů a mohl se věnovat neutuchající           akci. Bojovník si třeba může zlepšit boj s donucovacími prostředky, zvýšit sílu pro možnost ovládání lepších zbraní nebo šanci na kritický útok. Mág se učí hlavně nová kouzla (fireball, zmražení, blesk, telekineze...) či zvyšuje maximální množství many a zloděj se např. stává tišším, méně viditelným a osvojuje si boj s dýkami, aby mohl provádět zabití na jeden zásah ze zálohy. Pak tu je ještě několik dalších, nezařaditelných - imunita vůči nakažení jedem či permanentní navýšení hitpointů. Po dlouhém rozhodování, způsobeném (dle prvních dojmů) možná až příliš chaotickým zpracováním soubojů tělo na tělo, jsem se vydal cestou mága a následně toho litoval. Celá hra je rozdělena na jedenáct částí (prolog, 9 kapitol a epilog) a tak nějak mi přišlo, že každá je na míru šitá pouze jednomu typu charakteru. Ve valné většině (ehm, až na finální souboj snad ve všech kapitolách) se nadržuje bojovníkovi. Ještě teď mívám tiky pod levým okem, když si vzpomenu na šestou kapitolu odehrávající se v oltáři lebky. Šlo o katakomby plné tuhých zombíků. Zprvu jsem měl tendenci je všechny likvidovat, ale když jsem zjistil, že na jednoho spotřebuji většinu many a ještě k tomu snad donekonečna „odněkud“ vylézali, začal jsem využívat jejich pomalosti a vždy kolem nich jenom proběhl. S takovým  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
                 ohnivým mečem však stačí jeden, dva mocné zásahy a nemrtvý je mrtvý. Boj, boj a zase boj O tom vlastně celý Dark Messiah je. Žádné větvené dialogy, činění mnoha rozhodnutí nebo cestování po otevřeném světě. Všechno se tu točí kolem bitkaření, které je zpracováno perfektně. Ano, chvíli trvá, než si zvyknete na lehce zmatený first-person pohled, než se naučíte ovládání a odhadovat vzdálenosti, ale jakmile do toho všeho proniknete, budete si chrochtat jako prase při drbání. V roli válečníka to není jenom o oblivionském klikání a otáčení pohledem o 360 stupňů ve snaze zasáhnout vše ve vaší blízkosti. Typů úderů je na výběr až překvapivě hodně. Záleží na délce držení levého myšítka, na směru vašeho pohybu, na vaší rychlosti, v potaz se bere i fakt, jestli se zrovna plížíte nebo skáčete. A teď k tomu ještě připočtěte možnost v jedné ruce držet štít i hodně užitečné kopání a dostanete velice solidní porci ataků. Teď je jen otázkou, jestli je všechny vlastně využijete... Má taktika spočívala ve střídání postupu „kopanec pro rozhození protivníka – silný útok – kopanec...“ a vystačil jsem si s ní po celou dobu hraní. Když došla stamina umožňující kopat, jednoduše jsem na chvíli odběhl, po chvilce se pln sil vrátil a zase rozdával další knock-outy.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V případě hraní za bojovníka se tedy obávám případného stereotypu co se soubojového systému týče. Já s tím problém neměl, protože jsem bitky ještě obohacoval o chodící a řvoucí pochodně, ledové sloupy, létající hadrové panáky či na chvíli získané spolubojovníky z řad nepřátel. Rubat mečem a ještě k tomu čarovat je celkem náročné a ještě více nepřehledné (plamenomet zakryje skoro celou obrazovku, takže rázem nevidíte, co pečete a jestli vůbec pečete), ale náramně zábavné.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      A také brutální,           slušelo by se dodat. Postal ani Soldier of Fortune to není, ale krve           tu stříká jak z vola na každém kroku. To pravé maso nastává v okamžiku,           kdy se zásluhou několika zabití dostanete do berserk módu. Napřáhnete           se, čas se zpomalí a ten, kdo schytal vaší ránu, se efektně sune k zemi           bez hlavy, končetiny nebo naopak s pořádnou dírou v břiše. Jen škoda,           že do tohoto gerojického módu se transformujete až po několika úspěšných           zásazích a to je zpravidla jako na potvoru v okamžiku, kdy odpravujete           posledního oponenta a bitka je minulostí... Sadisté se začnou na hru           těšit ještě více, slabé žaludky si před dalším čtením odskočí na toaletu.Před vydáním značně proklamovaným prvkem bylo časté využívání prostředí ve svůj prospěch díky propracované fyzice. Což o to, je to svatá pravda, ale naskýtá se stejná otázka jako v případě vysokého počtu proveditelných útoků – opravdu to využiji? Nalijme si čistého vína – ani ne.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Potěší, že jsou všude možně rozmístěna třeba lešeníčka se sudy, kterým stačí podkopnout nohu a vše, co nesou, se sesype na zem a smete protivníky. Jenže je tu hned několik zádrhelů. Těch chatrných konstrukcí si člověk moc často nevšimne, protože než se vůbec dostanou do zorného pole, už vás s otevřenou náručí vítá horda nepřátel, takže není čas koukat se po okolí, jestli tu náhodou není něco využitelného. Další věcí je to, že když na potvoráky něco sesypete, tak nejenže je to většinou ani nezabije, ale ještě k tomu vám pod nohama bude překážet napadané harampádí. Spíš než to jsem využíval různé bodáky nebo ohniště, vyskytoval-li se nepřítel v jejich blízkosti a já ho mohl k pasti dokopat.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Všemožné             pasti podobného ražení jsem proto za celou hru využil jen zřídkakdy             a někdy jenom proto, že bych se bez nich nedostal dál. Třeba v jedné             kryptě jsem se pustil do křížku s monstrózním kyklopem a pro dosažení             vítězství bylo nutné přeseknout lano držící ohromný kamenný kvádr,             jenž se zhoupnul, řvoucí horu masa posadil na zadek a na mě již zůstalo             jen elegantní vypíchnutí oka... Možná, že celá ta interaktivita prostředí             je tu jen kvůli zlodějům, kteří v soubojích tělo na tělo nemají dle             tvůrců tak velké šance na přežití, ale ani to se mi moc nepotvrdilo,             když jsem s bleskovými dýkami, zdaleka ne nejsilnější zlodějskou zbraní,             prošel polovinu závěrečné kapitoly. Z velmi nadějného prvku se tedy             vyklubala jenom nepovinná, místy trošku otravující alternativa.Spíše než pasti se ke slovu dostanou všude možně se válející předměty. Šutry, krabice, sudy a já nevím co ještě, se mi v boji osvědčily snad více než klasické zbraně. Nepřítele většinou rovnou shodí na zem a nic vám pak již nebrání k němu dojít, zabodnout mu čepel do hrudi a ukončit tak jeho mrzký život. Mág navíc může většinou krámů mrskat pomocí telekineze a to je pak teprve ta pravá zábava. Někdy se spustí i zajímavá řetězová reakce, kdy letící oponent sejme lešeníčko, které spadne na přihlížející pod ním.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Pěkná to sebranka Na své pouti potkáte celou řadu přisluhovačů zla. Od slabých vojáků a kouzelníků se dostanete k orkům, menším ale početným goblinům, ještě menším, ale ještě početnějším a k tomu pěkně otravným a jedovatým pavoukům. Postupem času se proti vám postaví i již zmiňovaní zombíci, kyklopové, dále pak ghúlové připomínající Gluma z Pána Prstenů, silnější rytíři i mágové a nechybí ani bossové. Na ně je někdy třeba vyzrát speciální taktikou (drak Kao Pai), zdlouhavě bojovat ze všech sil a neustále se dopovat lektvary (pavoučí královna, Geralda snad její jméno jest), anebo hrdinsky utíkat (mořský červ).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Druhů nepřátel je tedy hodně, ale to samé naštěstí platí i o zbraních. Do rukou dostanete všemožné meče, dýky, hole, štíty nebo luky (y lepší disponují i nějakým bonusovým poškozením, namátkou mohu jmenovat blesky, oheň nebo otrávení jedem). Každá potvora je náchylná vůči nějakému typu magického zranění a praktické je, že se nepřátelé se stejnou slabou stránkou zpravidla vyskytují společně, byť jde o různé druhy. Třeba démonické potvory jako kyklopové, orkové a goblini nemají rádi blesky, lidé či pavouci zase oheň. Zbraní, bez níž byste se nehnuli asi v polovině soubojů, je tzv. rope bow, doslova přeloženo „lanový luk“. S ním totiž můžete vystřelovat šípy do dřevěných materiálů. Skvělé, že? A to ještě není všechno! Na chvostu „projektilu“ je totiž připevněno lano, po němž lze šplhat a dostat se do jinak nepřístupných míst. Rozhodně zajímavý nápad, jehož realizace drhne jen lehce v tom, že zapíchnutá lana již nejde odstranit a někdy tak překážejí.  Design úrovní Až na občas nešikovně zpracované pasti jsou však levely parádní. Úrovně povětšinou nejsou moc větvené a až na pár výjimek je vždy jen jedna možná cesta. Na nějaké prostorové puzzle ala Tomb Raider si také nechte zajít chuť, maximálně tak musíte přeseknout lano držící balvan, který prorazí zeď a tedy utvoří cestu dál. Prostě jako klasická střílečka, jenom s tím rozdílem, že tohle je ve fantasy provedení a můžete se zdokonalovat.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Zaměření hry odpovídají i samotné úkoly na vaše bedra kladené. Ať už máte někam dojít, něco sebrat, někoho vysvobodit nebo s vysvobozeným někam přesunout, aby něco sebral, plnění je vždy propojeno s neustálou řežbou. Na druhou stranu, řežba je to zábavná, takže v tom problém nevidím. Jediné, co mi úplně nesedlo, byla až příliš velká koncentrace questů (mohu to vůbec nazývat questy?) typu „Vrať se“. Kdyby se cestou zpět alespoň něco změnilo, nic neřeknu, ale procházet hluchá a již navštívená místa je, lehce expresivně řečeno, vopruz.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Nicméně             prostředí je variabilní a nápadité, sem tam narazíte na skrytou komnatu             s lektvary, kouzelnými svitky nebo rovnou novou zbraní... Navštívíte             středověké město, bitevní loď, pradávné chrámy, tajný podzemní komplex             nekromantů, líhně předimenzovaných pavouků i překrásné domečky zabudované             do skal nad hlubokými propastmi. Snad jen kdyby bylo více rozlehlých             exteriérů namísto klaustrofobických koridorů. Tak jako tak, cestovka             Arkane Studios pro vás připravila exotický zájezd, na který jen tak             nezapomenete.  Source engine v plné síle Pakliže jste vyslintali loužičku nad HDR efekty v Half-Life 2: Episode One, před hraním Dark Messiah si raději opatřete kyblík. Nejednou jsem se prostě zastavil, pomalu otáčel myší a kochal se úžasným zpracováním proudu fotonů. Navíc je tohle první hra, u které jsem konečně zažil ten efekt oslepení, kdy z potemnělé kobky najednou vylezete do slunečních exteriérů. Potěší i efekty typu rozostřený / zarudlý obraz při zranění.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Každopádně existují i hezčí hry a není jich zase tak málo. Přeci jen, Source engine je již dva roky starý. Přestože ho vývojáři vylepšili, tak třeba detaily objektů i textur a různé nadpřirozené efekty byly např. v Prey o úroveň výš. Zatímco animace při soubojích a situacích se souboji spjatých (pády, polety) jsou špičkové, zarazil mě např. běh černých rytířů. Byli totiž neskutečně rychlí a nožičky jim kmitali nadpozemskou frekvencí. Možná to bylo schválně, ale vypadalo to komicky. Když už jsem u té technické stránky věci, musím si mírně postěžovat             na umělou inteligenci. Nepřátelé někdy nereagují na útok a často tupě             stojí na okraji srázu, čekajíc na kopanec do přirození, který je vyšle             na bunge jumping bez lana; spolubojovníci mají zase tendenci vběhnout             do centra bitvy a tím vám krásně překážet. Jednou mě souputnice dokonce             odmítla následovat, ačkoliv bylo mým úkolem ji vysvobodit. Asi bug             v jinak dobře vyladěné hře a to i co do hardwarových nároků. Dvoujádrový             Athlon 64 3800+ si za asistence 2 GB RAM a GeForce 7800GTX 256 MB             s hrou rozuměl skvěle. V nejlepší možné kvalitě a rozlišení 1280x1024             mi počet snímků za vteřinu lehce klesl jenom v případě velkých bojů             (5 a více účastníků), kde jsem uplatňoval dost magie.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Být ve hře více hudby, dostala by ode mne audio stránka jedničku. Zvuky jsou prvotřídní, věřitelné, dabing (zejména u Xany) nadmíru povedený a hudba, když už teda hraje, je tématická, akční a skvěle podbarvuje atmosféru v daný moment.  Všechna tajemství odhalena Než jsem se prokousal k jednomu z možných konců, zabralo mi to více jak 15 hodin, způsobených kromě samotné délky hry i nevyváženou obtížností. Odměnou mi byl poměrně trapný, asi jen minutový závěr, který v kontrastu s jinak parádním příběhem působil jako Uwe Boll vedle Spielberga. Za tu dřinu bych si zasloužil více.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ačkoliv             to z místy negativně laděné recenze nemusí vyznít, Dark Messiah of             Might & Magic se povedl. Sice tolik proklamované využívání herního             prostředí ve svůj prospěch zklamalo a poměrně nevybalancovaná povolání             spolu s neuspokojujícím vyvrcholením také nepotěší, ale další chybky             jsou již minoritní. Jedná se o bez debat povedenou akční a - co je             hlavní - i netradiční RPG rubačku, která tu chyběla. Čekal jsem více,             ale spokojenost mohu zakrývat jen stěží.Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Cheaty... Související články: Dojmy z multiplayeru, Preview, Novinky, Heroes of Might & Magic V recenze, Crusaders of Might & Magic recenze, Legends of Might & Magic recenze, Might & Magic IX dojmy, Arx Fatalis recenze  | 
| Moolker | |
| autorovi je 16 let, bydlí na Mělníku a studuje všeobecné gymnázium; přispívá i do HotGames, Playmobilu a SCORE; nejdéle vydrží u kvalitní strategie, akce a fantasy her; život by si nedokázal představit bez závodního lyžování a horského kola |