zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Konečně         se dočkali i majitelé PC a pokračování oblíbeného simulátoru         – Colin McRae Rally 2 od Codemasters – je tu.
   Krásy         rallye  Nevím, jestli se mnou budete souhlasit, ale osobně         považuji nejlepší řidiče v rallye za skutečné mistry         svého řemesla. Ať se na mě příznivci F1 nezlobí, ale         kroužit stále dokola po širokých asfaltových okruzích s dlouhými         únikovými zónami pro mě není ani zdaleka tak vzrušující, jako jízda         v nadupaném voze WRC po úzké vinoucí se cestičce, kdy po jedné         straně máte skálu a na straně druhé příkrý sráz. Úniková         zóna není prakticky žádná, všude kolem silnice (a často i na ní)         davy fanoušků, do kterých není příjemné vletět. A závodník         přesto musí jet naplno. Střídají se povrchy silnic a cest, mění         se počasí, závody trvají klidně tři dny, jede se nejen         ve dne, ale i v noci. Ano, tihle řidiči jsou pro mě skutečnými         králi volantu. Tím vůbec nechci snižovat obtížnost F1, i ta má svá         specifika, ale málo platné, rallye je rallye. Možná je to i tím, že se         v těchto závodech zatím nepohybuje tolik peněz. Ale to         už je jiná otázka …
  Pokaždé mám proto radost, když se chystá vydání počítačové         hry s touto tematikou. Ne že by jich bylo hodně, za řeč         stojí pár kousků ročně, ale aspoň je v nich přehled.         Většina z vás si tak asi vzpomene na skvělý simulátor Colin         McRae Rally, který se především vyznačoval výbornou hratelností.         A jak už to tak bývá, k úspěšným hrám se vydávají další díly.         Stejně se zachovala i firma Codemasters, která už dříve vydala         verzi pro Playstation a před Vánocemi vypustila i verzi pro klasické         počítače. Osobně jsem do hry vkládal velké naděje,         ale jak Colin McRae Rally 2 (CMR2) nakonec dopadla, se hned dozvíte.
   Nevyváženost         soutěží  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jako         u většiny her vás přivítá intro, které je sice dobré, ale už         jsem ho viděl dříve, když bylo vydáno jako ukázka ze hry. Trošku         překvapivý byl pro mě vzhled menu, které je ale vcelku přehledné         a nakonec zjistíte, že jeho struktura je prakticky stejná jako u jedničky.         Určité změny jsou v herních volbách. Základní volby jsou tři         – rally, arcade a network. V rally máte klasické volby Championship,         Single rally, Single stage, Time trial a Chalenge. Pozastavím se zatím         jen u Challenge, což je obdoba Rally Masters (do češtiny se překládá         jako Rallye šampiónů), jejíž letošní ročník se jel nyní o víkendu         na Kanárských ostrovech. Jede se zkrátka na speciální trati vyřazovacím         způsobem, dva jezdci, dvě identická auta, dvě kola, přičemž         jezdci si po prvním kole dráhy vymění. Tímto způsobem dochází         k eliminaci, až zbyde pouze vítěz. Při volbě Champioship         si postupně projedete 8 rallye (Finsko, Řecko, Francie, Švédsko,         Keňa, Austrálie, Itálie, Velká Británie), z nichž většina         má 8-9 „erzet“ (RZ – rychlostní zkouška). Do další soutěže postupujete         teprve poté, co se v předcházející dostane mezi prvních šest         v konečném výsledku. 
          Tady se projevil první menší nedostatek hry, totiž nevyváženost jednotlivých         soutěží. Vyhrát ve Finsku, Řecku a Francii jsem na střední         obtížnost zvládl napoprvé, ale třeba v Austrálii jsem se vyloženě         trápil a zabrat mi dala i Keňa a Švédsko, kde jsem bral i pátá místa,         hlavně abych postoupil do další soutěže. Pak přišla Itálie         a opět snadné vítězství. Pro jistotu jsem tento problém probíral         na jistých diskusních fórech ve světě, kde mi tento poznatek         potvrdili i ostatní hráči. Chybička, ale dá se vydržet. S každou         rallye se mění charakter tratě (o čemž jste před startem         rallye informováni v krátkém videu), počasí a především         povrch tratě. Projedete se na švédském sněhu, na australském         písku i čistém asfaltu na Korsice (Francie). Vůbec Korsika a         Itálie, které se obě jedou na asfaltu, mě v celé rallye         bavily nejvíce. Tratě jednotlivých rychlostních zkoušek jsou středně         dlouhé, nejsou tedy ani krátké jako v Rally Masters, ani dlouhé jako         v Rally Championship, kdy půlhodinové jízdy skutečně         unavovaly. Pravděpodobně nejsou dělané podle skutečných         tratí, pouze svým pojetím vyjadřují charakter té či oné rallye. 
          Pokud místo volby Rally zvolíte Arcade v předtuše, že je to         volba arkádové jízdy místo simulace, budete vedle jak ta jedle. Arcade         je vlastně vykonstruovaný závod, kdy se jezdí na silničním okruhu         s dalšími pěti soupeři najednou. Jede se na tři kola,         počítá se pouze pořadí a za to vybojované body. Jinak auto se         chová stejně, stejné je vlastně i vše ostatní, kromě toho,         že nemáte spolujezdce.
   Simulátor         nebo arkáda? 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Když         už jsem se zmínil o chování vozu při jízdě, můžeme si ho         trochu rozebrat. Nemohu říct, že se auto chová při závodu realisticky,         ale stejně tak nemohu konstatovat, že by šlo o jednoduchou arkádu.         CMR2 jde prostě zlatým středem s ohledem na maximální hratelnost.         To poznáte především v tom, jak auto snadno uvedete do smyku         a vzápětí bez problémů hodíte smyk na druhou stranu. V praxi         to vypadá tak, že auto na silnici jakoby „plave“. Na druhou stranu to         vypadá efektně, zvláště když při tom kvílí gumy.
          Udělat s autem pořádné „hodiny“ snad ani nejde, stejně         tak musíte vyložit velké úsilí, pokud budete chtít auto přetočit         přes střechu. On vůbec systém kolizí není nijak moc promakaný         – od všeho se vlastně jen odrážíte s minimálním poškozením. 
   Neviditelná         bariéra         Ano, poškození je další věc, kde realita ustoupila hratelnosti. Sice         se při nárazu ozve řinčení skla, občas rozbijete světlo         a při silnějším nárazu vysklíte snad všechna okna, ale to je         tak asi vše. Na samotné karosérii jsou vzhledem k síle nárazu změny         naprosto zanedbatelné, stejně tak vliv na rychlost a chování vašeho         vozu. Rád bych si v nějaké podobné hře někdy vyzkoušel         jízdu s proraženou pneumatikou, s utrženým závěsem kola         nebo klidně s utrženým celým kolem. To by byla lahůdka         :) V CMR2         to ale nehrozí.
          Stejně tak se nemusíte bát, že vyjedete daleko z trati. Ta je         většinou něčím lemována, ať už jsou to svodidla, les         nebo trapná textura znázorňující keře, od které se odrazíte         jak od betonové zdi. Pokud přece jen někam spadnete nebo dostanete         auto do stavu, kdy nemá kola na vozovce (jinak řečeno ho převrátíte),         budete automaticky vráceni na trať a můžete pokračovat         dál.
   Nepatrné         rozdíly mezi vozy 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Celá         hra je zaštítěna jménem jednoho z nejlepších jezdců současnosti         – Colinem McRae. To je sice hezké, ale tím skutečná jména ve hře         končí. Ostatní jména jezdců jsou bohužel vymyšlena. Naproti         tomu je na výběr 6 nejlepších závodních aut současnosti – Ford         Focus, Peugeot 206, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla         a Seat Cordoba. Felicii ani Octavii tu tedy nenajdete. Všechny vozy mají         stejné jízdní vlastnosti, výkony atd. Jediné, čím se asi liší, je         zvuk motoru.
          Někde jsem sice zaslechl, že Ford Focus je mírně zvýhodněn,         protože právě s ním jezdí McRae, ale je to nejspíš blaf. Speciálně         jsem testoval jednu a tutéž erzetu, abych zjistil, jestli je některé         auto rychlejší. Vzhledem ke zjištění, že se i se Seatem Cordobou         dá zajet stejný čas jako s Focusem (což ve skutečnosti         asi těžko) a stejně tak je to i s ostatními auty, musím         konstatovat, že je celkem jedno, které auto si vyberete. Ono to má i svou         výhodu – kdyby totiž bylo ve hře jedno nejlepší auto, všichni by         jezdili pouze s ním, což asi není výhodné třeba z marketingového         hlediska a ostatně ne každý by chtěl jezdit s tímto vozem,         jen by prostě musel.Do určité míry lze měnit i základní         nastavení vozu, jako třeba pneumatiky, pérování, brzdy atd. S výjimkou         volby pneu není ostatní nastavení příliš poznat a klidně se         bez něj i obejdete.
   Grafika          
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Také         grafika má svá plus a mínus. Nádherně jsou provedená auta, tady zaslouží         autoři pochvalu. Nelze si ale také nevšimnout, že okolí tratí není         opravdu nic moc. Stromy, značky, keře, lidi, všechno jsou to         pouze ploché textury. Při rychlé jízdě si toho ale asi nevšimnete.         Pěkné jsou některé nápady, jako například jízda při         zapadajícím slunci. Tradičně jsou i umístěny i kamery při         jízdě.
          Pouze je škoda, že tradiční pohled z kabiny z pozice jezdce         je prakticky nepoužitelný. Přední sklo je totiž jak z mléčného         skla a je přes něj docela špatně vidět. Byl jsem proto         nucen zvykat si na jiné pohledy. A ještě si neodpustím jednu výtku         – proč lze vytvořit jméno jezdce stále jen třípísmené???
   Resumé Teď jsem si teprve uvědomil, že jsem na         CMR2 hledal samé mouchy. Byl bych ale nerad, kdyby jste si to přebrali         tak, že je to špatná hra. Naopak, CMR2 je výborná hra (nerad bych říkal         simulátor), která potěší naprostou většinu z vás. Osobně         jsem ale od ní čekal více, především nové nápady a inovativní         přístup. Bohužel nic převratného se nestalo. Možná trochu předběhnu,         ale podobně laděná hra Pro Rally 2001, která se začala         prodávat ve stejný den jako CMR2, je na tom podle mých prvních poznatků         ještě hůře. O tom ale blíže až za několik dní u další         recenze. 
 
 
 
  | 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
       |