Autor: Leon Publikováno: 21.ledna 2005 | Verze hry: česká/prodávaná Doba testování: 3 týdny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Hra se v základu prakticky nemění, jde tedy o klasický simulátor rallye závodů. Výraz simulátor berte s rezervou, ono simulovat ještě neznamená nasimulovat. O tom ale až později. Ve volbách závodů došlo k menšímu přeskupení, a tak jsou zde módy Závody (v originále Challenge), Šampionát, Kariéra a Online. Pod mód Závody byly seskupeny veškeré jízdy proti času, jednotlivé závody i samostatné erzety. Je to zkrátka čistě volitelné jízda podle toho, co máte k dispozici. Pod volbou Šampionát se skrývá absolvování kompletní jedné sezóny, opět jen za postavu samotného Colina. Kariéra Nejvíce jsem byl zvědavý na mód Kariéra, který měl být jednou z hlavních novinek tohoto dílu hry. Na začátku jste obyčejný soukromník, který má nejslabší auto, žádné peníze a prestiž. Pustíte se tedy do závodů a musíte dokázat, že jste dobrý závodník. Čeká vás tedy série závodů, buď klasických nebo pohárových, kde je třeba vítězit. Jedině tak si budete zpřístupňovat další závody a především další a lepší závodní auta. Kariéra je dobrá v tom, že si tak skutečně zajezdíte s většinou vozů dostupných ve hře. Jinak je ale její přínos pochybný, a to z několika hledisek. Když se jedou závody v tomto módu, každá erzeta je zasazena do jiné lokace. Chápu, že je to z důvodu urychlení postupu, ale v reálu tak dostanete takovou podivnou rychlokvašku, kdy každou chvíli jedete úplně v jiném prostředí a za jiných podmínek. Co je ale ještě horší – kariéra poměrně rychle omrzí z důvodu malého počtu tratí. Ono jezdit s jinými auty je sice hezké, ale ty tratě jsou pořád stejné a hra začne být monotónní. Kariéra ani nemá žádný příběh a místnost s trofejemi to prostě nezachrání. Zkrátka v tomhle případě se o nějakém převratném vylepšení nedá ani hovořit. Fanoušci rallye určitě ví, že Colin byl jeden z vážných adeptů na pozici „dvojky“ pro příští rok u továrního týmu Škoda Motosport. S Fabií se několikrát svezl, námluvy vypadaly nadějně, ale nakonec z angažmá sešlo. Otázkou je proč. Zdá se, že si Colin diktoval moc tvrdé podmínky – vedle (asi) vysokého platu chtěl jet jen vybrané závody, navíc si chtěl do Fabie procpat i svého chráněnce Chrisa Meekeho. Vedení Škody nakonec angažovalo na pozici dvojky hned tři nadějné jezdce (Tuohino, Paasonen, Bengue, ve třetím voze se občas sveze i naše naděje Kopecký a letošní vítěz DTM Ekström). Na pozici jedničky (bohužel) zůstal Armin Schwarz, který za poslední léta několikrát dokázal, že už nic nedokáže. V tomto případě ovšem dostal přednost marketing, protože Schwarz je prostě z Německa. Osobně souhlasím s neangažováním Colina, protože by to byl také jen marketingový tah, a kdo by pak dělal výsledky, že? Zvlášť když se proslýchá, že pokud v následující sezóně nebude Fabie dojíždět do třetího místa, bude to pro Škodu Motosport poslední sezóna v rallye. Tratě Problém s tratěmi jsem již nakousl. Mrzí mi, že ani v tomhle směru se hra prakticky nikam nehýbe. Pravda, k osmi tradičním závodům (Velká Británie, Švédsko, Finsko, Austrálie, Španělsko, Japonsko, Řecko, USA) přibylo nově i Německo, ale jinak je to stále to samé. Mnoho tratích je velice podobných s těmi z minulých dílů, je jich opět poskrovnu (osm ke každé lokalitě) a opět jsou velice krátké. Alespoň že jejich charakter je docela podobný realitě, a tak nám třeba Velká Británie nabízí bahnitou šotolinu, Švédsko jízdu na sněhu a Španělsko klikaté asfaltové cestičky s typickým „řezáním“ zatáček. Dokonce i nově zařazené Německo má podobný charakter – asfaltové cesty po vinicích, tankodromu i krásných silnicích. U každé soutěže bych ale uvítal více rychlostních zkoušek, nebo alespoň jejich několikanásobné prodloužení. Více invence při designu tratí by také určitě neškodilo, jako příklad uvedu poměrně málo typických skoků ve Finsku. Vozový park Trošku zklamán jsem i z vozového parku. Je sice hezké, když si můžete zajezdit s vozy jako Land Rover Freelander, VW Beetle nebo Mini Cooper, jenže otázkou je, kdo s nimi bude opravdu dlouhodobě závodit, že. Každého asi především zajímá, kolik je tu vozů specifikace WRC a těch není mnoho – Ford Focus, Citroen Xsara (asi nejlepší závodní vůz současnosti), Peugeot 206 a Mitsubishi Lancer v osmé evoluci - Subaru Impreza je jen ve verzi WRX. V porovnání se současnými továrními týmy tak chybí Peugeot 307, Subaru Impreza WRC a Škoda Fabia WRC. Z dvoukolek stojí za zmínku VW Polo S1600, MG ZR 1600 nebo Citroen Saxo v kitovém provedení, takže také žádná sláva. Velice kladně ale hodnotím přítomnost vozů legendární skupiny B, která byla zakázaná kvůli nebezpečnosti. Vy si ale v této hře můžete zkusit jízdu ve vozech Audi Quattro, Peugeot 205 T16, Ford RS200 a další. Jenže, i tohle už tu bylo v minulém dílu. Čeští fanoušci také dlouho čekali, zda bude do Škody angažován momentálně asi nejlepší český jezdec Roman Kresta. V okamžiku, kdy bylo zřejmé, že není mezi adepty, vznikla naprosto ojedinělá akce na podporu jeho startu s nejsilnějším vozem WRC na lednové Rally Monte Carlo. S podporou několika specializovaných webů vznikl projekt FansForKresta, který si vytkl vybrat mezi fanoušky co nejvíce peněz potřebných na zapůjčení konkurenceschopného vozu. Cílem byl sice jen jeden závod, ale přepokládalo se, že se Roman ukáže v plné parádě, zaujme některý tovární tým a ten mu pak dá šanci v některém dalším závodě. Odezva byla nad očekávání – během necelého měsíce se mezi fanoušky vybralo více než milión korun! Mezitím ale věci dostaly úplně jiný spád... Stále arkádově pojatý jízdní model Asi nepřekvapím, když konstatuji, že ani po stránce chování vozu na trati nedošlo k žádnému radikálnímu pokroku. Auta se i nadále chovají spíše arkádově, zvláště v porovnání se zmíněným Richard Burns Rally. Během hraní jsem si všiml, že bylo trochu omezeno známé „plavání“ auta po silnici, což je ale asi tak jediné zlepšení. Pozitivní je naopak jasně viditelný rozdíl v chování různých aut. Rozdíl ve slabých dvoukolkách a nadupaných vozech WRC je opravdu zřejmý, stejně jako mezi vozy v rámci stejné třídy. Musíte si tak na vůz zvykat, což je ale dobře. Poškození vozu se dá nastavit na normální a reálné. Při tom prvním je skoro nemožné auto odrovnat, při tom druhém už to takový problém není. Každopádně poškození je viditelné spíše z hlediska vizuálního, než z odlišného chování vozu. Servis je také poměrně často, takže pokud pojedete poměrně čistě (a k vyhrávání to ani jinak nejde), nemusíte se ničeho příliš obávat. Testování nových součástek Jako určité zpestření je mezi závody vkládáno „testování“ nových dílů, které úspěšným otestováním získáte. V praxi to vypadá tak, že máte za daný časový limit něco splnit. U motoru a převodovky řadíte nahoru a dolů podle předepsaných požadavků, přičemž každou rychlost musíte udržet v předepsaných otáčkách po nějakou dobu. Tlumiče se zase testují na trati s mnoha skoky, takže musíte hodně skákat (a tím prověřovat tlumiče), ale zase nesmíte porážet kužele vymezující trať. Za každý úspěšný test (máte vždy 2 pokusy) získáte testovanou součástku, čímž by mělo dojít ke zlepšení vašeho vozu. Podstatu testování ale vidím spíše v rozptýlení od dost monotónních závodů. Jenže i ty testy brzo omrzí, protože jsou také stále stejné. Roman Kresta se mezitím zajímal u Fordu o pronájem vozu na lednový závod a co se nestalo. Ford v té době hledal jezdce na pozici dvojky (jedničkou už byl v té době ustanoven Toni Gardemeister, který přešel od Škody) a Roman se jim mezi ostatními zalíbil. Pokud se ale chcete do takového týmu dostat, musíte mít také dost peněz (mluví se o 2 miliónech euro na sezónu). To Roman samozřejmě neměl, a tak se obrátil na Antonína Charouze, který už dokázal do špičkových týmů dostat třeba Tomáše Engeho nebo Jarka Janiše. Nevím, jak to tak rychle dokázal, ale peníze sehnal (nebo dal záruky) a Roman Kresta se tak pro novou sezónu stal oficiálním továrním jezdcem týmu Ford Motorsport! Je to neuvěřitelný úspěch českého motorsportu a my jen můžeme doufat, že Roman nezklame. Jinak pokud jste přispěli do sbírky, bude vaše jméno zobrazeno na plakátech i jinde. Zkušenosti s volantem a navigace v češtině Překvapilo mne, kolik problémů jsem měl s vhodným nastavením volantu. Na základní nastavení bylo auto prakticky neovladatelné a teprve postupným zkoušením nastavení (v přihlouplém menu) jsem docílil alespoň toho, že se to dalo hrát. I pak jsem ale z ovládáním volantem neměl zrovna ideální pocit, což je oproti jiným závodním hrám, kde volant okamžitě funguje, zklamáním. Opět bych to přičítal konzolovému původu a neschopnosti nebo nechuti hru patřičně předělat pro PC. Zapomenout určitě nemohu na českou navigaci, kde si můžete vybrat nápovědu buď od Filipa Schovánka (spolujezdec Honzy Kopeckého) nebo od Katky Trojanové, asi naší nejlepší závodnice. Ta se pro zajímavost asi příští sezónu za volantem objeví jen výjimečně, protože (prý) hodlá založit rodinu. Navigace od profíků je poznat, rozpis je velmi přesný a podrobný. Pokud se podle něho naučíte jezdit, získáte další vteřiny navíc. Osobně jsem měl problém jen s časováním navigace, která mně přišla příliš včasná – kolikrát se hlásí zatáčka, ačkoliv k ní mám ještě dvě až tři jiné. Trochu mi to vrtalo hlavou, a tak jsem ze svého archívu vylovil několik onboard záběrů natočených při skutečných soutěžích. Při jejich shlédnutí jsem zjistil, že tomu tak je, hlásí se skutečně poměrně dost dopředu. Jezdec tak lépe vidí situaci před sebou, na druhou stranu si musí více pamatovat a maximálně se soustředit. Takže tento poznatek neberu jako chybu, ale jako realitu. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Zpracování Po grafické stránce byla vždy série CMR na špici a nejinak je tomu i tentokrát. Modely aut jsou opět vymodelovány do nejmenších podrobností a osazeny jsou detailními texturami. Nechybí ani spousta grafických efektů v podobě prachu, odlétávající vody v brodech apod. Tradičně chudší je okolí tratí, i když i musím uznat, že podél tratí přibylo více diváků. I tak jsou to ale stále ty nepohyblivé ošklivé pixely… V oblasti zvuků jsem si ničeho nového nevšiml, takže standard. Možná že předchozí odstavce vyzněly dost negativně, což bylo především proto, že jsem marně hledal něco nového, něco, co by osvětlilo vydání nového dílu série. Hledal jsem marně. Na druhou stranu faktem je, že se u hry stále můžete dobře pobavit. Pokud se oprostíte od minulých dílů a několika věcí, které vyloženě naštvou, budete se docela dobře bavit. Bohužel se obávám, že nadšení dlouho nevydrží. Závěr Hra Colin McRae Rally 2005 mě jen utvrdila v tom, že takhle by se nové díly dělat neměly. Inovací je jen minimálně, nedostatky stále stejné, původ v konzolové verzi stále dosti výrazný. Pokud máte předchozí díl Colin McRae Rally 2004, není prakticky žádný důvod kupovat poslední ročník 2005. Pokud sháníte první rallye simulátor, zvažte, co vás více bude bavit. Pokud chcete spíše arkádově laděné pohodové ježdění, může být pro vás tahle hra dobrou volbou. Pokud ale sháníte lepší simulaci, zvažte spíše koupi Richard Burns Rally. To je pro mě momentálně nejlepší rallye simulátor a pokud se další díl CMR výrazně nezmění, nebude mu ani pořádnou konkurencí. Stáhněte si: Dema, Videa, Cheaty, Ukázky dabingu..., Patch pro anglickou verzi Související články: Dojmy z anglické verze hry, Novinky, Colin McRae Rally 2004 recenze a články o předchozích dílech |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie |