Autor: Leon Publikováno: 17.června 2003 |
Snad proto mě hned od počátku zarazilo, že vše v Colinovi trojce vypadá víceméně stejně. Už třeba menu, které je podle mého názoru nepřehledné, nevzhledné a především značně podobné svému předchůdci. Nevím, co nutí autory používat tento typ vodorovného menu, kde musíte asi 5x nebo 6x odklepnout, než se dostanete z menu na start erzety. Tak je to ostatně skoro se vším, co chcete v menu najít. Jediným vysvětlením je pro mě to, že se to dobře hodí pro konzole a jejich gamepady. Bohužel v počítačové verzi to působí dost tragicky. První pohled Když překonáme nástrahy menu, dostaneme se k samotnému závodění. Tady na nás bohužel čeká další zklamání, protože CMR3 mnoho herních módů nenabízí, přesněji řečeno pouze dva. Tím prvním jsou jízdy proti času na jednotlivých erzetách (tedy něco jako time trial), druhým pak šampionát. Ten vám zpřístupní tři sezóny v kůži slavného jezdce Colina McRae (a jeho spolujezdce Nicky Grista) s vozem Ford Focus WRC. Jak asi víte, v současné době už Colin McRae nejezdí za volantem Fordu, ale v Citroenu Xsara. Tím by se dalo říci, že je hra trochu zastaralá, což je bohužel další důsledek zpožděného vydání verze pro PC. Daleko horší ale je, že šampionát se dá hrát pouze za Colina a pouze ve Fordu Focus! Tím šampionát dost ztrácí na atraktivnosti, protože každého z nás by určitě lákalo zkusit si jízdu i v jiném voze, které jinak ve hře najdete. Příčinu bych hledal v tom, že hra nemá zajištěny prakticky žádné licence, snad s výjimkou samotného Colina a jeho Fordu. Ve výsledku to znamená třeba i to, že ostatní vozy mají sice reálná označení, ale reklamy a další propriety už na nich nenajdete. Jsou to zkrátka taková „noname“ auta, z nichž vám podobné bude připadat jen modrožluté Subaru Impreza, s nímž Colin ostatně také dost dlouho jezdil a s nímž se dočkal asi největších úspěchů. Snad nemusím ani dodávat, že i ostatní soupeři jsou naprosto bezejmenní a pro porážení zcela neatraktivní. Nabídka tratí Série CMR byla vždy proslulá přítomností mnoha typů rallye a nejinak je tomu i tentokrát. Ve třetím dílu najdete 8 různých rallye - Austrálii, USA, Japonsko, Řecko, Španělsko, Finsko, Švédsko a Velkou Británii. Každá z nich obsahuje 6 klasických rychlostních zkoušek a jednu speciálku, na které soutěžíte na speciálním okruhu se svým protivníkem, tedy něco jako Rally Masters. Ve výsledku to je tedy přes 50 erzet, což se může zdát na první pohled dost, ale po prvním absolvováním už mi to tak nepřišlo. Připadalo mi totiž, že erzety jsou si v rámci jedné rallye dost podobné, celkem bez nápadu a opět nijak zvlášť dlouhé (v porovnání třeba s RC2000). Dá se tak říci, že se liší jen zmíněných 8 rallye, a to především tím, v jakém se jedou prostředí a na jakém povrchu. V CMR2 jsem měl nejraději asfaltové rychlostky, ale pro tentokrát jsem byl docela zklamán nabídkou. Pravda, Španělsko se jede prakticky jen na asfaltu, ale cestičky jsou tak úzké, že o nějakém závodění nemůže být pořádná řeč. Osobně nemám rád ani rallye na sněhu, takže ani Švédsko a jeho sněhové bariéry okolo trati mě neuspokojily. Finsko má zase krásnou krajinu okolo, celkem atraktivní trasy, ale nevím čím to, špatně se mi na nich závodí. Prašná Austrálie je prakticky stejná jako v minulém dílu, taktéž Velká Británie, kde je několik vyloženě trapných míst, která hráče dokáží vytočit. Moc nepřekvapilo ani Řecko, takže nakonec nejzajímavější se mi zdají rallye v USA a Japonsku. Pěkné tratě i okolí, dost široké cesty a silnice, navíc pěkně rychlé. Jen nevím čím to je, že to jsou závody zasazené do zemí klasickému rallye příliš neholdující. Že by to byl čistě propagační krok? Možná, i když já sním o tom, že si jednou v rallye simulátoru zajedu opravdové a reálné erzety na závodech, jako je Rallye San Remo, Monte Carlo, Akropolis, Korsika, Katalánsko, Nový Zéland, britská RAC atd. To by pak mělo teprve šťávu, ne jako jezdit na smyšlených tratích vymyšlených závodů proti nereálným soupeřům… Fyzikální model No nic, konečně jsme na trati. Již po prvních zatáčkách je poznat, že se s fyzikálním modelem od dob jeho předchůdce moc nedělalo, pokud vůbec něco. Kdo čekal krok k nějakému věrnějšímu podání fyzikálního modelu (přiznávám, že jsem byl jedním z nich, až do vydání dema), ten musí být notně zklamán. Auto lítá po trati jak divoká koza, zvládnout ho není vůbec jednoduché a musí se pro to najít určitý způsob ovládání, jinak si vůbec neškrtnete. Zarážející je, že zlepšení v ovládání nepřichází ani s použitím joysticků nebo volantů, což je nutno (opět) připsat na vrub navrženému ovládání pro konzolové gamepady. I v předešlých dílech jsme byli zvyklí na nerealistické (byť do určité míry atraktivní) „plávání“ vozidla po trati, ale v CMR3 mně to připadá už nějak moc přetažené. Snad proto, že auta, ač jsou to čtyřkolky, jsou dost přetáčivá, což značí nejen, že jdou dost do smyku, což by se dalo v rámci hratelnosti přehlédnout, ale mají chuť se při výjezdu ze zatáčky při plném plynu přetáčet. Tím pádem se vozidlo při výjezdu ze zatáčky špatně kontroluje a nezřídka to končí nárazem do čehosi podél trati. V tomto směru jsem čekal určitý pokrok vpřed, ale spíš jsme se dočkali stagnace, ne-li zhoršení. Staré známé chyby Bohužel staré známé problémy lze nalézt v CMR3 i jinde. Naprosto nezvládnuté jsou opět nárazy do všelijakých překážek podél trati. První problém je ten, že stojí často tam, kde nemají co dělat a v momentu, kdy do něho narazím, tak bych opravdu „vraždil“. Prominout by se to dalo, pokud by překážky byly zničitelné. Jenže jako za stara - dopravní značka se po nárazu ani nehne, zato auto je skoro na odpis, podobné to je se stromky, vraty, patníky apod. Tady je pokrok doslova nulový a realismus musí nutně zaplakat. Mnoho se nezměnilo ani v oblasti poškození vozu. Všechny části vozidla se průběžně poškozují, ať jedete sebečistěji. Tento trochu nelogický systém jsem kritizoval už minule, tentokrát to ale není tak závažný problém, protože po každé třetí erzetě se auto kompletně opraví (respektive je vám v mechaniky opraveno), takže nemáte ani čas auto pořádně zničit. Pokud byste s ním přesto dělali jednu nehodu za druhou, budete pozorovat poměrně zdařilé vizuální poškození. Plechy se slušně deformují, okna praskají, nárazníky odlétají stejně jako haubna, dveře se otvírají atd. Na pohled je to docela hezké, ale otázkou je, jak moc reálné (např. otevírání dveří). No a jak se dalo čekat, vliv na jízdu to zrovna nemá. Slabší výběr aut Vozový park není zas tak příliš obsáhlý. Nemůže chybět již zmíněný Ford Focus WRC, dále pak Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer, Ford Puma, Citroen Saxo, Fiat Punto, starší Lancia 037 a Ford RS2000 a alegorické Citroen Sahara, Ford Transit a jako bonus dokonce i bojový tank! Většina vozů je zde v několika typech, které se liší jak rokem nasazení, tak vylepšenými součástmi. Ty, stejně jako většinu bonusových aut, postupně odkrýváte díky vaším úspěchům v závodech, ale stejně si můžete zpřístupnit použitím speciálně generovaných cheatů. Jak vidíte, nabídka vskutku není příliš zajímavá, vyloženě chybí třeba Peugeot 206 WRC, ale nám třeba i Škoda Octavia. Co jsem měl možnost posoudit, tak se jízdní vlastnosti aut příliš neliší, ale subjektivně se mi nejlépe jezdilo s Mitsubishi, které relativně dobře „sedělo“ i na silnici. Nevím ale, zda je to náhoda, nebo ne. Zpracování Grafika je celkem obstojná, hra využívá DX9, což je sice hezké, ale nemusí to být zdaleka tak podstatné. Nejlépe vypadají asi auta, tak tomu ale bylo i v CMR2. Od té doby si autoři mohli dovolit ještě nějaký ten polygon navíc, takže to je ještě detailnější. Krása aut ale docela rychle zmizí, protože se celkem rychle zašpiní. Okolí je místy hezké, ale občas taky strašně jednotvárné, ze silnice se daleko sjet nedá, některé objekty jsou opět vyloženě odfláknuté, jako například placatí, hnusní a nehybní diváci. Takže celkem vzato grafika nevypadá špatně, ale o vizuální zázrak se rozhodně nejedná. Navíc se mi zdálo, že je hra poměrně náročná na hardware, což mi připomnělo, že bych už měl konečně koupit silnějšího Athlona :) Co mně ale vrtá hlavou nejvíc, to jsou zvuky. Nejsem si úplně jistý, zda to není nastavením zvukovky (klasický SB Live) nebo něčeho příbuzného, ale v některých okamžicích zvukovka jakoby neví, co má přehrát. Nejvíce se to projevuje ve vysokých otáčkách motoru, kdy je vyluzován zvuk, který nemá s motorem nic společného. Všiml jsem si toho už u hraní dema (to mimochodem vůbec nedoporučuji, je strašné), kde to bylo ještě o mnoho horší. Ve finální verzi už je to lepší, ale stejně to v těch vysokých otáčkách absolutně nestíhá. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Hratelnost a závěr Abych řekl pravdu, i celková hratelnost už není taková, jako byla v CMR2. Přispívají k tomu nejen všechny výše vyjmenované nedostatky, ale i další, na první pohled neviditelné. Tak třeba mi vadí, že v módu šampionát vůbec nevím, jak jsem dopadl v té které erzetě. Pouze se před začátkem další dozvím celkové průběžné výsledky. Mimochodem, přejezd mezi erzetami je docela zajímavý nápad, ostatně je to jedna z mála novinek. Takže Colina jsem několik dní testoval, jezdil bez nějakého většího zápalu a pochybuji, že se k němu ještě vrátím. Kromě malé variabilnosti závodů totiž nenabízí ani klasický multiplayer, pouze možnost hrát ve split screenu až ve čtyřech lidech. To je v době masivního rozmachu internetu totální a ničím neomluvitelný nedostatek, který má, jak jinak, příčinu v konzolovém původu hry. Celkově vzato je Colin McRae 3 zklamáním. Hodně se od něj očekávalo a ač to rozhodně není špatná hra a leckoho jistě bude i bavit, nepřináší vůbec nic nového či znatelně vylepšeného. Asi se budu opakovat, ale hlavní problém vidím v tom, že jde jen o konverzi z konzolí PlayStation 2 a Xbox. Dokud se někdo nerozhodne udělat kvalitní rallye simulátor primárně pro PC, budeme si muset vystačit s CMR3 a podobnými rádoby „simulátory“, které ale mají z dnešního pohledu k dokonalosti daleko. Stáhněte si k Colin 3: Demo a patch, Trailer, Video, Video #2, Video #3, Video #4, PS2 videa, Cheaty, Čeština Stáhněte si k Colin 4: Video, Screenshoty Související články: První dojmy, Novinky, Colin McRae Rally 2 recenze (12/2000), Rallisport Challenge recenze (11/2002), Rally Championship Xtreme recenze (3/2002), Master Rallye recenze (3/2002), Rally Trophy recenze (11/2001), Paris-Dakar Rally recenze (12/2000), Pro Rally 2001 recenze (12/2000), V-Rally 2 recenze (10/2000), Rally Masters recenze (4/2000), Rally Championship 2000 recenze (11/99) |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora) |